NIPT-sikiöseulontapilotti, TYKS

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
"Turun yliopistollisen keskussairaalan (Tyks) Naistenklinikka on aloittanut ensimmäisenä Suomessa alkuraskauden kromosomiseulontaan liittyvän NIPT-sikiöseulontapilotin. NIPT tulee sanoista non-invasiivinen prenataalinen testi eli se on raskaudenaikainen tutkimus, joka ei kajoa sikiöön."

NIPT siis korvaa yhdistelmäseulonnan Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Mitä mieltä, olisiko teistä hyvä kun tämä uudistus tulisi kaikkialle? Ottaisitteko NIPT-seulonnan jos tarjottaisiin?

Minusta tosi hyvä juttu kun tälläistä pilotoidaan! Ihanaa olisi kun pilotti olisi menestys ja saataisiin tuo kaikille saataville. Minusta kaikki tieto vauvasta ja hänen terveydentilasta on tervetullutta raskaana.
 
No ihan takuuvarmasti ottaisin. Yritin sitä anella pääkaupunkiseudulla molemmissa raskauksissa, mutta ei tipu.
 
Tosi hieno juttu jos saadaan kaikille. 😍 Ehdottomasti otan jos vielä joskus olen raskaana. Tutkimus joka antaa nykyistä seulontaa enemmän tietoa eikä ole pienintäkään riskiä vauvalle, loistava juttu!
 
Mä jäin tätä miettimään, että rikös tuo tarkoita, että ne seulonnan verikokeet ja ultra jää pois?

Itse ainakin koin sen ultran hirmu tärkeäksi siinä kohtaa raskautta. Toki pääsin nipt-kokeeseen, koska korkean ikäni vuoksi riskipisteet oli koholla.
 
Minä ymmärsin että ultra säilyy, mutta sitä ennen otettava verikoe ei. Tosin toivottavasti ainakin perusverenkuva otettaisi silti. Se toisi tärkeää tietoa esimerkiksi hemoglobiini-arvosta. Muutenkaan hemoglobiinia ei mitata kokemukseni mukaan tarpeeksi usein edes pyytämällä.
 
Artikkelissa lukeekin: PILOTIN aikana odottajat tulevat ultraäänitutkimukseen noin raskausviikolla 12 ja käyvät sen jälkeen verikokeessa. NIPT-näytteet analysoidaan Tyksin lääketieteellisen genetiikan laboratoriossa, ja äidit saavat vastauksen noin viikon kuluessa.

Olin hätäinen ja mieleen jäi vain, että niitä korvaa yhdistelmäseulan (ultra+verikoe). Se johti minut harhaan.

Hyvä, että tuo ultra ja verikoe säilyy ja niitä on lisänä :) oli harhaanjohtavasti kirjoitettu tälle lukijalle.
 
Tuo artikkeli on kieltämättä vähän epäselvästi kirjoitettu. Mutta ei luulisi ultran poistuvan. Kyllähän siinä katsotaan muutakin kuin niskaturvotus.
 
Artikkelissa lukeekin: PILOTIN aikana odottajat tulevat ultraäänitutkimukseen noin raskausviikolla 12 ja käyvät sen jälkeen verikokeessa. NIPT-näytteet analysoidaan Tyksin lääketieteellisen genetiikan laboratoriossa, ja äidit saavat vastauksen noin viikon kuluessa.

Olin hätäinen ja mieleen jäi vain, että niitä korvaa yhdistelmäseulan (ultra+verikoe). Se johti minut harhaan.

Hyvä, että tuo ultra ja verikoe säilyy ja niitä on lisänä :) oli harhaanjohtavasti kirjoitettu tälle lukijalle.
Eiköhän se seulontaverikoe jää pois ja otetaan vaan nipt-verikoe. Mulla eri shp:n alueella alkuvuodesta-22 jäi juurikin tuo seulontaverikoe kokonaan pois iän takia. Kaikki 40v täyttäneet ohjattiin nt-ultran jälkeen suoraan nipt-verikokeeseen ja tulos saatiin puhelimitse reilun viikon kuluttua näytteenotosta.
 
Eiköhän se seulontaverikoe jää pois ja otetaan vaan nipt-verikoe. Mulla eri shp:n alueella alkuvuodesta-22 jäi juurikin tuo seulontaverikoe kokonaan pois iän takia. Kaikki 40v täyttäneet ohjattiin nt-ultran jälkeen suoraan nipt-verikokeeseen ja tulos saatiin puhelimitse reilun viikon kuluttua näytteenotosta.

Otettiinko samalla kertaa muuta kuin itse nipt? Siis esim. perusverenkuva.
 
