NIPT seulonta

MiniMe88

Satasella mukana keskusteluissa
Tämä on ilmeisesti ilmainen Varhan alueella ja sen saa neuvolan kautta. Netistä löytyi ristiriitaista tietoa että kerrotaanko sukupuoli testin yhteydessä, se selviää kyllä testissä mutta ilmeisesti sitä ei odottajalle kerrota kun testi tehdään julkisen kautta 🤔 Meille on ihan sama kumpi tulee, mutta itse haluaisin olla valmistautunut hyvissä ajoin koska raskausmyrkytys on hyvin mahdollinen kohdallani (ensimmäisestä lapsesta jouduin sairaalaan raskausmyrkytyksen takia 1,5kk ennen laskettua aikaa eikä juuri mitään ollut vielä valmiina).
Onko jollain tietoa saako sukupuolen tietää julkisen kautta nykyään vai ei?

Ainakin mun varhan alueella vauvat saanut kaverini sai tietää NIPTistä sukupuolen. HUS:lla sitä ei edes tutkita, joten sitä ei meilläpäin saa.

Tämä on ilmeisesti ilmainen Varhan alueella ja sen saa neuvolan kautta. Netistä löytyi ristiriitaista tietoa että kerrotaanko sukupuoli testin yhteydessä, se selviää kyllä testissä mutta ilmeisesti sitä ei odottajalle kerrota kun testi tehdään julkisen kautta 🤔 Meille on ihan sama kumpi tulee, mutta itse haluaisin olla valmistautunut hyvissä ajoin koska raskausmyrkytys on hyvin mahdollinen kohdallani (ensimmäisestä lapsesta jouduin sairaalaan raskausmyrkytyksen takia 1,5kk ennen laskettua aikaa eikä juuri mitään ollut vielä valmiina).
Mä oon ainakin kysyny siellä NIPTissä et onko veikkauksia, ja kysyny siitä nub teoriasta ja et voiko ottaa siitä (nub) kuvan jos on vaa pystytty ottaa🙈 Kyl ne on veikannu ja ottanu sen kuvan ja tulosti. Varha alueella asun myös 😊

Huutelen sivusta, kun osui silmään tämä ketju, mutta mulle sanottiin nyt syksyllä, ettei sukupuolta tutkita, eli ainakaan me ei saatu tietää sukupuolta. Ja varhasta kyse siis.

@Kaihonkukka ymmärtääkseni NIPT on HUS alueella vain Helsinkiläisille neuvola-asiakkaille, muille vain yhdistelmäseulonta. Mutta en tiedä onko tähän tulossa jotain muutosta ensivuonna, että laajenisi myös esim Espoo/Vantaa alueelle.

@Kaihonkukka ymmärtääkseni NIPT on HUS alueella vain Helsinkiläisille neuvola-asiakkaille, muille vain yhdistelmäseulonta. Mutta en tiedä onko tähän tulossa jotain muutosta ensivuonna, että laajenisi myös esim Espoo/Vantaa alueelle.
Ahaa kiitos tiedosta! Tätä en tiennyt ja minulle toki passaa😁

@Kaihonkukka joo tosi hieno juttu että tuli tarjolle. Muistaakseni alkuvuodesta alettiin tarjota Helsingissä. Uskon että laajenee kyllä koko pääkaupunkiseudulle jossain vaiheessa. Harmi ettei kuitenkaan vielä (itse en asu Helsingissä 😅) Mielestäni kuitenkin on kyseessä se suppea NIPT, eli ei tutkita kuin ne muutamat yleisimmät.

Tässä hyvä artikkeli aiheesta https://www.hus.fi/ajankohtaista/he...lonnan-helsinkilaisille-neuvola-asiakkailleen
Yksi tuttuni sai myös niptistä väärän tuloksen... Joten en liian innolla odota, vaikka ajattelin kyllä hyödyntää.

Mä ajattelin varhaisultran jälkeen soittaa neuvolaan, jos kaikki on kunnossa (jostain iskostunut, että lapsettomuuspotilaana kannattaa tehdä siinä järjestyksessä täällä meidän alueella) ja varmistaa, että täällä ei saane julkisella NIPT:iä. Harkitsemme, että voisi mennä Tallinnaan NIPTIFY-testiin ja tehdä samalla pienen lomareissun. Siellä testi näyttäisi maksavan n. 300 euroa ja on käsittääkseni laajahko (?).

Terkkuja heinäkuisista🤗 Meillä (Pohde) niptin yhteydessä saa tietoon myös sukupuolen, näin sanottiin ekalla neuvolakäynnillä. Oletin että näin ei ole, niin ilahduin kyllä. NIPT tarjotaan yli 40-vuotiaille.

Varhain alueella odottajille ei ainakaan vuonna -23 kerrottu sukupuolta julkisen puolen NIPTissa. Tiedustelin asiaa silloin, niin se perusteltiin siten, että raskauden voi vielä keskeyttää noilla viikoilla, jos tulos ei ole miellyttävä. Tämä oli itselle ihan absurdiajatus mutta joka tapauksessa näin oli.

Takaisin