Neuvolatädin "kohtuuttomat" kiellot

Ipihiittinen

Silmät suurina ihmettelijä
Tänään eräs työkaverini kysyi, että aionko nyt raskaana ollessani noudattaa kaikkia niitä neuvolan kieltoja, jotka koskee syömisiä ja tekemisiä, vai aionko elää normaalisti. Hänen mielestään neuvolan kiellot rajoittaa elämistä ihan kohtuuttomasti ja että hän ainakin raskaana ollessaan söi mitä huvitti ja molemmat lapset syntyi terveenä. Antoi ymmärtää, että turhiahan ne kiellot sitten oli.

Sanoin vastaukseksi, että en ole kokenut neuvolan kieltoja mitenkään rajoittaviksi tai turhiksi eikä mulla ole mitään ongelmaa niiden noudattamisessa.

Asiaa kotona pohdittuani olen tulin siihen tulokseen, että olisi varmaan pitänyt muotoilla kantani vähän täsmällisemmin: minun mielestäni raskaudenaikaisiin rajoituksiin tulee suhtautua riskienhallintana ja riskejä pohtiessa pitää ottaa huomioon kolme asiaa: 1) Riskin toteutumisen todennäköisyys, 2) riskin ottamisella saavutettava hyöty ja 3) riskin toteututuessa seurauksen vakavuus.

Eli vaikka lohisushiannosta mietiskeltäessä otetaan huomioon seuraavat asiat:
1) riski, että sushista saa listerian n. 3% (hyvin pieni, prosentti on eräästä tutkimuksesta jossa selvitettiin sushin listeria-riskiä)
2) lohisushista saatava ilo: pieni, koska suunnilleen yhtä mielelläni otan vaikka sen rapusushin, jossa ei ole riskiä
3) riskin toteutumisen seuraus, listeria ja keskenmeno/ennenaikainen synnytys: erittäin, erittäin epätoivottava tapahtuma, jota surisi hyvin pitkään. (Vielä hirveämpää olisi jos lapsi syntyisi syvästi vammaisena vaikkapa toksoplasmoosin takia.)

Muissakin kielloissa laskelmat ovat aika saman suuntaiset, eli riskit on hyvin pienet, mutta saavutettavat edut vähäisiä ja mahdolliset seuraukset suorastaan katastrofaalisia. Vertauksena esim. että jos Olkiluodon uudesta ydinvoimalasta kerrottaisiin, että ydinonnettomuuden riski on vain 3% niin harvapa olisi sitä mieltä, että eikun käyntiin vaan! Vastaavasti ydinvoimalassa ollaan valmiita suuriin varotoimiin hyvin pienten riskien poistamiseksi ja samalla logiikalla mielestäni raskauden aikana pitäisi noudattaa kaikkia varotoimia.

Ihmisten ajatuksenjuoksu kyllä kulkee niin eri ratoja, että välillä on vaan niin vaikee ymmärtää, että miten ne päätyy sellaisiin väittämiin kuin päätyvät. Tässä oli mun ajatuksenjuoksu eriteltynä ja olisi kiva kuulla mitä muiden päässä liikkuu.

Kiitos kuitenkin kun sain toteuttaa sisäistä insinööriäni!
 
Niin totta. Ja eihän sitä keskenmenon/ennenaikaisen synnytyksen riskiä tietäisi ellei niin olisi jollekin joskus tapahtunut.
Olisihan se myös vastuutonta olla kertomatta odottavalle äidille ruokien riskeistä jos ne ovat tiedossa, jokainen odottaja ottaa sitten vastuun omista päätöksistään.
 
Huom, ne eivät ole kieltoja vaan suosituksia jotka thl on antanut yhdessä Eviran ja valtion ravitsemustietokunnan kanssa. Useammat niistä suosituksissa kielletyistä tai ei susositelluista asioista on sen takia päässeet sille listalle, ettei niiden vaikutusta sikiöön ole välttämättä tutkittu tarpeeksi tai ollenkaan. Osaa asioista on tutkittu janon havaittu että tietyllä asialla on haitallisia vaikutuksia raskauden kulkuun tai sikiöön.

