Notkoselkä ja raskaus

Deb

Päivystävä dosentti
Lokamammat 2018
Joulukuiset 2023
Onko täällä muita, joilla olis notkoselkä (tai muita selkävaivaisia)? Kokemuksia aiemmista raskauksista mahan kasvaessa?

Ittee mietityttää kauheesti kuinka mun alaselkä ja lantio ottaa mahan kasvun sitte, kun pelkkä lihominen aikoinaan toi särkyjä. Nyt toisaalta saanu asentoo vähän korjattua ja osaan tiettyjä jumppaliikkeitä mitä teen varmaan päivittäin nyt raskausaikana.

Entä vaikuttaako notkoselkä synnytykseen?
 
Onko täällä muita, joilla olis notkoselkä (tai muita selkävaivaisia)? Kokemuksia aiemmista raskauksista mahan kasvaessa?

Ittee mietityttää kauheesti kuinka mun alaselkä ja lantio ottaa mahan kasvun sitte, kun pelkkä lihominen aikoinaan toi särkyjä. Nyt toisaalta saanu asentoo vähän korjattua ja osaan tiettyjä jumppaliikkeitä mitä teen varmaan päivittäin nyt raskausaikana.

Entä vaikuttaako notkoselkä synnytykseen?

Mulla on notkoselkä. Ei se oo vaikuttanut koskaan synnytykseen, mutta raskausaikana (etenkin loppuvaiheessa) on selkäkipuja ollut kun vatsa on ollut iso ja jotenkin itsestään selkä menee vahingossa vaan enemmän notkolle.

Kannattaa yrittää kiinnittää selän asentoon huomiota, esim. peilin kautta ja saada keho mahdollisimman hyvään asentoon, yrittäen lantion painopistettä muuttaa.

Mulla myös selkälihastreeni on auttanut selkäongelmiin, kun lihaksisto on hyvässä kunnossa, niin ei notkoselkäkään vaivaa samalla tavalla.

Eniten selkäongelmia mulla on ollut synnytysten jälkeen, kun koko kehon painopiste on muuttunut. :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: Deb
Täällä on yksi jolla on lannerangan mutka ja voi piru ku välillä vaivaa ihan tosissaan . Vaikka viikkooja on vasta 6+0-6+6 eli viikko7. Pitäs vissiin liikkuu enempi eikä vaan töissä jumpata useemmin. Voi olla loppu ajasta vielä kipeempi.
 
Mulla on notkoselkä. Mun työssä pitää seistä pitkähköjä aikoja ja välillä asento on sellainen lievästi eteenpäin kumartunut. Viime raskaudessa selkäkivut alkoi noin kuudennella kuulla, nyt ne alkoi jo kuudennella viikolla. :nailbiting: Olen yrittänyt tehdä keskivartaloa vahvistavaa jumppaa kotona ja siitä ehkä ollutkin vähän apua. Ja tukivyöstä oli viimeksi loppuraskaudessa ainakin jonkin verran apua, samoin raskaana oleville suunnatusta jumpasta jossa kävin kerran viikossa.
 
Mulla on notkoselkä. Mun työssä pitää seistä pitkähköjä aikoja ja välillä asento on sellainen lievästi eteenpäin kumartunut. Viime raskaudessa selkäkivut alkoi noin kuudennella kuulla, nyt ne alkoi jo kuudennella viikolla. :nailbiting: Olen yrittänyt tehdä keskivartaloa vahvistavaa jumppaa kotona ja siitä ehkä ollutkin vähän apua. Ja tukivyöstä oli viimeksi loppuraskaudessa ainakin jonkin verran apua, samoin raskaana oleville suunnatusta jumpasta jossa kävin kerran viikossa.

Kirjottelen tuolta maaliskuisista.... Notkoselkä yms muuta rakenteellista ongelmaa koko aikuisikä ollut. Tutulle kuulostaa nuo selkäoireet erityisesti seistessä ja pienessäkin etukumarassa. Sairaslomalle jouduin jäämään jo rv 26+ selkäkipujen vuoksi. Nyt siis mennään 34+6. Kotona apuna nyt ollut si-tukivyö joka helpottaa huimasti. Vyön kanssa ei istumista ja joillakin lisää harjotussupistuksia, niin ei kaikille oo ideaali. Synnytykseen ei mulla milloinkaan oo vaikuttanut vaan kuten edellä jo todettiin niin raskausaika haasteellisinta, kun painopiste muuttuu. Tsemppiä odotuksiin.
 
Ei ole notkoselkä mutta nikamansiirtymä enkä voi tehdä taaksetaivutuksia lainkaan. Jännittää kyllä miten tulee menemään... Joku jumppa vois olla hyvä mulle kun en saa tuonne salille luitani raahattua.
 
Kirjoittelen tuolta marraskuisista.
Mulla on selän kanssa ongelmia enemmän ja vähemmän. Kaks kertaa leikattu. 5/2015 ja 2/2017. Ekalla kerralla leikattiin välilevypullistuma lannerangasta. Toisella kerralla sama välilevypullistuma ja samalla lanneranka luudutettiin. Eka leikkaus tehtiin normaalisti selän kautta ja tää toinen leikkaus sitten mahan kautta. Joo eli 5cm navan alapuolelta, noin 10cm pystyarpi löytyy. Vähän meinaa pelottaa miten tämä raskaus ottaa selän päälle, kestääkö tuo arpi repeämättä kun nyt jo välillä kiristää että kipeää tekee ja ne kiinnikkeet mitä leikkauksesta mahdollisesti on tullut vatsan puolelle. Miten selkä kestää notkon kun maha kasvaa varsinkin loppu aikana raskautta. Miten synnytys kun on luudutettu lanneranka? Tuleeko automaattisesti sektio? Hirveesti kysymyksiä ja mietteitä joihin en vielä ole saanut vastauksia ja tuskin kukaan tietääkään ennen kuin on synnytyksen ajankohta.
 
Jonkinasteen notkoselkä ja esikoisen synnytyksestä häntäluun murtuma kahdesta kohdasta. Kipeä jo nyt ajoittain, vasemmalta puolelta kipeämpi. Väsyy ihan hetkessä.
 
Takaisin
Top