Nimiäiset/nimenantojuhlat

Mä haluaisin tällä kertaa baby showerit. :grin Varmaan pidetäänkin jotkut pienet sitten. Haluan lähinnä tehdä tosi jänniä leivonnaisia ja jonkun todella "törkeän" kakun. Just sellasen "baby shower cakes gone wrong"-tyylisen. :wink Joo meillä on vähän rankempaa huumoria välillä. :hilarious:
Mulle on pidetty kahdet babyshowerit yllärinä eri kaveriporukoiden toimesta! :-) Molemmat ollu tosi kivar vaikka erilaiset ja olen kyllä super onnellinen että mulla on niin välittäviä ystäviä ympärillä hurja määrä! Toiset oli oikein perinteiset koristeineen, kakkuineen, vaippakakkuineen yms mutta ei niin "räiskyvät" ja toisissa ei ollut koristusta tai teemaa mutta meno sitäkin iloisempi, lämmin ja rento että itku tuli ilosta! Suosittelen kyllä kaikille! :-)
 
Vaikka meilläkin kastetaan, niin vastaan kysymykseen kummeista.

Yhden kaverin olen pyytänyt lapsen kummiksi. Ei kauheasti pidetä yhteyttä, mutta aina kun nähdään, niin jutut jatkuu samasta mihin jäätiin edellisellä kerralla.

Lisäksi olisin halunnut pyytää molempia siskojani ja heidän puolisoitaan, mutta kumpikaan ei kuulu kirkkoon ja en osaa sanoa haluavatko he vai eivät. Asian olen ottanut puheeksi, mutta kunnollista vastausta en ole saanut...

Esikoisen kohdalla oli olevinaan niin nappivalinnat, mutta eipä sittenkään.. Yksi pitää yhteyttä ja muut ei.. Minun valikoima kaverini ei halua edes kummipoikaansa nähdä, vaan haluaisi tavata niin, että poika jäisi miehelle hoitoon...
 
Kummiasiasta; mun omat kummit lopetti yhteyden pidon muhun kun olin 10-15 -vuotias (yhtä sukulaista lukuun ottamatta) kun välit mun vanhempiin etääntyivät. En halunnut omille lapsilleni samanlaista kohtaloa, joten lasten kummit on valittu suurimmaksi osaksi mun ja miehen sisaruksista. Lisäksi on valittu sellaisia kavereita, joiden kanssa ollaan tunnettu jo parikymmentä vuotta. Toden näköistä on siis, ettei välit näihin kavereihin mene tulevaisuudessakaan.

Meillä on ristiäiset, vaikka lapset saavatkin itse ajan mittaan päättää mihin uskovat. Haluan antaa lapsille mahdollisuuden tutustua kulttuurin kannalta vähän harvinaisempaan uskontoomme (minä ja lapset ollaan ortodokseja), koska luterilaisuuteen nyt tulee tutustuttua Suomessa joka tapauksessa.

Kirkon jälkeen juhlitaan kotona, ollaan alustavasti mietitty jotain grillailua ehkä ja sit lisäks ne perinteiset kakkukahvit. Ristiäispäivä kun on kesäkuun puolivälin huudeilla niin toivottavasti on niin hyvät kelit, että osa porukasta voi olla ulkonakin. Meidän paritaloasunto kun ei ole järin suuri ja nyt jos vaan voimat antaa periks niin kutsutaan reilummin porukkaa. Esikoisen kohdalla olin niin loppu raskaan raskauden ja vaikean synnytyksen jäljiltä, että kutsuttiin vain ihan lähimmät sukulaiset ja kummit. Parhaat kaveritkin jäi silloin ulkopuolelle kun mä en vaan jaksanut yhtään isompia juhlia järjestää. Onneksi ymmärrystä löytyi.
 
Muistin, että olisin vastannut tähän jo, mutta en varmaan olekaan (?) Meillä tulee olemaan kastejuhla/ristiäiset, mutta kummeista tulee suuri ongelma. Se on oikeastaan ainoa asia, jota tässä koko vauva-asiassa stressaan, koska en keksi tällä hetkellä ketään, jota voisi pyytää kummiksi. Kuulun itse yhteen vähemmistökirkkoon ja kummin pitäisi kuulua samaan uskontokuntaan. Ei liikuta kenenkään sellaisen hlön seurassa, joka olisi niin läheinen, että voisin tai haluaisin pyytää kummiksi. :sad001 Muita läheisiä (esim. miehen sisarukset) on kyllä, mutta he eivät "kelpaa" ykköskummiksi.

