Nimi juttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sista
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sista

Jostain jotain jo tietävä
Mites meidän joulumammojen tulevien pikkusten nimien kanssa. Oletteko jo miettineet kovasti tai jopa jo päättäneet tulevan vauvan nimen? Meillä on nimeä kovasti pähkäilty, mutta aina kun jommalle kummalle tulee hyvä ehdotus mieleen niin toinen sit kumoaa sen. Tykätään kummarkin ihan erilaisista nimistä!!

Meillä on ainakin tytölle päätetty jo nimi. Pojallekin oli, mutta sitten mies ilmoitti että ei hän haluakaan sitä, että pitää vielä miettiä. Oli siis itse tämän nimen "koonnut". Me halutaan että molemmissa olis nimiä meidän vanhemmilta tai isovanhemmilta ja niitä ollaan sitten pyöritelty ja kasattu yhteen. Sit joulukuussa sen näkee onko tyyppi yhtään nimensä näköinen vai aletaanko keksimään uutta :D

Minä olen sen verran tuota nimiasiaa miettinyt, että meillä ei aiempien kanssa ole ollut mitään selkeää linjaa - paitsi että R-kirjain ei esiinny kenenkään nimessä. Muita yhtäläisyyksiä ovat että kaikki nimet ovat viisikirjaimisia ja kaikissa on I-kirjain. Lisäksi vielä kullakin lapsella on yksi täysin "oma" kirjain, jota ei esiinny toisten nimissä... Tällä linjalla jos jatkaa niin nimivaihtoehtoviidakko pienenee runsaasti eri asia sitten löytyykö sellaisia jotka kelpaisivat kaikille valitsemassa oleville (ihan sattumalta ollaan tähän tilanteeseen toistaiseksi päädytty, mutta jos tuota nyt jatkaisi tietoisesti...) Tytölle minulla olisi oikeastaan nimi valmiina, mutta poikaa pitää miettiä vielä (kun tuo minun työnimeni Anselmi - joka poikkeaa muiden nimistä kirjainten lukumäärältä - ei todellakaan tunnu miehelle kelpaavan...)

Nimi on oikeastaan päätetty :)
Etunimi tulee isän toisesta nimestä ja sitten pojan toinen nimi äitinisältä [:)]

Nyt vaan toivotaan, että vauva näyttää Veikolta :D

Meilläkin on mietitty nimi asiat valmiiiksi! Mies innostui heti alkujärkytyksestään selvittyään pohtimaan vauvalle nimeä :) Sovittiin, että jos on poika niin tulee englantilainen etunimi ja jos tyttö niin sitten suomalainen. Kieltämättä mielenkiintosia yhdistelmiä ollaan pyöritelty ja saadaan aina hyvät naurut, kun ollaan kerrottu pojan nimi kummeille :D

Heiri: aivan ihana nimi tuo Veikko! Voin kuvitella pienen Veikko-nyytin tuhisemaan äidin sylkkyyn :)

me ollaan mietitty ja mietitty päät puhki tota nimi asiaa ku aina on joku mikä ei käy ku on jollain tutulla sama nimi tai muuten kuulostaa kamalata.. :D mutta me ollaan päädytty sakuun tai santtuun.. toisaalta aatuki olis aika kiva nimi.. :) eli lopputulosta ei oo viel.. :))

Me kans ollaan väännetty nimieä suuntaan ja toiseen. Ja nyt meillä taitaa olla etu-ja toinen nimi valittuna [:D]

Tämähän on hyvä aihe! [:)]

Olemme miettineet päämme puhki nimiä, mutta tosi juttu on molemmilla, että vastahan sen tietää kun pienokaisen näkee, että millainen nimi sopii. Mies on tosin pyytänyt lapselle omaa sukunimeään... En minä niin haukka näissä asioissa ole... Olenko outo? [8|]

Koska mies on maahanmuuttaja olemme miettineet myös antaa hänen äidinkielensä nimeä toiseksi nimeksi: "Kombo", mutta miten nämä vieraskieliset nimiasiat oikein onnistuvat Suomessa??? Etunimiehdotuksia on semmoisia kuin Daniel, Adam, Milo, äääh... Mutta mikään ei ole vielä kolahtanut oikein kunnolla!!! Kerron kun jokin nimi nousee ylitse muiden...! [:D]

