Nukahtaminen yösyötön aikana

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Nukahdin heti kun yöllä iskin tissin vauvan suuhun, kohtalontovereita varmaan on, kun yösyötöllä tuntuu ettei meinaa pysyä hereillä? Sohvalla tai nojatuolissa en enää uskaltanut imettää öisin, perhepedissä mentiin sitten. Jos olin tolpillani, siirsin vauvan omaan pinnasänkyynsä, mutta yleensä tämä jäi tekemättä. Miten teillä? Miten pysyitte hereillä jos se oli välttämätöntä? Itse luovutin, perhepeti ja vauva vanhempien välissä oli kätevää kun siihen tottui. Toki sektioarpi oli ensin superkipeä ja kyljellään oli joskus hankala olla, mutta siitä se sitten parani ja totuin.
 
Minulla on ollut pelkkiä refluksivauvoja, jotka on pitänyt syöttää pystyasennossa eikä refluksi ole pitänyt öisin taukoa. Olen syöttänyt sängyssä istuen. Jos halusin pysyä hereillä, otin mahdollisimman epämukavan asennon, jolloin herään, jos olen putoamaisillani, mutta koska pidän itsestäni ja nukkumisesta, olen tukenut asennon tyynyillä niin, että pysyn istumassa ja lisää tyynyjä on ollut tukemassa käsiä, että vauva ei valahda makuulleen enkä pudota häntä, vaikka nukahtaisin. Syöttämisen jälkeen vauva on täytynyt pitää pystyssä vielä vähintään 20 min, joten taas on ollut tyynyille käyttöä.

Joskus yön pimeinä tunteina olin kateellinen äideille, jotka voivat nukkua vauva rinnalla, mutta ihan hyvin minäkin selvisin.
 
Esikoista imettäessä nukahdin usein ja vauva nukkui loppuyön vieressä. Nykyisin en uskalla pitää vauvaa perhepedissä nukuttavan lääkityksen takia. Imetän yöllä sängyn päätyyn nojaten ja kädet on Yölennon tapaan tuettu tyynyillä ettei asento valahda jos nukahdankin. Kuuntelen usein samalla äänikirjaa ja toivon sen auttavan hereillä pysymisessä. Joskus siinä silti uinahtaa, mutta tyynyt on pitäneet ja vauva saattaa olla yhä tissillä kun herään.
 
Pienten vauvojen olen vaan antanut nukkua tissi suussa ilman, että olen edes yrittänyt pysyä hereillä tai että olisin jaksanut siirtää omaan sänkyyn. Kyljellään maaten on syötetty ja pinnasänky ollut sivuvaununa vain koristeena..

Nyt neljäs vauva 7,5kk ja liikkuu sen verran ketterästi, että putoamisen pelko saa pysymään kyllä syöttöjen ajan hereillä. Siirrän siis heti syötön jälkeen takaisin omaan sänkyyn.
Aika nopeasti havahdun, jos meinaan torkahtaa. Kolmonen pääsi 10kk iässä minun ja miehen välistä huomaamatta mönkimään yösyötön jälkeen jalkopäädyn kautta ja putosi sängyltä. Sai kalloon murtuman, niin siitä jäänyt sen verran iso kammo että nykyään pysyn hereillä kun vaan ajattelen asiaa.
 
Tässä istun sängyn reunalla :D ergonomista. Vauva ei aina suostu syömään niin, että maattaisiin molemmat, joten imetän automaattisesti istualteen. Mitään nojatuoleja tms täällä makkarissa ei ole, joten siksi tässä sängyn reunalla. Hereillä pysyn selaamalla puhelinta. Öisin tulee selattua kaikki mahdollinen vauvapalstasta tori.fi:hin. :D
 
Minulla ei ollut vaikeuksia pysyä öisin imettäessä hereillä, ongelma oli päinvastainen, eli en meinannut saada unta ennen seuraavaa parin kolmen tunnin päästä tulevaa imetyskertaa :sad001 Mutta siihen oli varmaan syynä ikä, kun olin 43v pojan syntyessä. Ongelma on pahentunut kun ikää on tullut lisää, ja nyt jos joudun heräämään yöllä, niin en meinaa millään saada nukuttua enää uudelleen. Imetin aina kuitenkin sängyn reunalla istuen, siitä oli helppo nousta ja laittaa poika takaisin sänkyynsä.
 
Takaisin
Top