Mitään baby showeria ei mulle ole myöskään järjestetty, eikä tulla järjestämään - mä olen yleensä aina se, joka järjestää jotain muille, eli mulle ei ole järjestetty edes polttareita tai mitään muutakaan yllätystä. Olen siihen jo niin tottunut, että ei hirveästi haittaa. :)
 
Muistin, että olisin vastannut tähän jo, mutta en varmaan olekaan (?) Meillä tulee olemaan kastejuhla/ristiäiset, mutta kummeista tulee suuri ongelma. Se on oikeastaan ainoa asia, jota tässä koko vauva-asiassa stressaan, koska en keksi tällä hetkellä ketään, jota voisi pyytää kummiksi. Kuulun itse yhteen vähemmistökirkkoon ja kummin pitäisi kuulua samaan uskontokuntaan. Ei liikuta kenenkään sellaisen hlön seurassa, joka olisi niin läheinen, että voisin tai haluaisin pyytää kummiksi. :sad001 Muita läheisiä (esim. miehen sisarukset) on kyllä, mutta he eivät "kelpaa" ykköskummiksi.

Mitään baby showeria ei mulle ole myöskään järjestetty, eikä tulla järjestämään - mä olen yleensä aina se, joka järjestää jotain muille, eli mulle ei ole järjestetty edes polttareita tai mitään muutakaan yllätystä. Olen siihen jo niin tottunut, että ei hirveästi haittaa. :)
Epistä ettei sulle järjestetä! Mäkin olen yleensä se joka aina järjestää mutta on kuitenki kiva että itteäki muistetaan!
 
Epistä ettei sulle järjestetä! Mäkin olen yleensä se joka aina järjestää mutta on kuitenki kiva että itteäki muistetaan!

No joo, mä olen vain vähän sellainen linkki mun kaverien keskuudessa ja on tuttuja niin eri ympyröistä, että aika harva tuntee toisiaan. Että en oikein keksi ketään, joka voisi mulle edes mitään järjestää, kun eivät tunne toisiaan tai ole kenenkään nimi- tai yhteystietoja. Siis tavallaan olisi kiva tulla yllätetyksi ja että joku näkis vaivaa ym, mutta toisaalta tässä raskausasiassa on nyt sekin puoli, että osa mun läheisistä ystävistäkään (jotka asuvat muualla) eivät tiedä tästä, että eivät osais kyllä mitään järjestääkään. :rolleyes:
Että sikäli en koe, että olis hirveästi varaa urputtaa. :cool:

En ole siis asiasta mitenkään erikseen ilmoittanut, tuntuisi tyhmältä laittaa vaan tästä viestiä, jos ei muuten ole mitään erityistä asiaa just nyt, joten ne tietävät, jotka ovat mut nähneet ja muut ei. :)
 
Vaikka meilläkin kastetaan, niin vastaan kysymykseen kummeista.

Yhden kaverin olen pyytänyt lapsen kummiksi. Ei kauheasti pidetä yhteyttä, mutta aina kun nähdään, niin jutut jatkuu samasta mihin jäätiin edellisellä kerralla.

Lisäksi olisin halunnut pyytää molempia siskojani ja heidän puolisoitaan, mutta kumpikaan ei kuulu kirkkoon ja en osaa sanoa haluavatko he vai eivät. Asian olen ottanut puheeksi, mutta kunnollista vastausta en ole saanut...

Esikoisen kohdalla oli olevinaan niin nappivalinnat, mutta eipä sittenkään.. Yksi pitää yhteyttä ja muut ei.. Minun valikoima kaverini ei halua edes kummipoikaansa nähdä, vaan haluaisi tavata niin, että poika jäisi miehelle hoitoon...

