Nopea synnytys

Basin

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko täällä äitejä joilla on ollut nopea synnytys, kuinka myöhemmissä raskauksissa on toimittu?
Itselläni kummassakin aiemmassa ei ole säännöllisiä supistuksia, vaikka kyllä niitä tulee paljon ja pienellä välillä, tuntejakin, mutta kaikki alkaakin kun vedet menee, ekalla vesistä tunti tyttö oli syntynyt 10 min ponnistuksella ja pojan kohdalla vartti vesistä, ponnistus ei minuuttiakaan, minulle siis tulee heti vesien menon jälkeen tarve ponnistaa.
Nyt kolmannen odotuksessa mietin pystytänkö teltan sairaalan pihaan :) ekan jälkeen sanottiin että lähde heti kun tuntuu ettö synnytys alkaa, nyt kun matkaan menee vajaa puolituntia niin toivon vain ettei vedet mene, muuten vauva syntyy sinne missä olen...
 
Minullakin on kaksi nopeaa synnytystä takana ja odotan kolmatta. Esikoisen kanssa synnytys käynnistyi lapsivesien menolla ja supistuksen alkoivat heti, yritin jaksaa kotona mutta aloin vuotamaan verta ja supistukset tulivat 3min välein. Olimme sairaalassa 2h vesistä ja poika syntyi tunti sairaalaan menon jälkeen. Toisen kanssa synnytys alkoi kovilla supistuksilla ja lähdimme heti sairaalaan, missä olimme 45min supistuksien alusta ja tyttö syntyi tunti sairaalaan menon jälkeen. Minuakin jännittää kerkeänkö tällä kertaa sairaalaan, varsinkin jos mies ei pääse minua viemää ja joudun odottamaan taksia.

Käynnistys on myös mahdollinen jos aikaisemmat synnytykset ovat olleet nopeatempoisia. Tietenkin ensisijaisesti katsotaan mikä on paras vaihtoehto lapselle. Puhuin jo asiasta ensimmäisellä lääkärikäynnillä. Toivon että saan järjestettyä lapsille hoitajan niin että mies pääsee lähtemään heti kanssani sairaalaan kun synnytys käynnistyy, eikä meidän tarvitse edes miettiä tuota käynnistämistä.

Onnea matkaa ja toivottavasti kerkeät perille =)
 
mä jännään kanssa oikeestaan ainoostaan synnytyksen kestoa. Esikoinen syntyi alle kolme tuntia siitä, kun mainitsin kotona miehelle et "ompa outo olo", kohta alko supistukset, sairaalassa puhkastiin kalvot, ja tyttö syntyi heti vesien tulon jälkeen. Mietin kovin et jos kakkonen tulee vielä nopeemmin. jaiks.
 
Mulla on takanani kanssa nopea synnytys, vajaa 3,5 tuntia kipeiden supistusten alkamisesta neiti oli jo maailmassa. Ja samaa olen miettinyt, että kuinka sinne sairaalaan kerkeää ajoissa, ja tuleeko monta turhaa keikkaa, kun sitä aika herkästi varmaan lähtee sitten tarkastelemaan tilannetta... ja nyt kun on kuitenkin tuon esikoisenkin hoito järjestettävä. Yksin en haluaisi lähteä, mutta jos lähtö tulee esim. yöllä, niin voi olla aika hankala saada ketään nopeasti hälyytettyä paikalle. Vanhempani asuvat tosin ihan lähellä, mutta he ovat kesällä paljon mökillä parin tunnin matkan päässä.

Kiinnostaisi tietää, onko kenelläkään käynyt niin, että ensimmäinen synnytys on ollut nopea, mutta toinen onkin sitten kestänyt kauan? Onko se mahdollista, vai meneekö se poikkeuksetta niin, että jos eka on nopea niin muutkin sitten on?
 
Mulla eka synnytys kesti 8h mutta siis avautumisvaihe jäi junnaamaan olin sairaalaan mennessä 4cm auki ja 7h meni että aukesin 5cm ja sen jälkeen aukesin 10cm,meni vedet ja olin ponnistanut tunnin sisällä :)

Toisen lapsen synnytys kesti 45 min,ekasta supistuksesta. Tulin kotiin lenkiltä illalla 10 aikaan,kävelin koiran kanssa 8km iltalenkin ja olo oli ihan normaali. katoin kotona telkkaa ja menin nukkumaan en ehtinyt nukahtaa kun tuli eka supistus ja heti perään toinen. soitin synnärillä ja puhelun aikana tuli 2 supistusta ja hoitaja sano et nyt kyllä kuulostaa siltä et tuutte heti. no käskin miehen mennä laittaan auto käyntiin ja soittaa äitinsä meille vahtiin esikkoa. no mies tuli autolta ja sano et nyt soitan kyllä sulle ambulanssin ja lanssi tuli ja mittas kaks supistusta jotka tuli 2min välein. kärräsivät mut autoon ja sit lähettiin. no puoles välis matkaa tuli ponnistuksen tarve ja jouduin yrittää pidättää ponnistusta. pää syntyi lanssissa ja loppu ruumis salissa.


