Nirso lapsi

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jamm
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jamm

Keskustelujen kuninkuusravaaja
Toukokuiset 2022
Marraskuiset 2024
En äkkiseltään löytänyt aiheesta ketjua.

Eli nirso/valikoiva lapsi ja ruoka. APUA.

Olen todella stressaantunut kun lapsi ei syö kunnon ruokaa. Enkä halua pitää täysin nälässä. Lapsi rakastaa porkkanaa, kurkkua, paprikaa, myös esim omena, meloni, herneet menee. Salaattia joskus maistelee. Mutta lämmin ruoka..ei.. Lapsi on siis nyt 2v4kk. Jossain vaiheessa söi hyvin kanapullia, sitten tuli stoppi. Välillä syö porkkana- ja pinaattilettuja. Ei syö esim pastaa tai riisiä. Ensi viikolla kysyn neuvolasta ohjeita/lähetettä ravintoterapeutille.
Päiväkoti alkoi tänä syksynä ja sieltäkin kysellään ruokailusta koko ajan.
 
Tsemppiä. Tosi raskasta varmasti. Mua ainaki raivostuttaa tarjota ruokaa mitä ei sit syödäkää. 🙈 Ravintoterapeutti varmasti hyvä idea ja saat sieltä parhaat neuvot.

Ootko kokeillu ottaa lasta mukaan kokkaamaan, jos innostaisi maistamaan? Syökö ns. Lämmintä ruokaa, jos sen tarjoaa kylmänä? Meillä nää ehkä vähän auttanu.

Meillä siis 3,5 vuotias on aina ollu vähän hankala syöjä. Siis periaatteessa syö kaikkea, mutta välillä on tooooodella pitkiä aikoja syömättä oikein mitään. Välillä rakastaa jotain ruokaa ja seuraavana päivänä yökkii dramaattisesti samalle ruualle. Siis ihan perus hommille esim. Keitetylle perunalle. Luulen että hänen ongelma on enemmin koostumus kuin varsinaisesti se ruoka tai maku. Lapsi itsekin puhuu esim. Että liha/kana yms. tuntuu suussa ikävältä. Ja esim. Jos jossain rahkassa/jugurtissa on paloja ei syö 🤔

Ootko huolissaan kasvusta tms? Meillä siis kasvaa hyvin, joten oon yrittäny aatella et samapa se. Syö sillo ku on nälkä. Sit perus hommat, mitkä varmasti tuttuja: tarjotaan samaa ruokaa kuin muillekin. Syödään yhtä aikaa koko perhe. Kannustetaan maistamaan, mutta ei pakoteta. Me kehutaan ja taputetaan jos uskaltaa maistaa uutta asiaa ja jos on hankala kausi niin taputetaan myös kun syö lautasen tyhjäksi. 🤭 Annetaan aika pieniä annoksia alkuun ja sit annetaan lisää, ettei lapselle tuu semmonen paniikki olo et ruokaa on ihan hirveesti lautasella ja kaikki pitäisi syyä. Sit jos ei meinaa mikään ruoka upota aikoihin, niin yleensä tehdään lohikeittoa, koska sitä tää syö aina. Tarjotaan joka ruualla myös asioita mitkä varmasti syö, siis esim. Hedelmät, kasvikset, leipä tms.

Toinen meidän ongelma on, että ei vaan jaksaisi istua ruokapöydässä, koska se ruokailu ei oikein kiinnosta niin miksipä siihen käyttää aikaa. 😅 Yritetään siis rauhoittaa ruokailu hetki niin, että vaikka ei söisi niin hetki siinä ollaan ja ihmetellään. Yritetään puhua kannustavasti ja iloisesti ruuasta ja kerrotaan mitä missäkin ruuassa on. Lapsi on kyllä kiinnostunut ruuasta ja esim. Nyt kesällä kasvatettiin yhdessä kasviksia ja tehtiin niistä ruokaa. Aika usein kaupassa tehdään niin että mennään vaikka vihanneshyllylle ja sanotaan, että saa ostaa sieltä mitä vaan. Ja sit ostetaan ne samat viinirypäleet ja päärynät sieltä hänen toiveestaan 🤭

Taaperona hänkin oli päiväkodissa ja sanoin sinne vaan et on vähän hankala syömään ja ei kannata olla huolissaan jossei syö mitään hoidossa. 😅
 
Meilläkin nirso lapsi. Käytiin tammikuussa ravitsemusterapeutilla, joka antoi pitkälti samat neuvot kuin Pikkupikkupikkunen: sinnikkäästi tarjotaan uusia ruokia vanhojen tuttujen rinnalla (niin että lautasella on aina jotain jota lapsi suostuu syömään), lapsi mukaan kauppaan ja ruuanlaittoon, jne. Kannattaa toki käydä ravitsemusterapeutilla, että hän voi arvioida onko tarvetta ravintolisille.

