Nimipohdintoja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ykäriina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ykäriina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Joko teillä on vauvalle nimi tai nimivaihtoehtoja valmiina? Onko helppo vai vaikea valinta? Meinaatteko kertoa nimen läheisille ennen syntymää, lapsen synnyttyä vai vasta kaste-/nimijuhlassa?

Esikoisen nimi oli päätettynä jo monta kuukautta ennen syntymää. Sillä edellytyksellä että hän sitten näyttää sen nimiseltä. Kun lapsi syntyi, kerrottiin sitten läheisille, että tämän niminen heppu on saapunut. Nimen valinta oli aika helppo, ei ollut kilpailevia vaihtoehtoja ja oltiin miehen kanssa samoilla linjoilla.

Nyt pikkuveljen kanssa menetellään samoin, paitsi se nimi tarttis keksiä. Mun mielestä kivoja tytön nimiä on paljon enemmän kuin pojan nimiä. Ei haluta mitään erikoista, vaan hyvä perusnimi, joka löytyy nimipäiväkalenteristakin. Pari vaihtoehtoa on keksitty, mutta kumpikaan ei oo mikään suursuosikki. Toka nimi on helpompi: esikoinen sai saman toisen nimen kuin vaarilla, kuopus saa sitten saman kuin ukilla.

Meillä on eka ja toka nimi valmiiks mietittynä, kolmanneks nimeks mietitään suvusta jotain nimeä, mut ei niin välttämätön. Jos muksu ei syntyessään yhtään näytä siltä, et voitas kutsua miettimällämme nimellä, niin sit tuleekin vaikeuksia miettiä uus nimi :D

Ekan ja tokan kohdalla nimi ilmotettu kun kela-kortti tupsahtanu postista, että tän niminen tyyppi nyt on virallisesti. Tällä kertaa joko heti syntymän jälkeen kerrotaan nimi kaikille kelle syntymästä ilmotellaan tai sit samaan tyylin kun edellisten kohdalla :)

Meillä oli valmiina nimi mietittynä sekä tytölle että pojalle. Näyttäisi siltä, että tytön nimi tulee tällä kertaa käyttöön :Heartpink
Mies on muusikko, joten tytön nimi viittaa musiikkiin ja on myös latinaa. Mies ehdotti tätä nimeä ja rakastuin sihen heti. Toinen nimi tarkoittaa espanjaksi keijua ja kolmas nimi on minun isomummon nimi. Nimet ovat melko erikoisia koska sukunimikin on erikoinen tai ainakin täällä Suomessa :)

Tytölle olisi ollut useampikin molempia miellyttävä nimi, mutta koska sieltä mitä ilmeisimmin on tulossa poika niin meillä on vielä tiukasti mietintämyssy päässä ja nimivaihtoehdot on ihan auki. Ei ole vielä tullut mitään semmoista nimeä vastaan, johon molemmat olisi tykästynyt, niin ollaan kirjattu muistiin"ehkä"- nimiä, joita kumpikaan ei ole ainakaan suoralta kädeltä tyrmänny :joyful: Niitä sitten makustellaan tässä ja jatketaan mietiskelyä :happy:

Tosin yksi ilta päätettiin antaa nimi kohtalon käsiin ja antaa salkkareiden päättää poitsun nimin siten, että seuraavaksi ääneen sanottu ääneen sanottu nimi olkoon etunimi ja toinen nimi on se, mikä kohtauksen edetessä sanotaan kolmantena. :laughing002 ....Ja siis.. Sieltä tuli oikeasti ihan varteenotettava, oikein hyvin keskenään ja sukunimeen sopiva vaihtoehto! :laughing001 ... Meinaan kun vaihtoehtona voinut olla vaikkapa Ismo Seppo. :laughing002

Katsotaan, miten käy... Siinä olisikin ihan kiva tarina muksulle kerrottavana nimen alkuperästä... :p

Meillä oli nimet jo mietittyinä kunnes tänään mies muutti mieltään, nyt ollaan taas lähtöruudussa :'D Toistaiseksi siis vielä hän on Aguacate, eli avokado espanjaksi.

