neuvolakäyrät

JePa88

Jostain jotain jo tietävä
kyselisin vaan että mitä mieltä olette niistä neuvolankäyristä ja kuinka todesta otatte?

meillä poika oli 5kk neuvolassa 69,2cm ja painoi 7390g ja paino käyrät teki mukavan tipahduksen niin heti neuvolatäti huomautti asiasta. pitäisi kuulemma lisätä öljyä aamupuuron sekaan että saapi lisää energiaa.
itehä en  niistä käyristä välitä mitenkään mutta ärsyttää vaan ku huomauttavat joka kerta niistä :D
 
Mä kanssa vähän karsastan noita kaikkia kasvu -ja kehityskäyriä. Onhan se hienoa että niitä katsotaan ja niiden pohjalta huomataan jos jokin on vinossa mutta kun jotkut neuvolan tädit tuntuu ottavan ne niin kuolemanvakavasti että heti kun tapahtuu pieni notkahdus suuntaan tai toiseen niin ollaan vatvomassa ja huomauttelemassa ja antamassa minuutitarkkaa rutiiniaikataulua... Meillä esikoinen oli ennen liikkumaan lähtemistä aina painokäyrien yläpuolella ja siitä sitten jaksettiin napista että pitäs olla tarkka ateriarytmi ja olis pitäny ruokapäiväkirjaa pitää jne. Pojalla vaan oli keskimäärästä parempi ruokahalu ja mä hylkäsin ne neuvolan ateriasuunnitelmat muistaakseni tokana päivänä kun en rupea vaan jonkun neuvolan tädin tärinän takia omaa lastani nälässä pitämään. Ja kuinka ollakaan, johan meni painokäyrä "sallitun" puolelle kun poika alko liikkumaan.

Eipä noista kannata niin hirveää stressiä ottaa, kyllä äiti itse huomaa sitten jos lapsi alkaa selvästi voimaan huonosti ja sitten on ehkä uusintatarkastelun paikka mutta muuten musta voi ne käyrät jättää omaan arvoonsa...
 
meidänki pojalla on kauhean kova ruokahalu mutta sillä se energia vaan menee siihen pituus kasvuun.oli jo syntyessään pitkä poika ja pittuutta vennyy iha urakalla.
ja itse kyllä tiedän että toi poika syö erinomaisesti ja välillä tuntuu että syö ikäisekseen paljon mutta annan kyllä niin paljon sille ruokaa kuin vaan hän jaksaa syödä :)
eli neuvolankäyrät saapi mun puolesta olla.
 
Ne neuvolan käyrät pitäis päivittää jo pikku hiljaa tälle vuosikymmenelle. Osassa neuvoloista ne on jo päivitetty. Ruoka ja elämä on muuttunut, joten lasten kasvukin muuttuu. Itse olen puolella silmällä aina vilkaissu niitä kun th on niitä esitelly, mut tosi asia on ettei ne kerro mulle yhtään mitään. Kyllä jokainen äiti omin silmin näkee onko lapsi normaalin kokoinen ja painoinen, ja kasvupyrähdyksiä tulee ja menee omaan yksilölliseen tahtiin, niitä ei käyrät kerro. Meillä on tyttö koko ajan ollu pituudessa käyrän yläpuolella, ja minkäpä sille tekee. Jos kasvaa niin ku hevosen varsa niin sitten kasvaa niin Kun syö säännöllisesti 5 kertaa päivässä (mukaan lukien siis väli-,ilta-, ja aamupalat) terveellistä ja monipuolista ruokaa niin luontohan se hoitaa loput siittä miten ja missä tahdissa lapsi kasvaa. Yleensähän sitä vauvan pyöreyttä on runsaasti aina siihen asti kunnes lapsi lähte kävelemään ja sittenhän se paino hurahtaa alas. Kummitytölle kävi niin että painoa oli th:n mielestä liikaa, ennen kun lähti kävelemään, äiti otti kirjaimellisesti th:n neuvot ja painon nousu laitettiin "kuriin". Sitten kun tyttö lähti kävelemään paino putosi liikaa ja sitten th määräsikin jo "lihotuskuurille". Tästä seurauksena sitten huono ryhti ja jatkuva sairastelu kun vastustuskyky heikkeni. Parasta on kun kuuntelee mitä th sanoo, mutta itse päättää sitten mikä on parasta omalle lapselle, tosi asia kun on että äitihän se parhaiten lapsensa tuntee ja vaistoaa miten asiat on.
 
Meillä kans 4 kk neuvolassa kyseltiin huolestuneena rintamaidon riittävyydestä kun tyttö oli vaihtanyt painokäyrällä PERÄTI -4% käyrältä -8% käyrälle :D Siis ihan 4% ero joka kai menee vielä ruokailu/pissa/ulostamis satunnaisvaihteluun. (pituus 63,4 ja paino 5955g) Ei sentään saatu määräystä aloittaa kiinteitä mutta selkeää vihjailua siihen suuntaan kyllä, et TOSI herkästi kyllä sitten aloitatte ja muistutteli pariinkin kertaan et kiinteisiin totuttelu vie aikansa....
Joo, kaksi kertaa on tyttö nyt saanut maistiaisen, kertaalleen imeskellyt kesäkurpitsaa ja nektariinia.... ;)  Ja nukkuu 7 tunnin katkeamattomat yöunet lähes joka yö, päivisin 3 tunnin syöttövälit, tosi nälkäinen tyttö siis!

