Normaalit kivut?

treva

Silmät suurina ihmettelijä
Heip. Minkälaisia on normaalit kivut raskauden toisella kolmanneksella? Mulla alko tänään semmonen ihmeellinen kipu, alko lähinnä vaan epämiellyttävällä tunteella mahassa, hankala selittää sitä. Lähinnä ehkä kuvais jonkulainen paineentunne. Semmonen särkevä, ja ehkä semmonen "kuumottava", välillä vihlova ja jomottava. Hankala sanoa tarkkaan missä kohdassa kipu on. Laajalla alalla ja aaltoileva. Välillä sattuu myös alaselkään ihan keskelle kehoa, niinkuin selkärankaan. Eilen oli myös sellasta ihme vihlovaa kipua, piti vähä kyyryssä olla. Heti ku suoristu nii sattu enemmän.
Kaikenlaiset kivuthan on kaiketi normaaleja tässä vaiheessa mutta mistä ne sitte erottaa epänormaalista ku ensimmäinen raskaus menossa? Peruskeskenmenopelot alko heti :D
Minkälaisia on normaalit kivut?
 
Muokattu viimeksi:
En nyt osaa auttaa kun mietin samaa itsekin. Ihan just samanlaisia tuntemuksia on mullakin viime päivinä ollut ympäri vuorokauden. Oletan että on vaan venymisestä johtuvaa kiristystä ja arkuutta. Mut itekin oon epävarma ja mietin koko ajan et pitäiskö ollakin huolissaan ja mikä on normaalia. Just kyyryssä tekee mieli olla jos vihloo tai kiristää enemmän, suorana seistessä ja sängyllä maatessa pahimmat oltavat. Kuumotus on lähes jatkuvaa. Vauvan liikkeistä en vieläkään uskalla olla varma mutta jonkinlaisia moksauksia välillä tunnen ja se helpottaa vähän huolta.
 
Mä sanoisin nyrkkisääntönä, että jos kivut on siedettäviä, ne ei oo jatkuvia eikä oo mitään verenvuotoa, ni ne on normaaleja.
Jos kivut on jatkuvia, vetää kovuudellaan sut sänkyyn, alat vuotaa verta tai oot kovin huolissas, soita neuvolaan ja pyydä ylimääräistä sydänäänten kuuntelua tai viikonloppuna päivystykseen. :)
 
Mulla alkoi eilen (ehkä rakenneultran provosoimana, siinä kun paineltiin kumminkin kohtua 45 min) kiristävä, polttava alavatsakipu ja koko yön supisteli niin etten unta saanut. Kävin sit aamulla gynen päivystyksessä (jos olis yli 22 viikkoa, olisin mennyt äitiyspolille), jossa otettiin pissanäyte, tunnusteltiin kohdunsuu ja ultrattiin kohdunsuun pituus. Kaikki oli ok ja määrättiin viikonloppu lepoa. nyt onkin jo helpottanut. Mutta ei tuota käyntiä ainakaan kukaan tuntunut pitävän turhana.
 
Mulla tuli viikoilla 17+4 yhtäkkiä semmonen mahatuska navan yläpuolelle, että tuntui kuin rintakehä ja kyljet repiäisi, selkäranka halkeisi ja maha räjähtäisi. Puolisen tuntia sitä kärsin itkun ja huudon voimin, kunnes annoin miehekkeelle luvan soittaa ambulanssin paikalle. Ei vuotoja tai mitään, virtsa tuli normaalisti ja maha toiminut säännöllisesti. Ei ensihoitoporukka kauaa epäröineet ko ottivat kyytiin ja kauheeta kyytiä yli 100:n kilometrin päähän sairaalaan. Vauvalla onneksi oli kaikki hyvin ja kivut saatiin loppumaan Oxynormilla ja Litalginilla. Säikähdin tosi tosi paljon ja olin varma että tämä raskaus oli tässä. Yöksi osastolle seurantaan ja seuraavana päivänä kirurgi tutki ja sanoi tuommoisten kipujen olevan normaalia kun vauva ja kohtu kasvaa. Mutta kyllä säikäytti ja kovasti.
Panadolia määrättiin otettavaksi jos kipua tulee ja seurailla ettei vuotoja ilmaannu, muuten käskettiin olla rauhallisin mielin ja nauttia raskaudesta.
Että kaikennäköistä sitä näköjään voi ollakkin :/
 
Oijoij kuulostaapa pahalta :O Onneksi kaikki on ollu hyvin kummallakin!
Mullekin neuvolassa sanottiin tuota että jos on siedettäviä kipuja nii ei mitään hätää. Jos menee tuskaseksi ni sitte tutkimuksiin.
 
Takaisin
Top