Nt-ultra

Mulle tuli aika postissa, nt-ultra siis 12.2. Miten mä jaksan oottaa neljä pitkää viikkoa? Huoh

Joo, siis ihan tosi erilaisia käytäntöjä on eri paikoissa, niin kannattaa kyllä noudattaa saamiaan ohjeita. :)

Meil on pitäny aina soittaa se eka nt-ultra aika. Mut nyt ku olin siel varhaisultrassa (josta tuli aika postissa) ni sit siel varattiin suoraan se nt aika.

Meille kutsu tuli postitse sovitusti (about rv 10+). Ultra on parin vkon päästä 30.1 ja labrat kävin jo antamassa. Pitkiä hermoja vaatii tämä odottelu! (hih, ehkä tämä onkin vain hyvää treeniä tulevaa varten!)

Meille varasi neuvolatäti ensimmäisellä käynnillä nt-ultran. En tiedä miten rakenneultra, varataanko siihen aika sitten siellä nt -ultrassa, ensi viikon maanantaina eli 22.1 se sitten selviää! :-)

Agmel: Saanko kysyä, miksi sulta otetaan tuo istukkanäyte? Mä oon ymmärtänyt, että sellainen otetaan vain, jos nt-ultrassa tai muuten on todettu kohonnut riski.

Jännittää 6.2 istukka näytteen otto onko joltain otettu? Olis kiva kuulla kokemuksia?
En oo ihan Suomen käytännöistä tietoinen mutta eikö tarjota mieluummin NIPT tutkimus? Se on kuitenkin paljon turvallisempi. Täällä Ruotsissa tarjotaan se ilmaiseksi jos sikiöseulonnan tulos on että riski aika iso.

En ole itse tehnyt mutta ymmärrän että jännittää. Tsemppiä!

Nipt on kallis, joten lapsivesi- ja istukkanäyte otetaan yleensä ensin.

"Suomessa julkinen terveydenhoito tarjoaa NIPT testin jatkotutkimuksena niille äideille, joilla alkuraskauden kromosomiseulonta on positiivinen."
Eli tulkitsen että jos riski kohonnut niin saa NIPT testin. Ymmärrän että jos silti haluaa testata vaikka riski ei kohonnut niin voi valita lisätutkimukset ja silloin omasta pussista ja NIPT tosiaan on aika kallis. Tosin ihan omassa lähiperheessä on Down lapsi ja voisin sanoa että jos tiedon todella haluaa niin kyllä siitä kannattaa maksaa.

HUSissa on 2015 lähtien otettu nipt tapauksissa, joissa on herännyt epäily kromosomihäiriöstä. Syynä juurikin tuo turvallisuus. Samoin nipt otetaan myös ikäperusteisesti 40 täyttäneiltä.

Nt ultra onnellisesti takana! Oli ihana nähdä pieni, joka näytti jo ihan oikeelta vauvalta <3 vastasi 4 päivää isompaa mutta laskettua ei alettu muuttamaan. Viikkoja tänään siis kuukautisista 11+2 :) Ja nähtiin myös 3D kuvaa! Yhdistelmäseulaan ei osallistuttu mutta niskaturvotuksen kattoi ja se oli normaali.

Joo aina saa kysyä. Siis miehen puolelta tulee robertsonin sydroomaa. Niin sillä. Kiireellisenä sain sitte lähetteen ja nyt tuli aika. Verikoe tuloksia ei ole edes vielä katsottu..

Takaisin