Neuvolakäynnit

Kaikki oli kunnossa.
Ärsytti vain kun neuvola korttiin merkittiin kun kokeilin teininä kannabista. Vaikka tästä on ainakin 7 vuotta
Tulee heti kauhee narkkari olo, ku johonki papereihin kirjataan tollasia. Ite en ois ehkä edes myöntäny kokeilleeni. Itse en juo alkoholiakaan, kuin ehkä kerran vuodessa, ni ne alkoholitestitki on ihan typeriä, ku vastausvaihtoehdot on tyyliin "kerran kuukaudessa" tai "ei ollenkaan". No eipä sovi oikeen kumpikaan mun tilanteeseen...
 
Tulee heti kauhee narkkari olo, ku johonki papereihin kirjataan tollasia. Ite en ois ehkä edes myöntäny kokeilleeni. Itse en juo alkoholiakaan, kuin ehkä kerran vuodessa, ni ne alkoholitestitki on ihan typeriä, ku vastausvaihtoehdot on tyyliin "kerran kuukaudessa" tai "ei ollenkaan". No eipä sovi oikeen kumpikaan mun tilanteeseen...
Siis tämä. Ennen raskautta join harvoin. Sit kun täytät kyselyyn sen ”kerran kuukaudessa tai harvemmin”, niin joka kohdasta sulle tulee piste ja yhtäkkiä näytät tulosten mukaan suurinpiirtein alkoholistilta 😅 Todellisuudessa en juo kotona edes saunakaljaa. 🙄
 
Muokattu viimeksi:
Kaikki oli kunnossa.
Ärsytti vain kun neuvola korttiin merkittiin kun kokeilin teininä kannabista. Vaikka tästä on ainakin 7 vuotta
Onpa jännä että merkittiin! Itse olen kerran elämässä kans kokeillut, enkä kerro siitä missään terveyskyselyissä, koska ei muinaishistoria kuulu noihin mielestäni. Näköjään ihan hyvä ollut jättää kertomatta.
 
Ja tuohon edelliseen liittyen kielsin kirjaamasta tupakointia mihinkään, kun joskus viihteellä ollessa on tullut savuteltua ja tosiaan vielä harvemmin ja vähemmin kuin on edes ollut missään 😅
Hah, meillä ei voinut edes Ipanassa täyttää, ettei polta ollenkaan :tears: Kirjasin avokommentteihin, etten ole vuosiin polttanut, mutta ainoa vaihtoehto oli joku vähemmän kuin x.
 
Juu mun mielestä ne kyselyt on aika outoja, koska niissä ei ainakaan mun nähdäkseni selkeästi sanottu, tarkoitetaanko siis aikaa ennen raskautta vai raskauden aikana. Kun ne on muotoiltu tyyliin "miten usein käytät alkoholia?" No en raskauden aikana tietenkään lainkaan, mutta muuten en mikään täys absolutisti noin niin kuin muuten ole... Vastaan sitten sillä oletuksella, että tarkoitetaan tämänhetkistä tilannetta, ettei vaan tule jotain päihdeäitihälyä heti.

Ja on kyllä omituista, että jostain kaukaisista kokeiluista nostetaan haloo. Eihän sillä ole tämänhetkisen tilanteen kanssa mitään tekemistä, jos asiasta on vuosikaudet ja kyseessä on kokeilu...
 
Juu mun mielestä ne kyselyt on aika outoja, koska niissä ei ainakaan mun nähdäkseni selkeästi sanottu, tarkoitetaanko siis aikaa ennen raskautta vai raskauden aikana. Kun ne on muotoiltu tyyliin "miten usein käytät alkoholia?" No en raskauden aikana tietenkään lainkaan, mutta muuten en mikään täys absolutisti noin niin kuin muuten ole... Vastaan sitten sillä oletuksella, että tarkoitetaan tämänhetkistä tilannetta, ettei vaan tule jotain päihdeäitihälyä heti.

Ja on kyllä omituista, että jostain kaukaisista kokeiluista nostetaan haloo. Eihän sillä ole tämänhetkisen tilanteen kanssa mitään tekemistä, jos asiasta on vuosikaudet ja kyseessä on kokeilu...
Audit on tarkoitus tehdä kuvaten viimeistä vuotta, kyllä meille tän terkkari kertoi ennen kuin tehtiin ja siellä yläkulmassakin luki. 😯
 
Minä myös täyttelin eilen Maisassa ennakkotietokyselyitä ja vastasin alkoholikysymykseen juuri sillä olettamalla, kuinka olen toiminut viimeisen vuoden aikana. Useimmitenhan tarkasteltava ajanjakso mainitaan siinä kysymyksessä itsessään 😊 mulla on huomenna ensimmäinen neuvola, joka on pakko saada hoidettua alta pois 45 minuutissa, koska sen jälkeen on pakko juosta kokoukseen. Toivon, ettei aleta noita kyselyitä kauhean tarkasti käydä läpi, koska silloin meillä ei jää aikaa muihin juttuihin. Toki sanon tämän aikarajoituksen vielä huomenna th:lle, jotta osaa käydä tärkeimmät asiat ekana läpi.
 
