Neuvolakäynnit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Joko ensimmäinen neuvola-aika on varattu? Täältä voit lukea mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tehdään, ellei se ole jo takana.

Tässä ketjussa voi jutella neuvolakuulumisista. 😊

Meillä on maanantaina 30.12. eka neuvola. Tuleeko kokeneimmille mieleen mitään hyviä kysymyksiä mitä kannattaa jo muistaa kysyä? 😇

Meillä on maanantaina 30.12. eka neuvola. Tuleeko kokeneimmille mieleen mitään hyviä kysymyksiä mitä kannattaa jo muistaa kysyä? 😇

Tuohan on jo ihan pian! ❤️ Mulla on vasta muutama päivä myöhemmin, torstaina.

Hyviä kysymyksiä, hmm 🤔 Varmaan riippuu paljon jokaisen omasta tilanteesta, mitä asioita haluaa ottaa puheeksi - jos on vaikka oireita, joihin kaipaisi vinkkejä ja helpotuksia. Aika hyvin siellä on minusta tullut kaikki tarpeellinen keskusteluun.

Itse ajattelin pyytää, että hemoglobiini mitattaisiin (jos sitä ei automaattisesti mitata) koska se on minulla aiemmissa raskauksissa dipannut ja halusisin vähän arvioida, onko rautakuuri tarpeen.

Sit toiseksi aion kysyä, että jos meille tulee kesällä kesälampaita, saanko koskea niihin koko kesänä ollenkaan vai mitä niistä suositellaan. Viime kesänä oli nimittäin yhdellä lampaalla listerioosi ja siitä en tietysti halua tartuntaa. 😑

Mua jännittää myös se, millaisella peitetarinalla pääsen yksin lähtemään lomapäivänä kaupunkiin aamu kahdeksalta ilman että lapsille on kerrottava 🙈
Mutta mies lupasi keksiä jotain 🤭

Mulla kans varattuna ensimmäinen neuvola ensi viikolla 3.1. Itseäni kiinnostaa josko saisi ferritiinin mitattua. Hemoglobiini on yleensä ollut rajoissa mut ferritiini roikkunut viite arvojen alla.

Tiiättekö miten herkästi niihin eri verikokeisiin pääsee vai testataanko kaikilta jotain yleisiä?

Mulla 31.12. eka neuvola.
Otin tuon puhelinaikana, hankala päästä lähtemään paikan päälle kun esikoinen lomailee ja on työpäivä yms. Ehkä tuo hoituu puhelimessa hieman nopeammin.

Ajattelin kysellä nipt-kriteereistä (jotta tiedän varaanko nyt heti yksityiseltä), influenssarokotuksen tarpeesta ja ehkä hieman noista psyykkisen puolen jutuista, kun olen aika stressissä töistä ja muutenkin aika ahdistunut/alakuloinen välillä.

Täytyy varmaan mittauttaa hb työterveydessä nyt kun en mene neuvolaan paikanpäälle. Oon niin väsynyt, että lienee työnantajankin etu jos saan rauta-asiat kuntoon.

Mulla kans varattuna ensimmäinen neuvola ensi viikolla 3.1. Itseäni kiinnostaa josko saisi ferritiinin mitattua. Hemoglobiini on yleensä ollut rajoissa mut ferritiini roikkunut viite arvojen alla.

Tiiättekö miten herkästi niihin eri verikokeisiin pääsee vai testataanko kaikilta jotain yleisiä?

Hemoglobiini mitataan joka käynnillä ja muuten otetaan verikokeita/ muita testejä (lähete labraan) tarpeen mukaan. Ferritiinin mittauksen voi saada jos hemoglobiini droppaa seurannassa. Mutta en tiedä onko tämä työntekijä riippuvaista. Itsellä mitattiin ferritiinit esinoista odottaessa, kun hemoglobiini jatkoi laskemista. Ferritiini oli tällöin 11 ja raja rautatankkaukseen taisi julkisella olla 8?

Takaisin