Ja sen listerian voi saada monesta muustakin paikasta kuin kraavilohesta tai tuorejuustosta, niissä on vaan todettu enemmän listeriaa ja ne ovat hyviä kasvualustoja.

Toisaalta ymmärrän sen että ne suositukset kyseenalaistetaan, sillä ruokavaliosta voi tulla aika yksipuolinen jos on jo jotain ruokarajotteita ja siihen lisätään vielä radi päälle. Silloin on helpointa mennä sieltä mistä aita on matalin ja käyttää sitä järkeä ruoka jutuissa. Jokainen odottaja kuitenkin tekee sen päätöksen itse mitä suustaan pistää tai on pistämättä. Ja jos joku kommentoi ruokailua suuntaan tai toiseen niin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
 
Ei ainakaan vielä ole ruokarajoitukset aiheuttanut harmia..
Viime raskaudessa neuvolasta tuli ehdoton kielto tehdä minkäänlaista joulusiivousta ☺ mies ei ollu ihan niin innoissaan mitä minä
 
Itse jätän syömättä ne, joista on korkeampi riski saada vaikka listeria tai toksoplasmoosi, jotka ovat ns. kerrasta poikki. En antaisi itselleni ikinä anteeksi jos huolettomalla syömiselläni aiheuttaisin jotain. Kyse kun on kuitenkin melko lyhyestä ajasta. Vaikka riskit on pienet, ne on silti olemassa. Sen sijaan jos mieli tekee, niin saatan syödä vaikka maksamakkarasiivun silloin tällöin kun siinä on kyse syödystä kokonaismäärästä, eikä siitä, että kerrasta voisi tapahtua jotain peruuttamatonta. Saatan myös juoda sen "alkoholittoman" 0,5 %:n siiderin tai syödä jopa yhden salmiakkikarkin.

Mutta nämä on niitä valintoja, joita jokainen raskaanaoleva itse tekee. Kenelläkään ei ole oikeutta teilata jos jättää leivän syömättä, koska siinä on tuorejuustoa. Toisaalta ei myöskään kuulu muille jos raskaanaoleva syö sen leivän, jossa on tuorejuustoa.

Neuvolan tehtävä on kertoa riskiruuista ja niistäkin, joiden riskiä ei ole tiedossa. Oma tehtävä on sitten miettiä, mihin oman rajansa vetää. Jokainen kun joutuu elämään oman omantuntonsa kanssa. :)
 
Omalla kohdalla näissä asioissa vaikuttaa paljon se, miten asia esitetään. Eli neuvot ja suositukset on ihan fine, mut pakot ja kiellot saa multa karvat pystyyn. Olen aikuinen ihminen, eikä kellään muulla ole oikeutta päättää asioistani.

Hyvin pitkälti olen noudattanut suosituksia. Olen kyllä syönyt vähäisiä määriä lakua ja salmiakkia. Olen syönyt pari kertaa sushia, tosin vegeversioita.
 
Mun on ihan älyttömän helppoa noudattaa suosituksia, kun en syö melkein mitään listalla olevista muutenkaan.
Ainoot mitkä mun pitää muistaa pitää kohtuuden rajoissa on maksa ja salmiakki, ja muistaa välttää kaikenmaailman kylmäsavukaloja :p Onneks kirjolohta sentään saa syödä!
Mulla on muutenkin niin olematon ruokavalio, kun tuun melkein kaikesta kipeeksi, enkä ees tykkää monestakaan ruuasta, et sen oman pitkän kieltolistani kun muistan niin menee jo aika kunkusti!
 
