Nimikeskustelu

Dossier

Vauhtiin päässyt keskustelija
Aika moni syyskuinen on varmaan jo käynyt rakenneultrassa, ja saattaa olla ainakin arvaus sukupuolestakin, joten onko jo keskustelu lapsen nimestä alkanut?

Onko suosikkinimet olleet tiedossa jo pitkään? Onko suvussa periytyviä nimiä, joita haluatte tai suku haluaisi käytettävän? Onko haussa erikoinen, kansainvälinen, luontoaiheinen ym. tietynlainen nimi? Oletteko miehen kanssa samoilla linjoilla, vai onko mieltymykset aivan äärilaidassa :)

Meillä ei ole vielä kovin paljon asiasta keskusteltu, mutta rakenneultran jälkeen heittelimme kerran erilaisia nimiä, jotka olivat lähinnä sarjaa "ei ikinä tätä ainakaan".:woot:
 
Meillä on kahdella aiemmalla vähän vanhahtavat suomalaiset nimet, joissa on vähän konsonantteja. Toisena ja kolmantena nimenä kulkee suvusta perittyjä nimiä. Sama linja jatkuu tämänkin vauvan kanssa ja jos sukupuoli on se, mitä veikattiin ultrassa, on nimikin mahdollisesti jo olemassa. Lukkoon ei ole mitään lyöty. :)

Aika vähän nimistä on ollut eripuraa tai erilaisia mieltymyksiä. Aika samoilla linjoilla mennään..
 
Meillä ei ole suvuss kulkevia nimiä ja olemme mieheni kanssa ihan eri linjoilla nimien suhteen. Esim tytölle mietin nimeä Aava Aurora joka oli minusta todella kaunis nimi. Miehen mielipide " joo lääkärikeskus Aava ja siitä suoraa suljetulle Aurooraan" että ihan eri tavalla ajatellaan nimistä :) poika olisi nyt tulossa ja ei yhtään nimeä mielessä etunimeksi. Ja olenkin jo lopettanut asian pähkäilyn, katotaa sitten synytymän jälkeen, että miltä tyyppi näyttää. Kasperi on vahva toisennimen ehdokas.

Pojilla meillä on suht "harvinaiset" nimet, tai oli ainakin kastehetkellä. Esikoinen on meinaan Jare joka oli 38. Jare suomessa silloin kun nimensä sai, mutta jostain kumman syystä niitä on tullut nyt lisää kun sieniä sateella!
 
Meillä esikolla vanha suhtkoht harvinaisempi suomalainen nimi etunimenä ja toinenkin nimi on vanhahtava. Kolmas etunimi on suvun miehiltä. Esikko on poika ja tämä masuasukki on nyt luultavammin tyttö. Tytölle on minulla aika vahva suosikkinimi ja toiseksi ja kolmanneksi nimeksikin jo aikalailla päätetty, mutta miehen päätä en ole vielä saanut käännettyä. :grin Tytölle olisi siis myös tulossa vanhoja suomalaisia nimiä. :)
 
7aimen: Tuo varmasti tuottaa monelle hankaluuksia, että jommalla kummalla on jostain nimestä niin vahva mielleyhtymä johonkin, ettei voisi ajatellakaan sitä omalle lapselle.
 
Meillä on kolmella lapsella vanhahtavat nimet, ja myös hieman ruotsalaisetkin. Esikoisella ja kolmosella on varsinkin vielä siihen aikaan kun heille nimet annettu, niin melko harvinaisetkin nimet. Suosio siitä ajasta kasvanut. Kaikilla on kolme nimeä, joista kaksi jälkimmäistä tulee suvuista.

Nyt näytti siltä että toinen poika olisi tulossa. Pojalle olikin yksi nimiehdotus valmiina ja lapset ovatkin jo ottaneet sen nyt kutsumakäyttöön kun vauvasta puhuvat. Tytölle ei olisikaan mitään nimeä etunimeksi mutta suvuista saisi vielä kivoja nimiä toisiksi nimiksi. Pojalle taas ei niin hyvin. Mies haluaisi isänsä nimen yhdeksi nimeksi, koska hän ei saa näiden poikien kanssa olla niinkuin olisi varmasti toivonut. Itse en vaan tykkää siitä nimestä, ja vaikka nimi suvusta tuleekin niin haluan sen olevan sellainen mistä myös tykkää. Olenkin miettinyt olisiko tyhmää jos tällä neljännellä lapsella olisi yksi toisesta nimestä ns. keksitty ihan vain kalenterista.
 