Mulla on helpompi miettiä pojan nimiä kun tytön. Mutta mies on jokaista nimeä vastaan ollut ainakin nyt. Raskaus viikolla 16+1 mennään niin voi olla että mies ei halua miettiä asiaa vielä. Noin 2 viikkoa vielä niin toivottavasti pikkunen näyttää kumpi hän on niin tulisi helpommaksi miettiminenkin (:

Meillä vähän sama tilanne kun Herkkusienellä. Tytön nimestä oltiin jo päästy hyvään yhteisymmärrykseen ja useampiakin kivoja olis ollu mielessä, mutta nyt kun meille ilmeisesti tuleekin poika, niin pasmat on ihan sekaisin... Mä tykkäisin hirveästi nimestä Eino (se onkin sitten melkein ainoa pojan nimi, mikä on kolahtanut), mutta mies ei missään nimessä halua sitä. Tulee kuulemma liikaa yksi hänen sukulaisensa ja Eino Grön mieleen. Mulla kun taas tulee Einosta mieleen Eino Leino... vähän eri juttu :laughing002 Ja sitten se pelkää, että kaikki kutsuu sitä Eikaksi, enpä ollut koskaan yhdistänyt sitä lempinimeä Eino-nimeen... Eli mietintämyssy täälläkin hyvin tiukasti päässä.

Mulla on ollu jo pikkutytöstä asti unelma Iida-nimisestä tytöstä. Nyt sitte ku käytiin pari viikkoa sitte rakenneultrassa ja tyttölupaus saatiin niin ei voi muuta ihanampaa olla ku unelma käy toteen. Yläasteella mulle hahmottu jo toinen ja kolmaskin nimi Iidalle ja minun edesmenneen mummini mukaan neki muodostu :) Miehelle se on se ja sama mikä sen tytön nimi on, sano jo sillon ku plussan sain testistä että minä saan tytön nimen päättää :D Poika jos ois ollu niin sen nimi keksittiin vasta nyt odotusaikana eräällä automatkalla keskustellen että mikähän se vois olla :D Mutta Iida se meille on jo nyt vaikkei vielä maailmassa ookkaan ja se tuntuu niin omalta nimeltä :)

Me taas vitsailtiin juuri viikonloppuna nimellä Hermanni :laughing002 Mulla kun on ihan kikkura tukka ja miehellä kaljuuntuva pää, molemmilla hiven punapigmenttiä, niin ajateltiin, että se vois hyvin sopia pojalle aikuisena :wink Vielä ku etunimi olis Pelle ja vasta toinen Hermanni, niin olis just passeli. Mutta siis varmasti ihana nimi, jos näitä vaaroja ei ole... :grin

Meilläkin on tytölle pari nimeä, mutta pojalle on t o d e l l a vaikea keksiä nimeä. Esikoisesta selvisi ultrassa sukupuoli, joten kerettiin kivasti makustella nimi käyttöön ennen syntymää. Nimi kerrotaan sitten synnärillä, varsinkin kun miehen englantilaisille sukulaisille on ihan käsittämätön ajatus että vauvan nimi muka salattaisiin ristiäisiin saakka.. :-D

Nimet menee sillä perjaatteella, että eka etunimi on suomalainen, ja toka sitten englantilainen, mutta kuitenkin sellainen joka sopisi etunimeen. Vaikeaa!

Meillä olis ollu tytölle etunimi ja siihen kaksi tokaa nimeä valmiina ja tyttöodotuksin mentiin RU:hun...ei siis oltu edes aateltu pojalle nimeä :)

No poikahan tää neljäskin sitten on,joten pulassa ollaan :D

Toinen nimi pitäs olla samanlainen kuin veljillä,jotka on Mikael,Daniel ja Juhael :) saa ehdotella...apuva

Ja etunimi on suurin probleema...Halutaan erikoinen nimi..esim kolmesta ekasta pojasta vain vanhimman etunimi löytyy nimipäiväkalenterista ja sekin tuli sinne pojan ollessa jo muutaman vuoden ikäinen :)

