NT/NP Ultrat

MrsCherry(?)

Puuhakas puhuja
Jouluäidit 2020
Elokuiset 2024
Aloitan tänne ketjun NT/NP ultrille, kun ei vielä sellaista ollut. Pahoitteluni tosta nimestä, en oo varma kumpi on ns oikea nimi kun molempia käytetään 😅

Meillä oli ultra tän viikon maanantaina 12+0. Siellä kaikki pienellä hienosti, tosin koko vastasi eri mittauksissa 12+4 - 12+6 ja en ihan tiedä tarviiko siitä huolestua vai ei. Lääkäri ei ainakaan ollut huolissaan.

Normaalistihan tämä ei kiinnittäisi mitään huomiota, koska voitaisiin ajatella hedelmöittymisen olleen vähän arvioitua aiemmin. Mutta meillä tämä kolmas on periytyvän sairauden takia alkiodiagnostiikan kautta laitettu alulle pas-siirtona, joten hedelmöittymishetki on hyvinkin tarkkaan tiedossa.

Mutta toivotaan että kaikki hyvin ❤️ Meillä on seuraava ultra jo 15+0, koska nyt ei saatu otettua istukkanäytettä niin silloin olisi sit lapsivesipunktio. Nämä näytteet siis siksi, että tuosta alkiodiagnostiikasta jää 3% virhemahdollisuus, niin varmistetaan vielä tällä näytteellä että pienellä ei varmasti ole meidän periytyvää sairautta ❤️🙏🏻

Mulla oli tosi varhainen np-ultra (virallinen tulee vielä), ja meilläkin alkio oli siellä jo 5pv isompi kuin varmasti tiedetään olevan. Samoin lääkäri ei ollut lainkaan huolissaan kun tentattiin, ja tosi paljon yritin selvittää. Mitään riskejä en löytänyt isoon kokoon liittyvän, pieneen toki paljon. Ne harvat caset jotka löysin, usein pitkä (poika) oli tuloksena.

Meillä on aktiivinen nt-ultraketju salaisella puolella, suosittelen kirjoittamaan kasaan vaaditut viestit (olikos se nyt 30viestiä yleisellä puolella?) ja sitten pyytämään lisäämistä salaisiin. Siellä puhutaan rohkeammin ja avoimemmin näistä tuloksista :smiling-eyes: :thumbs-up:

Mulla oli tosi varhainen np-ultra (virallinen tulee vielä), ja meilläkin alkio oli siellä jo 5pv isompi kuin varmasti tiedetään olevan. Samoin lääkäri ei ollut lainkaan huolissaan kun tentattiin, ja tosi paljon yritin selvittää. Mitään riskejä en löytänyt isoon kokoon liittyvän, pieneen toki paljon. Ne harvat caset jotka löysin, usein pitkä (poika) oli tuloksena.
Kiva kuulla! ☺️

Meillä on aktiivinen nt-ultraketju salaisella puolella, suosittelen kirjoittamaan kasaan vaaditut viestit (olikos se nyt 30viestiä yleisellä puolella?) ja sitten pyytämään lisäämistä salaisiin. Siellä puhutaan rohkeammin ja avoimemmin näistä tuloksista :smiling-eyes:
Juu ajattelinkin et siellä varmaan on. Hyppäsin itse niin myöhään nyt tänne että oon vähän jäljessä 😅

Esikoista odottaessa oli kurjaa, kun NT ultraan piti mennä yksin koronarajoitusten takia. Pidin puolison kanssa videopuhelua auki koko siellä olon ajan, jotta hänkin sai olla edes sillä tavalla mukana ja se helpotti myös omaan jännitykseen edes vähän🤍
Kyllä se korona-aika on ollut kurjaa niin monella tavalla. Vaikuttiko se mihinkään muuhun raskausaikana?

Kyllä se korona-aika on ollut kurjaa niin monella tavalla. Vaikuttiko se mihinkään muuhun raskausaikana?

Esikoisen sain 8/22, silloin ei ainakaan vielä sairaalaan saanut tulla vauvaa katsomaan kuin puoliso (ja omat lapset kai olisi saanut jos olisi ollut). Mulla onneksi puoliso sai ultroihin tulla.
Synnytysvalmennus oli teamsilla 🙄 olisin tykännyt että olisi ollut lähitapaaminen, sitä teamsia sitten kuunteli puolella korvalla samalla kun tein ruokaa, mitään oleellista ei tuntunut jäävän mieleen 😅

Vauvan kanssa oli ainakin kurjaa, kun ei ollut hirveästi mitään kerhoja ja piti pitää maskia niin ihan pienissäkin kerhoissa johon pääsi. Ei uskaltanut hirveästi päästää ihmisiä tapaamaan vastasyntynyttä.

Esikoisen sain 8/22, silloin ei ainakaan vielä sairaalaan saanut tulla vauvaa katsomaan kuin puoliso (ja omat lapset kai olisi saanut jos olisi ollut). Mulla onneksi puoliso sai ultroihin tulla.
Synnytysvalmennus oli teamsilla 🙄 olisin tykännyt että olisi ollut lähitapaaminen, sitä teamsia sitten kuunteli puolella korvalla samalla kun tein ruokaa, mitään oleellista ei tuntunut jäävän mieleen 😅
Meillä synnytysvalmennus oli kasa linkkejä sähköpostiin lähetettynä. 🙄 Se fysioterapiajuttu oli teamissa...

