Nimigallup

Saigon

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ihan näin uteliaisuudesta ajattelin kysellä, että joko teillä on tiedossa vauvalle nimi? Nimeä ei tarvitse paljastaa ellei halua, mutta noin muuten ois hauska tietää miten teillä muilla on jo asiat mietittynä (jos on). :)

Meillä on ollut tytölle nimi tiedossa jo alusta saakka, mutta pojan nimi oli hieman hakusassa. Nyt sekin kuitenkin löytyi, joten ei muuta kuin odottelemaan rakenneultraa, jotta tiedetään kumpi tyyppi sieltä sitten on tulossa.
 
Meillä oli jo ekaa odottaessa pojan nimi valmiina, mutta tytölle tulee ehdotuksia viikottain...siis tytön nimi hakusessa edelleen!
 
Meillä on molemmille nimet tiedossa toista nimeä myöten. Olin tosin päättänyt nimet jo paljon ennen raskaaksi tulemista :)
 
Meillä on jo nimet valmiina. Tuli sieltä sitten tyttö tai poika :) Tytön nimen olin keksinyt jo kauan ennen raskautta ja pojan nimi tuli tuossa kun miehen kanssa pyöriteltiin erilaisia vaihtoehtoja.
 
[: Meilläkin on jo tytölle sekä pojalle nimi! tytölle on koko nimi mutta pojalle vasta etunimi ;D
 
Eilen ekan kerran lueskelin kalenterin nimilistaa huvikseni sohvalla löhöillessä ja mietin mikä nimi kuulostaisi kivalta. Vielä en saanut mitään ahaa elämystä, että toi sen on oltava. Miehen yritin saada samaan hommaan, mut ei sen mielenkiinto riittäny. Ehkä jo viikonpäästä tiedetään kumpi on tulossa :)
 
Meillä on pojalle nimi valmiina, tytölle ei vielä... Noh, jospas sitä muutamien viikkojen päästä tietäs että tartteeko miettiäkään vai alkaako ankara pohdiskelu... ;)
 
Meillä on ollu tytön nimi valmiina jo kauan. Pojallekin on nimivaihtoetoja, mutta se mitkä nimet yhdistetään ja miten päin, on vielä auki :) Tosin eihän sitä tosiaan tiedä etukäteen miltä vauva näyttää ja jos pieni ei olekaan nimensä näköinen ni toki sillon nimi vaihdetaan :D
 
hahahahaah :D Viirukhan; täälä itekseni repeilin, kun kuvittelin tilanteen ;D ja toinen kyllänsä oli varmaan ihana ! :D
 
Mulla on ollut aina kaikkia ajatuksia nimistä, erityisesti tytölle, että sen ja sen laitan sitten joskus nimeksi. No, kaikkipa nuo on aika pitkälle unohtuneet tai kuulostaa nykyään jotenkin hassuilta. Eli nyt on sitten puhtaalta pöydältä lähdettävä :D

Pojalle olisi yksi nimi ehdolla, mutta se on sen verran erikoinen, että tuon nimisiä on ollut vissiin muutama henkilö 20-luvulla. En tiedä uskallanko laittaa niin harvinaista nimeä jos sitten joskus saa pieni siitä kuulla, kun on niin outo nimi. Nimi olisi muuten tosi hyvä! Saa nähdä. Miehen suvussa kulkeekin sitten toisena nimenä Tapio ja mies on sitä mieltä että perinnettä jatketaan ja kyllähän tuo minullekin sopii. Meidän suvussa ei varsinaisesti ole nimiä jotka kulkisi sukupolvelta toiselle, mutta nimiä on aina kuitenkin lähdetty miettimään sitä kautta että millaisia nimiä suvussa on ollut aiemmin. Ihan kivoja nimiä meillä on iso- ja isoisovanhemmilla, voihan se olla että heidän muistolleen nimi annetaan vauvalle, vaikkapa toiseksi nimeksi.