Meillä odotetaan ensimmäistä 23+2 ja olen varovasti alkanut nyt puhua että sitä nimeäkin pitäisi alkaa miettiä. Ei haluttu tietää sukupuolta joten molemmat nimet on hakusessa. Ehdottomasti vain kahta nimeä lähdetään miettimään ja pojan toinen nimi on jo valmiina kun kulkee miehen suvussa. Mies ei ole innostunut oikeasti miettimään vaan pelleilee vaan asian kanssa ja ehdottelee nimiä jotka tietää että ei tasan mene läpi. Itsellä muutama kiva nimi mielessä mutta en nyt ole uskaltanut vielä niitä esitellä kun on mies vielä tuossa vaiheessa. Täytyy ensin yrittää saada se oikeasti kiinnostumaan asiasta.. Ettei mene hyvät nimet pilalle onko muiden miehet olleet ihan innolla mukana nimien miettimisessä? Tytön nimissä olen jostain syystä hirveän tykästynyt eellä alkaviin lyhyisiin nimiin. Toisen nimen keksiminen tuntuu nyt hankalammalta kun se saisi olla pidempi nimi mutta ei eellä alkava... olen jostain syystä alkanut toisena nimenä nyt tykästyä annikkiin, mies varmaan inhoaa sitä huh mikä romaani!

Meidän tytöstä taitaapi nyt sitten kuitenkin tulla Vilhelmiina. Mies oli jotenkin nihkeä kaikkia muita ehdotuksia kohtaan. Halutaan kuitenkin perinteinen nimi antaa.. Niinpä sit lupasin että ukko saa päättää toisen nimen ja luovuin Aurorasta, nyyh.. Kauheeta taistelua voi olla nimen päättäminen. Voi sitten ainakin lapselle kertoa, että on vaivalla annettu nimi :D

Meillä on molemmille kolmisen etunimi vaihtoehtoa mietittynä. Toista nimee mietitään sit lähemmin, kun tietää kumpi tulee ja mikä nimi valikoituu :) Yllättävän yksimielisiä ollaan oltu nimivaihtoehdoista. Katotaan vaan niin mikään mietityistä ei käykään pikkuselle ja vaihtuukin ihan johonkin muuhun nimeen syntymän jälkeen :p

Tytölle meilläkin oli nimi jo selvillä, mutta nyt kun taitaakin olla tulossa poika, niin meni uudestaan mietintään. Tyttönä olis ollut Lilium Viola, jos tuo Lilium olis sallittu. Nyt ollaa miehen kanssa puhuttu nimistä Veli Aatos ja Kaleva, musta ne ois kivat tossa järjestyksessä kaikki, mut miehen mielestä kolme nimeä on liikaa.. Itsellä on kolme nimeä niin ei tunnu yhtään liialta :p
Voi kuulkaas tuosta Hermannista, mun vanhemmat on ihan piruuttaan antanu veljelle toiseks nimeks Hermanni ku vanhimman siskon nimestä niin hössötettiin, ajattelivat ns. vähän järkyttää isovanhempia. Jostain kumman syystä kuitenkin veljeäni alettiin kutsumaan myös Hermanni nimellä ja hänhän suurena Pelle Hermannin fanina muutti päälle parikymppisenä etunimensa Pelleksi, eli näinkin voi käydä. :p Olen siis Pelle Hermannin pikkusisko, näillä mennään :p

Lisätäänpä vielä, että oma mummoni kutsuu lasta Eemeliksi, äitini Iivariksi ja siskoni Einoksi. Yksi kaveri puhuu aina Seposta, tosin se on pienimutoinen vitsi, noh kuitenkin, tuntuu muilla löytyvän nimiä tuolle meidän lapselle enemmän ja vähemmän :D

Meille kun tyttölupaus annettiin, niin on se tytön nimikin kokonaisuudessaan tiedossa. Ollaan tiedetty se jo sieltä asti, kun kuopusta odotettiin. Ja vielä kun nimi miellytti molempia, niin ei ollut tarvetta vaihtaa.
Kuopuksen nimi paljastui vasta ristiäisissä, eikä nytkään varmaan kerrota aikasemmin :)

Meilläkin on oli tytölle yhtenä nimivaihtoehtona tuo Viola, ja useampi muu ihana kukkaisnimi. Itse kun teen töitä kukkien parissa niin se kyllä ammentaa valtavasti ihastuttavia nimivaihtoehtoja - tytölle.

Mutta kun tosiaan se poika sieltä saattaisi olla tulossa, niin poikien luontonimistä ei sitten oikein tartu mikään, ne kun on jotenkin niin "jykeviä" kuten Otso, Kivi, Pyry... Ei oikein kolahda, täytyy lähteä muille apajille... :)

Haha hauska, Pelle Hermanni :D Monet on kysyny että ollaanko ajateltu että lasta alettaisiin Hermanni nimen takia kiusaamaan mutta mä en usko. En usko että tän ajan lapset edes tietää kuka tai mikä on Pelle Hermanni. :D

Takaisin