Nyt ollaan kolmosta yritetty ja miettiny sitä et ehtiikö lanssi ees sinne missä sit oonkin kun synnytys lähtee käyntiin jos ja kun nyt ensin tuun raskaaksi. edellisen synnytyksen jälkeen hoitaja sano et seuraavas synnytyksessä heti soittaa ambulanssi kun eka supistus tulee ja en varmasti ehdi sairaalaan. 

Äitini on syöksysynnyttänyt kaikki lapset ja kolme kertaa otettu osastolle 2 viikkoa ennen laskettua aikaa, ettei syntyis kotiin!
 
Kärsin itse synnytyspelosta joka johtuu siitä, että eniten pelkään etten ehdi sairaalaan. Ja kotona/autossa en synnytä. PISTE.

Ensimmäinen ei ollut niin nopea, seitsemän tuntia vesien menosta vauva oli ulkona. Vedet meni kotona ja siitä siirryttiin tunnin sisään sairaalaan jossa tarkistushuoneesta suoraan synnyttämään. Jumiinhan se jäi ja vaikka kehuivat ponnistamista, niin pää ei tullut ulos. Lopulta leikattiin väliliha ja imukupilla autettiin ulos.

Toinen onneksi varoiti edellisenä päivänä. Mulla oli ollut pari kuukautta kirkasta valkovuotoa, mutta juuri neuvola-aamuna se lorisi. Sitä sitten onneksi ihmettelin neuvolassa, että kuuluisiko valkovuodon lorahtaa pönttöön. Ei kuulu. Mutta vettä tuli todella vähän ja jos ei olisi ollut neuvola-aika silloin, niin sairaalaan en olisi mennyt, koska mitään oireita ei ollut. Nyt mut lähetettiin sairaalaan. Synnytys alkoi vasta klo 4 yöllä ja ennen yövuoron päättymistä klo 7 vauva oli jo ulkona. Koko ajan hoitaja sanoi, että pää ei ole vielä laskeutunut ja et sä vielä ole auki ja sen puheista sain käsityksen, etten synnytä kuin vasta ehkä illalla. Supistukset nosti hikikarpalot ohimolle, mutta käyrässä ei näkynyt yhtään supistusta. Ja sitten se vauva oli siinä pöydällä. Ponnistusvaihe kesti ehkä kaksi minuuttia. Ekalla ponnistuksella tuli vesi ja tokalla vauva.

Lisäksi siis molemmat vauvani ovat syntyneet ennakkoon. Eka 38+2 ja toka 37+1. Tuleeko kolmas jo viikolla 36!!!!???? Olen ihan paniikissa ja suunnittelen myös sitä telttaa sinne sairaalan pihaan. ei meiltäkään aja kuin alle puoli tuntia sairaalaan. Mutta jos mies on taas töissä, niin häntä pitää odottaa ensin tunnin verran.
 
Syöksysynnyttäjä täälläkin. Ensimmäinen synnytys kesti 3,5h. Tästä toisesta nyt jännitetään. Meillä mahdollisesti käynnistetään kuun lopussa jos on kohdunsuu on sen verran auki että saa kalvot puhki. Sitä en tiedä miten käy jos se ei ole... Jännittää niin pirusti muakin se, että jos tää meinaa kovin ajoissa tulla ja mies ei ole vielä lomalla. Kipeitä supistuksia kun on tullut jo useamman viikon ja kohdunkaula oli jo ihan hyytelöä ja ulkosuu auki sormelle.
Pelkopolillakin kävin juttelemassa. Käskettiin vaan tilata ambulanssi jos siltä tuntuu. Oli siis toooosi hyödyllinen käynti, eipä olisi tullut mieleenikään tilata ambulanssia.....
Meillä on harmillisesti muuttunut sairaalan parkkis maksulliseksi, joten en voi oikeen telttaa sinne laittaa ;) Muuten varmaan muuttaisin sinne :D
 
Ensimmäinen (ja toistaiseksi ainoa) synnytykseni käynnistyi vesienmenolla 37+6. Supistukset lähti käyntiin samantien tosi rajuina ja tuntui kuin niillä ei olis ollu väliä yhtään. Synnytys kesti 1h 46min. Enpä olis arvannut!

Kun päästiin sairaalasta, kätilö sanoi että seuraavan kerran viikolla 37 asuntovaunun kanssa sairaalan oven eteen. Lupasin itselleni ettei muutettais kauemmas sairaalasta (matka kesti 15min) ennen kuin kaikki lapset on synnytetty. Mieli teki kuitenkin omakotitaloa ja täällä sitä elellään keskellä metsää ja peltoa. En ole raskaana enkä pariin vuoteen tule olemaankaan, mutta pelko on suuri. Mitä jollen sitten ehdikään sairaalaan? Ei mun miehestä olis kätilöksi.
 
Täältäkin yksi syöksysynnyttäjä huutelee..
Ensimmäinen lapseni  syntyi kotiin, ei siinä kissaa ehtinyt sanomaan 

Toista lasta odottaessa, normaalilla ultrakäynnillä lääkäri kysyi haluaisinko miettiä käynnistystä ja laittoi lähetteen sairaalaan synnytystapa-arvioon. Sielläkin oltiin sitä mieltä että käynnistys on viisain. Ja olihan se. Alle tunnissa nuo syntyivätkin. Nyt juuri plussasin ja olen melko varma että tämäkin käynnistetään (jos siis pysyy matkassa).


 
Takaisin
Top