Meillä ei kyllä oo ollut mitään vaikutusta näillä keinoilla eikä edes ole sellaisia ruokia, jotka vuorenvarmasti aina kelpaisi, mutta onpa ainakin rauta- ja kalsiumlisät käytössä. 🤷‍♀️
 
Me saatiin ravitsemusterapeutilta nivaska ohjeita ja vinkkejä. Ihan hyviä juttuja, mutta ei ratkennut syömisen valikoivuus niillä, toki lapsella autismi ja niin edelleen. Kivoja oli vinkit, joissa ruoka tarjoillaan eläimen tai vaikka hymynaaman muodossa. Muiden lasten esimerkki ja retket on auttanut maistelemaan joskus uusia juttuja.
 
Noista @Bella Swan vinkeistä tuli mieleen, että jossain instassa näin et jonkun lapsi ei syönyt kasviksia ja oli innoissaan frozenista, niin äiti osti banaanin kaupasta ja liimasi siihen Elsa tarran. Sit kertoi lapselle, että se on Frozen banaania niin lapsi halusikin maistaa. Et voihan kaikkea kokeilla 😅
 
No mä oon ostanut pipsa possu, hirvi ja ryhmä hau pastaa 😅 on mennyt suuhun asti mutta myös pois sieltä samantien. Edistystä sekin. Pitäis vaan taas muistaa uusiks tarjota.
Liian vähän ollaan tarjottu samaa mitä mekin syödään. Ja liikaa liittyy ruutuaikaa syömiseen 😩 ollaan myös ilman ruutua toki syöty. Ei kans tuo pöytäaika kiinnosta, kuin ehkä herkkukasvisten ajan. Ja välillä sit katsottu samalla kirjaa tmv keksitty että pysyisi tai edes tulisi pöytään. Et periaatteessa tiedän noi kaikki ohjeet ja kokeiltua paljon, mut ei ehkä tarpeeksi pitkäjänteisesti. Tai eihän kaikki myöskään toimi kaikilla. Kasvaa kyllä ihan ok, et periaatteessa en ole huolissani, mut nyt päiväkodin aloituksen myötä lopettanut vielä enempi kotona syömisen. Toki välillä kyllästyy tietty ainaisiin lettuihin, leipäkin maistuu paremmin kun välillä vaihtaa merkkiä/lajia.

Meillä on välillä toiminut tuo, että nähnyt kun vaikka serkku syö jotain niin sit hänkin. Eli ehkä päiväkodin esimerkki pikkuhiljaa voisi auttaa. Tänään maistoi raejuustoa kun sanoin sitä jätskiksi 😅 laittoi suuhun pari kertaa mutta otti pois. Ehkä huomenna taas pastakokeilua ja papuja 😊 tuntuu ettei aina ehdi yhtäaikaa pöytään kun yritän hänelle tehdä nopeasti jotain esille ja sit vasta oma ruoka.

Ja sit tuntuu et ne kasvikset pitäis tarjota vikana koska jos täyttyy niistä tarpeeksi niin ei tarvetta enää maistaa muuta? Vai kannattaisko laittaa samalle lautaselle? Voihan tietysti vain vähän laittaa niitä kasviksia.. ja keksiä lapselle muuta puuhaa kunnes ruoka valmis.. periaatteessa kylmänä tullut myös kokeiltua antaa esim niitä lettuja ja kaikkihan hänellä ehtii jäähtyä, tosin olen huomannut et jos liian kuumana tarjolla ja hän kokeilee sitä, niin ei ehkä enää ota uusiksi kun jäähtynyt. Ei siis saisi tarjota liian kuumana.
 
Meillä kuopus on vähän valikoivampi. Hänellä selvästi rakenne on se juttu. Vauvana soseet ei menneet yhtään. Nykyisinkin kastikkeet on vaikeita eikä kasvissosekeitto, lasagne ja muusi kelpaa ollenkaan. Keittoja ja laatikkoruokia on oppinut ajan kanssa syömään, mutta tuossa iässä ne ei vielä maistuneet.

Ruoka-aineet piti pitkään erillään lautasella eikä kastike saa koskettaa muita ruokia (aina parempi kokonaan ilman kastiketta). Siis selkeät ruuat, joista näkee mitä niissä on, on hänelle parhaita. (Kastikkeesta ei näe mitä se on ja laatikoissa ainekset on sekaisin.)

