Nimijuhla / ristiäiset

mauski

Oman äänensä löytänyt
Tässä on tulevalle lapselle nimeä ja nimen "julkaisua" mietitty.

Meistä vanhemmista kumpikaan ei kuulu kirkkoon, eikä lastakaan ole tarkoitus kastaa.
Itse en ole koskaan ollut muissa "nimijuhlissa" kuin ristiäisissä ja kaipailisin kokemuksia siitä,
millaisia juhlia ihmiset yleensä järjestävät? Pitääkö joku puheita, miten nimi juhlassa kerrotaan?
 
Sama tilanne meillä. Kumpikaan ei kuulu kirkkoon. Minä en koskaan ole, ja mies erosi kirkosta 2 vuotta sitten. Hänen vanhempiansa pikkasen kismittää kyllä. Mutta kun mies ei oikeasti usko, enemmänkin ateisti.. no, asiaan.
 
http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml - niillä on myös kirja jonka voi tilata.
Itse olen ehkä pikkasen ajatellut että kokoonnutaan perheen kesken, kummit (ruotsiksi fadder, ei gudfader/moder) saavat molemmat sanoa muutaman sanan, perheen vanhin (isäni) lausuu jotain sanoja ja sitten kaffetta ja kakkua. Ei sen kummempaa.
 
Kunhan nyt nämä nimet ensin keksittäisiin... kun ei tiedetä kumpi sieltä tulee niin pitää olla kahdet setit (yht. 4 nimeä) valmiina. Onneksi on jo nämä "toiset" etunimet valmiit. Mutta nuo kutsumanimet... huh huh...
 
 
joo samaa mietitään täällä, aiemmat mukulat kastettu kirkossa, mutta erottu sittemmin
ideoita ja lakiin perustuvia juttuja kaivataan [8D]
 
Täällä myös nimiäisten viettäjiä! Itse olen ollut monentyyppisissä nimenantotilaisuuksissa, ristiäisistä ei-kirkollisiin. Yleensä jälkimmäiset ovat olleet "kahvitteluhenkisiä", vain lähin perhe+kummit paikalla. Mutta nimi siis on julkistettu alkumaljojen tms. yhteydessä. Yleensä isä (en muuten tiedä, miksi..) on kohottanut maljan ja pyytänyt väkeä kuuntelemaan. Ja sen jälkeen on juotu malja nimelle ja vauvalle ja sitten vanhemmat ovat esitelleet "kummit". Myös muuta perhettä (isovanhemmat) on esitelty, jos paikalla on kavereita, jotka eivät muuten tuntisi perheenjäseniä. On ollut myös isompia juhlia, joissa on ollut enemmän ihmisiä, lähinnä kavereita ja paljon ruokaa ja juomaa tarjolla. Kivaa on aina ollut! [:D] Nimihän tulee tosiaan ilmoittaa väestörekisteriin muistaakseni 2 kk syntymän jälkeen viimeistään. (sehän selviää varmaan tuosta Jennin linkistä) Sen jälkeen sitten vaan kahvia ja pullaa hankkimaan. [;)]

Itse haluaisin isommat pippalot, joissa olisi kaikki tärkeät ihmiset paikalla kaverit mukaan lukien. Katsotaan, kuinka käy. Kastemekko tullaan pukemaan, se on perintömekko, joka oli isälläni ja pikkusiskollani. Minä ja isoveljeni jäätiin välistä, kun mekko oli jostain syystä "kateissa" vuosia. Ensin alussa vauvalla on mekko päällä ja sitten on tapana vaihtaa vaikka vaipan vaihdon tai ruokinnan yhteydessä pikkuinen mukavampaan juhla-asuun. Näin on toimittu tilaisuuksissa, joissa olen ollut.
 
Kiitos kaikille kokemuksista!

Lapsen isä on normioloissa isommassa porukassa aika hiljainen, mutta nyt yllätti minut täysin..
Kun kertoilin näitä teidän kertomuksia, niin sanoi heti, että tottakai hän voi pitää puheen juhlan aluksi :)
 
Voi en itse edes vielä ymmärrä tätä, mutta:
Lauantaina mentiin kihloihin!![:)][:)] Tuli aivan puun takaa, vaikka olen miehelle monesti sanonut että olisi kiva saada vauvan kanssa sama sukunimi... Otti sormesta kiinni ja sanoi mennään naimisiin. Olin ihan et what? Ja joutui sanomaan uudelleen saman.

Suunnitellaan nyt ristiäisten yhteyteen häitä (tai sitten kesälle 2012). Olen ottanut jo yhteyttä pappiin että tiedän koska pitää varata. Pidämme ristiäiset miehen vanhempien kotona. Pappi tulee sinne. Miehen vanhemmat olivat idean vihitään ja kastetaan samalla kertaa kannalla myöskin. Oon ihan pyörällä päästä [:D]
 
Onnea tähtiys! [:)]

Mulla meni kummipojan vanhemmat naimisiin ristiäistilaisuuden alussa. Ja kukaan ei tienny mitään, ihmeteltiinkin siinä että ompa lapsen äiti laittanu hienoksi itsensä ja niinhän se kääntyikin häiksi. Kyllä siinä parin vanhemmat auko suutansa aika lailla alkuun [:D]
 
OT Tosi upeet tollaset yllärihäät! Mekin oltiin vaan menossa tädin ja sen miesystävän tupareihin ja ilmoittivat menneensä naimisiin!
 
