NIPT-tutkimus?

Karhunkainen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Helmimammat 2018
Eli Non-Invasive Prenantal Test. Tällaista meille tarjottiin Mehiläisessä. Eli äidin verestä saadaan lapsen DNA:sta näyte, jolla voidaan 99% varmuudella tutkittua kromosomipoikkeamat. Meidän raskausvakuutus kattaisi tämän hoidon, onko teillä siitä kokemusta ja kannattaako se siis tehdä? Korvaako tämä joitain tutkimuksia ja mitä muita tutkimuksia tähän päälle tulee? Varmaan ainakin niskaturvotus ultrasta?
 
Jos raskausvakuutus sen kattaa niin suosittelen ehdottomasti sen tekemään! Paljon tarkempi kuin nykyinen seulonta. Itse olen harkinnut sitä, mutten ole varma haluanko maksaa siitä 900-1000 euroa.

Mikä raskausvakuutus se on ja mistä sellaisen on saanut?
 
Menisin kyllä kans jos sellaseen olis mahdollisuus. Monella jää varmasti ottamatta juurikin sen hinnan takia.
 
Vaimollani on kattava terveysvakuutus työnsä puolesta joka kattaa yksityisen neuvolapalvelut ja jonka pitäisi kattaa myös nuo tutkimukset, ainakin toivottavasti. Mutta sen siis teemme jos vain siis suinkin se tämän korvaa. Kiitoksia vastauksista!
 
Julkisella puolella tehdään ensin trisomiaseula verestä ja sen tulos yhdistetään nt-ultran löydöksiin... jos tässä herää epäilyä poikkeavuudesta niin nipt on todennäköisesti seuraava koe.
 
Jos NIPT olisi halvempi, se varmasti olisi jo itsessään ainoa seulontamenetelmä ja toki raskausviikot tarkistettaisiin ultrassa.
 
Itse olen menossa tähän NIPT -tutkimukseen. Pääsen siihen suoraan ikäni vuoksi.
Ja koska menen tähän, en pääse siihen niskaturvotus -ultraan/-seulaan. Paitsi jos tässä NIPT -tutkimuksessa havaitaan jotain, niin sitten tutkitaan lisää istukka- ja lapsivesinäytteellä.
Tässä NIPT -tutkimuksessa, jossa siis otetaan näyte äidin verestä, saadaan lapsen sukupuoli myös tietoon.
 
Terhi, kyllä sun silti kuuluu päästä tässä suunnilleen samoilla viikoilla ultraan. Sinne pääsee silloinkin, vaikka kieltäytyisi seulatutkimuksista. Katsotaanhan siinä muutakin kuin vain niskaturvotus, esim jo ihan sikiöiden lukumäärä.
 
Terhi, kyllä sun silti kuuluu päästä tässä suunnilleen samoilla viikoilla ultraan. Sinne pääsee silloinkin, vaikka kieltäytyisi seulatutkimuksista. Katsotaanhan siinä muutakin kuin vain niskaturvotus, esim jo ihan sikiöiden lukumäärä.

Aivan totta. Käyn ultrassa ennen kuin menen tuohon NIPT -tutkimukseen. Ja ultrata pitääkin ennen tuota.
Joten luulen että pääsen seuraavaksi sitten siihen ultraan joka on joskus viikolla 20, vai muistanko väärin....
 
Takaisin
Top