Meillä on tyttö 5v Melody ja poika 3v Morgan . Suvusta olen ottanut ainakin yhden nimen toiseksi. Halusin ei niin tavalliset nimet eli kansainväliset kun olemme suomenruotsalaiset. Mutta että suomalaisetkin osaavat sanoa ne ilman mitään erityistä hankaluuksia. Tyttö lupaus meille annettiin ja kovin luontevasti on jo kutsumanimi tullut käyttöön kaikille. Joline siitä tulee melko varmasti. Aina kaikki raskaudet olemme tienneet mitä nimiksi tulee ja sisäistänyt sitä ennen syntymää.. ihan luontevalta kaikki nimet tulleet. Sen vain tietää mikä on oikea ainakin meidän kohdalla :).
 
Me ollaan myös mietitty nimiä jo paljon, aluksi tuntui ettei keksi millään sopivaa (ja onhan tässä aikaa miettiä), mutta kyllä sieltä aika nopeasti löytyi semmoinen mikä miellytti meitä molempia. Eikä kummallakaan tule siitä mitään mielleyhtymiä.

Itse en halua mitään nimiä suvusta, vaan ihan itse keskityt kaksi nimeä jotka kuulostaa ja tuntuu itsestä hyvältä.

On jo paljon kivempi kun voidaan puhua vauvasta jo nimellä, ettei se ole mikään papu tai katkis tms. epäkiva. Tosin jos hän ei synnärillä vaikuta yhtään istuvan nimeensä, täytyy sitä vielä harkita :wink nimi on kyllä niin neutraali että tätä riskiä tuskin on mutta kaverille on näin käynyt :)
 
Anniinan viestistä tulikin mieleen, että onko teillä ollut raskausaikana "työnimiä"?

Meillä taidettiin jossain vaiheessa puhua perunasta(?!), ja nyt mies on puhunut jonkin aikaa Viljamista, mikä ei siis ole oikeasti vaihtoehtolistalla, mutta jostain tarttunut mukaan jo ennen kuin oli sukupuolesta edes arvausta.
 
Meillä on mini ja musu, mutta useimmiten mun käyttäminä. Yhdessä ollaan sanottu ihan vaan vauvaks tai vavvaks.. ja nyt kun sukupuoli selvis niin vauvasta on tullut poika, varsinkin miehen kutsumana :)
 
Nimeä ollaan mietitty. Mies nyt Ei tässä vaiheesa uskalla ottaa kantaa muuten kuin mikä ehdotukseni Ei käy.. Aika paljon pitää yhdestä vaihtoehdosta tytölle, muut mitkä ovat mielestäni myös ihania, ovat hänelle ihan kamalia... Poika Jos tulee, ihan hukassa nimen kanssa! Nähdään mitä käy synnytyksessä :) mutta olisi Kiva antaa joko kansainvälisesti taittuva tai luontonimi, toisena joku suvussa kulkeva.
 
Täällä työnimi ötökkä mutta eipä sitä juuri käytetä, yleensä puhutaan vauvasta. Varsinaista nimeä mies ei halua päättää ennen kuin näkee tulokkaan, ja juuri ja juuri suostuu minun pohdintoihin kommentoimaan jos joku nimi ei missään nimessä käy. :D Ei se silti estä minua miettimästä nimiä. :D
 
Tänään toivottavasti selviää kumpi meille tällä kertaa tulee joten voi alkaa miettiä nimiä. Esikoisella on nimi joka on molemmilla vanhempien kielillä helppo lausua (suomeksi ja englanniksi).
 
Meillä tuli työnimeksi "läskiä" ja "kauhu" :hilarious: totesin kerran ihan alkuraskaudessa mahaa katsoessani että "tää on vaan läskiä" niin mies alkoi siitä lähtien kutsumaan pikkuista läskiäksi. Kauheita nimiä.:grin

No, mutta nyt kun saatiin tietää että poika on tulossa niin tuli itselle tunne että me ei tulla keksimään sille nimeä kun mulla ei oo yhtään sellaista pojan nimeä vielä ajatuksissakaan mistä oikeesti tykkäis etunimenä. Ainoastaan toinen nimi on varma sillä se tulee suvun perintönä miehen puolelta. Ja meillä on siis molempien suvuissa tosi paljon poikia niin tuntuu että kaikki "parhaat" nimet on jo varattu..