Kivaa, että täällä on tällainenkin ketju!

Meille tulee nimiäiset aivan ehdottomasti. Ollaan vaan ainoita meidän suvuissa, jotka eivät harrasta kirkollisia toimituksia, joten vähän herkkähän tämä asia tulee isovanhemmille olemaan.

Oikeastaan ollaan ajateltu, että tyttö saisi nimen heti mahdollisimman pian synnyttyään. Alamme sitten heti kutsua häntä kutsumanimellä. Nämä nimiäiset olisikin enemmän sellainen 1. syntymäpäiväjuhla, jossa suku ja ystävät saisivat vähän tehdä tuttavuutta tulokkaan kanssa. Ehkä toiset nimet säästetään sinne...

Ja koska mielestäni on tärkeää, että lapsella on muutama luottoaikuinen vanhempien lisäksi, niin pyydämme hänelle sitten pari sellaista, miksikä niitä sitten kutsuisikaan.

Ja olisi kivaa, että olisi jotain pientä ohjelmaa, ehkä voisi heijastaa vauvan kuvia seinälle pyörimään tai jotain. Ja ehdottomasti kaikkien vieraiden pitäisi kirjoittaa vauvalle "vieraskirjaan". Sitten vaan hyvää ruokaa.

Haasteena on pitää tilaisuus mukavana ja hyvän henkisenä, en haluaisi joutua siellä enää väittelemään sukulaisten kanssa maailmankatsomuksellisista asioista. Ehkä siitä pitäisi "varoittaa" etukäteen. Että tämä on meidän ratkaisumme ja jos sen haluaa kyseenalaistaa, niin ei sitten tule paikalle ollenkaan...
 
sea78: sama juttu meillä. Mun vanhemmat tai siskot ei kuulu kirkkoon. Mutta siskon molemmat lapset on ristitty (liekö siskon ex-miehen painostusta??). Veli liittyi "vanhoilla päivillä" kirkkoon ennen kun meni naimisiin, ja hänen molemmat lapset ovat ristitty. Itse siis en ole koskaan kuulunut kirkkoon, ja mies erosi kirkosta pari vuotta sitten. Hänen vanhemmansa kylläkin kuuluu, ja hänen eronsa kirkosta oli ainakin anopille aika kova paikka.

Me aiotaan kyllä julkaista koko nimen heti kun vauva syntyy. En halua että sitä kutsutaan jollain "tekonimillä" ekat kuukaudet.

Ja haluan myös vauvalle "luottoaikuiset", kuten esim olen myös mun veljentyttärelleni. Termihän on siviilikummi.

Ajattelin että juhlat olisi sellaiset "tervetuloa perheeseen" juhla. Eka esittäytyminen jne.

Kivaa suunnitella [:D]
 
Onko täällä ristiäisten pitäjiä?

Meillä pidetään ristiäiset, kummit ja lähisuku tulee paikalle sekä muutamia lähimpiä ystäviä.
Pidetään juhla varmaan ihan kotona, kun muutetaan isompaan niin on tilaa.

Hirveästi ei olla vielä ko.juhlista vielä puhuttu,nimiä ollaan mietitty valmiiks ja ristiäismekko tulee mun suvun puolelta, siinä on jo 2 sukupolvea kastettu.
 
hilppa: Ristiäiset pidetään. Yritetään kovasti keksiä kakkosvaihtoehtonimeä pojulle, mutta tällä hetkellä eka vaihtoehto on niin hyvä, ettei mikään muu tunnu "oikealta". Toinen nimi on vielä hakusessa [:)]

Ristiäispaikka on vielä avoinna...olen pohtinut mahdollisuutta pitää anoppilassa, jossa vähän enemmän tilaa, kun on omakotitalo. Juhliin tulisi ainakin mun sisko miehineen (kummit...toivottavasti [:D] ), isovanhemmat, isoisovanhemmat, läheisimpiä kavereita ja mahdollisesti miehen sukua (oma suku niin järkyttävän suuri, että rajausta olisi tosi vaikea suorittaa).

Mekko on valmiina. Tein sen kasilla tekstiilikäsitöissä ja kaapissa se on odottanut, että löytyis käyttöä Vielä on puvussa pinkki nauha [:D] Olen siis 15 vuotiaasta asti ollut varma, että esikoinen olisi tyttö...toisin tais käydä. Miehen kanssa en olennut vielä hirveämmin jutellut, mutta eiköhän tuo ole samoilla linjoilla.
 
Meilläkin pidetään ristiäiset.

