Neuvottiinko sinua vauvanhoidossa synnytyssairaalassa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Neuvoiko kätilöt ja lastenhoitajat sinua vauvanhoidossa? Koetko saaneesi riittävät eväät ennen kotiin lähtöä?

Esikoinen kun syntyi en tiennyt vauvanhoidosta muuta kuin sen mitä olin lukenut. Käytännön kokemus oli siis nolla. Kätilöt tuntuivat ensin olettavan, että osaisin, mutta huomasivat pian että tarvitsen neuvoja ja auttoivat sitten ihan mukavasti. Kuopuksen syntyessä oli sitten jo enemmän kokemusta eikä tarvinnut kuin kysyä joitain unohtuneita juttuja. Tosin asenne tuntui olevan enemmän sellainen lue tästä oppaasta, kun esikoisen aikaan näytettiin melkein kädestä pitäen. Kumpikin vauva on osattu hoitaa sitten kotona ilman että olisi avuton olo. :)
 
Esikoisen kohdalla kyllä, mutta toisen kohdalla vain imetyksessä.

Sain pari päivää imettää ja vaikka vauvan sokerit oli hyvät ja imuote melkeen hallussa, niin silti päätin väsymyksen kourissa että pullo on mun juttu.
 
Sain vauvan ihon puhdistukseen opastusta.

Mutta en muuhun..
Imetyksestä yritin kysyä, mua ohjattiin imettämään makuuasennossa ja en saanut sitä oikein toimimaan.. Kysyin, että onkohan joku toinen asento parempi kun on sen verran hankalaa imettää maatessa.
Mua vaan kehotettiin imettää siinä asennossa. Kyselin parilta kätilöltä tätä samaa asiaa ja kummatkin sanoivat samaa.
Valvoin aika lailla ne pari yötä mitä olin sairaalassa, vauva oli varmasti nälkäinen kun en saanut imetettyä kunnolla.. Anxious Face With Sweat-
 
Ekan kanssa neuvottiin ja opastettiin oikein huolellisesti. Imetykseen sai aika kehnosti neuvoja koska kipeä eppari niin asennot oli aina rajalliset alkuun. Tokan kanssa muistuteltiin että näin ja näin sitä vauvaa hoideltiin, imetykseen ei puututtu kummemin koska hän löysi itse hyvän otteen ja maitoa herui tosi kivasti. Kolmannen kanssa vaan todettiin että menee rouvalla varmaan jo rutiinila :D En silti koe että jäin yksin
 
Esikoisen kanssa neuvottiin, en olisi tiennyt kuinka on hyvä pitää kiinni vastasyntyneestä kun pylly pestään ja miten vaippa laitetaan oikein.
Tokan kanssa ei neuvottu, kun mulla kaikki oli suht tuoreessa muistissa, niin sanoin suoraan etten tarvitse neuvoja/apua.:Winking Face:
 
Kyllä neuvottiin esimerkiksi vaipanvaihto, navan puhdistus nopeasti, mutta huomasivat ettei siinä kaivattu suuremmin apua. Eniten apua saatiin imetykseen, joka olikin hyvä kun sitä ei voi harjoitella mitenkään etukäteen.

Tokan pitäisi syntyä syksyllä, katotaan mikä meininki silloin on.
 
Kyllä neuvottiin ja hyvä niin, ilman ei olisi pärjätty. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Tosin etenkin imetyksen kohdalla oli hieman sekavaa, kun viiden päivän sairaalajaksolla oli pian neuvoja yhtä monta eriä kuin hoitajiakin...
 
Me oltiin perhehuoneessa ja luulen, että ei saatu neuvoja tai apuja yhtä paljon kuin olisin "normaalissa" potilashuoneessa saanut. Hoitaja oli lähes joka kerta eri eikä he ilmeisesti tienneet oliko edellinen neuvonut jo jotain. Esim. navanpuhdistusta ei neuvottu mitenkään.

En nukkunut sairaalassa melkein yhtään, koska maidon nousemisessa kesti. Sänky oli kamalan kova ja kaikki imetysasennot tuntuivat epämukavilta. Yhtenä yönä jätin vauvan sänkyyn ja menin itse nojatuoliin, en kylläkään nukkunut. Pari kertaa hoitaja antoi lisämaitoa ja otti vauvan pariksi tunniksi että sain levätä.

Hoitaja olisi voinut heti sanoa, että pidä vauvaa 15min rinnalla ja vaihda sitten rintaa. En tätä tiennyt ja saatoin pitää samalla rinnalla 1,5 tuntia.

Vauva myös kovasti itki, ennen kuin sai ne pihkakakat puserrettua ulos. Siinä yksi hoitaja osasi auttaa, alkoi hieroa vauvan jalkapohjia vyöhyketerapiatyyliin ja heti alkoi tavaraa tulla.

Se mulle on jäänyt ikuisesti mieleen, kun kerran vauva tuotiin hoitajien luota takaisin ja hänet oli kapaloitu liian kuumasti. En tiennyt vauvoista mitään joten jatkoin tätä kapalointityyliä (jos kerran hoitaja oli sen niin tehnyt, sen piti olla ok). Tästä kuitenkin aiheutui vauvalle lämmönnousu ja se taas johti ylimääräisiin verikokeisiin. Verikokeetkaan eivät meinanneet onnistua, koska hoitaja oli tuonut lämpöpussin jaloille liian aikaisin, eli jalat eivät olleet lämpimät enää siinä vaiheessa kun näytteenottaja saapui. Näytteenottajakin oli silmin nähden harmistunut siitä, että vauvan jaloista ei meinattu saada verta ja raukka itki kovasti.

Itsehän en tiennyt mitään mistään, ei tullut mieleenkään että hoitaja saattaa tehdä jotain väärin. Että minun pitäisi tarkastaa onko vauvalla kuuma (en edes tiennyt miten se tehdään) tai tarkkailla että vauvan jalat pysyvät lämpiminä näytteenottoon asti.

Hoitajat olivat kaikki ihania, mutta toivon että he muistaisivat kuinka pihalla ensisynnyttäjät usein ovat. Hoitajille vauvanhoito on rutiinia ja kaikki itsestäänselvää, minulle ei ollut.
 
Ei neuvoneet jos ei kysytty. Tuntui olevan oletus että esikoisen saaneina silti asioista tiedettäisiin. Itse saan varmimman olon kun ensin saan itse seurata sivusta kun joku näyttää kuinka asiat tehdään.

Imetykseen liittyenkään ei ollut kyllä juuri mitään ohjeistusta. Nopeasti vain vilkaisivat imuotetta ja suosittelivat imettämään kylkimakuulla.
 
Takaisin
Top