NIPT

Kuulostaa oudolta, että tehtäisiin NIPT, koska se on vaan seulontatutkimus ja eikö sulle juuri tehty tuo NIPTiä vastaava Harmony- seulontatutkimus? Istukkabiopsia tai lapsivesipunktio antaa 100% tuloksen, joten ehkä kannattaa jompikumpi niistä valita. Toivottavasti kaikki olisi hyvin!
 
Mä tätä pähkäilen. Kävin jo lääkärissä, katsottiin pääpiirteittäin sikiö ultralla ja mulla on lähete tutkimukseen. Yksityisellä siis. Toisaalta riskit on mulla ihan tosi pienet, enkä ole ihan varma, mistä tämä suuri huoli taas tuli, kun nt-ultran jälkeen olin kuitenkin jo ihan hyvillä mielin hetken. Lääkäri suhtautui hyvin asiallisesti ja sanoi, että ymmärtää hyvin huolen ja mun päätöshän se on, kun on mun elämästä kyse ja minä niiden seurausten kanssakin elän. Silti jäi vähän sellainen olo, että lääkärin mielestä tutkimus olis turha. Hmm.

Mulla tilanne sellainen, että oma jaksaminen jännittää jo muutenkin. Tavallaan ihan normaalia, tiedän, mutta kyllä mä pahoin pelkään, että vammaisen lapsen hoitamiseen ei vaan mun resurssit riittäis. Tai ehkä ennemmin pelkään sitä, että mun kaikki aika ja energia menis siihen neljänteen lapseen, eikä kolmelle vanhemmalle olis enää mitään annettavaa. Tiedän tapauksen, jossa esikoinen on saanut aika itsenäisesti elämästä selvitä, kun äidin koko elämä pyöri vammaisen pikkusisaruksen ympärillä, avioerokin siitä seurasi. Toisaalta lapsi kehittyi hirveän hyvin suhteessa kaikkiin ennusteisiin (nyt jo aikuinen), kiitos äitinsä todella paneutuneen ja omistautuneen kuntoutuksen ja hoivan. Sitten kuitenkin siitä esikoisesta valitettavasti näkyy perheensä historia.

Tosi vaikeita asioita, ja yksi juttu lisää, mikä oli nuorempana niin kovin paljon helpompaa. Silloin ihan eri tavoin luottavaisena odotti tervettä lasta, kun kaikki oli kerran hyvältä näyttänyt ultrassa ja muuten. Vaikka silloinkin kyllä tiedostin, että kaikkea ei raskausaikana huomata eikä edes välttämättä ensimmäisinä vuosinakaan.
 
Minä kävin NIPT-seulassa, kun NT-ultrassa vauvan turvotus oli n 3mm ja todennäköisyys oli 1:29. Nopeasti päästiin ultran jälkeen heti seuraavalle aamulle Naistenklinikalle ja siellä kerrottiin tarkemmin tutkimuksista, jotka oli minulle ilmaiset, kun todennäköisyys oli noinkin "suuri". Samantien naikkarilta labraan ja kaksi putkea verta lähti Kaliforniaan tutkittavaksi. Luvattiin parin viikon kuluessa tulokset. Soitin jo seuraavan viikon perjantiana tuloksia ja niin suuri huojentava vastaus sieltä tuli, että tutkimus on normaali. En osannut siinä itkun ja kiittelyn tiimellyksessä edes kysyä sukupuolta, joka haluttiin tietää. Kotiin kun pääsin samana päivänä töistä, niin olikin kirje jo kotona odottamassa jossa todettiin myös sama että sikiö on normaali tri13, tri18 sekä Downin osalta sekä sikiöltä löytyy tytön kromosomit [emoji173][emoji173] Vastaus olikin tullut Kaliforniasta jopa viikossa
 
Takaisin
Top