Me mennään tämän lapsen kanssa hyvin pitkälle kunhan syö mentaliteetilla. Menee sitten sormin tai välineellä. Aina tarjolla on ainakin jotain, mikä maistuu. Kannustetaan kuitenkin ainakin maistamaan muutakin ja kehutaan sitten ruokarohkeaksi. Vähän pienempänä se koko ruuan ajan pöydässä istuminenkaan ollut niin justiinsa. Monet aamupuurot syötetty eestaas vipeltävälle taaperolle. Nykyisin (3,5v) istuu sentään pöydässä.
 
Meidän 5v esikoinen on tosi nirso. Päiväkodistakin taivastellaan aina et miten hän muka jaksaa vaan parilla leivällä ja mistä ruuasta tykkäis. Syö kyllä sit kun on jotain mikä maistuu ja yleensä ruuasta edes jotain, jos ei oo sotkettu esim perunoita kastikkeeseen... Oon neuvolassa tätä tuskaillut aina, mut meille ei edes oo tarjottu mitään lähetettä ravintoterapeutille enkä oo osannut pyytäkään! 4v lääkärineuvolassa sanottiin, että kerta syö ainakin pastaa, kurkkua ja kanaa, niin saa kyllä kaiken mitä tarvitsee 😵‍💫 Nyt 5v neuvolassa muistutettiin kalsiumlisästä. Hän voi kielellä maistaa uusia juttuja, mut ei haluu syödä.

Hänen -23 syntynyt pikkusisaruksensa seuraa ilmeisesti samoja jälkiä, hän syö näin vauvanakin kiinteitä tosi huonosti ja on vähän huono maistelemaan uusia makuja. Keskimmäinen syö melkein mitä vaan ja on kyllä huomattavasti helpompi sellainen lapsi.
 
Ei mekään ainakaan suorilta saatu lähetettä. Terkka sanoi että kyselee ravintoterapeutilta onko tarvetta käynnille tmv... mutta varattiin ainakin ylimääräinen neuvola lapselle. Tänään maistoi nakkia 🙏 meillekin terkka sanoi, että saa tarvitsemansa kasviksista 🤷‍♀️
 
Hei! Tuun tänne huuteleen apuja. Eli onko kellään vinkkejä tähän, kun kaikki on sormi suussa meidän neidin kanssa. Hän siis juo edelleen tuttipullosta ja ikää 3 vuotta. Ollaan yritetty mielestämme kaikkea! Lempipehmolelu juo ja yrittää juottaa pillimukista, lepertely ja lopulta tuttipullo pois, mutta mikään ei auta. Sit hän vaan on juomatta ja raivoaa. Korkkikin lähti, mutta siitä vasta raivostuikin! Kyseessä on erityislapsi ja diagnoosina autismi. 😞

Kaikki vinkin on tervetulleita vaikkei auttaisi tai vertaistuki, mikä vaan!
 
Hei! Tuun tänne huuteleen apuja. Eli onko kellään vinkkejä tähän, kun kaikki on sormi suussa meidän neidin kanssa. Hän siis juo edelleen tuttipullosta ja ikää 3 vuotta. Ollaan yritetty mielestämme kaikkea! Lempipehmolelu juo ja yrittää juottaa pillimukista, lepertely ja lopulta tuttipullo pois, mutta mikään ei auta. Sit hän vaan on juomatta ja raivoaa. Korkkikin lähti, mutta siitä vasta raivostuikin! Kyseessä on erityislapsi ja diagnoosina autismi. 😞

Kaikki vinkin on tervetulleita vaikkei auttaisi tai vertaistuki, mikä vaan!
Kuinka pitkään ootte ollut antamatta pulloa silloin kun ootte ottanut sen pois? Saako jo samalla aterialla takaisin, seuraavalla, seuraavana päivänä?
Meillä ei toki ihan vastaavaa oo ollut, mutta tutista ja tuttipullosta luopumiseen on toiminut vain kerrasta poikki -menetelmä eli ykskaks niitä ei sitten vaan oo.
Mun mielestä erityislapsen kanssa saa myös heittää kaikki normaalit suositukset romukoppaan ja toimia niin kuin itse vanhempana kokee parhaaksi, vaikka se sitten tarkoittaisi pullosta juovaa kolmevuotiasta. Tsemppiä! ❤️
 