Nimeä on kyl paljon mietitty. Aluks ku oltiin varmoja, että on poika, niin mietittiin vaan pojan nimeä ja löysinkin tosi hyvän. Miehelläkin oli ihan hyvä ehdotus. Mut sit kun pikkuinen paljastui tytöksi, homma meni tosi vaikeaksi. Me halutaan antaa lapselle raamatullinen nimi siten että nimen takana olisi joku esikuva tai että nimi muuten merkitsi jotakin tärkeää. Omassa lapsuuden perheessäkin jokaisella 5 lapsella on jompikumpi nimi Raamatusta ja musta se on hyvä perinne. Muistan, kuinka pikkutyttönä prinsessa-iässä mulle oli tosi tärkeätä, että mut oli toiselta nimeltä nimetty kuvankauniin kuningatar Esterin mukaan. [:)]

Hyviä miesten nimiä Raamatusta löyty paljon, mutta naisten nimet on aika kuluneita, joten siks on on ollu vaikea löytää. Nyt kuitenkin yksi nimipari on pyörinyt mielessä, ja molempien mielestä se on kohtuullisen hyvä. Saa nähdä löytyykö vielä parempi nimi. Halutaan klassinen, mutta ei ihan kulunut nimi.

Me uskotaan, että Jumala luo jokaisen ihmisen tiettyä tarkoitusta varten, ja on rukoiltu, että osattais nimetä lapsi siten, että nimi voisi tukea tätä identiteettiä ja kutsumusta. [:)]

Tuntuu hirveän vaikealta tämä nimen valitseminen! Olen todella onnellinen, jos saataisiin kasaan parikin vaihtoehtoa ennen syntymää :)

Meillä on nimipohdinta ollut käynnissä jo ennen raskautta. [:D] Nyt ollaan vakavemmin alettu nimiä miettiä ja ollaan kivat vaihtoehdot löydetty. Haluttiin että nimi alkaa M-kirjaimella, niinkuin meidän molempien nimet.

Nimiä ollaan täälläkin kerätty paperille koko perheen voimin.
Lapset ja mies on kirjotellut ahkerasti ehdotuksia jotka ovat ainakin silloin "maistuneet" hyvälle. [:)]

Lopullinen päätös tehdään tosin vasta syntymän jälkeen, kyllähän siihen aikaa menee kun kerkee tutustumaan pieneen tuhisijaan ja näkemään minkä niminen hän on.
Kyllä se sitten kolahtaa kun kolahtaa, onneksi näillä nimi asioilla ei ole kiire [:)].

Muut lapsoset on saaneet nimensä luonnosta, ja todennäköisesti tämä kolmas peikko saa myös ko. aiheisen nimen.

Me oltiin kumpikin ONNEKSI samoilla linjoilla että tulee kunnon suomalainen perinteinen nimi, ei mikään semmoinen lässynimi [:D] Hankala siis selittää mitä tarkoitan mutta kun olen päivittäin yli 300 lapsen kanssa tekemisissä niin olen törmännyt vaikka ja mihin erikoiseen nimeen, monessa tapauksessa olen vaan ajatellut että voi lapsiparkaa kun aikuiseksi tuosta kasvaa...

Niin mutta siis silti se oli yllättävän vaikea löytää kummallekin kelpaava nimi, itse olin enemmän myönteinen mutta isäntä olikin yllättävän hankala saada mitään hyväksymään. Mutta lopulta toissapäivänä se sitten löytyi, nyt vaan kädet ristiin että poitsu näyttää siltä että sopii nimi hänelle...

No meillä, kuten jo aikaisemmin tuonne toiseen keskusteluun mainitsin, on mietitty, että lapselle annetaan kolme etunimeä. Ensimmäinen on se kutsumanimi, jonka pitää olla kiva, mutta ei kulunut ja eri kieliä puhuvien helppo lausua. Tämä siksi, koska mieheni on ulkomaalainen ja sekä minun että hänen vanhempien ja sukulaisten pitää pystyä lausumaan nimi ongelmitta.

