Nivelkipu raskauden jälkeen

BOBO1

Satasella mukana keskusteluissa
Onko muita joilla nivelkiouja/jäykkyyttä raskauden jälkeen?

Vauva on nyt 3,5kk ikäinen ja muutama viikko sitten alkoi kamalat nivelkivut sormissa etenkin aamuisin. Lääkäriin sain ajan vasta parin viikon päästä ja neuvola käski lopettaa imetyksen heti sillä voi olla että olen saanut nivelreuman. Tietenkään en voi tietää vielä mikä diagnoosi on, mutta olisi kiva kuulla jos muilla on ollut vastaavia oireita ja menivätkö ne itsestään ohi.

En myöskään tiedä miten saada vauva syömään pullosta kun ei suostu sitä edes ottamaan suuhun ja 4 eri pulloa jo kokeiltu tällä viikolla.
 
Ei ole nivelkivuista kokemusta, mutta pulloruokinnasta tuli mieleen, että töissä mulle opetettiin semmoinen kikka, että kutittaa pullolla vauvan ylähuulta tai sipaisee pullolla ylähuulta vaakasuunnassa niin yleensä refleksinomaisesti suu aukeaa. Ainakin meillä näin ja Ainu Mam anti-colicin pää menee parhaiten suuhun. :)
 
Joo pullo menee kyllä suuhun mutta vauva vain "pureskelee" sitä ikenillä ja sylkee maidon ulos eikä niele
 
Mulla oli lonkat, polvet ja olkapäät aivan sairaan kipeet yhdessä vaiheessa raskauden jälkeen. Tais olla 1,5-4 kk. En oo ihan varma. Mutta en pystynyt esim. istumaan risti-istunnassa ollenkaan kun polvet ei kestänyt. Raskausaikana eikä ennen sitä ollut mitään ongelmaa. Meni itsestään ohi. Mä mietin et onko tullut reuma, mutta mulla ei ollut mitään vuorokauden aikoihin liittyvää, käsittääkseni siinä yleensä aamut on pahoja jne. Mutta meni itsekseen kyllä ohi.

En osaa kyllä pulloasiasss auttaa, mutta jostain oon lukenut et jotkut on suoraan siirtynyt nokkamukeihin/hörppyyttämiseen jos ei oo pullojen tutit kelvannut. Maito varmasti maistuu kummalliselta, onhan toi aivan täysin eri makuista kuin äidinmaito (tai ainakin hajuista). Pari viikkoa onnkyllä tosi pitkä aika odotella lääkäriä jos joutuu sen takia jättään imetyksen. En oo siis todellakaan mikään imetysfanaatikko ja ymmärrän täysin tilanteen, mutta ethän sä voi imetystä ihan seinään lopettaa muutenkaan ihan omien rintojesi hyvinvoinnin takia. :S
 
Onko muita joilla nivelkiouja/jäykkyyttä raskauden jälkeen?

Vauva on nyt 3,5kk ikäinen ja muutama viikko sitten alkoi kamalat nivelkivut sormissa etenkin aamuisin. Lääkäriin sain ajan vasta parin viikon päästä ja neuvola käski lopettaa imetyksen heti sillä voi olla että olen saanut nivelreuman. Tietenkään en voi tietää vielä mikä diagnoosi on, mutta olisi kiva kuulla jos muilla on ollut vastaavia oireita ja menivätkö ne itsestään ohi.

En myöskään tiedä miten saada vauva syömään pullosta kun ei suostu sitä edes ottamaan suuhun ja 4 eri pulloa jo kokeiltu tällä viikolla.
Nyt tulikin mieleen, että meidän poika inhoaa Nan Pro maitoa. Siis yökkii jos sitä yrittää juottaa ja munkin mielestä maku on kamala kun maistoin. Tuutia ja semperiä juo ongelmitta ja Tuutia vielä paremmin.
Maidossa tosiaan voi olla vika kannattaa kokeilla muita jos vaan uskaltaa.
 
Onko muita joilla nivelkiouja/jäykkyyttä raskauden jälkeen?

Vauva on nyt 3,5kk ikäinen ja muutama viikko sitten alkoi kamalat nivelkivut sormissa etenkin aamuisin. Lääkäriin sain ajan vasta parin viikon päästä ja neuvola käski lopettaa imetyksen heti sillä voi olla että olen saanut nivelreuman. Tietenkään en voi tietää vielä mikä diagnoosi on, mutta olisi kiva kuulla jos muilla on ollut vastaavia oireita ja menivätkö ne itsestään ohi.

En myöskään tiedä miten saada vauva syömään pullosta kun ei suostu sitä edes ottamaan suuhun ja 4 eri pulloa jo kokeiltu tällä viikolla.