Kuinka pitkään ootte ollut antamatta pulloa silloin kun ootte ottanut sen pois? Saako jo samalla aterialla takaisin, seuraavalla, seuraavana päivänä?
Meillä ei toki ihan vastaavaa oo ollut, mutta tutista ja tuttipullosta luopumiseen on toiminut vain kerrasta poikki -menetelmä eli ykskaks niitä ei sitten vaan oo.
Mun mielestä erityislapsen kanssa saa myös heittää kaikki normaalit suositukset romukoppaan ja toimia niin kuin itse vanhempana kokee parhaaksi, vaikka se sitten tarkoittaisi pullosta juovaa kolmevuotiasta. Tsemppiä! ❤️
Hei! Kiitos tästä.
Ollaan annettu takasin varmaan liian nopeasti. Kokeillaan nyt vielä säännöllisesti opetella pois ja jos näyttää siltä että hän on koko päivän juomatta, niin sitten vain täytyy taas löysätä. ❤️

Nyt on siis tullut uutena päiväkoti ja siellä on vaikeuksia, niin tulee ehkä huonoon hetkeen tämä opettelu vaikka sieltä puolelta onkin tätä pyydetty myös.
 
Meidän lapsella aloitettiin nyt letkuruokinta. Proteiininlähteitä niin vähän ruuassa joita suostuu syömään. Mutta kuulema ei ihan nii harvinaista kun miettiin autismia.

Voi ❤️ Onnistuuko se teillä hyvin?
Mua välillä mietityttää, että milloin meillekin lääkärit tai ravitsemusterapeutit sen haluaa, kun on niin pienikokoinen ja pieniruokainen tuo meidän 1v8kk. Mutta en osaa kuvitella, että miten tämän ikäisellä pysyisi esim. nenämahaletku ilman että repii sitä pois.. Meillä oli vastasyntyneenä jonkun aikaa nenämahaletku ja silloin ainakin oli tosi tarkkaa, että jos sitä yhtään repii ulos, niin ei saa käyttää, ettei mene maidot vahingossa henkitorveen.
Meillä menee kyllä tälläkin hetkellä lisänä sellaista tosi ravinteikasta letkuravintoa, mutta juo sen pullosta.
 
Meidän lapsella aloitettiin nyt letkuruokinta. Proteiininlähteitä niin vähän ruuassa joita suostuu syömään. Mutta kuulema ei ihan nii harvinaista kun miettiin autismia.
Lämmin halaus sinne Bella Swan! ❤️
Meidän ruokailuingelmat tuntuu niin kovin pieniltä verrattuna sinne.

Seuraan nyt instagramissa sellaista autistista teiniä joka juo ravintolisäjuomaa, koska ainoa asia mitä hän syö on maapähkinävoi ja hunaja. Ne ajatukset on niin hienoja ja ihana valtavan positiivinen nuori mies vaikka syöminen onkin niin vaikeaa ja pakko-oireita, sekä ADHD löytyy.

Toivon että teilläkin iän karttuessa helpottaa.
 
Hei! Tuun tänne huuteleen apuja. Eli onko kellään vinkkejä tähän, kun kaikki on sormi suussa meidän neidin kanssa. Hän siis juo edelleen tuttipullosta ja ikää 3 vuotta. Ollaan yritetty mielestämme kaikkea! Lempipehmolelu juo ja yrittää juottaa pillimukista, lepertely ja lopulta tuttipullo pois, mutta mikään ei auta. Sit hän vaan on juomatta ja raivoaa. Korkkikin lähti, mutta siitä vasta raivostuikin! Kyseessä on erityislapsi ja diagnoosina autismi. 😞

Kaikki vinkin on tervetulleita vaikkei auttaisi tai vertaistuki, mikä vaan!
Hei, tällaiseen tilanteeseen suosittelen myös kerrasta poikki. Saa kuitenkin nesteitä myös ruuasta (voi varmuudeksi vaikka tehdä keittoruuan tai jälkiruokasmoothie tms tms), joten erittäin epätodennäköistä, että esim vuorokaudessa kuivuisi. Voi myös ehdottaa suoraan siirtymistä mukiin, ilman nokkaa.
Kuitenkin valmistelemalla lapsi siihen tuttipullon poistoon. "Ella-Jaakko, tämän päivän jälkeen ei enää sitten juoda tuttipullosta, huomenna sulla on muki sitten aamupalalla, niinku äitilläkin, eikö olekin kiva? Valitaanko yhdessä mistä mukista saat alkaa huomenna juomaan? Pitäisikö tähän ihan kirjoittaa Ella-Jaakko ettei iskä ota sitä aamulla." Ja sitten illalla heität sen ulkoroskikseen sen pullon ja se ei vain tule takaisin.
Aamulla et tee isoa numeroa siitä ettei ole pulloa. Kun lapsi tulee aamupalalle, laitat valitsemaanne (jos ei suostunut valitsemaan valitse ite) mukiim normaalisti juoman tarjolle. Jos lapsi kyseenalaistaa sen, niin muistutat mitä eilen puhuttiin. Jos lapsi ei juo, älä tee siitä numeroa. Sitten seuraavalle ruualla taas juoman tarjolle, etkä sano asiasta mitään. Jos lapsi ei juo, niin toista tätä. Jos pyytää janoon jotain juomaa niin hae muki. Jos ei juo. Älä tee numero vaan laita samantien pois. Tähän mennessä lapsi tietää jo, että kiukuttelulla saa pullon takaisin. Jotenon täysin mahdollista ettei ensimmäisenä päivänä juo mitään. Siksi sitten smoothie/jogurtti/jtn muuta nestettä sisältävää iltapalaksi. Mukista 😁
 