Tuossa yksi ilta aikani kuluksi tulostin almanakan ja aloin viivaamaan "huonoja" nimiä sieltä yli. Ei kyllä pompsahtanut minullekaan vielä yhtään ylivoimaista nimeä sieltä joukosta. Mieskin hetken luki niitä ja tuli sitten siihen tulokseen, että kyllä se lapsi on ensin nähtävä ja tutustuttava temperamenttiin, ennen kun voi nimen antaa. Itsekin kallistun kyllä sille kantille, eiköhän se nimi sieltä muotoudu kun pääsee tutustumaan sitten kesällä tulokkaaseen. :)
 
No niin, nyt on nimi tytöllekin. :) Eli kumpi onkaan, niin hyvän nimen tulee saamaan. ;)
 
Meillä on ollut tytölle nimet valmiina jo ihan raskauden alusta, mutta pojalle ei olla vielä keksitty. Ennen rakenneultraa yritetään miettiä pojallekin ainakin etunimeä, mutta sittenhän sen toivottavasti näkee reilu viikon päästä kumpi on tulossa. :)
 


   Jouduin hautaamaan niin ihanan tytön nimeni...Ihan harmittamaan jäi :)

Nyt sitten pähkitään tuota pojan nimeä, miehen mielestä se on jo päätetty...itseä hieman vielä mietityttää...Saa nähdä :))
 
Nyt kun saimme "varmistuksen" tytöstä; niin on nimi muuttunut. Tai kun on muutama niin ihana vaihtoehto, ettei osaa päättää, täytyy kattoa,  miltä tyttö näyttää kun syntyy. emoticon Ollaan rakastuttu yhteen nimeen; mutta mun hyvän ystävän pikkusiskopuolella on tämä kyseinen nimi etunimenään... Me ei tunneta kovinkaan hyvin ystäväni vanhempia, saatikaan tätä siskopuolta;mutta jotenkin mietityttää voiko samaa nimeä laittaa juurikin etunimeksi? Aluksi meillä oli tuo nimi kolmantena nimenä, mutta niin kovasti haluttaisiin se etunimeksi; mitä olette mieltä ? Tuntuisko hölmöltä?
Millä perusteella te olette nimiä valinneet? Perinne? Suvun mukaan ? Joku tarina?
Meillä Turo-Eemil Ilmari tuli niin, että selailimme nimikirjaa kun jätimme ehkäisyn pois, Turo nimi pomppas heti silmille; muttei haluttu pelkkää Turoa. Siihen sitten vain tuli Eemil rinnalle Turo-Eemil on aika erikoinen nimi, en ole toiseen törmännyt, mutta on kuitenkin normi nimi, ei tarvii pelätä kiusaamista ym. Ilmari tulee miehen puolen suvusta. Mä inhoan sitä, että kaikki nimet tai edes joku nimi pitää väkisin melkein suvusta laittaa; meillei ollu niin, Ilmari tuli koska tykkäsimme siitä nimestä; muuten meillä periaate, että nimet sellaisia, joita ei ole suvussa kellään eikä ole jokaisella vastaan tulijalla... emoticon
 
Antakaa vaan palaa jos tuntuu, että siinä se on! Meillä miehen kaverin lapsella oli sellainen nimi mistä me tykättiin, mutta ei olla heidän kanssaan paljon tekemisissä...kun likka syntyi syntyi myös nimeen takaliiteemoticonitsestään. Eli hänellä on myös kaksiosainen nimi.
 
Meillä nyt kanssa tosi ajankohtainen tää nimiasia.
Ajatuksena myös olisi, että ei olis ketään toista samannimistä. Meillä on (miehen) sukunimi, joka on tällä hetkellä vain 55 suomalaisella. Ei sitten haluta etunimestä semmoista, mikä olisi jo jollakulla sukulaisella olemassa, vaan koko nimi olis ihan uniikki, ihan niinkuin meillä molemmilla itsellämmekin on.

Meillä olisi yksi tosi ihana vanha pojannimi, itse asiassa nimi, joka oli ihan ensimmäisellä tämän meidän sukunimen ottaneella (miehen isänisän isä), mutta harmi kyllä se on jo annettu yhdelle suvun pikkupojalle, joten ei voida sitä ottaa ekaksi nimeksi. Mutta siitä tulee toinen nimi kuitenkin.emoticon

Meidän sukunimi on kaksioisainen ja siis aika pitkä, joten etunimi sais olla kyllä aika lyhyt. Tällä hetkellä meillä on 2 aika hyvää vaihtoehtoa loppusuoralla, joista vielä mietitään kumpi otetaan. Toinen niistä on miehen äidinisän nimi. Toista ei oo suvussa ollenkaan, mutta yhden miehen koulukaverin poika on jo senniminen, joten mietin että voiko sitä sitten oikein antaa. Sopis vaan tosi hyvin yhteen ton sukunimen kanssa, ja se on mun korvaan noista kahdesta ehkä vähän parempi.