Moikka! Saitko nivelkipuihin diagnoosia tai lakkasivatko ne? Kuinka kävi imetyksen?

Itselläni nimittäin alkoi myös nivelkipuilu pari kuukautta sitten, vauvan ollessa noin 3kk ikäinen. Kipu alkoi sormista ja päkiöistä, ja laajeni nopeasti myös ranteisiin, olkiin ja polviin. Yöt ja aamut pahimpia ja välillä itkun kanssa hoidettava lasta, kun sattuu.
Pääsin onneksi reumatologin tutkittavaksi kun verikokeissa oli rf ja sitrulliinit koholla, ja minulla todettiinkin puhjennut nivelreuma. Nyt kokeilussa Oxiklorin ja kortisoni, haluan jatkaa imetystä kuitenkin niin pitkälle kun mahdollista. Olen yrittänyt vähän etsiskellä vertaistukea reuman ja imetyksen suhteen... Vaikeita asioita, eikä imetystäkään noin vain kannattaisi lopettaa. Toisaalta taas on ajateltava sitten itseään, jos ei ala lääke tehota.

Kuulisin mielelläni muiden reumaatikkojen kokemuksia ja ajatuksia.

Edit. aika jännä, että sinua on neuvolasta ohjeistettu lopettamaan imetys heti. Minua taas ohjattiin jatkamaan jos suinkin mahdollista (omien kipujen kanssa), että oikealla lääkityksellä voi hyvin jatkaa imetystä eikä missään nimessä ainakaan nopeaa lopetusta imetykselle.
 
Mulla on nivelreuma, mutta ei (vielä) lapsia. Mietin myös, miksi imetys pitäisi lopettaa jos on reuma? Olen siis lääkkeitä syönyt jo 25vuotta. Ja keskenmenon jälkeen reumaoireet paheni hetkellisesti. Ja niin kuulemma usein käykin raskauden jälkeen.
 
Mulla on reuman tyyppinen nivelsairaus, johon oon käyttänyt reumalääkkeitä yli 10 vuotta. Esikoisen raskausaikana biologinen lääke tauolle ja salazopyrin sai jäädä. Oireita oli aika lailla ja söin muistaakseni melkein koko raskauden ajan kortisonia. Synnytyksen jälkeen oireet paheni, mutta en halunnut imetyksen takia aloittaa biologista lääkettä. Reumalääkäri kyllä siihen suuntaan vähän painosti. Jossain vaiheessa soitin teratologiseen tietopalveluun ja heidän mukaan biologista lääkettä (enbrel) voi käyttää imetyksen aikana. En muista minkäikäinen vauva oli, kun aloitin uudelleen sen. Jos haluaa imettää, niin kannustan kyllä siihen, mutta toki niinkuin Countes laitto, et myös itseään on ajateltava jos vointi menee tosi huonoksi.
 
Mulla siis nyt käytössä vain salazopyrin ja oxiklorin, saa käyttää raskauden ja imetyksen aikana.
 
Oma reumalääkäri ei ollut kovin imetysmyönteinen (ei ehkä ajatellut asiaa ollenkaan lapsen kannalta), ja tämän kokeilulääkityksen kontrolli sovittiinkin viimeistään "kun imetys lopetettu". Mutta nyt kun lueskellut, että imetys Oxiklorinin kanssa ok, niin haluaisin jatkaa imetystä kuitenkin vielä muutaman kuukauden ainakin. Tosin jos lääkkeen mahdollisen tehonkin ilmaantuminen voi viedä sen muutaman kuukauden... Pelottaa vain sekin, jos oireet pahenevat kortisonikuurin jälkeen, kun yöt ja aamut ovat vieläkin aika kipeitä. Ja vauvallekin tulee koko ajan painoa ja liikettä lisää:nailbiting: Lisäksi jatkuva Buranan syöntikin turhauttaa, mahansuojalääke kyllä käytössä myös.
 
Päivittelen nyt tähän jos jotakuta kiinnostaa. Kortisonikuurin loputtua oireet tosiaan palasivat oikeastaan pahempana kuin aiemmin. Reumatologi sanoi, että Oxiklorin ei nähtävästi riitä, joten haluaa aloittaa Trexanin. Haluan kyllä itsekin kipuni pois, jotta voin olla sellainen äiti kuin haluan olla. Joten nyt olisi sitten lopetettava imetys. Täytyy alkaa tutustumaan, kuinka imetys on hyvä lopettaa. Harmittaa kyllä itseni ja lapsenkin puolesta, vaikka varmaan lapsi siihen tottuu. Liekö vaikeampaa äidille kun ei tule lopetus omasta tahdosta.
 
Takaisin
Top