Eiköhän se seulontaverikoe jää pois ja otetaan vaan nipt-verikoe. Mulla eri shp:n alueella alkuvuodesta-22 jäi juurikin tuo seulontaverikoe kokonaan pois iän takia. Kaikki 40v täyttäneet ohjattiin nt-ultran jälkeen suoraan nipt-verikokeeseen ja tulos saatiin puhelimitse reilun viikon kuluttua näytteenotosta.
Mutta esim. täällä HUS-alueella ei ollut toivoakaan päästä NIPT-tutkimukseen ei vuonna -21 eikä -22. Vaikka molemmissa raskauksissa olin jo yli 40-vuotias.
 
Mutta esim. täällä HUS-alueella ei ollut toivoakaan päästä NIPT-tutkimukseen ei vuonna -21 eikä -22. Vaikka molemmissa raskauksissa olin jo yli 40-vuotias.
Tiedän. Tuo meidänkin alueen systeemi oli alkanut tyyliin muutamaa kuukautta aiemmin.
 
Ei. Pelkkä suppea nipt, eli ne kolme yleisintä trisomiaa seulottiin ja sitten halutessaan sai tietää sukupuolen.
Heippa! Missä yhteydessä teiltä kysyttiin, että haluatteko tietää sukupuolen? Me ollaan oltu just tossa Tyksin pilotissa ja ei ollu mitään puhetta sukupuolen kertomisesta vaikka tästä erikseen ultrassa puhuttiin.
T: Mitään väliä sukupuolella ei ole, mutta valtava uteliaisuus vaivaa 🤭
 
Mutta esim. täällä HUS-alueella ei ollut toivoakaan päästä NIPT-tutkimukseen ei vuonna -21 eikä -22. Vaikka molemmissa raskauksissa olin jo yli 40-vuotias.
Sama. HUS-alueella ei NIPTiä saa, ellei perusseulonta hälytä. Ei vaikka olisi kuinka vanha.
 
Heippa! Missä yhteydessä teiltä kysyttiin, että haluatteko tietää sukupuolen? Me ollaan oltu just tossa Tyksin pilotissa ja ei ollu mitään puhetta sukupuolen kertomisesta vaikka tästä erikseen ultrassa puhuttiin.
T: Mitään väliä sukupuolella ei ole, mutta valtava uteliaisuus vaivaa 🤭
Ei oltu tyksin asiakkaita, mutta siis siinä nt-ultrassa asiaa kysyttiin ja kirjattiin ylös. Sitten siirryttiin sairaalan labraan jättämään verinäyte. Tuloksia soittanut hoitaja kertoi ensin trisomiatulokset ja varmisti sitten vielä, että oliko se niin että halusimme tietää sukupuolen ja kun vastasin myöntävästi, niin kertoi sitten.
 
Heippa! Missä yhteydessä teiltä kysyttiin, että haluatteko tietää sukupuolen? Me ollaan oltu just tossa Tyksin pilotissa ja ei ollu mitään puhetta sukupuolen kertomisesta vaikka tästä erikseen ultrassa puhuttiin.
T: Mitään väliä sukupuolella ei ole, mutta valtava uteliaisuus vaivaa 🤭

Multa kysyttiin ultran jälkeen, kun hoitaja teki lähetteen ja menin siitä verikokeeseen. Ehdin bongata tuloksen Kannasta ennen hoitajan soittoa
 
Ei oltu tyksin asiakkaita, mutta siis siinä nt-ultrassa asiaa kysyttiin ja kirjattiin ylös. Sitten siirryttiin sairaalan labraan jättämään verinäyte. Tuloksia soittanut hoitaja kertoi ensin trisomiatulokset ja varmisti sitten vielä, että oliko se niin että halusimme tietää sukupuolen ja kun vastasin myöntävästi, niin kertoi sitten.
Vastaus myös @Niinakee :lle, että tuli pieni kateus tästä, koska nyt kun taas tätä lukee niin hirvee uteliaisuus iski ja rakenneultraan vielä yli kuukaus 😅 Muuuuuutta, ehkä pitää koittaa keskittyä vaikka puutarhahommiin sen aikaa 😎
 
Hyvä juttu ja saisi tulla käyttöön koko maassa, ainakin "iäkkäämmille" odottajille. Mulla yhdistelmäseula oli lähellä rajaa ja koska ahdistuin siitä kovin, tehtiin onneksi myös NIPT. Ilmeisesti iän puolesta pisteet olisivat olleet rajoilla joka tapauksessa, joten eiköhän yhdistelmäseulojen tekeminen ole vain raastavaa ajanhukkaa. Hanurista että on määritetty jotkut tiukat pisterajat ja siinäpä sitten kärvistelet jos et pääse jatkotutkimuksiin.
 
Takaisin
Top