Mulle tehtii syksyllä toksoplasmakoe omasta pyynnöstäni. En ollut saanut tartuntaa.
Nyt kysyin neuvolassa, onko todellakin pidettävä pihatöissä aina hanskoja, kun meillä on kissa, joka kakkaa kesäisin sinne pehmeimpään ja mukavimpaan paikkaan eli kasvimaalle.
Joo, on pidettävä hanskoja. Ei käsienpesu riitä.
Olen koko 40v-ikäni puuhannut pihalla ilman hanskoja ja aina on ollut vapaana juokseva kissa. Enkä ole tähän mennessä saanut toksoplasmatartuntaa. Siksi tämä tuntuu hätävarjelun liioittelulta.
Terveydenhoitaja vertasi listeriariskiin, että sekin pitää huomioida, vaikkei olisi listeriaa saanut ennenkään.
 
Oi, mä voisin melkeen kirjoittaa kirjan mun th:n tämän ja viime raskauden aikaisista kohtuuttomista varoitteluista/kielloista/uhkakuvista! :D Alkuun vähän ihmettelin tyyppiä mut sit opin suodattamaan juttuja ja vastailin kysymyksiin mitä hän odotti kuulevansa (suomeksi sanottuna valehtelin päin naamaa!).
Tuota listeriariskiä mä olen ajatellut niin että mulla ei ole sitä ollut 40 vuoteen, tietääkseni kellään tutullani ei ole koskaan ollut, niin miksi se nyt iskisi kohdalle jos pidän ruokailutottumukseni entisellään enkä muuta mitään?! Eihän raskaus millään tavalla kohota riskiä saada sitä. Eri asia jos matkustaisin ulkomaille, sillon varoisin mitä söisin.
 
Minä olen myös järjen kanssa noudattanut suosituksia. Hurjallehan se uusi lista tuntui kun vertaa siihen mitä kuusi vuotta sitten neuvolasta ohjeistettiin. Silloin en edes saanut mitään kirjallista listaa. Käytiin vaan terkkarin kanssa läpi mitä kannattaa välttää. Nyt postissa tuli hervoton lista kaikesta mitä ei suositella. Pehmeitä juustoja syön, kun varmistan, että on pastöroitu ja kuumennettu. Harvoin niitä tulee kyllä syötyä. Lakua ja salmiakkia olen myös syönyt vähän, mutta koitan hillitä. Edellisessä raskaudessa niistä ei sanottu muuta kuin, että loppuraskaudessa pitää välttää verenpaineen takia.
 
Janna75 mää voisin osallistua kans siihen kirjaprojektiin! Voisin kertoa mitä mein th esikoisen aikana selitteli ja niin ihanasta perhevalmennuksesta, jossa tiedot olivat vuodelta nakki ja papu.. :D
 
Janna75

"Syötäessä ruokaa, jossa on paljon listeriaa, on mahdollista saada tyypillinen ruokamyrkytys, oksennuksineen ja ripuleineen (ks. «Ruokamyrkytys ja sen aiheuttama ripuli»1). Sairautta ei havaita listerian aiheuttamaksi, ellei kyseessä ole joukkosairastuminen ja oteta viljelynäytteitä. Oireet alkavat keskimäärin vuorokausi saastuneen ruoan (tai juoman) nauttimisesta. "

Eli tahtoo sanoa, että jos sulla on ollut ripuli/oksennusoireita niin sulla on voinut olla listeria jopa moneen kertaan. Perusterveellä ihmisellä ei mene pahemmaksi ja ketäpä nyt jonkun ripulin/oksennustaudin/ruokamyrkytyksen takia lähdettäis testaamaan, että mikä nimenomainen pöpö oli kyseessä...
 
