Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ompas mälsää, että ei ole fyysistä korttia. 😶
Itsellä hieman samaa vikaa, en tosin lue e-kirjoja ollenkaan. Nytkin ranne kipeänä, kun on 700 sivuinen hömppäkirja pideltävänä tyynyä vasten. 😂

Eka käynti oli jo hetki sitten, seuraava tuossa parin viikon päästä. Mies ei päässyt työkiireiden takia tuolle ensimmäiselle käynnille mukaan, mutta enpä itsekkään siitä hirveästi kostunut vaikka esikoinen kyseessä.

En tiedä olenko sitten perehtynyt niin paljon itsenäisesti kun käynti oli ohi 20 minuutissa ja mukaan sain lähetteiden lisäksi vain äitiysvihkon ja joditabletit :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ehkä tässä raskauden edetessä noista saa sitten enemmän irti!

Mua ehkä vähän harmittaa, että Pirhalla ei ole käytössä paperista äitiyskorttia. Olen siinä mielessä vanhanaikainen, että paperinen olisi mukavampi kuin pelkästään sähköinen. Siitä jäisi kiva muistokin. Itselleni on ainakin mielenkiintoista tutkia oman äidin äitiyskorttia

Toki ekologinen puoleni on sinänsä tyytyväinen, että ylimääräistä paperia ei kerry, mutta jotenkin ankeaa tuijottaa arvoja ruudulta. (En tykkää myöskään kirjojen lukemisesta laitteelta. E-kirjan lukulaitetta käytän, koska siinä on ns. sähköistä mustetta ja on siksi miellyttävämpi lukemiseen kuin sinivalonäyttö.
Itsekin harmittelin juuri Pirhalla tätä kun ei ole fyysistä korttia. Toki joo, sähköinen on tietysti ekologisempi mutta fyysisestä kortista jäisi ihana muisto.

Meilläkään ei ole fyysinen kortti käytössä, mutta jotenkin sitä ei osaa kaivata, kun ekaa kertaa neuvolassa ylipäätään asioin.

Ekasta neuvolasta tuntuu olevan jo tosi pitkä aika, onneksi seuraava tuleekin taas jo pian. Eka neuvola oli muuten oikein positiivinen kokemus, mutta olin pettynyt, miten vähän kumppania huomioitiin. Hän istui käytännössä hiljaa koko tunnin ajan. Ymmärrän jos kumppanit ei välttämättä ole niin innokkaita tulemaan mukaan, jos keskitytään lähinnä vaan äidin vointiin ja fiiliksiin. Mies on tulossa nyt seuraavalle käynnillekin kuitenkin, toivottavasti siellä olisi enemmän jotain yhteistä tai edes vauvaan liittyvää. Mutta ylipäätään siis arvostan neuvolaa kyllä todella paljon ja terveydenhoitajan kanssa löytyi yhteinen sävel, eli en liikaa halua valittaa.

Olin pettynyt, miten vähän kumppania huomioitiin. Hän istui käytännössä hiljaa koko tunnin ajan. Ymmärrän jos kumppanit ei välttämättä ole niin innokkaita tulemaan mukaan, jos keskitytään lähinnä vaan äidin vointiin ja fiiliksiin. Mies on tulossa nyt seuraavalle käynnillekin kuitenkin, toivottavasti siellä olisi enemmän jotain yhteistä tai edes vauvaan liittyvää. Mutta ylipäätään siis arvostan neuvolaa kyllä todella paljon ja terveydenhoitajan kanssa löytyi yhteinen sävel, eli en liikaa halua valittaa.
Joo meillä oli tosiaan tämä sama kokemus, en tiedä olinko sen kirjoittanut tähän ketjuun vai johonkin toiseen. Ehkä 2 kysymystä kysyttiin puolisolta koko käynnin aikana 😅 Mutta siinä oli harkka vetämässä käyntiä joten osa ajasta meni siihen että harkka ja konkari sumplivat että mitä kysytään missä järjestyksessä joten toivon että ensi käynnillä puoliso pääsee myös ääneen!

Käynti oli myös tosi aikaisin aamulla, mä oon kärsinyt unettomuudesta koko raskausajan (mulla ei pahoinvointia mutta tää unettomuus ollut se pahin oire) niin olin jo tottunut jatkuvaan väsymykseen ja olin varmaan silloinkin herännyt neljältä niin ei tuntunut missään, mutta miesparka sitten haukotteli koko käynnin läpi vaikka yritti kovasti pidätellä haukotuksia 🤣🤣🤣 Totesivat sitten että pistetään seuraava käynti päiväsaikaan! Ehkä sekin sitten auttaa että mies pääsee virkeänä mukaan ja jaksaa itsekin sitten kysellä jos ei häneltä kysytä! 😁

Joo meillä oli tosiaan tämä sama kokemus, en tiedä olinko sen kirjoittanut tähän ketjuun vai johonkin toiseen. Ehkä 2 kysymystä kysyttiin puolisolta koko käynnin aikana 😅 Mutta siinä oli harkka vetämässä käyntiä joten osa ajasta meni siihen että harkka ja konkari sumplivat että mitä kysytään missä järjestyksessä joten toivon että ensi käynnillä puoliso pääsee myös ääneen!

