Normaali kohdunkaulan pituus ensisynnyttäjällä rv 28 + 3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohvaperunaksiko?
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S

Sohvaperunaksiko?

Vieras
Olen hieman hämilläni sekä kauhuissani eilisestä erikoislääkärin tapaamisesta ja halusin tulla täältä kysymään onko kenellekään mitään konkreettista tietoa tai omakohtaista tietoa vastaavantyyppisestä tilanteesta.

Ensimmäinen raskauteni on siis edennyt täysin normaalisti ja olen myös perusterve. Olen urheillut koko raskauden salilla normaalisti (toki painoja pienentäen) ja olo on tuntunut todella hyvältä. Minulla on myös kilpaurheilutausta. Neuvolan mukaan kivuttomat supistukset ovat ok ja kuuluvat raskauteen. Niitä onkin ollut epäsäännöllisesti välillä.

Eilen erikoistuva lääkäri mittasi laitteella kohdunkaulan pituudeksi 2,5 cm ja sanoi heidän pitävän normaalina 3 cm. Kohdunsuu oli siis ihan kiinni ja sikiö voi muuten kuulemma mainiosti kohdussa. Hän sanoi, että minun kannattaisi nyt seuraavat pari viikkoa vain kävellä ja ottaa rennommin, sitten hän kuitenkin sanoi, että mitään tutkimustuloksia ei ole siitä, että urheileminen vaikuttaisi kohdunkaulan lyhenemiseen. Käynnistä jäi hieman ristiriitainen olo erityisesti sen osalta, kun hän ei osannut kertoa mikä on keskiarvollisesti tässä raskauden vaiheessa viikkojen osalta normaali kohdunkaulan pituus. Jäin siis vain pohtimaan nyt, että voinko siis liikkua enää ollenkaan vai pitäisikö vain maata sohvalla siis ottaen huomioon, että olen voinut erittäin hyvin koko raskauden. Tuntuu jotenkin typerältä olla tekemättä mitään mutta tottakai teen niin jos se on todella tarpeen mutta käynnistä vaan ylipäänsä jäi vähän sellainen olo, että oliko hän ihan asiansa tasalla erikoistuvana lääkärinä. Pohdin myös sitä, että mitä jos tämä 2,5 cm onkin vain minulle ihan normaali pituus tässä kohtaa ja koko raskaus etenee täysin normaalisti loppuun asti.

Onko täällä muilla kokemuksia kohdunkaulan pituudesta näillä viikoilla ja onko 2,5 cm nyt todella hälyttävä tilanne ja onko ennenaikainen synnytys siis todellinen uhka nyt?

Sovitteko kontrollista jotain? En osaa sanoa muuta kuin että se alkaa lyhenemään kolmannella trimesterillä. Mutta lepoon varmasti määräsi koska lyhenemiseen voi vaikuttaa joku muu kuin liikunta taustalla ja alle 2,5cm sen ei ole hyvä mennä tässä vaiheessa. Englanniksi kun googlaa cervical lenght pregnancy/chart/gestation niin löytää tieteellisiä julkaisuja jos haluat arvioida tilannettasi ja ottaa lääkäriin yhteyttä uudelleen.

Kiitos butterflies vastauksestasi. :) Sovittiin tosiaan 32 viikolle jatkokäynti eli hän haluaa tsekata tilanteen. Hyvä idea katsoa noita tieteellisiä julkaisuja, Suomeksi olenkin niitä jo katsonut. Lähinnä olis just mukava saada vähän johtoa siihen, että mikä on ns. normaalitahti lyhentymisen suhteen tuon kohdunkaulan pituuden osalta, koska väkisinhän se kokoajan tulee lyhenemään. Toki jostakin luin myös, että ns. nämä kivuttomat supistukset voivat myös lyhentää tuota kohdunkaulaa, joten ei aina välttämättä ole hyvä jos niitäkään tulee ainakaan kovin monia per päivä.

