Neuvolakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pantis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli muutama viikko sitten eka käynti ja oli jotenkin niin nuiva, että hohhoijaa. Se terkkari oli aivan kypsä siihen hommaan ja sanoikin, että hän vaihtaa maisemaa ja ei tiedä kenelle tästä sitten siirryn. Ihan pienen hymyn sai tiristettyä naamalleen kun sanoin, että käytiin jo ultrassa ja siellä kaikki ok. Harmitti vähän, puolisoakin joka totesi käynnin jälkeen ettei taida harmittaa että hoitaja vaihtuu 😄 Ipana sovelluskin ihan sekaisin, herjaa että raskaus ei ole aktiivinen. Sinne olikin jäänyt roikkumaan edellinen raskaus, 9 vuotta sitten alkanut. Hoitaja sitä yritti korjata, mutta edelleen se on jotenkin sekaisin. Sukunimikin on siellä väärin 😂

Seuraava käynti on vasta maaliskuun puolivälin jälkeen, RV 13 tms ja silloin lääkärikäynti.

Tänään oli toinen neuvola (12+0), mutta laskettuaika muuttuikin parilla viikolla eli ollaankin vasta viikot 10+0 😄 osasin tätä kyllä hieman odottaa, koska raskaustesti ei ollut sillon positiivinen kun neuvola laski, että olisi pitänyt olla seuraavista kuukautisista.. No mutta syyskuisissa pysytään kuitenkin

Muokattu viimeksi:
Sisältövaroitus! (Aiemman raskauden osalta, nyt on kaikki hyvin 👍🏻)

Tänään oli neuvolalääkäri rv14+6. Hermostutti ihan kamalasti mennä sinne, kun vanhat traumat nosti päätään siinä odotushuoneessa voimalla. 2023 samaisella ekalla neuvolalääkärikäynnillä rv15+0 ei löytynyt sykettä dopplerilla, ja ultralla näkyi sykkeetön, liikkumaton vauva 💔 olin silloin osannut aavistaa, koska en ollut kotona löytänyt sykettä. Mutta se lääkärikäynti oli murskaava kokemus. Ja viime raskaudessa ei ihan ehditty sinne asti...

Tänäänkään lääkäri ei löytänyt dopplerilla sykettä. En silti huolestunut, koska tällä lääkärillä oli varsin hätäinen dopplerkäsi 😅 etsi sykettä isoin liikkein ja mun mielestä myös lähinnä epätodennäköisimmistä nurkista 🙈 Lisäks olin kuulevinani nopean sykkeen hetkellisesti ja etäisesti, mutta lääkäri siirsi anturia heti valovuoden päähän. Haki sitten ultrakoneen ja siellä näkyi heti selvästi kasvanut vauva ja syke ❤️ Lääkäri löysi lopulta dopplerillakin äänet kun oli nähnyt mistä etsiä (just siitä mistä itse oisin aloittanut ja syynännyt pienin liikkein). Lääkäri siis halusi kirjata sykeluvun.

Mutta oikeastaan lopulta olin toivonutkin että jotain kömmähdystä sattuis, että saisin nähdä vauvan ultralla 🥰 Vaikka ei sillä mitään mittoja tai muuta alettu tutkiakaan, vain se näkyvä syke ja sydämen paikannus dopplerin avuksi. Mutta ihanaa silti!

Tänään oli neuvolalääkäri. Mulla ei tämä neuvola touhu ole mennyt ihan putkeen, kun ekalla käynnillä hoitaja oli todella konahtanut ja ilmoittikin että hän vaihtaa työpaikkaa. Kyseinen hoitaja oli mennyt Ipana sovellukseen tallentamaan edellisen raskauden tietoihin tämän uudenkin ja sekaisinhan se nyt on. Tänään näin toisen hoitajan, joka sanoi että joutuu ottamaan yhteyttä Ipana-tukeen ja sulkemaan edellisen keissin ja aloittamaan tämän uuden uutena. Muistutin, että siellä on sitten myös nt-ultran ja niptin tulokset, että muistavat ne siirtää uuteen 😅