Audit on tarkoitus tehdä kuvaten viimeistä vuotta, kyllä meille tän terkkari kertoi ennen kuin tehtiin ja siellä yläkulmassakin luki. 😯
Meidän käskettiin vain täyttää kysely verkossa, joten ei saatu mitään ohjeistusta... Pakko oli käydä vielä katsomassa olinko lukenut ohjeet huonosti, mutta ei siinä kyllä lue tätä tarkennusta. Kyselyn yläreunassa lukee "Kysely alkoholinkäytöstä. Kysymykset perustuvat Maailman terveysjärjestön kehittämään AUDIT-testiin" ja ensimmäinen kysymys on "Kuinka usein juot olutta, viiniä tai muita alkoholijuomia?" Eli minusta on pääteltävä, että kysymys koskee tätä hetkeä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Osassa kysymyksiä on tarkenne, että "viimeisen vuoden aikana".
 
Meidän käskettiin vain täyttää kysely verkossa, joten ei saatu mitään ohjeistusta... Pakko oli käydä vielä katsomassa olinko lukenut ohjeet huonosti, mutta ei siinä kyllä lue tätä tarkennusta. Kyselyn yläreunassa lukee "Kysely alkoholinkäytöstä. Kysymykset perustuvat Maailman terveysjärjestön kehittämään AUDIT-testiin" ja ensimmäinen kysymys on "Kuinka usein juot olutta, viiniä tai muita alkoholijuomia?" Eli minusta on pääteltävä, että kysymys koskee tätä hetkeä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Osassa kysymyksiä on tarkenne, että "viimeisen vuoden aikana".
No ompa kyllä erikoista! Ei ihme että menee sekaisin.. 😅
 
Mä sain nuo kyselyt kirjeenä kotiin ja ei tosiaan mitään aikamääreitä 😄 nykyään kun saattaa mennä se 3kk ilman lasillistakaan alkoholia ja jossain kuussa saatoin juoda punaviiniä vaikka 3 kertaa (lasin tai kaksi, kolme jos villiksi rupesin 😁) . Tarvis varmaan alkaa merkkaamaan omaan kalenteriin jatkossa, että osaa laskea keskimääräisen käytön - jos vielä joskus tarvii tehdä audit kysely 🤣
Tupakointikyselyä aloitin mutta kyllästyin varmaan 3.kysymyksen kohdalla ja kirjoitin tupakoinnin lopetuspäivämäärän isolla viereen enkä täyttänyt loppuun. Lopetin siis reilu kuukausi ennen plussaa 😄
 
Täälläkin tälläkin kertaa koettu se kysely epämääräiseksi, mutta täytin parhan osaamisen mukaan, ja neuvolassa sitten korjaillaan varmaan jos väärin meni. :D
 
Ensimmäinen neuvola takana ja en voi kuin ihmetellä, kuinka positiivisesti yllätyin meidän th:n proaktiivisesta otteesta. Odotukset eivät todellakaan olleet korkealla, joten monta kertaa katsoin silmät pyöreänä, kun hän ehdotti erilaisia kontrolleja. Jatkossa on paljon mukavampi mennä hänen vastaanotolleen 😊
 
Ensimmäinen neuvola onkin etäneuvola/puhelu hoitajalta. Minulla ei ole aiempaa kokemusta. Onko muilla ollut sama?
 
Minulla oli myös ensimmäinen neuvola paikanpäällä. Meillä ensimmäisellä kerralla oli aika tiukka aikataulu, kun työkokous osui osittain neuvola-ajan päälle. Ehdittiin tärkeimmät asiat kuitenkin käydä läpi 45 minuutissa.
 
Minulla oli eka neuvola jo pari-kolme viikkoa sitten. Hauskaa oli, kun oli sama terkkari kuin esikoisesta vaikka neuvola eri. 😂 Ihan ok reissu, edellisestä raskaudesta kun on yli 10v niin aika paljon asiat muuttuneet siitä.
 
Takaisin
Top