Noudatatteko ohjelmien ym. ikäsuosituksia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Noudatetaanko teillä lastenohjelmien ja -elokuvien ikäsuosituksia ja -rajoituksia?

Me mennään sen mukaan minkä arvoidaan olevan lapsellemme sopiva. Tällä hetkellä se kyllä tarkoittaa ikäsuositusten mukaan menemistä. K-3 ohjelmat on hänelle pääsääntöisesti hyviä ja k-7 ohjelmat uskoaksemme liian pelottavia. Tosin poika saa katsoa kun pelaan Sonicia ja se ei kannen suositusten mukaan hänelle sovellu.
 
Meillä on telkkari suurimman osan aikaa päällä, vaikkei kukaan sitä sinällään katsokaan. Nyt ihan tässä viime aikoina olen ruvennut kiinnittämään huomiota, mitä sieltä milloinkin tulee, vaikka poikaa ei se telkkari juurikaan kiinnosta. Jos telkkarista tulee jotain selkeästi väkivaltaa ja tappamista ja/tai ruumiita näyttäviä ohjelmia, niin käännän kanavaa. Sellaisiakin muuten tulee melko aikaisin illalla jo joiltain kanavilta! Lastenohjelmat pyörii aina kun niitä jostain kanavalta tulee, Juniorillakin on isommille lapsille tarkoitettuja lastenohjelmia, joten sekään ei aina ole päällä. Pikku hiljaa pitää ruveta oikeasti miettimään, mitä kanavia voidaan pitää päällä pojan hereillä ollessa, vaikkei poika sitä telkkaria tuijotakaan mitenkään erityisen useasti. Lastenohjelmistakin on ruvennut kiinnostumaan hetkittäin, lyhyitä aikoja kerrallaan, vasta nyt ihan viime viikkoina.

Minusta taitaa tulla kyllä aikamoinen "natsi" noiden ikärajojen kanssa sitten tulevaisuudessa. Toivottavasti kuitenkin osaisin ikätason mukaan sitten vähän joustaakin, jos on tarpeen. Olen vaan vierestä seurannut tilanteita, joissa vanhemmilla ei ole minkäänlaista kuria lastensa tekemisiin, ja alle 10-vuotiaat mm. pelaavat K18-pelejä. Se ei ole minusta mitenkään hyväksyttävää. Ei ne rajat siellä aivan turhaan ole kuitenkaan.
 
Meillä ei televisio ole auki muuta kuin silloin kun sitä katsotaan, useimmiten siis lapsen ollessa nukkumassa. Ikärajoista olen aika tarkka, mutta esimerkiksi teatterit ovat lähes aina yli 3-vuotiaille, olemme silti käyneet, koska lapsi jaksaa seurata ja olla paikoillaan. Ei ole koskaan ollut liian jännittävää, toki silti on ollut sylissä tai ainakin vieressä.

Muumeja katsomme yhdessä, vaikka on k7. Ovat todella jänniä, mutta kun katsomme yhdessä selitän aina, mitä tapahtuu ja jännitämme yhdessä. Lopultahan käy aina hyvin. Lapsen mielestä jännittävintä on ollut, kun Nipsu ei päässyt muiden mukana merelle, vaikka olisi halunnut.
 
Ei noudateta, ohjelman sisällöllä enemmän väliä kun ikärajalla. Tunnen itse oman lapseni parhaiten ja tiedän mikä hänelle sopii.
 
Ei noudateta orjallisesti. Voi niistä vähän saada osviittaa, jos on vieras ohjelma, mutta jos olen itse nähnyt tiedän ikärajaa katsomatta sopiiko se lapselleni. Tosi vähän kyllä katsotaan vielä lastenohjelmia. En muuten tiennytkään että muumit on k7. Me ollaan katsottu tytön kanssa vähemmän jänniä jaksoja ja hän on vasta vuoden.
 
Pääpiirteittäin pidän kiinni. Poika ei vielä ole kiinnostunut muusta kuin YouTubesta löytyvistä Cocomelonin videoista ja traktorivideoista, joiden suhteen voi olla huoleti. Muumit ovat saaneet täystyrmäyksen, kun ollaan vähän aikaa katseltu yhdessä. Mitään K18-pelejä hän ei todellakaan pelaa, ennen kuin asuu omassa asunnossa. :grin
 
Sen verran joo ettei illalla pyöri mikään epäilyttävä taustalla ja ettei lapsi vahingossakaan näkis mitään ”ammutaan aivot pihalle” -meininkiä :D Oon huomannu että simpsonit on monesti yllättävän rajuja ja lapsi luulee niitä helposti lastenohjelmaksi ja tuijottaa menemään, joten niiden kans saa olla tarkkana. Mutta on kyllä kattonu aikusen kanssa yhdessä jotain K7-lastenohjelmia :)
 
Virallisesti ikärajat (paitsi k-18) joustavat yhden luokan verran alaspäin, jos ohjelmaa katsotaan huoltajan kanssa. Kyllä tuon ikärajan katson tarkoittavan sisällön sopivuutta, mutta joskus nuo ikärajat menevät pahastikin pieleen, joten omia aivoja tässäkin käytetään ensisijaisesti.