Neuvolalääkäri oli tosi suloinen ja ei mitään ihmeellistä ollut, mutta kovin kokemattoman oloinen. Ei mulla sitten herännyt mitään kysymyksiä. Kolmannella käynnillä kuukauden päästä mulla on taas eri hoitaja. Ihan jännittää, että miten tää tulee etenemään 🤭

Mutta tänään kuunneltiin kuitenkin sydänäänet ja se oli se tärkein tieto 🥰

Tänään oli neuvolalääkäri. Mulla ei tämä neuvola touhu ole mennyt ihan putkeen, kun ekalla käynnillä hoitaja oli todella konahtanut ja ilmoittikin että hän vaihtaa työpaikkaa. Kyseinen hoitaja oli mennyt Ipana sovellukseen tallentamaan edellisen raskauden tietoihin tämän uudenkin ja sekaisinhan se nyt on. Tänään näin toisen hoitajan, joka sanoi että joutuu ottamaan yhteyttä Ipana-tukeen ja sulkemaan edellisen keissin ja aloittamaan tämän uuden uutena. Muistutin, että siellä on sitten myös nt-ultran ja niptin tulokset, että muistavat ne siirtää uuteen 😅

Neuvolalääkäri oli tosi suloinen ja ei mitään ihmeellistä ollut, mutta kovin kokemattoman oloinen. Ei mulla sitten herännyt mitään kysymyksiä. Kolmannella käynnillä kuukauden päästä mulla on taas eri hoitaja. Ihan jännittää, että miten tää tulee etenemään 🤭

Mutta tänään kuunneltiin kuitenkin sydänäänet ja se oli se tärkein tieto 🥰
Kuulostaa kyllä melko erikoiselta touhulta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mut siis kertokaa joku mulle, et mitä siellä neuvolalääkärissä tapahtuu ja eroaako se jotenkin oleellisesti perus neuvola(hoitaja)käynnistä? Oon ihan pihalla näistä, ko eka kertaa tässä hommassa mukana :tears:

Kuulostaa kyllä melko erikoiselta touhulta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mut siis kertokaa joku mulle, et mitä siellä neuvolalääkärissä tapahtuu ja eroaako se jotenkin oleellisesti perus neuvola(hoitaja)käynnistä? Oon ihan pihalla näistä, ko eka kertaa tässä hommassa mukana :tears:
Meillä on ensin käyty lyhyesti hoitajan luona perusmittauksilla (hb, verenpaine, pissa, paino) ja kuulumiset vaihdettu lyhyesti myös. Siis joku 15-20min ja sitten siitä suoraa lääkärille. Lääkäri kysynyt myös voinnista, on mahdollisuus käydä läpi jos on huolestuttavia asioita. Sitten dopplerilla etsitty syke. En muista onko rutiinisti tehty ekassa neuvolalääkärissä vielä sisätutkimusta, mulle olis tehnyt viime viikolla ellen olisi just käynyt toisella lääkärillä tilannetta tarkistamassa. Paikkakunnasta riippuu onko lääkärillä ultralaitetta ja käytetäänkö sitä, meillä vain jos on hyvä syy eli ei muuten vain neuvolassa ultrailla. Nyt ei dopplerilla meinannut löytyä syke niin ultra otettiin apuun ja lopulta löytyi. Kun ei ollut erityistä kysyttävää tai huolta niin lääkäriaika jäi tosi lyhyeksi. Tarvittaessahan lääkäri tekee esim labraan, äitiyspolille tai fyssarille lähetettä jos on jotain oiretta tai riskiä havaittu.

Meillä tehdään mittaukset (rr ja pissan stixaus) itsenäisesti ennen vastaanottoa, mutta tarvittaessa varmasti auttavat noissa. Lääkäri olisi ultrannut, mutta ei osannut käyttää laitetta ja vaikka mäkin yritin neuvoa, niin ei saanut toimimaan 😄😄❤️ En voi moittia häntä, laite näytti toooosi vanhalta.