Ajatuksena nimestä mulla on, etten haluaisi antaa semmoista etunimeä, joka on jo jollain tuntemallani henkilöllä. No okei, tuota miehen koulukaverin poikaa en ole koskaan edes nähnyt, eikä me muutenkaan heidän kanssa juurikaan olla tekemisissä, kerran taidettu kylässä käydä kun tämä poika ei ollut vielä syntynytkään, joten lienee riittävän vähän tuttu tähän kriteeriin, mutta mietityttää silti... saatamme päätyä siihen toiseenkin.

Tytönnimi meillä olis ollut aika pitkälti mietittynä, ja sekin pohjais juurensa tuolta miehen suvusta, ja sieltä ihan alkupäästä, eli olis tuon miehen isänisän äidin nimi. Sillä on hauska tarina, kun oli alkujaan ihan normi nimi, mutta sitten jossain vaiheessa kun kirkonkirjoja (käsin) päivitettiin, niin sinne oli tullut kirjoitusvirhe, jolloin nimi muuttui hieman, ja siitä tuli tosi kaunis. Siis tyyliin, jos nimi olis ollut vaikka Heta, niin siitä tuli Hetta. Ja toiseksi nimeksi mun edesmenneen äitini nimi, joka sointuu hyvin tuohon. Mut sitä tyttöä odotellessa voi pitää nämä pankissa, ehkä seuraavalla kertaa sitten ;-).
 
Kokemuksia vielä tuosta kaksoisnimestä. Mulla on itselläni kaksiosainen etunimi. Ja nyt siis miehen sukunimen otettuani mulla on myös kaksiosainen sukunimi! Yhteensä nimessäni on siis 28 merkkiä emoticon . Ei muuten mahdu ihan mille tahansa riville kirjoitettaessa.

Pienenä en koskaan itse käyttänyt koko nimeäni (siis koko etunimeäni), se tuntui jotenkin liian pitkältä ja hankalalta. Itse asiassa isoveljeni keksi minulle lempinimen, jota käytti ala-asteella jopa osa opettajista ja kaikki kaverit ja vanhempani myös sinne yläasteelle saakka. Yläasteella sitten käytin enimmäkseen sen yhdistelmänimen etuosaa, koko nimeä ainoastaan, jos oli paljon samannimisiä (siis sen etuosan nimisiä), erottamismielessä.

Olin pitkään sitä mieltä, että jos joskus menen naimisiin ja otan miehen sukunimen, niin tiputan sen toisen osan vallan pois etunimestäni, kun tuntui niin hankalan pitkältä. Ja kuinkas sitten kävikään :-D. Nyt vasta aikuisena ja työelämässä, sanotaanko lähempänä kolmeakymmentä, olen alkanut todella pitää tästä koko nimestäni, ja myös itsekin käyttää sitä. Töissä musta puhutaan melkein vallan tällä koko nimellä. Vain jotkut harvat jotka ovat tunteneet mut sieltä 10 vuoden takaa käyttävät pelkkää sitä etuosaa, ja ite käytän sitä vaan joskus jos oon tosi laiska kirjoittamaan. Mutta siis nyt kun "löysin" vanhemmiten tuon koko nimeni ja opin pitämään siitä, ei tullut mieleenkään tiputtaa pois sitä etunimen toista osaa, vaikka nimi nyt onkin tosi pitkä ja ehkä jonkun mielestä hankalakin. Mutta ite tykkään nyt, ja onpahan uniikki! emoticon

Nykyään mulla on myös harrastuspiireissä tullut käyttöön lempinimi, joka on muodostettu mun kaksoisnimen toisesta osasta. Mulla on siis vanhoja kavereita, jotka vieläkin käyttää sitä mun lapsuuden lempinimeä, sit on niitä, jotka käyttää vaan tuota etuosaa, niitä jotka käyttää koko nimeä ja sitten näitä uudemman lempinimen käyttäjiä. Ite yleensä pyrin käyttämään sitä nimeä, mitä vastapuolikin musta käyttää, välillä saa olla tosi tarkkana! emoticon

Mikähän tässä kirjoituksessa oli pointtina, ei sitten mikään? :-D Kaksoisnimen voisin tällä kokemuksella hyvin antaa omalle lapselleni, jos meillä ei olisi tuota kaksiosaista sukunimeä. Se vaan ehkä vielä herkemmin kuin muut nimet on semmonen, mitä tulee väänneltyä ja käänneltyä moneen suuntaan ja lempinimiä riittää. Mutta eikös se niin mene, että rakkaalla lapsella on monta nimeä.
 
Meillä nyt kolme ihanaa nimea; joista täytys valita  se etunimi. . . 
Ehkä päätös sitten varmistuun kun näkee tulokkaan ja minkä
näköinen hän onkaan <3
 
Takaisin
Top