Esim. Autot 2 -elokuvan virallinen ikäraja Suomessa on kaikille sallittu, mutta ihan päin seiniä tuo on asetettu. Maahantuoja suosittelee tuota yli 7-vuotiaille, minusta voisi olla korkeampikin ikäraja.
 
Sitten on hyvä muistaa se, että vaikka lapsi ei katsottaessa miellä jotain ohjelmaa pelottavaksi, ei se tarkoita etteikö sillä olisi jotain vaikutusta. Ikärajat on (yleensä, virhearviointejakin sattuu) asetettu lapsen hyvinvointia silmällä pitäen ja vaikka joku ohjelma ei olisi pelottava, se voi sisältää asioita jotka jäävät pyörimään lapsen mieleen ja tekevät siellä tepposiaan.

Tämän sanottuani pitää tunnustaa että meillä katsotaan k7-ohjelmia, lapsi nyt 3-4-vuotiaana on katsonut Netflixistä mm. My little ponya, joka on aika pelottava (minun mielestäni) aika ajoin. Myös jotain Disneyn leffoja ollaan katsottu, mm. Frozen, Pieni merenneito ja Tähkäpää (joskin olen pyrkinyt kelaamaan oikeasti hurjien kohtien yli). Mainittu Autot 2 katsottiin myös kun oli olevinaan sallittu, siinä oli aika hurjiakin kohtauksia mutta lapsi ei ymmärtänyt viittauksia eikä edes täysillä jaksanut seurata (toisin kuin noita prinsessasatuja).
 
Meillä laitettiin Autot 2 kertaalleen pyörimään, ja 2-vuotias oli sen verran kauhistunut väkivallasta ihan jo ensimmäisten minuuttien aikana, että leffa vaihtui samantien. Mistäpä tuon olisi voinut tietää, kun DVD-paketissa luki ikärajana sallittu ja Autot 1 on oikein hyvä leffa pienillekin.

Yksivuotiaana lapsi pelkäsi telkkarin allergialääkemainosta, siis sitä, jossa piirretty ukko niisti, mutta ukon pää turposi niin isoksi, että ukko ei pysynyt pystyssä ja ukko kaatui pään painosta. Lapsi alkoi huutaa kauhusta heti kun ukkeli edes tuli ruutuun. Siinä meni tuota mainosta näyttävät kanavat äkkiä boikottiin kunnes mainoksen lähetys loppui. Siis tämä: https://vimeo.com/192481470
 
3-4v tytöt ovat saaneet katsoa k7 elokuvia, kun kaikki sairaalan sallitut ja k3 elokuvat oli jo katsottu. Moni Disney elokuva on aikanaan ollut k3 ja uusintapainokset ovatkin sitten olleet k7. Ilmeisesti ikärajoja on myös jonkun verran kiristetty? Telkkarista katsotaan lähinnä vain lastenohjelmia ylen kanavilta.
 
Minusta oleellista jännittävien ohjelmien katsomisessa iästä riippumatta on se, että aikuinen on mukana jännittämässä. Lastenohjelmissa pyrin siihen, että jännittävään kohtaan ei voi lopettaa enkä kelaa sen ohi, vaan sinnittelemme yhdessä, vaikka pää kainalossa :) että tilanne helpottaa ja tulee se onnellinen loppu. Tämä tietenkin toimii vain, jos itse tietää, mitä tulee tapahtumaan ja on varma, että onnellinen loppu on tulossa. Meillä lapsi jännittää jopa ryhmähaun jaksoissa eikä niitäkään voi yksin katsoa.

Jännittävät kertomukset jäävät kyllä mieleen ja niistä puhutaan pitkään, lapsi käsittelee kokemusta. Mitään suurempia pelkoja ei ole jäänyt, vaan se pelon voittamisen kokemus on hieno. "minä pelkäsin ensin sitä lumihirviöö ja se olikin lehmä. Minä en pelkää lehmiä"
 
Meilläkin se Ryhmä Haun kummitusjakso on katsottu nyt ainakin kymmeneen kertaan, kun on vähän turhan jännittävä. Lapsi kuitenkin haluaa katsoa sitä uudestaan ja uudestaan, eikä nyt ole ainakaan vielä yöunia haitannut.
 
Meillä noudatetaan aika tiukasti ikäsuosituksia. Toisaalta poika on vain 2v4kk. Pikkukakkosta aloitamme varmaan kun on täyttänyt kolme. Tässä vaiheessa telkkari on vain päällä kun pojalla on ruutuaika ja saa katsoa meidän valitsemia ohjelmia. Kaapo on suursuosikki mutta pari jaksoa ovat liian pelottavia, ja hän kertoo itse kun ei haluaa katsoa koska on liian pelottavaa.
 
Ollaan aina noudatettu ikäsuosituksia melko tiukastikin (tai siis ainakin mä olen, en tiedä miten asia toteutuu esikoisen isän luona). Nyt esikoinen on 8v, ja on itsekin tosi tarkka noista suosituksista. Ei ole koskaan edes halunnut katsoa sellaisia, joissa ikäsuositus on liian suuri. Hän on aika herkkä, ja esimerkiksi pelottavat jutut tulee tosi helposti uniin.
 
Takaisin
Top