Seuraava neuvolakäynti on hoitajalle ja sille on varattu ainakin tunti ilmeisesti. Silloin käydään voimavara tms esitietokyselyjä ja huolia läpi. Ainiin, sain myös lähetteen sokerirasitukseen 😊

Meille oli nyt viime käynnillä juuri tullut mahdollisuus itse tehdä se stixaus. Tähän asti on aina hoitaja käynyt tekemässä. En edes tajunnut kun ei siitä hoitaja maininnut ja jälkikäteen vasta kysyi teinkö itse vai tekeekö hän. Mutta ens kerralla sitten vois itse kokeilla.

Itellä kans oli pari viikkoa sitten neuvolalääkäri ja dopplerilla katottiin syke ja sitten tehtiin sisätutkimus. Kysymyksiä ei itellä vielä tässä vaiheessa oo niin tais mennä joku 20min siinä käynnissä vaikka tunti oli varattu 😄

Osaako joku sanoa onko normaalia että vauvan sydämen äänet kuuluu vaisummin mitä aiemmilla kerroilla? Neuvolassa siis dopplerilla kuunneltiin. Syke oli hyvissä lukemissa, mutta ääni kuului jotenkin vaisummin kuin kahdella edellisellä kerralla. Voiko vauvan asennolla olla merkitystä tähän vai onkohan syytä huoleen..

Tohon varmaan parhaiten osaa vastata se, joka siellä neuvolassa suoritti sen toimenpiteen. Meillä on kuunneltu dopplerilla vasta kahdesti (tai siis onnistuneesti kahdesti, koska ekalla kerralla ei kuulunut mitään kohdun ollessa hyvin taaksepäin kallellaan ja istukka vielä siinä edessä), ja kyllä se ääni vaihteli molemmilla kerroilla kun anturia liikuteltiin. Hoitaja joutui etsimään tokalla kerralla enemmän, todennäköisesti juuri sikiön asennosta johtuen. Monessa kohtaa kuului vaimeammin, ja hän halusi vielä etsiä selkeämmän äänen. Hetken päästä löysi. Ekalla kerralla osui heti tosi "äänekkääseen" kohtaan, jossa syke kuului tosi selkeästi. Kyllä neuvolahenkilökunta varmaan myös sanoo, jos jokin on hassusti.

Tänään oli toinen neuvolakäynti hoitajalla 😊 Oli super kiva hoitaja ja hän on syksyyn asti, joten ei todennäköisesti tarvitse jännittää, että kesken vaihtuisi taas.

Kohdun pohja on kuulemma navan kohdalla ja vauvan sykkeet löytyi helposti ja kuului hyvin. Seuraava aika kuukauden päästä.

Nostelen tätä ketjua vähän

Ootteko miten päässeet loppuraskaudessa neuvolaan? Entä ootteko tyytyväisiä teidän asioiden hoitoon?

Meillä ei kemiat ihan kohtaa neuvolatädin kanssa ja oon koko raskauden ajan miettinyt, et saiskohan hoitajaa vaihtaa? Kun tämä on unohtanut mm. dtap-rokotteen ja on aina kauhean nihkeä kuuntelemaan mua, vaan aina vaan rauhoittelee et kaikki on ok, ilman selityksiä miksi se on ok, vaikka esim Duodecimin artikkeleissa sanotaan toista 🙄

Mulla ei ole ollut neuvolakäyntejä 35+0 käynnin jälkeen 😅 Mulla olisi ollut 38+6 viimeisin neuvolakäynti, mutta unohdin mennä, kun jännitettiin niin 39+0 olevaa käynnistystä (joka sit lääkärin tapaamisen jälkeen siirrettiin 40+0). Ei kyllä sinänsä harmittanut, ettei tarvinnut nähdä neuvolatätiä 😈 Soittelin neuvolaan kuitenkin sit käynnistyksen peruuntumisen jälkeen ja sieltä todettiin, et ei tarvitse enää tulla kun oon just käyny lääkärillä sairaalassa ja seuraavalla viikolla uusiksi 😅

Itellä nyt kahden viikon välein neuvola (nyt rv37+3) ja tosi hyvin asiat hoitunu. Pääsin nopeasti verikokeisiin, kun hemoglobiini ei tuntunu nousevan rautalisästä huolimatta. Mitään ongelmia ei oo ollu ja hyvin kemiat kohdannut. Yksi neuvolakäynti sovittu juuri lasketun ajan jälkeen ja jo etukäteen sanottiin että jos nyt synnytys käynnistyisi ennen niin ei hätää jos ei kerkeä soitella ja perua aikaa. Ymmärtäväisiä siis myös.