Mulla alkoi molemmissa raskauksissa kohdunkaula lyhenemään samoilla viikoilla ja silloin sain samalla tavalla kehotuksen ottaa rennommin kontrolliin asti. Kontrollissa sitten jo reilusti lyhentynyt kohdunkaula ja käsky vuodelepoon. Ekassa tilanne oli pahempi ja jouduin olemaan alkuun sairaalassa vuodelevossa, silloin en myöskään kotona ottanut yhtä rennosti kuin jälkimmäisellä kerralla.

Tälleen oman kokemuksen perusteella suosittelisin tosiaan jättämään kaiken raskaamman pois sinne kontrollikäyntiin asti.

Kiitos Turotus kokemuksiesi jakamisesta. <3 Voinko tiedustella ihan mielenkiinnosta, että harrastitko paljon liikuntaa vai oliko elämäsi ns muuten vain jollain tapaa kuormittavaa, joka aiheutti mahdolliset kivutto(mat) supistelut ja sitä kautta kohdunkaulan lyhenemisen? Itselle tilanne vain tosi absurdi ylipäänsä, kun olo ollut tosi hyvä kokoajan ja olen nauttinut urheilusta tosi paljon mutta ilmeisesti tuo punttitreeni on sitten ollut turhan raskasta kuitenkin. Aion kyllä suhtautua tähän ”ota rennommin” ohjeeseen vakavasti, koska en haluaisi vuodelepoon joutua. :/ Lääkäri suositteli kävelylenkkejä, kuntopyöräilyä ja oman kehon painolla tehtäviä treenejä, näitä siis luvassa ainakin kontrolliin asti.

Ennen raskautta ja alkuraskauden aikana liikuin paljon, mutta tuossa kohtaa raskautta aikalailla kaikki pitkiä kävelylenkkejä kummempi liikunta oli jo jäänyt pois liitoskipujen takia. Se kävelykin tosiaan riitti itsellä aiheuttamaan kivuttomia supistuksia.

Aivan, ymmärrän. Kaikkien tilanteet ovat juuri hyvin yksilöllisiä. Täytynee tosiaan ottaa nyt vain rauhallisemmin, jotta ei ainakaan lähtisi tuo kohdunkaula lyhenemään enää ihan merkittävästi, kun vielä olisi laskettuun aikaan kuitenkin matkaa. Tokihan voi olla myös mahdollista, että tämä 2,5 cm on minulle vain tässä vaiheessa ns. normaali ja kaikki menisi just loppuun asti ihan hyvin. Toki en kuitenkaan riskiä just halua ottaa niin nyt vaan himmailtava tahtia vaikka hieman hankalalta se tuntuu, kun tottunut tähän asti käymään 3-4 salilla viikossa. :o

Ymmärrän hyvin, että tuntuu vaikealta. Toivottavasti kontrollissa olisi tilanne pysynyt hyvänä ja lääkäri antaisi luvan palata salille!

Minulla myös esikoista odottaessa lähti lyhenemään noilla viikoilla. Kohdunkaula pehmeni myös ja paineesta hiukan tunneloitui. 6-7 kuulle asti olin harrastanut mm. koirien kanssa suht normaalisti. Kotilepoon jouduin ja töistä sairaslomalle, vaikka työ oli toimistotyötä. Supistukset tuli selkeimmin rasituksessa (lopulta riitti kävelylenkki koirien kanssa), mutta istuessa päätteen äärellä oli myös paineentunnetta. Kotilepo auttoi ettei avautuminen edennyt tuossa vaiheessa, mutta supparit jatkui/paheni loppuun asti suht kevyessäkin rasituksessa.

Kiitos myös sinulle oman kokemuksesi jakamisesta. Olen tässä itse nyt pyrkinyt ottamaan rennosti ja tarkkailemaan supistuksien määrää, jotta pysyis järkevissä määrissä nuo eikä ainakaan kivuliaiksi muuttuisi.

Takaisin