Miä, onhan se niinkin että kun on ulkona juokseva kissa, voi olla ettei kissalla ennen ole ollut toksoplasoosia mutta se saakin tartunnan jostain saaliseläimestään. Meillä taas on kaksi sisäkissaa, joten en ole välttänyt vessan siivoamista koska en tiedä mistä ne voisivat saada tartunnan. Kerrostalossa vielä asutaan, joten on aika epätodennäköistä että tänne jokin elukka pääsisi sisään.

Listeriasta, olen kyllä syönyt pastöroituja tuorejuustoja kun ne THL:n mukaan ovat sallittujen listalla. Ja pari kertaa myös tuorejuustoa jonka alkuperää en kysynyt, ja vähän tyhmästä syystä... Mutta tyhjiöpakattuun graavikalaan en missään nimessä koske, siinä on tietääkseni kaikista suurin listeriariski koska listeria viihtyy hapettomissa oloissa. Yksi elämäni kolmesta ruokamyrkytyksestä tuli juuri tyhjiöpakatusta kalasta.

Muuten olen sitä mieltä että jos ei ole ns. kerrasta poikki-ruoka, niin maalaisjärjen käyttö on sallittua. Yhdestä lakupalasta ei ole haittaa eikä siitä että syö kasvissushia merilevällä satunnaisesti. Ainakin jos lukee Finelistä norien jodimääriä, niin aika monta rullaa saa kiskoa ennenkuin suositeltu määrä ylittyy.

Vahvimmin olen kuitenkin kyseenalaistanut inkiväärikiellon. Eviran sivujen mukaan kiellettyjä ovat "inkiväärivalmisteet ja -tee sekä inkivääriä sisältävät ravintolisät". Itse tuoreesta tai jauhetusta inkivääristä ruuassa ei puhuta. Sivujen mukaan tutkimustulokset ovat myös osittain ristiriitaisia:
"Tieteellistä tietoa inkiväärin käytöstä raskauden aikana on varsin vähän ja tutkimusten tulokset ovat osittain ristiriitaisia. Osa inkiväärin kemiallisista aineosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle; joidenkin kemiallisten ainesosien on todettu aiheuttavan mm. solukuolemaa. Arviointi antaa viitteitä siitä, että inkiväärivalmisteiden käyttöä samoin kuin inkivääriteen runsasta tai pitkäaikaista käyttöä olisi raskauden aikana syytä välttää."
Inkiväärijuomat on yleensä tehty uuttamalla ja silloin pitoisuudet ovat huomattavasti korkeampia kuin mitä ruuan tai leivonnaisen mausteena. Menetelmässä myös saadaan irti ainesosia mihin ihmisen ruuansulatus ei yksinään pysty. Mietin myös sitä, että Aasiassa on miljardi ihmistä jotka eivät takuulla välttele inkivääriä raskausaikana.
En syö inkivääriä päivittäin tai edes viikottain, mutta olemme kyllä käyttäneet sitä ruuanlaitossa kuten ennenkin.
 
