Neuvoloiden väliset erot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiukki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tiukki

Satasella mukana keskusteluissa
Mua kiinnostaisi tietää mistä päin suomea/maailmaa toukokuisia odottajia löytyy ja minkälaisia eroavaisuuksia on eri kaupunkien neuvoloissa. Onko ketään Vaasasta, joka tietäisi millainen neuvolakäytäntö täällä on? Kuunnellaanko jo ekalla neuvolakäynnillä vauvan sydänääniä? Jakakaahan kokemuksianne :)

Tiukku vaasasta oon ja kuunnellaan ekalla käynnillä sydänäänet.. enempää en osaa nyt kertoa tuntuu että kuopuksen jälkeen on tullut tosi paljo muutoksia :)

Mutta ihana kuulla, että ainakin sydänäänet kuunnellaan! Olisipa myös ultra kuten seinäjoella :)

Lappeenrannassa ei välttämättä kuunnella sydänääniä ensimmäisellä neuvola kerralla. Riippuu viikoista, kokeillaanko edes. Meillä ei ultrata neuvolassa, ei ole edes välineitä siihen. Kaikki ultrat tehdään äitiyspoliklinikalla.

Ei ainakaan ennen oo ultraa ollu onko lie muuttunu mutta ainaki netistä löyty että keskussairaalassa ultra?

Mun eka neuvola ois 2 viikon päästä keskiviikkona, jolloin viikkoja on sen 10+1. Luulis, että ainaki sydänäänet yrittäis kuunnella. En tiedä miten täällä jakautuu neuvolat ympäri kaupunkia ja missä mitenki on tavattu tehä, mutta mie kuulun ainaki keskussairaalassa toimivan neuvolan piiriin. Entä sie Mytty_?

Meillä ainaki esikoisesta yritettiin vasta 15 viikolla kuunnella sydänäänet. Oli niin heikko laite ettei aikaisemmin kuulemma löydy ääniä sillä. Nyt on eri neuvola niin en tiedä miten sielä on. Ultralaitekkin on nyt uudessa.

Mulle sanottiin, että viikosta 7 eteenpäin voisi kokeilla sydänäänien löytymistä. :)

Sydänääniä saa pyytää tai vaatia. Siinä on vaan se että elä pety(petyt kuitenkin!) jos niitä ei kuulu varhaisista viikoista johtuen. Sen takia terveydenhoitaja ei välttis viittis kuunnella niitä ihan liian aikasin. Mulla löydettiin heti loistavat äänet 9.0 viikolla. Aikaisemmissakin kolmessa raskaudessa samoihin aikoihin.
Johan tuo kotidobblerikin antaa äänet viikosta 12 lähtien. Itselläni viikkoo aiemminkin jumputti.

Muokattu viimeksi:
On siis paljonkin toivoa että 10+1 viikoilla kuuluu pieni sydän! :D Onhan se jo sentään yhdettätoista viikkoa ja siitä pian onkin sitten jo eka ultra! Osaako joku vaasalainen sanoa, että tehdäänkö täällä se np-ultraus ja verikokeet samalla kertaa vai ajoittavatko eri päiville/viikoille ne?

ymmärtääkseni niissä paikoissa ultrataan missä laite on ja voidaan yrittää sydänääniä.

Tänään kävin ekassa neuvolassa viikoilla 10+1 eikä ainakaan rutiinikäyntiin kuulu sydänäänten kuuntelu vielä ekalla kerralla siis. Sain kuitenkin toiveeni toteutettua ja kätilö kuulosteli sydänääniä. Aika pitkän tovin hän sai etsiä, mutta lopulta sieltä kuulu pieni mutta vahva sydän pumputtamassa mun masussa! Se oli taianomainen hetki kuulla ne!! <3 :D En malta odottaa ultraa parin viikon päähän!

Mullakin oli tänään eka neuvola 8+5, täällä Helsingissä ei ollut ultraa eikä sydänääniä kuunneltu. Höpöteltiin vaan, mutta ihan ok. Mulle oli hyödyllistä tietoa kun eka käynti ikinä.

Kuinka tiheään teillä on perus neuvolakäyntejä? Onko tähän olemassa joku valtakunnallinen ohjeistus? Aiempien kanssa neuvolakäyntejä oli paljon tiheämpään kuin tässä raskaudessa.

Turun seudulta. Neuvolassa tosi aikasessa vaiheessa on yritetty kuunnella sydänääniä, mut aika huonolla menestyksellä.. vasta viikolla 15 saatiin mulla selkeesti ja heti kuulumaan. Meidän neuvolassa on ultra, joten ollaan päästy onneks joka kerta katsomaan pientä ultralla, kun ei olla saatu sydänääniä kuulumaan <3

Takaisin