Harmi jos teillä Tuuttis on huonompi kokemus 😞 kyllä tuota hoitajaa varmasti saa vaihtaa, jos vaan on sellanen paikkakunta jossa on useampi. Täällä meillä päin on vaan yks, joka vastaa tietystä alueesta..

Itellä nyt kahden viikon välein neuvola (nyt rv37+3) ja tosi hyvin asiat hoitunu. Pääsin nopeasti verikokeisiin, kun hemoglobiini ei tuntunu nousevan rautalisästä huolimatta. Mitään ongelmia ei oo ollu ja hyvin kemiat kohdannut. Yksi neuvolakäynti sovittu juuri lasketun ajan jälkeen ja jo etukäteen sanottiin että jos nyt synnytys käynnistyisi ennen niin ei hätää jos ei kerkeä soitella ja perua aikaa. Ymmärtäväisiä siis myös.

Harmi jos teillä Tuuttis on huonompi kokemus 😞 kyllä tuota hoitajaa varmasti saa vaihtaa, jos vaan on sellanen paikkakunta jossa on useampi. Täällä meillä päin on vaan yks, joka vastaa tietystä alueesta..
Ihana kuulla, että on hyvä hoitaja. Olisi aika ikävää, jos ei olisi eikä pystyisi edes vaihtamaan 😕
Mietin vaan, et en kai oo mikään vaikea asiakas 🙈 Mutta esikoista odottaessa hoitaja oli vaan niin ihana, että harmittaa ettei nyt ole ollut yhtä "kannateltu" olo.

Tänään oli neuvola taas. Vähän turvotusta, paineet oli omaan tasoon nähden turhan koholla, mutta jatkan seurantaa kotona kun kotimittari löytyy ja painoa oli tavallista enemmän. Kävin kyllä lounaan kautta ennen vastaanotolle menoa...

Lääkäri haastatteli, otti streptokokki näytteen, sisätutkimuksessa kohdunkaula pehmeä mutta jonkun verran sitä siellä vielä on. Ultralla kurkkasi asennon, vauva tiukasti pää alaspäin.

Kaiken kaikkiaan mulla on todella paska olo tällä hetkellä fyysisesti ja tässä ressaan milloin alkaa mielenterveys heittää sen takia. Päivä kerrallaan päivä kerrallaan, tai oikeastaan yö kerrallaan..

Äääää ärsyttävää, kun Ipana vaatii nykyään joka kirjautumisella tunnistautumisen. Ei mulla muuta 🤭

Me käytiin ekassa neuvolassa viime torstaina ja tyttö oli ottanut massaa 40g päivävauhdilla. Mies huolestui terkan ilmeestä (saatiin uusi, aivan ihana tyyppi!) ja kyseli et onko normaalia? "Juu, ihan normaalin rajoissa, on vaan tuplasti sen normimäärän". Mies innostui siitä ja sain kehun, jota en koskaan unohda.

"Sulla on supermaitoa, jos oisit lehmä niin olisit valioyksilö" 🙄😂

Sain myös selvitettyä miksi tyttö kasvaa kohisten: annan rintamaitoa pumpattuna samat määrät kuin korviketta suositellaan annettavaksi. Ja nyt kahteen päivään ei olla annettu korviketta melkein ollenkaan, kun saan pumpattua maidot omasta takaa 🤩 Olo on kyllä kuin lehmällä, mut valioyksilö hei 🙄

Muokattu viimeksi:
Takaisin