Parisuhde-ketjussa kirjoitettiin ohimennen imetyksestä ja kirjoitin allaolevan vuodatukseni sinne. Vasta jälkikäteen huomasin että otsikko oli kyllä totaalisen väärä! Eli siirrän sen nyt tänne kun liittyy th:n tekemisiin ja sanomisiin.
Mulla viimeks alkuraskaudesta th sanoi että puolenvälin paikkeilla yhdellä neuvolakäynnillä keskitytään imetyksestä keskusteluun ja kerroin hänelle samantien huolestani. Mulla on vasemmasta rinnasta leikattu tulehtunut kysta (vuonna -09) ja se jouduttiin leikkaamaan lopulta kolme kertaa ennen kuin haava parani. Siinä poistettiin sitten samalla ihoa myös, nännipihan koko alapuolisko puuttuu ja arvesta johtuen itse nänni taittuu alaspäin. Koko raskausajan mietin onnistuuko imetys tuosta rinnasta, saako vauva siitä otetta ja onko tiehyet ehjät. No, th ilmeisesti pelästyi tätä erikoistilannetta eikä tuota imetyskeskustelua koskaan käyty! Otin asian puheeksi useamman kerran ja pyysin lähetettä imetyspolille mutta th vaan vähätteli ongelmaa ja sanoi että muista vaan mainita asiasta sitten kätilölle synnytyksen jälkeen!? Loppuvaiheessa asia alkoi ahdistaa niin että lopulta soitin th:lle itkien ja pyysin päästä psykologin puheille kun kaikki kaatuu päälle. Vasta sillon hän tajusi asian vakavuuden ja antoi lähetteen imetyspolille. Sain ajan sinne mutta vasta kahden viikon päähän ja jo se rauhoitti mun mieltä. No, sit synnytys käynnistettiinkin samana aamuna kuin imetyspolin aika olis ollut! Eli en sitten päässyt sinne. Arvatkaas ottiko päähän!!! Lapsivuodeosastolla sain sitten hoitajaksi yhden imetyspolin työntekijöistä ja hänestä oli aivan mielettömän suuri apu. :) Heti ensimmäiseksi hän ilmoitti että imetys onnistuu hyvin yhdestäkin rinnasta ja tarvittaessa tuotanto voidaan lääkkeellisesti estää vasemmasta rinnasta. Kaikin tavoin yritettiin saada maitoa tulemaan vasemmasta rinnastakin mutta mikään ei auttanut, oikeasta kuitenkin tuli jo hyvin maitoa. Kotiin päästyä maito alkoi pakkautua vasemmassa rinnassa mutta ei vaan tullut ulos. Soitin osastolle samaiselle hoitajalle itkien ja sain ohjeet miten saada maidontuotanto ehtymään ja selvisin ilman rintatulehdusta. Täysimetys onnistui hyvin ja korviketta tyttö sai ekan kerran kuuden kuukauden iässä. :) Th kyllä pyysi anteeksi jälkikäteen ja sanoi että luuli mun huolta ylireagoinniksi. Mutta missään vaiheessa koko raskauden aikana häntä ei edes kiinnostanut nähdä miltä rinta näyttää että olisi tajunnut mistä on kyse! Ensi kerralla pyydän jo etukäteen kirjatuksi tietoihini että maidon nousu vasempaan rintaan estetään lääkkeellisesti.
Sori vuodatus, mutta toi oli mun ainut todellinen huolenaihe ja stressimomentti viime raskaudessa ja se otti koville. Jälkikäteen sain kyllä jokaiselta tapaamaltani lääkäriltä ja neuvolahoitajalta valtavat kehut kun imetys onnistui niin hyvin yhdestä rinnasta. Mutta voitte varmaan kuvitella miten naurettavan näköinen rintavarustus oli! Vasen rinta about c-kuppi ja oikea jotain e-f... :D
 
Beisla siinä inkiväärissä on just se kun ei ole suomalaista tutkimusta asiasta, eikä ilmeisemmin tulossakaan lähiaikoina. Kuten monta muutakin juttua thl listaa kielletyiksi koska ei ole tehty tutkimusta eikä ole näyttöä tuotteen turvallisuudesta.
 
Pikakommentti inkivääriin: mä tulkitsen jst sen "inkiväärivalmisteet" muuksi kuin itse inkivääri. En nyt isoja määriä käytä inkivääriä mutta syön kyllä ruokaa jossa tuoretta inkivääriä on. Ja flunssaisena myös teehen laitan sitä vähän.
 
Janna..huh mikä kokemus. Jännä miten edelleen on noita ammattilaisia, jotka jäätyy noin pahasti, kun jokin asia menee ohi oman osaamisen. Nyt on jo pitkään eletty sellaista aikaa, jolloin on monia tahoja jonne voi ottaa yhteyttä tai laittaa lähetteen eteenpäin jos itse ei osaa/pysty/halua auttaa.
Onneksi sait avun synnäriltä!!
 
Takaisin
Top