Nimipohdintoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ykäriina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ansku84, olisko vaikka Samuel?

Nuppu_1, meillä vähän sama tilanne. Tytön nimiä pystyttiin hyvin yhdessä miettimään, mutta pojan nimissä mies vaan vitsaili. "Joo, annetaan sille nimeksi Mainio Manne Mies tai Uljas Ukko tai Arhippa Jaakkima!" Ei sitten oikein ole nuo napannut... Vasta rakenneultran epävarman poika-arvauksen jälkeen mieskin vähän vakavoitui. Kai se tajusi, ettei nimi ollutkaan vielä päätetty.

Herkkusieni, ite olen makustellut nimeä Kuura, kun kerta talvivauvastakin kyse. Mies ei innostunut siitä, ei tykkää väkinäisistä luontonimistä kuulemma... :meh:

Kiva kuulla että muillakin on hankaluuksia keksiä pojalle nimeä. Tytölle olisin keksinyt heti nimen mutta täällä on hirveä sota mikä poitsun nimeksi tulee :grin

Meillä kans tytölle paljon helpompi keksiä nimeä ja onneksi nyt sit tyttö tulossa, että saa nimen :D Pojan nimistä mua miellytti oikeastaan vaan Kasimir.

Meillä olis ollu tytölle etunimi ja siihen kaksi tokaa nimeä valmiina ja tyttöodotuksin mentiin RU:hun...ei siis oltu edes aateltu pojalle nimeä :)

No poikahan tää neljäskin sitten on,joten pulassa ollaan :D

Toinen nimi pitäs olla samanlainen kuin veljillä,jotka on Mikael,Daniel ja Juhael :) saa ehdotella...apuva

Ja etunimi on suurin probleema...Halutaan erikoinen nimi..esim kolmesta ekasta pojasta vain vanhimman etunimi löytyy nimipäiväkalenterista ja sekin tuli sinne pojan ollessa jo muutaman vuoden ikäinen :)

Miten ois Samuel?

Ansku84, Mulla tuli heti mieleen Eliel kun näin tuon teidän nimisarjan. Samuel toki myös kun on esikoisen toinen nimi.

Meillä on molemmilla lapsilla etunimenä vanha suomalainen nimi kuten itsellänikin. Kolmannen sukupuoli kun selviää niin pitää alkaa nimiä miettimään. Viimeksi maisteltiin pojalle Ukko-nimeä, mutt sitä mietittiin vain varalta kun oli jo annettu tyttöveikkaus.. Vielä ei muita "valmiita" nimiehdotuksia ole. Paitsi mies on vitsaillut koko meidän 13v kestäneen yhdessäolon, että jos hän saa pojan niin siitä tulee Thor Toninpoika :D Onneksi tuota ei oikein voi antaa kun esikoisen nimi on väännös samaisesta ukkosenjumalasta ;)

(tammikuisista kävin täällä kurkkimassa)

Meillä tällä hetkellä jotenkin ollut ajankohtainen tämä nimiasia, puhuttu siitä paljon miehen kanssa. En muut onko muilla jo aika varmoja nimiehdokkaita?

Meillä on yksi tytönnimi ylitse muiden. Molempien suosikki. Itse vähän arkailen sen kanssa, koska nimi on hyvin ruotsinkielinen ja mietin mitä suomenkieliset sukulaiset siitä tykkää. Mieheni siis ruotsinkielinen ja lapset menee ruotsinkieliseen kouluun.

Meillä kun tyttölupaus annettiin rakenneultrassa niin viikonloppuna saatiin nimi sit kyhättyä kasaan :) Etunimi ihan perinteinen, lyhyt ja ytimekäs, toinen nimi sit hiukan erikoisempi :) Samalla tyylillä kuin siskollaan :)

Se on mielestäni kiva kun sisarusten nimet ovat samankaltaisia. Itse en halua, että sisarusten nimet alkavat samalla alkukirjaimella ja nyt kolmannen lapsen kohdalla se alkaa rajoittaa nimiä jo selkeästi, kun A ja E on käytetty.

Hih, meidä esikoisen nimi alkaa A:lla ja kuopuksesta tulee näillä näkymin E :).

Meidän taloon syntyy kaksi poikaa ennen meidän joulukuista. Nyt oon alkanut pohtia, että mitä jos jommalle kummalle annetaan se meidän pojan nimi. Huolensa kullakin! Mutta en haluais antaa samaa nimeä kuin naapurilla ja varsinkin toisessa naapuriperheessä vaikuttaa olevan samanlainen nimimaku kuin meillä. Jäämme odottamaan tilanteen kehittymistä.