Tästä tulee vielä haasteellinen tehtävä :wacky:
 
Siis nyt olen niin vihainen parhaalle kaverilleni. Meille on nyt tulossa kolmas lapsi. Kaverille toinen. Olemme aina puhuneet kaikesta niin avoimesti. Viime raskaudessa kun keskusteltiin nimiä ennen kun tiesin että tulossa poika niin latoin myös vahvan tyttönimen että jospa sittenkin on tyttö eikä poika.
Nyt kaverilleni on tulossa tyttö ja mulle tyttö. Nyt tänään puhuttiin taas nimiä. Ja hän kertoi että antaa toiseksi nimeksi sen nimen minkä mulla oli vaihtoehtona edellisessä raskaudessani ja jonka nyt olimme päättäneet mieheni kanssa että tulisi nimeksi tälle tytölle nyt.. siis vähän paska tilanne eikö vain? Sanoin hänelle että meillä on just se nimi nyt ykkösvaihtoehtoksi ekaksi nimeksi kun olemme jo kutsuneet häntä sillä nimellä ru lähtien. :sad001 miten joku voi olla niin törkeä että "varastaa" kaverin nimivaihtoehdon kun oli tietoinen asiasta? Hänellä La kuukauden päästä jo niin odotan kauhuissani ja surussani heidän kastejuhlaa :'( .
 
Itse kävin myös joskus vuosia vuosia sitten samantyylisiä nimikeskusteluja kaverini kanssa ja avoimesti sillon puhuin että jos saisin tytön sen nimeksi tulisi Ilona koska tykkäsin silloin nimestä todella paljon. No siitähän ei hirvittävän kauaa sitten mennytkään kun tuo kaveri tuli raskaaksi ja sai tytön. Kappas vaan kun oli ristiäiset niin tytön nimeksi tuli Ilona..
Kyllähän se silloin suututti että ihan häikäilemättä varasti mun "nimivarauksen", mutta eipä tuo enää harmita kun siitä on jo niin kauan aikaa ja itse vasta nyt odotan ensimmäistäni. Enkä minä nyt edes tarvitse tuota nimeä kun poika tulossa.
Mutta jos olisikin tyttö niin toinen nimi tulisi olemaan Ilona sillä se periytyisi minun ja mieheni isoäideiltä :happy:
 
Meillä oli myös viime raskaudessa päätetty nimi tytölle. Kerroin siitä avoimesti ja hyvä ystäväni tiesi hyvin mikä nimi meilllä oli tytölle keksittynä. No meille tuli poika ja ystäväni otti koiran ja antoi koiralleen nimeksi meidän tyttönimen. Onneksi nytkin pitäisi olla poika tulossa ja ei tuo ennen niin kaunis tyttönimi kuulosta enään yhtään niin kauniilta.
Ymmärrän ärsytyksesi, jos itselle olisi samanlainen tilanne niin varmasti pitäisin kiinni siitö nimestä huolimatta siitä antaako ystävä sen nimen.
 
Meiltä kans on hienosti "ryövätty" nimi. Aluksi tilanne ärsytti ja tuntui että katkasen välit kokonaan :-D Mutta jälkikäteen ajateltuna, meidän esikoisella on paaaljon parempi nimi ja tulevan vaavin nimestä en keskustele kuin rakkaan mieheni kanssa :-) Saap vain sanoa, että osaa ihmiset olla tosi röyhkeitä
 
Tuli tästä nimien ryöväämisestä mieleen kun siskon kanssa juteltiin nimistä silloin kun toista lasta odotin. (Sisko oli joskus aiemmin luetellut oman tyttö- ja poikalapsien nimilistansa mistä hän tykkää, molemmissa listoissa oli kymmenkunta nimeä.) Sanoin että oon miettinyt että Luukas olisi kiva nimi jos tulisi poika. Sisko sitten veti tästä herneen nenäänsä että se nimi on myös hänen listallaan, enhän minä saa sitä pölliä! Jotenkin huvittavaa että se ei todellakaan ollut mikään yhden-kahden lempparinimen listaus (en edes muistanut että nimi olisi listalla ollut) eikä hänellä vielä tähän päivään mennessä ole lapsiakaan :rolleyes: Eipä ole kyseinen nimikään enää hänen listallaan ettei sen puoleen..
 
Takaisin
Top