Neuvolakäynnit

@Tsuppis Mulla neuvolasta kysyivät, että sopiiko lähete ravitsemusterapeutille. En olisi itse osannut kysyä ja olin tosi tyytyväinen, että tuo järjestyi. Tuosta oli itse asiassa enemmän hyötyä mulle kuin neuvolasta. Mutta sain sen sillä perusteella, että mulla on erityisruokavalio (vegaani) sekä alhainen paino, joka raskauden alussa oli myös laskussa pahoinvoinnin vuoksi.

@Ootus ja @Ninspi mitä teillä kyseltiin kun kalsiumista tullut molemmille mainintaa?

Multa kysyttiin eka neuvolassa vain että syönkö kaikkea vai onko jotain erityisruokavaliota. Vastasin että syön kaikkea ja sit siirryttiin vain seuraavaan aiheeseen. Ei kysynyt ruokavaliosta mitään tarkentavaa kysymystä. Olisin kuvitellut että olisi kysellyt vähän tarkemmin just esim kalsiumin ja raudan lähteistä
Mulle terkkari sanoi, että suositus olisi noin 6-8dl maitotuotteita päivässä. Olin merkannut esitietokyselyyn, että itselläni täyttyy noin 3dl ja tästä sitten nousi keskustelu kalsiumin saannista. Otin nyt käyttöön kalsium lisän.

Minulla oli viime viikolla ensimmäinen neuvolakäynti ja vastassa oli ihana terveydenhoitaja. Tuli niin luottavainen ja turvallinen olo. Kerroin juuri painon nousuun liittyvistä huolista kun ylipainoa on vähän entuudestaan mutta neuvolatäti ei siitä välittänyt tai tuonut sitä mitenkään negatiivisesti esiin 😊

Meidän piti myös täyttää ennen ensimmäistä käyntiä esitietolomake ja se käytiin todella tarkasti läpi. Kysyttiin myös erikseen maitotuotteista ja riittävästä kalsiumin saannista, myös muistakin tärkeistä vitamiineista. Itse olin kuitenkin kalsiumin alkanut ottamaan purkista sillä maitoa en juo ja maitotuotteita tulee käytettyä vain ruoanlaitossa.

Neuvolakäynnillä sovimme jo myös useamman uuden käynnin sekä varasimme veri- että virtsatestin.
Lähete ultrasta laitettiin neuvolaan ja ajan sain jo seuraavana päivänä omapostiin ja onkin jo parin viikon päästä 😊

Takaisin