Mun vanhempieni luona juhlitaan, vaikka meidänkin talossa tilaa olisi. On vain mukavampi kerätä vauva, lahjat ja jäännöseväät mukaan kuin stressata siivoamisesta ennen ja jälkeen ristiäisten [:)] Tosin juhlitaan vain lähimmäisten kesken, aikuisia taitaa paikalla olla viitisentoista. Eli ei kovin isoja kemuja.

Kastemekko meillä on vanha, ensimmäinen joka siinä on kastettu on 60v. äitini. Ihanaa että mun mamma ja suku on viitsinyt säästää muutamia vanhoja ja tärkeitä asioita kuten tämän kastemekkon ? Laskettiin että meidän lapsi on järjestyksessään yhdeksäs, jonka päälle mekko puetaan [:)]

Nimi meillä on jo päätetty [:)][:D] Eilisen 4D-ultran jälkeen kun sukupuoli varmistui varmaksi, päätettiin että se on se! Ei me poikanimiä edes olla mietitty, molemmilla oli niin vahva tunne että tyttö tulee. Mä olen tuota nimeä käyttänyt hiljaa mielessäni jo alkuraskaudesta, jotenkin on niin sopiva kaikin tavoin ?

Mä oon miettinyt jo tarjoilujakin.. Joo, en oo yhtään innokas suunnittelemaan jos jonkinlaista partya [:D] Ja kastekutsut ehdottomasti pitää tehdä sekä ristiäisissä annetaan vieraille kiitoskortit mukaan, joissa tietenkin pikkuisen kuva.

Jos ei vietettäisi ristiäisiä, tuo Jenni74:n idea "tervetuloa perheeseen" olisi tosi kiva!
 
On musta ihania tuollaiset perinteetkin. Suvussa kiertävät kastemekot ja kaikki! Meillä olis suvussa pappikin, joka on kastanut ja vihkinyt avioliittoon kaikki itseään (riittävästi) nuoremmat (ja haudannut vanhimmat). Että tiedän luopuvani paljosta ihanasta perinteestä.

Nyt meidän sitten täytyy vaan yrittää luoda yhtä lämminhenkisiä uusia perinteitä meidän sukuun. Ihan kiva lähtökohta toisaalta sekin.
 
Tipsi: Tänks, nyt mun oli pakko ruveta netistä etsimään hienoja kutsuideoita, kiitoskortti-ideoita ja tarjoiluideoita [:D] Miksi mä olen tällainen??? [>:] [;)]
 
iisi: hehe - kuules, tunnistan itseni, olen aivan samanlainen! Sen takia minulla on jo nyt kaikki tarvittava lapselle [:D] Nou hätä, suunnittele vaan [:D] Onhan minulla jo excelit ja kutsulistat valmiina häihin - vaikka emme ole edes keskustelleet päivästä [;)]

Suunnittelu on puolet ilosta!
 
^ Onneksi täältä saa vertaistukea ja ymmärrystä [:)] Kiitos muruset
 
Mullakin kutsulistat valmiina, 47 henkilöä kutsutaan meidän ristiäisiin/häihin jotka pidetään anoppilassa [:)]. Sisältää molepien omat kummit, omat sisarukset, äidin ja isän sisarukset ja isovanhemmat ja molemmille 5 kaveria. Kummit miehen sisko ja sen mies. En usko että kaikki kutsutut tulevat paikalle.. Onneksi on iso omakotitalo niin mahtuu. Olen suunnittellut jo vähän, vaikka koitan jättää anopin huoleksi, koska hän niin haluaa. Siskoni saa olla kaaso, vaikka ei hänelle paljoa hommaa jääkkään. Pitopalvelu tulee siitä naapurista (sama suunnitellut puolison ja siskonsa ylppärit ja maiseterijuhlat ja ihania olivat). Päivää ei ole päätetty ja sen päätämme vasta kun vauva on syntynyt että kaikki varmasti hyvin ja näkee missä vaiheessa jaksaa nuo juhlat pitää. Haluan myös tanssia, joten miehen bändistä saisi laulaja ja kitaristi tulla akustisesti vetämään häävalssin meille [:D]. Ajattelin valkoisen puvun laittaa, mutta hillityn. Itse vihkiminen olisi nopea toimitus ennen kastetta ja pääpaino kasteella. Nää kaikki mun omia suunitelmia, ei lukkoon lyötyjä. Kutsuissa jo ilmoitamme että meidät myös vihitään samalla kun vaavi kastetaan, niin ei tule yllätyksenä kenellekään.

Lisäys 31.10.2010: Siirretäänkin häät sinne 2012 kesälle. Näin päätettiin kun mietíttiin tänään saunassa [:D] kuinka raskas päivä kuitenkin on ja mies haluaa kunnon häät ja oman bändinsä sinne (ei tietenkään itse kuitenkaan soita). Eli ristiäiset vain ja max. 20 hlö paikalle. Ja häämatkalle sitten 2012 syksyllä ja poika otetaan mukaan.
 
Takaisin
Top