Käynti oli myös tosi aikaisin aamulla, mä oon kärsinyt unettomuudesta koko raskausajan (mulla ei pahoinvointia mutta tää unettomuus ollut se pahin oire) niin olin jo tottunut jatkuvaan väsymykseen ja olin varmaan silloinkin herännyt neljältä niin ei tuntunut missään, mutta miesparka sitten haukotteli koko käynnin läpi vaikka yritti kovasti pidätellä haukotuksia 🤣🤣🤣 Totesivat sitten että pistetään seuraava käynti päiväsaikaan! Ehkä sekin sitten auttaa että mies pääsee virkeänä mukaan ja jaksaa itsekin sitten kysellä jos ei häneltä kysytä! 😁

Joo harmittavaa, että nyt ainakin ekalla kerralla oli näin. Toivottavasti ensi kerralla miehetkin pääsee vähän ääneen. Mutta totta tuokin, että voisihan sitä itsekin kysellä jotain. Meillä mies kyselinkin itse sitten lopuksi pari juttua, mutta hän tarvitsisi kyllä se aloitteen terkalta, että alkaisi avaamaan omia tunteitaan ja ajatuksiaan lähestyvästä elämänmuutoksesta se enempää. 😄

Mutta hyvä että saitte päiväajan, itse aamutorkkuna ymmärrän tunteen, kun aamulla päässä ei liiku oikein mitään ja koittaa vaan pysyä hereillä 😂

Onko teillä ollut jo neuvolan lääkärintarkastus? Kiinnostaisi kuulla mitä siellä tapahtui. Omalla hva:lila ilmeisesti ei esim. ultrata sen yhteydessä, kun taas Helsingissä ainakin ultrataan.

Onko teillä ollut jo neuvolan lääkärintarkastus? Kiinnostaisi kuulla mitä siellä tapahtui. Omalla hva:lila ilmeisesti ei esim. ultrata sen yhteydessä, kun taas Helsingissä ainakin ultrataan.
Mulla on ollut. Kyseltiin yleisesti voinnista, katottii paino, verenpaine ja pissanäytteet. Mahdollisuus sisätutkimukseen, jos itse haluaa. Mahdollisuus kuunnella sydänäänet. Ei ultrattu. Hyvin suppea ja nopeasti käyty käynti oli. Näin Oulun alueella.

Meidän neuvolassa Helsingissä ei ultrata, oli nopee käynti kyseli taustat ja ennen vastaanottoo tein perus mittaukset ja pissanäytteen ja sit kuunneltiin sykkeet ja siinä se. Aika turha ainaki omasta mielestä, jos ei oo mitää huolia herännyt

Miksi joku saanut neuvolasta jodi tabletit? Meillä käytössä fyysinen kortti. Tykkään

Mää peruin oman joka olisi ollut eilen, koska koen aivan turhaksi. Viime vuonna esikoista odottaessa kyseltiin voinnista ja oireista ja kuunneltiin sykkeet(mikä tehtiin myös neuvolakäynnillä). Lisäksi halutessaan alatietutkimus.
Koin siksi turhaksi, kun oli vielä suppeempi ja turhempi ku perus neuvolakäynti.

@lucky87 joditabletit varmaan pienokaiselle tarkoitettu? Apteekista ei saa, kuin aikuisille tarkoitettuja tabletteja ja näitä pienille tarkoitettuja jaetaan nykyisen vallitsevan tilanteen vuoksi varotoimena.

@lucky87 joditabletit varmaan pienokaiselle tarkoitettu? Apteekista ei saa, kuin aikuisille tarkoitettuja tabletteja ja näitä pienille tarkoitettuja jaetaan nykyisen vallitsevan tilanteen vuoksi varotoimena.
Ai jaa, ei taida olla yleinen käytäntö, niin kuin kaikissa neuvoloissa

Perun sanani. TYKSin alueella näköjään tuon neuvolalääkärin yhteydessä ultrattiinkin ja kuunneltiin sydänäänet. Olikin siis ihan kiva käynti. Itse ehkä koen ne yleiset neuvolakerrat aika turhiksi. Ainakin viime 1,5h tunnin aikana perusneuvolassa, ei ollut mitään mistä olisi ollut näin esikoistakaan odottavalle hyötyä. Jodi-tableteista en ole kyllä kuullut. 🤔

Perun sanani. TYKSin alueella näköjään tuon neuvolalääkärin yhteydessä ultrattiinkin ja kuunneltiin sydänäänet. Olikin siis ihan kiva käynti. Itse ehkä koen ne yleiset neuvolakerrat aika turhiksi. Ainakin viime 1,5h tunnin aikana perusneuvolassa, ei ollut mitään mistä olisi ollut näin esikoistakaan odottavalle hyötyä. Jodi-tableteista en ole kyllä kuullut. 🤔
Oi vitsi onpa kätevää! :smiling face with heart-eyes: Meillä seuraava käynti (meidän toka käynti, parin viikon päästä) taitaa olla ihan vaan terveystarkastus mutta sain sellasen kuvan että sentään sydänääniä kuunneltais. Toivon mukaan pitää paikkansa!

Etelä-Pohjanmaalla lääkäri ultras, teki sisätutkimuksen ja kyseli voinnista. Ja sikäli hyödyllinen käynti myös, että pystyin kysymään labrojen tulokset et pitääkö nostaa kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkettä thyroxinia. Oli myös heti perään omalle terkalle käynti ja siellä paino, verenpaine, hemoglobiini ja käytiin läpi lapsiperheiden voimavarat -lomake.

Mä vähän mietinkin kun neuvolassa sanottiin et täytyy mennä toisen kunnan pisteelle lääkärineuvolaan kun siellä ultra. Varhan alueella.

Takaisin