NIPT-tutkimus

Pähkinä84

Satasella mukana keskusteluissa
Onko teille varhaisultrassa tai jossain muualla kerrottu NIPT-tutkimuksesta ja meinaatteko mennä omakustanteisesti?
Tietoa ko. tutkimuksesta löytyy googlestahakusanalla "Nipt-tutkimus".

Me alkujaan mietittiin että ei haluta tutkimusta, kun se on niin kallis. Mutta nyt oon alkanut kuitenkin miettiä kannattaisko se.
 
Meinas kyllä taju lähteä kun näin ton hinnan Aava:sta. Toi siis ei kuulu kunnalliselle puolelle vai? Itelle kyllä käy niin että jos toi hinta pitää paikkansa niin täytyy erittäin tarkkaan miettiä että meneekö vai ei.
 
Asun itse HUS:n alueella ja oon käsittämyt että jos np-ultrassa on tarpeeksi hälyttävät tulokset niin ton NIPT:n saa HUS:n kautta. Mutta ilmeisesti HUS on ainoa toistaiseksi sairaanhoitopiireistä joka tarjoaa julkisella puolella. Jos haluaa joka tapauksessa ton pitää maksaa itse ja hankkia ilmeisesti yksityiseltä ja silloin hinta noin 1000euroa...
 
Joo no ite asun Turussa.. Aika kova hinta kyllä. Täytyy nyt miettiä asiaa kyllä ja jutella miehen kanssa tosta. Keskiviikkona on neuvola niin siellä varmaan pitäis osata jotain sanoa siitä.. Tai sit ei..
 
En oo kuullut, mutta ihan perus seulat otetaan mitä kunnallisella saatavilla. Niissä jos jotain poikkeavaa niin saikkuhan tekee lisätutkimuksia.
 
Mä ymmärsin kans neuvolassa käydessä kun puhuttiin np-ultrasta että jos tulokset hälyttävät tehdään toi NIPT verikoe ja jos siinä tulokset hälyttävät tehdään vasta lapsivesipunktio. Tuolla NIPT verikokeella on saatu karsittua paljon "turhia" lapsivesipunktioita missä kuitenkin aina pieni keskenmenon riski. Itse siis asun Vaasassa.
 
Mun mielestä HUS ottaa ainakin perusseulat ja ultrat, mikäli jotain tarkempia tutkimuksia tarvii, niin kyllä ne sitten tutkii.
 
Just tänään kävin antamassa verinäytteen tuohon perusseulaan ja parin viikon päästä sitten np-ultra. Ajattelin luottaa näiden tarjoamaan tietoon. Mikään tutkimus ei kuitenkaan ole täysin 100% varma, joten johonkin se oma (taloudellinenkin) raja täytyy vetää.
 
Käsittääkseni ainakin TYKSissä on NIPT käytössä kuten HUSissakin.

Mua mietityttää se miten nuo seulat käytännössä hälyttää. Mulla olisi vanhan systeemin mukaan automaattisesti lapsivesipunktio kun ikäriskikin on jon1/100. Nyt en sitten ole varma miten tuo käytännössä menee :sad001
 
Multa ei otetaan nipt tutkimusta. Tuli huslita viime viikolla kirje ettei ole riski down lapseen eikä lisätutkimusta tarvita ja kanta.fi näkyi että oli tosi tosi pienet riskiluvut. Olisi muuten kivaa tiedä 100% sukupuoli mutta vaan sen takia ei ole varaa mennä yksityiselle tommosta ota, sen verran komea hinta.
 
Minä olen menossa NIPT-tutkimukseen 6.6. Tutkimukseen menen downseulatuloksen vuoksi 1/97. NIPT-testi kuuluu ainakin Kysin tarjontaa. Lähetteessä mainitaan, että tutkimus tehdään Belgiassa. Tuloksen testistä saa n. 2 vko:n kuluessa. Itse halusin, että samalla selvittävät myös sikiön sukupuolen.
 
Muokattu viimeksi:
Minä myös menossa NIPT-tutkimukseen, koska downseulasta tuli hälytys. Np-ultrassa oli kaikki hyvin, nenäluu näkyi ja turvotus oli viiterajojen sisällä, mutta S-Pappa MoM oli matalahko ja oma ikä lisää riskiä. Kätilö meinas, että ei kannata turhia hermoilla ja aprikoi että verikoe on otettu hiukan liian aikaisin (olisi pitänyt ottaa viikko myöhemmin). Hiukan hermostuttaa ja moni ajatus pyörii korvien välissä, mutta haluan osallistua lisätutkimuksiin oman mielenrauhan vuoksi. Todella hyvä että nykyään on tällaisia tarkempia testejä tarjolla.
 
Kävin viikko sitten jättämässä NIPT-verinäytteen. Ikää 43-vee joten seula-kokeet hälyttivät, riski 1/42. Ainakin LKS:ssä tuo seula tarjotaan automaattisesti yli 40-vee odottajille ja menin antamaan näytteen vapaaehtoisesti. Pari päivää sen jälkeen äitiyspolilta soitettiin että perusseulan verikokeet hälyttivät ja tarjosivat tuota NIPT-tutkimusta. Onneksi olin käynyt jo sen antamassa joten nyt odotellaan vielä viikko vastauksia.
 
Suskii, toivottavasti näytteenotto meni hyvin ja saat pian vastauksen. Ja samaa toivon myös Kutvoselle!

Minulla on aika tutkimukseen huomenna aamulla ja tuloksia saa odotella 2-3 viikkoa eli uskoisin että kesäkuun lopulla ollaan viisaampia. Kovasti huolestuttaa ja tämä odottelu on kyllä yhtä piinaa. Mutta minkäs teet. Yritän pitää itseni kiireisenä etten mieti liikoja, vaikeata on mutta ei ole muuta vaihtoehtoa.
 
Ronjah, näytteenotto meni hyvin. Laborantti tarkasti ennen näytteenottoa, mitä tutkimuksen ohjeessa sanottiin, kun ei ole jokapäiväinen tutkimus.
Samaa mieltä olen siitä, että odotusaika tuntuu pitkältä. Täytyy kans elää arkea ja järjestää puuhaa, ettei liikoja asiaa murehdi etukäteen.
Tsemppiä myös Kutvoselle vastauksen odotteluun!
 
Ens tiistaina tulee 2vkoa, ku kävin verikokeessa, että jännällä oottelen mitä ne sieltä sanoo. Todennäkösesti vauva on terve, koska nt oli 1.7mm, mutta down-seula oli hieman yli rajan niin pääsin sitte testiin jo iän puolestakin, ku 39v on napsahtanu keväällä mittariin :)
 
Minulta otettiin verinäyte NIPT tutkimusta varten täällä Lahdessa PHKS:n piirissä, koska ikää on jo 43 vuotta ja down syndrooma riskiluku oli 1:126. Niskaturvotus lukemissa ei ollut poikkeamaa , mutta iän vuoksi jäin kiinni seulassa. Verinäyte lähetetään Kaliforniaan laboratorioon tutkittavaksi.Tulosten saamiseksi menee 7-9 pvää. Odottavan aika on pitkä...
 
Takaisin
Top