Mut käyrien tarkoitushan todeta erilaisia kasvuun vaikuttavia sairauksia mm keliakiaa/kilpirauhasongelmia ennenkuin suurempaa vahinkoa ehtii tapahtua.  
Eli pikkumurheista on turha ottaa itseensä, mutta pidetän mielessä et kultamussukoittemme parhaaksihan heitä mittaillaan!
 
Omaa lasta ei vielä minulla ole, mutta tuloillaan kyllä...
On totta että kasvukäyriä ei pidä sokeasti tuijottaa ja kyllä niissä paikoin on myös päivittämisen tarvetta, totta joka sana. Muistetaan kuitenkin todella, että kyllä ne käyrät myös on ihan tarkoituksen mukaisia, koska ne antavat viitteellistä tietoa ja mahdollisesti niiden perusteella voidaan jopa aikaisemmassa vaiheessa huomata, mikäli jotakin merkillistä olisi... Kuten Satuj totesikin, lasten parhaaksi niitä katsellaan ja seuraillaan loppujenlopuksi kuitenkin.
 
niinhän niitä katsellaanki lapsen parhaaksi. ja minua ei haittaa vaikka lapsi ei pysyiskään koko aikaa käyrillä kuitenki itse tiedän että lapsi syö ja voi hyvin. poika kohta 6kk tosiaan ja vielä öisinki tarvii yli 300ml velliä/maitoa. ja päivisin syö hedelmäsoseita ja perunaa ja lihasoseita ja puuroa. ja maidot vielä päälle.poika ainaki syö. syö enempi päivässä ku minä :D
jos neuvolan ohjeittein mukaan oltaisiin poikaa syötetty niin poika menisi niin miinuskäyrillä ku olla ja voi. kk ikäisenä piti maidon lisäksi antaa maissivelliä että nälkä pysy pois.ilman velliä sai öisinki tunnin välein antaa 100ml maitoa.alko tuntumaan hieman raskaalta itellekki ja varmasti pojallekkin kun itki nälkäänsä koko ajan. ja varsinki ku oli pientä refluksia havaittavissa.maito kurlasi kurkun ja mahan väliä niin sen takia kans itki.mutta velli rauhoitti pojan. 2kk iässä alettiin sitte maistelemaan jo soseita ja 3kk ikäisestä lähtien syöty hedelmäsosetta päivittäin ja 4kk iässä lisättiin lihasoseet kuvioihin mukaan. 5kk iässä aloin sit itse keittään poijjalle perunoita niin täyttää paljon enempi kuin kaupan valmissoseet.
 
Kymmenisen vuotta sitten esikoistani odottaessa jouduin kunnon neuvola/ultra tarkkailuun kun sikiö ei kasvanut "normaalisti". Synnyttämään mennessä ultrassa todettiin, että lastenlääkäri tulee mukaan synnytykseen sillä syntymässä on täysiaikainen alle 2kg lapsi... noh tyttö painoi syntyessään karvan vajaa 4kg että hieman heitti se arvio. Neuvolan käyrillä oli jatkuvasti heittoa, kasvussa jopa pysähdyksiä ja aina mentiin alakäyrän alapuolella, aina siittä sanomista tuli, enemmän tai vähemmän. Huolta ja murhetta asiasta kannoin, sillä en oikein ikinä ymmärtänyt mitä tein äitinä väärin tai että mikä lapsessani oli vikana. No muutamaan vuoteen en ole käyriä enää nähnyt enkä halaistua sanaa niistä kuullut. Tyttäreni on terve yhdeksän vuotias ihan normaali vartaloinen ja normaalin pituinen. Että se niistä käyristä. Nyt odotan toista lastani, saas nähdä miten hän pysyy käyrillä :D
 
Hieman ollu heittoa syntymäpainon arvioinnissa :) onnea uudesta tulokkaasta oikein paljon.
itellä heitti sillo painoarvio poijjasta vaan se 200 g
 


safiye kirjoitti:
Kymmenisen vuotta sitten esikoistani odottaessa jouduin kunnon neuvola/ultra tarkkailuun kun sikiö ei kasvanut "normaalisti". Synnyttämään mennessä ultrassa todettiin, että lastenlääkäri tulee mukaan synnytykseen sillä syntymässä on täysiaikainen alle 2kg lapsi... noh tyttö painoi syntyessään karvan vajaa 4kg että hieman heitti se arvio.


Just katsoin jonkun dokumentin joka käsitteli isojen odottajien isoja vauvoja, ja siinä näiden poikkeavan kokoisten vauvojen "maailmaantuontiin" erikoistunut brittilääkäri totesi painoarvion tekemisestä näin: "Se on kuin kuvaisi lasta kylvyssä toisesta huoneesta käsin, mittaisi housujen koon ja arvaisi sitten lapsen painon." Musta tuo oli niin huippu että kirjoitin sen muistiinkin :D
 
Takaisin
Top