Hei! Kiitos tästä.
Ollaan annettu takasin varmaan liian nopeasti. Kokeillaan nyt vielä säännöllisesti opetella pois ja jos näyttää siltä että hän on koko päivän juomatta, niin sitten vain täytyy taas löysätä. ❤️

Nyt on siis tullut uutena päiväkoti ja siellä on vaikeuksia, niin tulee ehkä huonoon hetkeen tämä opettelu vaikka sieltä puolelta onkin tätä pyydetty myös.

Kuten itsekin sanoit, hetki on nyt varmaan huono. Odottaisin että vähän tottuu päiväkotiin ennen kun alkaa ajamaan läpi. Voihan olla että saa tuttipullosta turvaa, kun päiväkodin aloitus on iso juttu. Omien lasten kanssa ei ole vastaavaa kokemusta, mutta itse muistan juoneeni tuttipullosta eli olen ollut silloin ainakin 3v. En muista missä iässä ja miten sen lopetin, mutta kyllä se aikanaan loppui.

Ehkä olen vähän höveli, mutta mielestäni nesteytys on tärkeämpää kuin se, miten juo. Tuskin hän kouluun enää tuttipulloa haluaa mukaan.
 
Mitä teidän lapset syö, joilla letkuruokailu tai mahdollisesti tulossa?
 
Voi ❤️ Onnistuuko se teillä hyvin?
Mua välillä mietityttää, että milloin meillekin lääkärit tai ravitsemusterapeutit sen haluaa, kun on niin pienikokoinen ja pieniruokainen tuo meidän 1v8kk. Mutta en osaa kuvitella, että miten tämän ikäisellä pysyisi esim. nenämahaletku ilman että repii sitä pois.. Meillä oli vastasyntyneenä jonkun aikaa nenämahaletku ja silloin ainakin oli tosi tarkkaa, että jos sitä yhtään repii ulos, niin ei saa käyttää, ettei mene maidot vahingossa henkitorveen.
Meillä menee kyllä tälläkin hetkellä lisänä sellaista tosi ravinteikasta letkuravintoa, mutta juo sen pullosta.
Kuinka pitkään ootte ollut antamatta pulloa silloin kun ootte ottanut sen pois? Saako jo samalla aterialla takaisin, seuraavalla, seuraavana päivänä?
Meillä ei toki ihan vastaavaa oo ollut, mutta tutista ja tuttipullosta luopumiseen on toiminut vain kerrasta poikki -menetelmä eli ykskaks niitä ei sitten vaan oo.
Mun mielestä erityislapsen kanssa saa myös heittää kaikki normaalit suositukset romukoppaan ja toimia niin kuin itse vanhempana kokee parhaaksi, vaikka se sitten tarkoittaisi pullosta juovaa kolmevuotiasta. Tsemppiä! ❤️
Kuten itsekin sanoit, hetki on nyt varmaan huono. Odottaisin että vähän tottuu päiväkotiin ennen kun alkaa ajamaan läpi. Voihan olla että saa tuttipullosta turvaa, kun päiväkodin aloitus on iso juttu. Omien lasten kanssa ei ole vastaavaa kokemusta, mutta itse muistan juoneeni tuttipullosta eli olen ollut silloin ainakin 3v. En muista missä iässä ja miten sen lopetin, mutta kyllä se aikanaan loppui.

Ehkä olen vähän höveli, mutta mielestäni nesteytys on tärkeämpää kuin se, miten juo. Tuskin hän kouluun enää tuttipulloa haluaa mukaan.

Tilattiin neidille testiin nallepullo, eli pillipullo josta voi puristaa suuhun juomaa. Joku puheterapiatuote. Toivottavasti se vähän helpottaa, kun ei tarvi itse imeä niin paljoa. 😃

Yhtäkkiä mietin että miksei sellaisia pulloja ole enemmän, mistä aikuinen voisi puristaa suuhun?
 
Takaisin
Top