No tota mä just pelkään. Tai siis, kaikki kaverit on kyllä jo nyt pysyny toitakymmentä vuotta mutta sitte ku osa on hyvin kiireisiä ettei itekään ehi nähä niin mites sitte se lapsi? Ja omat sisarukset ei tuu kyseeseen ja miehen puolelta en siis koe kauhean läheisiksi. Ei nähdä ihan hirveesti vaikka asuvat ihan lähellä ja toisella vielä itellä pienet taaperot niin miten sitte ehtii/kiinnostaa? Yksi kummi on, mutta ei ole käynyt ripillä niin tarvii kaksi muuta virallista ensin. Meilläkin vaihtoehtona olis ortodoksisuus mutta koen että itse tulen olemaan enemmän mukana menoissa ja mä olen luterilainen niin taidetaan päätyä siihen. Vaikka pääsiäinen rokkaakin! :-D Mutta, mietinkö liikaa kummien kriteereitä että pitäskö vaan luottaa että nuo läheiset ja tärkeät ite huolehtis "vastuustaan"?
 
No joo, mä olen vain vähän sellainen linkki mun kaverien keskuudessa ja on tuttuja niin eri ympyröistä, että aika harva tuntee toisiaan. Että en oikein keksi ketään, joka voisi mulle edes mitään järjestää, kun eivät tunne toisiaan tai ole kenenkään nimi- tai yhteystietoja. Siis tavallaan olisi kiva tulla yllätetyksi ja että joku näkis vaivaa ym, mutta toisaalta tässä raskausasiassa on nyt sekin puoli, että osa mun läheisistä ystävistäkään (jotka asuvat muualla) eivät tiedä tästä, että eivät osais kyllä mitään järjestääkään. :rolleyes:
Että sikäli en koe, että olis hirveästi varaa urputtaa. :cool:

En ole siis asiasta mitenkään erikseen ilmoittanut, tuntuisi tyhmältä laittaa vaan tästä viestiä, jos ei muuten ole mitään erityistä asiaa just nyt, joten ne tietävät, jotka ovat mut nähneet ja muut ei. :)

Kuulostat ihan minulta ja mullakin ollu raskauden kanssa sama juttu et kertonu ku nähny. Vastakin yhelle kerroin vaikka jutuissa ollaan oltu muttei nähty :-D Olihan se vähän yllättyny ku ilmestyin ovelle palloni kanssa ja sanoin et jäin just äitiyslomalle :-D
 
Kuulostat ihan minulta ja mullakin ollu raskauden kanssa sama juttu et kertonu ku nähny. Vastakin yhelle kerroin vaikka jutuissa ollaan oltu muttei nähty :-D Olihan se vähän yllättyny ku ilmestyin ovelle palloni kanssa ja sanoin et jäin just äitiyslomalle :-D

Mekin oltiin eilen yksissä juhlissa ja muistin, että isäntäpari olis tiennyt tästä (kun nähtiin loppuvuodesta enkä juonut alkoholia). No, ei tiennyt. Emäntä oli hieman :wideyed: "oho, onnea", ja totesin, että "ai, etkö tiennyt, no joo, laskettu aika on 4 viikon päästä!" :grin Kun tosi harva tietää, niin muistelin just näistä ihmisistä, että he kuitenkin tietäisivät... No, nyt tietävät.
 
Nimiäispäivä lyötiin lukkoon elokuulle ja lapselle tulee neljä siviilikummia. Valinnat olivat molemmille helppoja, joten eniten päänvaivaa aiheuttaa tällä hetkellä ohjelma. Vieraita tulee 25 henkilöä ja tarjottavaksi ajattelimme nimikakkua, voileipäkakkua, karkkikulhoa lapsille ja jotakin pientä suolaista. Äitini ja lapsen sylikummi ovat tarjoutuneet leipomaan ja avustamaan siivouksessa. Kakku tilataan valmiina ja juhlat ovat kotona. Ohjelmassa on pari puhetta ja kummitodistukset kummeille, mutta kaikki muu on vielä auki. En haluaisi kovinkaan pitkää juhlaa tai paljon virallista ohjelmaa. Eniten jännitän sitä, että vauva väsyy enkä saa häntä unille vierashälinässä.
 
Ei sitä ohjelmaa kannata liikaa ollakaan. Lapsen "esittely" ja kahvittelut riittää jos ei halua pitkiä juhlia. Niissäkin menee jo isommalla porukalla aikaa ja kun sitten siihen päälle kaikki haluaa jutella kuulumiset ym kaikkien kanssa niin aika vierähtää nopeaan. Meille ei tule tervetuliaispuheen ja kahvittelun lisäksi muuta ohjelmaa kuin vapaata seurustelua. Jos on hyvä ilma niin lapsivieraille varaan ulos pihapelejä jotta viihtyvät.
 