Pojan nimi on jostain syystä myös minulle vaikeampi kuin mitä tytölle olisi ollut,,, hmm... Mietintämyssyä päähän. :rolleyes:

Joulumasu15: Mulla kans on pojalle hirmu paljon vaikeempaa keksiä nimeä kun tytölle ois ollut :( Tytölle oli nimiehdotuksia piiitkä liuta, pojalle ehkä yks tai kaksi kohtuu kivaa ja nekin jo hylkäsin :facepalm:

Oon aina ollut hirveä nimifriikki, joten jo ennen raskautta miettinyt tulevan/tulevien lapsen/lasten nimiä. Vielä ei kuitenkaan ole 100% nimeä valittuna tytölle tai pojalle. Rakenneultran jälkeen voi sitten enemmän miettiä jos saa sukupuolen selville. Sinne on kuitenkin vielä aikaa, joten pyrin olemaan hyvin maltillinen asian suhteen.. Mielestäni tytölle on helpompi keksiä nimiä kuin pojalle, jotenkin tytön nimet ovat hienompiakin :joyful:

Minulla on myös kriteerejä nimen suhteen. En haluaisi sitä samalla kirjaimella alkavaksi kuin meillä vanhemmilla alkaa. Jos kuitenkin päädytään nimeen, joka alkaa esim. samalla kirjaimella kuin minun nimeni niin kaikkien lasten nimet täytyisi sitten myös alkaa. Mielestäni ei ole tasa-arvoista jos esim. kolmen perheenjäsenen nimi alkaa samalla kirjaimella sekä yhden erillä. Toki asia on erikseen jos molemmat vanhemmat alkavat samalla kirjaimella tai kaikki lapset. Onko kukaan toinen miettinyt tälläista? :wacky: Muita nimikriteerejä on, ettei etunimessä saa olla R-kirjainta, koska sukunimessä on. Tämä siks jos lapsi ei opikkaan sanomaan oikein R-kirjainta.

Meillä on toinen- tai kolmasnimi jo valmiina. Tytär saa minun toisennimen, joka kulkee meidän suvussa ja poika isän toisennimen, joka kulkee meidän molempian suvuissa. :) Haluan jatkaa perinnettä.

Minusta on mukava pitää ihmisiä hiukan jännityksessä, joten pyrimme varmasti kertomaan nimen vasta ristiäisissä. Tällä hetkellä vk 10+1 eikä raskaudestani tiedä vielä muut kuin me. Malttamattomana odotetaan ensimmäiseen ultraan pääsyä. Toivotaan, että voitaisiin kertoa sen jälkeen ihanasta uutisesta <3

Meidän esikoinen (2,5v) on Ahti Mauritz Vihtori ja tulevasta pojasta tulee Taavi Heikki Pekka <3

Molempien poikien toiset nimet kulkevat mun ja miehen suvussa. Tuo Heikki on vielä mun isän nimi. Hän menehtyi syöpään, kun mä olin 5-vuotias...

Mua on aina kiehtonut nimet hirveesti ja on mielenkiintoista tietää, miksi vanhemmat päätyvät ko. nimiin. Me tykätään vanhoista suomalaisita ja etenkin lyhyistä nimistä :) Mies on päättänyt poikien nimet. Jos masuasukki olisi ollut tyttö niin hänestä olisi tullut Tyyni :)

Oletteko törmänneet negatiiviseen palautteeseen jos ootte maininnu lempinimiänne? appiukko ei tykännyt aikoinaan yhtään Ahti- nimestä ja vielä jouluaattona 2012 (Ahti syntyi helmikuussa 2013) kysyi, että ollaanko ihan varmoja nimestä ...hahhah. Hänellä tuli vanha mies mieleen Ahdista. Nyt jo tietenkin tykkää nimestä. Samalla tapaa kävi Taavi nimen kanssa. Appiukko ei taaskaan tykkää siitä :D:D:D:D sanoinkin, että tässä on aikaa sulatella:)

mun isoveljen nimi on muuten Herman :) taitaa olla harvinaisempi kuin Hermanni :)

Meillä nimissä on lähinnä, että mikä nimien merkitys on ja sitten, että mikä fiilis siitä itsellä tulee. Ja ettei kummankaan mielessä tuu mitään huonoa vibaa sitä nimeä kohtaan :)

Me ei niinkään olla saatu palautetta etunimistä, mutta sukunimen valinnasta kylläkin esikoisen kohdalla. Ei olla vielä naimisissa niin mies halusi että tyttö saa minun sukunimen. Miehen vanhemmat vaan suivaantui siitä melkoisesti :D

Viimeksi pidettiin nimi salassa syntymään asti, jonka jälkeen sit tyttöä alettiin kutsumaan omalla nimellään :) Niin varmaan teemme tämänkin prinsessan kohdalla :)

Itsellähän tää Saini on miun ensimmäinen etunimi, mutta jostain syystä vanhemmat valitsi kutsumanimeksi toisen nimen :)

Mulla oli alusta alkaen nimi valmiina, ihankuin olisin tiennyt alusta alkaen että poika tulee :D onneksi tuleekin! niin nimi pääsee käyttöön <3 ja nytkun miehenikin kanssa erosin (välimatkaa n400km) niin ei tarvitse hänen kanssaan keskustella käypikö nimi vai ei :)

Tulee hulluksi kun miettii nimiä! Aina tulee mieleen joku tuttu/tutun lapsi/sukulainen/sukulaisen lapsi. Huh, että on vaikeaa. :) Täytyy varmaan antaa kypsyä siihen asti, että tulokas on masusta ulkona ja katsoa mikä nimi luonteeseen passaa.

Takaisin