Niska-poimu turvotus yli 5mm

Noopi

Jostain jotain jo tietävä
Hei kaikki!

Haluan kertoa oman tarinani, jos jollakulla on vastaavia murheita.
Eli aloin odottaa toista lastani ja olin todella innoissani. Viikolla 11 kävin niska-poimu ultrassa ja lääkäri totesi että nyt ei näytä hyvältä.
Vauvalla oli reilu turvotus niskan ja vartalon ympärillä. Lääkäri totesi että tarvitaan lisätutkimuksia mutta vaikuttaa huonolta.
Pääsimme samana päivänä Tyksiin istukkabiopsiaan. Meidän onneksemme näyte saatiin otettua (aina ei onnistu näillä viikoilla). Odotimme tuloksia viikon. Päässä pyöri miljoonia ajatuksia ja luin netistä paljon mitä nämä lukemat saattaisivat tarkoittaa.
Tulokset tulivat ja onneksi olivat puhtaat.. ei kromosomi poikkeavuuksia! Vaara jatkui silti että vauvalla olisi pahoja rakenteellisia vikoja. Saimme ajan rv 16 uuteen kontrolliin.
Viikot olivat tuskaisia ja päätimme mennä 4 d ulrtaan rv 14. Siellä todettiin että turvotus on jo 7 mm luokkaa.. mutta syytä ei nähty.
Tuskan viikot jatkuivat!
Vihdoin tuli viikko 16 ja matkasimme tyksiin uudelleen. En ole ikinä pelännyt yhtä paljon kuin tuolloin.
Lääkärit tutkivat pitkään ja totesivat ettei turvotusta ole!! Eikä mitään poikkeavaa näy. En meinannut uskoa todeksi.
Varasimme ajan rv 20 jolloin näkisi sydämmen paremmin. Odotus ja epätietoisuus jatkui.
Rakenneultrassa oli 4 lääkäriä ja vauvaa tutkittiin yli tunti. Jälleen todettiin ettei poikkeavuutta löydy. Jopa lääkärit olivat ihmeissään. Saimme ajan rv 28 jolloin he halusivat vielä tutkia vaikkei mitään ollut löytynyt.
Tällä viikolla kävimme jälleen katsomassa ja kaikki oli edelleen hyvin.
Syytä tähän ei tiedetä, itse veikkaan yläkerran ihmettä :)
Joten kaikki, ketkä kokevat vastaavaa, toivon teille voimia ja kannattaa uskoa viimeiseen asti!
Hyvää kevättä!
 
=) ihanaa että kaikki olikin kunnossa!
Meillä todettiin vastaava turvotus viime syksynä niskassa ja koko kehossa. Lääkäri ei pelotellut enempää vaan sano että välillä turvotus saattaa kuitenkin laskea ja kaikki on ok.
Pääsimme heti seuraavana päivänä tays:siin jossa oli tarkoitus tehdä istukkatutkimus.. Lääkäri katsoi kuitenkin ensin ultralla jossa huomattiin turvotuksen kohonneen rajusti ja toisen nilkan olevan "keinutuolimainen." Sydän oli kuulemma normaalia pienempi.
Emme tämän tiedon jälkeen suostuneet istukka tutkimukseen, vaan haimme raskauden keskeytykseen lupaa. Selvää oli ettei lapsi tulisi suurella todennäkösyydellä syntymään tai ainakaan elämään montaa tuntia.
Viikko eteenpäin niin raskaus keskeytettiin rv15 kohdalla. Turvotuksen näin sikiössä, mutta kyllä lääkärin ultra on näyttäny vikaan sillä jalat olivat ihan normaalin näköiset (tosin todella pienet :Heartred )
Sikiötutkimuksessa selvisi jälkikäteen paha 21-trisomia eli kromosomeja oli yksi liikaa.

Kuulostaa niin käsittämättömältä ihmeeltä mitä olette kokeneet! =)) Mahtavaa että tuo yläkerran tyyppi on välillä matkassa mukana =) Voimia loppuraskauteen ja toivotaan ettei teitä säikytellä enään enempää! Olette kokeneet aikamoiset tuskan viikot!
Ihanaa kevättä teidän koko perheelle =)
 
Ainiin.. Täällä mennään rv 6+4 kohdalla ja kyllä on tästä mammasta tullu vainoharhainen! =D En kuitenkaan halua varhaisultraan silä olen lukenut monen pelästyneen turhaa liian aikaisten viikkojen takia..
 
Moi -E-
Olen pahoillani, miten raskaus päättyi sinun kohdallasi. Jouduin itsekin miettimään tarkkaan, mitäs jos kromosomeissa olisi ollutkin jotain tai rakenteissa. Miten olisimme jaksaneet ja miten se olisi ollut tyttäreltämme pois. Nuo on todella vaikeita asioita mutta itse olisin tehnyt saman ratkaisun kuin sinäkin.
Toivottavasti tämä uusi raskautesi sujuu hyvin ja lapsi on terve! Uskon kyllä että jännittää. Itse tästä sain pienen trauman, jonka takia mietin todella tarkkaan uskallanko tehdä kolmatta enää.
Ehkä minun ei tarvitse.. jos tämä yläkerran Herra on loppuun asti tukena ja tämä pieni poika saa syntyä terveenä perheeseen, olen saanut enemmän kuin koskaan olen toivonut :angel1
Kerrohan miten teillä menee. Tsemppiä!
 
Juu ei tääläkään uusi raskaus ollut hetkeen mielessä :D ..yllättävän nopeasti tuosta kuitenkin toipui ja alkoi haaveilemaan uudesta tärppäyksestä. Ehkä noilla kahdella pienellä ja terveellä mussukalla on osuutta asiaan :) Jos 1/600 raskaudesta päättyy näin, niin uskallan jopa uskoa ettei ainakaan samaa ole enään edessä :) täytyy tulla kertomaan ekan ultran jälkeen mitä sielä näkyi :wink huoh, siihen kun on vielä piiiiitkä aika!
 
Takaisin
Top