Nipt / Niptify- testi

JoJo81

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heinäkuiset 2025
Onko täällä muita, jotka ovat harkinneet tai käyneet NIPT- testissä?

Itse 43- vuotiaana toivoin, että testin olisi iän vuoksi saanut julkiselta puolelta. Kun näin ei niskaturvotusultran ja labrojen jälkeen sitten käynyt, päädyimme käymään yksityisellä. Syynä siis lähinnä korkea ikäni. Haluamme mielenrauhan, vaikka kaikki on mennytkin ilmeisen hyvin tähän asti.

Testien hinnat Suomessa ovat niin kovat, että päädyin käymään Tallinnassa, jossa hinta huomattavasti huokeampi. Reissu tehtiin eilen keskiviikkona, ja tulokset saan ensi viikolla sähköpostiin. Halusimme, että myös lapsen sukupuoli selvitetään, ja huomaan jännittäväni sitä todella kovasti. Toki ensi viikolla minulla myös rakenneultra, jossa tämä mahdollisesti selviäisi myös…

Me ollaan tehty, täällä Suomessa. Myös mun korkean iän vuoksi (täytin alkuvuodesta 44v.), vaikka seulonnasta tulikin normaalit tulokset, mutta haluttiin silti lisää mielenrauhaa. Olihan se aika tyyris teettää, mutta meillä ei ollut niin rahasta kiinni ja mun mielestä sen arvoinen. Labrassa kävin heti lääkärikäynnistä seuraavana aamuna ja tulokset tuli siitä viikon päästä. Meillä tulokset oli normaalit ja samalla sain tietää sukupuolen. Ilmoitin siellä, että sen saa kertoa myös tuloksissa. Mies ei halunnut tietää, joten toistaiseksi sukupuoli on vain mun oma salaisuus.

Minä itseasiassa törmäsin tuohon Tallinnan edulliseen hintatasoon vähän vahingossa, kun etsin tietoa tosta testistä. Varhaisultraaja meille kertoi NIPTistä, ja sen perusteella lähdin asiaa tutkimaan. Google tarjosi hakuvaihtoehtona NIPT Tallinna, ja pöyristyin hintaerosta niin paljon, että unohdin saman tien tarjotun 900euron (laajan) testin. 😅 Tallinnassa NIPTIFY- nimellä kulkevan testin hinta on noin 300euroa. Matkan hinta toki kaventaa sitä hintaeroa tuntuvasti, varsinkin kun otettiin auto mukaan reissuun. Mutta meillä oli siinä samalla yhteinen miniloma, minkä laskin ehdottomasti plussaksi. Eli ei se halpaa ole reissuineen tuollakaan. Mutta ehdottomasti mielenrauhan arvoista. Meillä molemmat odottaa tietoa innoissaan. Miehellä on tunne/arvaus sukupuolesta ja minulla ei.

Itse olen 42-vuotias. NIPT tarjottiin kunnallisen puolelta iän vuoksi. Mielellään siihen meni juuri samasta syystä, että saa mielenrauhan ainakin siinä tutkittavien osalta. Mies halusi tietää sukupuolen ennakkoon ja tuostahan sen sai hyvinkin varmaksi tietää. Itselle olisi käynyt myös se, että sukupuoli olisi paljastunut vasta synnytyksessä, kuten esikoisen kohdalla. Toisaalta nyt kun sen tietää, niin siihen osaa kyllä valmistautua mielessään ja myös hankintojen osalta.

Itse olen Tyksin alueella, 27v ja NIPT kuuluu täällä ilmeisesti normikunnalliseen. Sukupuolta ei sieltä saa tietää, mikä ärsyttä, kun rakenneultrassa ei näkynyt kunnolla, kun mönki siellä menemään täysillä koko ultrauksen ajan, että kumpi on. Mutta toivottavasti tulee sili yleiseksi toimintatavaksi muillakin hyvinvointialueilla.

HUSissa alkoi nyt maaliskuussa tämä kokeilu. Harmi, ettei ehditty päästä mukaan.

Aijaa okei, se tuli uudelleen. Harmi, ettei keritty mukaan. HUS:lla oli 2023-2024 myös vastaavanlainen kokeilu, se taisi kestää 4kk.

Itse olen Tyksin alueella, 27v ja NIPT kuuluu täällä ilmeisesti normikunnalliseen. Sukupuolta ei sieltä saa tietää, mikä ärsyttä, kun rakenneultrassa ei näkynyt kunnolla, kun mönki siellä menemään täysillä koko ultrauksen ajan, että kumpi on. Mutta toivottavasti tulee sili yleiseksi toimintatavaksi muillakin hyvinvointialueilla.
Mekin saimme TYKSin alueella heti NT-ultran jälkeen tämän tutkimuksen, mutta myöskään ilman sukupuolen määritystä. Ei edes tullut mieleen, että tämä voisi olla maksullinen (ja niin kallis!), sillä mielestäni se on aika tärkeä tutkimus :sad-face:

Itse olen 42-vuotias. NIPT tarjottiin kunnallisen puolelta iän vuoksi. Mielellään siihen meni juuri samasta syystä, että saa mielenrauhan ainakin siinä tutkittavien osalta. Mies halusi tietää sukupuolen ennakkoon ja tuostahan sen sai hyvinkin varmaksi tietää. Itselle olisi käynyt myös se, että sukupuoli olisi paljastunut vasta synnytyksessä, kuten esikoisen kohdalla. Toisaalta nyt kun sen tietää, niin siihen osaa kyllä valmistautua mielessään ja myös hankintojen osalta.
Ihanaa, että tarjottiin. ❤️ Hus ei tarjonnut mulle, vaikka olen 43. Olin liian terve heidän mielestään, eikä niskaturvotusta ollut, joten säästölinjalla..

Minä itseasiassa törmäsin tuohon Tallinnan edulliseen hintatasoon vähän vahingossa, kun etsin tietoa tosta testistä. Varhaisultraaja meille kertoi NIPTistä, ja sen perusteella lähdin asiaa tutkimaan. Google tarjosi hakuvaihtoehtona NIPT Tallinna, ja pöyristyin hintaerosta niin paljon, että unohdin saman tien tarjotun 900euron (laajan) testin. 😅 Tallinnassa NIPTIFY- nimellä kulkevan testin hinta on noin 300euroa. Matkan hinta toki kaventaa sitä hintaeroa tuntuvasti, varsinkin kun otettiin auto mukaan reissuun. Mutta meillä oli siinä samalla yhteinen miniloma, minkä laskin ehdottomasti plussaksi. Eli ei se halpaa ole reissuineen tuollakaan. Mutta ehdottomasti mielenrauhan arvoista. Meillä molemmat odottaa tietoa innoissaan. Miehellä on tunne/arvaus sukupuolesta ja minulla ei.
Meidän NIPT- tulokset tulivat viime viikolla, ja terve tyttö meille tulossa näiden perusteella ❤️❤️❤️

Kyllä sanon, että ei mennyt raha hukkaan, koska heti tuli todella paljon huojentuneempi olo.

Takaisin