Raskausaikana pelotti vaan koko ajan, et pääseehän puoliso synnytykseen mukaan 😬 Mutta meillä onneksi pääsi, kun syntyi vasta joulukuussa 20, joskus silloin keväällä/kesällä oli hetken aikaa täyskielto. Tuolloin joulukuussa oli enää rajoite et jos olisi ollut yhtään mitään flunssaoiretta ei olisi päässyt mukaan.

Yksityisellä onneksi pääsi ultraankin mukaan, maskit naamalla toki. Ja synnytyksessä oltaessa piti tietty myös miehellä olla maski koko ajan, itse sain sentään olla ilman, olisi voinut muuten vähän happi loppua 😅

Siinä vauva-aikana oli kurjaa kun ei uskaltanut pahemmin päästää ketään kotiin katsomaan vauvaa. Päästiin kotiin jouluaaton aattona ja isovanhemmat kävi vaan eteisessä tuomassa meille jouluruokaa ja siitä vähän kurkkimassa vauvaa 🙈 Se alkuvuosi 21 oli kyllä aika yksinäistä vauvan kanssa, kun tosiaan missään ei oikein viitsinyt vastasyntyneen kanssa käydä ja ei pahemmin ollut mitään järjestettyjä vauvajuttuja. Kesää kohden onneksi helpotti ja päästiin jo vauvauintiin ja syksyllä muskariinkin.

Ja synnytysvalmennus tosiaan oli teams 😅 Mutta oletan että niin se on nykyäänkin (ainakin hus), koska oli myös toista odottaessa -22

Mä synnytin 09/21, synnytysvalmennus oli Teamsissä ja miehen piti käyttää maskia synnytyksessä. Samoin lapsivuodeosastolla piti käyttää maskia aina oman huoneen ulkopuolella, toki ruokailutilassa sai syödä. Isovanhemmat ja pienet sisarukset ei saaneet vierailla.

Mä synnytin 09/21, synnytysvalmennus oli Teamsissä ja miehen piti käyttää maskia synnytyksessä. Samoin lapsivuodeosastolla piti käyttää maskia aina oman huoneen ulkopuolella, toki ruokailutilassa sai syödä. Isovanhemmat ja pienet sisarukset ei saaneet vierailla.
Nyt kun mietin niin taisi olla vielä -22 syksylläkin miehellä maskin käyttö synnytyksessä, paitsi jos oltiin keskenämme. En jotenkin muista sitä kovin tarkkaan.

Piti käydä ihan tarkistamassa, niin nyt on ainakin Husissa palattu ihan normaaleihin vierailuohjeisiin. Naistenklinikan ohjeissa yhteishuoneessa tukihenkilö ja vauvan sisarukset saa vierailla 10-20 (perhehuoneissa rajattomasti) ja muut saa vierailla klo 18-19.

Maskisuositus kumppanille oli osastolla tosiaankin vielä 2/2022.

Täälä juteltu korona-ajan synnytyksistä. Meillä sattu kaks synnytystä koronan aikana.

Tyttö syntyny 3/2020 niin sillon en meinannu päästä synnyttään ollenkaan😅. Mulla oli raskaushepatoosi ja kutitti viimisen viikon ajan kämmeniä ja jalkapohjia ihan hirveesti, en pystyny nukkuun melkein yhtään. Mutta mulla oli sika ärhäkkä yskä sillon niin ne soitti mulle vaan joka päivä ja kuuli äänestä että on yskä vieläki, eikä päästäny synnärille. Käynnistys aika oli annettu 38 viikolle, mut loppujen lopuksi pääsin synnyttään vasta 39+3. Meinas kyllä järki lähteä ja huusin niille puhelimessa että oon koko viimisen kk ollu vaan kotona, ei voi olla korona! Sillon ei ollunees niitä testejä missään niin ne ei voinu ees testata. Mies ei saanu tulla mukaan ko saliin ja sielä piti olla tosiaan hällä kokoajan maski. Osastolla ei saanu käydä ollenkaan ja ko tuli hakemaan synnäriltä niin piti hakea ulko-ovelta. Mut se positiivinen puoli oli et kaikki sai omat huoneet niin sai olla rauhassa vauvan kans.

Poika synty sit 3/2022 ja edelleen oli koronaa. Mut siinä mielessä helpompi, et ne pysty testaan sillä nenäpuikolla oliko vai ei. Sillonkaan ei saanu tulla ko saliin vaan, mut mies sai kumminki käyä osastolla vierailulla maskin kans. Edelleen sai oman huoneen osastolla ja syödä sai kans vaan omassa huoneessa. Ite tykkäsin ko sai omassa rauhassa ja rytmissä nukkua/tutustua vauvaan.

Tuo kyllä vaan koronassa oli et ketään ei oikein uskaltanu päästää vauvaa alussa kattoon ja mitään kerhoja ym. ei ollu. Mut kyllähän tuostakin mielenkiintosia muistoja jääny jälkipolville sit kerrottavaksi. Toivoa vaan ettei seuraavaa bandemiaa sattus omalle elinajalle

Takaisin