Toinen nimi tulee sitten miehen suvusta ja on todennäköisesti joku tosi mielenkiintoinen kirjainyhdistelmä, jota suomalaisen on ehkä vähän hankala lausua... [:D] mutta kun se ei ole kutsumanimi, niin se ei sitten haittaa, jos ei lausuminen ihan onnistu. Sama juttu sitten sillä kolmannella nimellä, joka tulee sitten mun suomalaisesta suvusta, ei varmaankaan hänen suvulleen helppo lausua.

Joitain nimiä ollaan jo heitelty ilmaan, siis ensimmäisen nimen osalta, mutta ei vielä olla päädytty mihinkään yhteen. Sitä paitsi, meidän mielestä se lapsi täytyy ensin nähdä, ennen ku voidaan päättää, että mikä nimeksi tulee. Toinen ja kolmas nimi päätetään sitten vasta kun lapsi on sylissä, mahdollisesti keskustellaan asiasta vielä lisääkin tässä... Ja kun tyttö on tulossa niin niitä nimiä ollaan toistaiseksi mietitty, vaikka muutama pojankin nimi on mielessä käynyt, varmuuden vuoksi.

Ensimmäinen nimi on ollut valmiina jo kauan mutta nyt saatiin kaksi muutakin nimeä päätettyä[:)]
Eikä saatu yhtään riitaa aikaseksi miehen kanssa aiheesta[:D] iltaisin sängyssä niitä mietittiin ja nyt se sopiva nimi löytyi[:)]

jee, mekin saatiin nyt siis finally päätettyä loputkin. Pojallal tulee olemaan kolme nimeä. Vitsi ku helpotti ja tuntuu heti ihan omalta [:)]

Oikeesti meillä olis tosi hyvä nimi tiedossa, sopii hyvin etu ja sukunimi toisiinsa samoin se toinen nimi. Ei haluttais millään kuin kaksi etunimeä.. noh, mikä sit on ongelma.. todella typerä ehkä teidän mielestä mutta sanokaa nyt mielipiteenne..

onko teidän mielestä tyhmää jos niistä nimikirjaimista tulee jokin tyhmä lyhenne kun ne laittaa peräkkäin? Siitä ei suoraa nyt tule mitään pimeetä mut mua vähän häirittee kun siitä tulis KAK.. ja sit jos se heittää siihen vielä syntymävuotensa perään niin se olis KAK-10.. Eli kaki.. melkein ku kakki.. [:D] Jooh, okei ehkä mä oon pimee mut mun mielestä se kuulostaa tyhmältä.. mies nyt ehkä olis sitä mieltä että ei oo tyhmän kuulonen ja toisaalta sanoo että voishan siihen lykätä vielä yhden nimen ja sit siitä tulis taas KAAK tai KEAK niin ei olis ehkä niin paha... [:D]

JOO ehkä mä meen nukkumaan jos se uni tulis nyt..

Ang1, luulenpa että harvoin käytetään koko nimen nimikirjaimia, ennemminhän käytetään etu- ja sukunimen kirjaimia eli teidän tapauksessa K.K.  Ja vielä harvemmin kai sinne se syntymävuosi heitetään perään. Eli jos nimi tuntuu nyt ja myöhemmin hyvältä, niin älkää antako tuon estää.

Ikävämpiä ovat minusta sananmuunnokset, joita nimestä voi saada. Esim. siis Tiina Virtanen voisi olla viina tirtanen...
Pikkuveljeni oli aikoinaan saamassa nimen, joka olisi vääntynyt kirosanaksi. Onneksi vanhempamme huomasivat asian ajoissa! Olisi saattanut veljellä olla koulussa ikävää sillä nimellä...

Meillä, tai no minulla, nimi on ollut valmiina jo pitkään, mutta jostain syystä mies on viime aikoinan alkanut esittää, että se ei olisikaan hyvä. No toisaalta lopullinen päätöshän tehdään vasta sitten kun lapsi on syntynyt eli onhan tässä aikaa miettiä ja pähkäillä :)

Ang1, ei musta toi lyhenne oo ollenkaan mikään sellanen, että sen takia pitäis nimi muuttaa. Ja tosiaan tosi harvoin kaikkia kolmea nimikirjain lyhenteessä käytetään.

Meillä on nimi aikalailla mietitty, jos siis todella on tyttö. Nimikirjaimista tulee NN. Tai NMN jos toinen nimikin otetaan mukaan. [:)]

Takaisin