Ei sitä ohjelmaa kannata liikaa ollakaan. Lapsen "esittely" ja kahvittelut riittää jos ei halua pitkiä juhlia. Niissäkin menee jo isommalla porukalla aikaa ja kun sitten siihen päälle kaikki haluaa jutella kuulumiset ym kaikkien kanssa niin aika vierähtää nopeaan. Meille ei tule tervetuliaispuheen ja kahvittelun lisäksi muuta ohjelmaa kuin vapaata seurustelua. Jos on hyvä ilma niin lapsivieraille varaan ulos pihapelejä jotta viihtyvät.

Pihapelit ovatkin hyvä ajastus, koska lapsilla on muuten aika tylsää.
 
Me saatiin eilen sovittua kastepäivä, elokuun puoliväliin menee, mutta ihan ok. Oli kirkossa niin hirveä aikatauluruuhka, että hyvä, että saatiin edes tuo. Myös srk-sali on silloin vapaana eli kahvitus hoituu siellä (meille kotiin ei olisi noin suuri joukko mahtunut järkevästi). En muista kirjoitinko jo aiemmin, mutta meillä on kahden kastemekon ongelma: kummassakin suvussa ns perinnemekko, ja kummastakin suvusta nyt pientä painostusta, että joko ollaan tehty päätös. No, papin kanssa juteltua selvisi, että voidaan itse asiassa ottaa kummatkin - kaavassa on keskellä sellainen kohta, jossa voi pukea kastemekon päälle eli pidetään alussa toista ja puetaan toinen ko. kohdassa - ongelma ratkaistu. :cool: Kahvitusten suhteen pohdin vakavasti pitopalvelusta tilaamista. Tiedän, että miehen innoissaan leipoisi jotain, että varmaan sanotaan, että saa tuoda, jos haluaa, mutta meille tulee sukulaisia ja kummit kauempaa ts. pitää olla ihan ruokaisempaa tarjottavaa. Helpommalla pääsee, jos tilaa muualta, ei se niin kallista voi olla, kun ei sitä syötävää tarvitse ihan määrättömästi olla. Maanantaina luvattiin ilmoittaa papille kummit, vieraiden lukumäärä (noin) ja muutamia muita käytännön asioita. Nyt vain toivotaan, että sovittu päivä sopii lähiomaisille. Ainakin mun siskolla on silloin työvuoro, eikä tiedä saako vaihdettua, kun hänen esimiehensä on jo lomalla ja kuulemma kukaan muu ei voi työvuoroja sopia. :confused: Sisko on mun ainoa lähiomainen, että olisi kyllä kiva, jos hän pääsisi paikalle.
 
Me ei meinata järjestää muuta ohjelmaa. Siinä kyllä menee aikaa kun on normi kastetilaisuus ja kahvittelu. Pääsee vieraat sitten ajoissa kotimatkalle eikä mee koko päivää. Tänään pyysin just yhden kaverin autteleen kahvitarjoiluissa ja pari muutakin pääsee ehkä. Vieraita tulee noin 30 niin siinä on kuitenkin jonkin verran sitä kahvin kaatelua... Ootan jo innolla et päästäis julkistaan nimi. Nyt siis vielä salaisuus, ainoastaan mun siskolle on kerrottu. Vielä 6.8. asti pitäis malttaa oottaa :D
 
Äh, vähän ongelma kummeista. Yhtä tutun miestä ei ole kastettu eli ei kelpaa muuten kuin epävirallisesti, sitten yhdet ystävämme varmaan odottavat kummipyyntöä, mutta en haluaisi vain velvollisuudesta "joutua" pyytämään, vaikka sinänsä ovat kivoja jne. Lupasin ilmoittaa papille huomenna eli siihen mennessä pitäisi päättää. :)
 
Äh, vähän ongelma kummeista. Yhtä tutun miestä ei ole kastettu eli ei kelpaa muuten kuin epävirallisesti, sitten yhdet ystävämme varmaan odottavat kummipyyntöä, mutta en haluaisi vain velvollisuudesta "joutua" pyytämään, vaikka sinänsä ovat kivoja jne. Lupasin ilmoittaa papille huomenna eli siihen mennessä pitäisi päättää. :)
Saitteko selvyyden kummiasioihin? :)
 
Takaisin
Top