Neuvolakäynnit

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten viimeisin neuvolakäyntisi meni? Oliko kaikki kunnossa?

Jos edessä on ensimmäinen neuvolakäyntisi, voit lukea ensimmäisen käynnin sisällöstä artikkelistamme. Joko ensimmäinen neuvola-aika on varattu?
 
Mie varasin jo ensimmäisen neuvola käynnin huhtikuun alkuun. Sillon on 8+3 menossa. Ootteko muut jo varanneet aikoja neuvolaan?

Jännityksellä odotan millaiseen tenttiin siellä joutuu, kun ensimmäistä tosiaan odotan. Onko teillä millaisia kokemuksia neuvolassa käymisestä?
 
Oikein eli paljon tietoa ainakin luvassa ja ajan varausta. Kiitos, kun jaoit omasta kokemuksestasi.

Harmi, että edellinen raskaus keskeytyi! Toivotaan, että tämän kanssa kävisi hyvin!
 
Mä ilmottelen nla tätille sitte ku käydään tuon 8kk ikäisen kanssa taas. Tietoihin on kirjattu jo raskaus koska meille tuli korona, ja soittelin terveyskeskukseen jo asiasta.

Esitietoja joo kysellään ja pissanäytteeseen ja verikokeeseen tulee lähete (vai tulikoha tuota pissanäytettä tarkasti..en mee vannomaan), pissanäytteet annetaan myös joka nlakäynnillä, mutta eri syystä. Katotaan joka kerta siitä sokerit ja proteiinit. Sukupuolitaudit poissuljetaan myös muistaakseni alkuvaiheessa.

Täällä seurataan myös hemoglobiinia ja verenpainetta joka käynnillä.

Meille annetaan mukaan paperi, jossa on nla täti kirjoittanut aikahaarukat, milloin mihinkin ultraan ym mennään ja puh nro jos aika varataan itse.

Sen sanon, että jos yhtään tuntuu siltä ettei nla täti ole samalla aaltopituudella ja käytös on asiatonta, tympeää tai muuta, arvosteleva puhetapa jne. Kerro asiasta. Tarvittaessa voit myös pyytää vaihtoa! Kenenkään ei tarvitse sietää huonoa kohtelua raskauden seurannassa. Onneksi vähenevässä määrin on tympeitä tyyppejä töissä, mutta jos sellainen sattuu kohdalle, niin ei tarvitse sietää.
 
Voi kuinka surullinen kokemus @Apilainen , toivottavasti nyt menee asiat toisin! :Two-hearts:

Minulla on neuvola luvassa huhtikuun alussa. Katsoin Espoon kaupungin sivuilta neuvolakäyntien rytmittymistä, todella pitkä lista ja paljon käyntejä tulossa! :Grinning Face:
 
Mulla meni eka käynti aika pitkälle mut siis nyt on aika varattuna 1.4. Viikkoja silloin 9+2.
Piti saada omat työt sopimaan hyvin neuvolan kanssa yhteen. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Tänään sain soitettua oman kunnan neuvolaan ja sain ajan vähän alle 3vk päähän. Silloin olisi omien laskujen mukaan 7+2
 
Ajattelin jos soittais kun 5+ tulee täyteen.. Et vielä vähän oottelen jos ei jatkukaan alkua pidemmälle mut sit haluun kuitenki ajoissa varata että saa ajan siihen millon pitääkin. Ja kun siinä verikokeessakin piti käydä oliko se joskus 9+.
 
Plussasin viime viikolla ja alkuviikosta varasin ajan ekaan neuvolaan. Halusin neuvolan vapaapäivälle ettei tarvii säätää töiden kanssa nii meni noin kuukauden päähän ja silloin omien laskujen mukaan 9+1.
 
Varasin huhtikuun alkuun neuvolan, silloin pitäs olla 8+2. Yhden kerran aiemmin on käyty neuvolassa, ja neuvolakorttiin lopulta jäi vain tuo yksi merkintä. Muistan vain itkeneeni, koska edellisenä päiväni olimme saaneet tietää sikiöpoikkeavuudesta ja neuvolan täti järjesti koko käynnin ajan meille kiireellisiä jatkotutkimuksia. Onneksin ymmärsin pyytää myös psyykkistä tukea ja sitä järjestyi heti. Jälkeenpäin ajateltuna sain todella hyvää ja inhimillistä kohtelua.

Toivon todella että tämä seuraava kerta menisi hyvin ja raskaus jatkuisi pidemmälle.
 
Mä ilmottelen nla tätille sitte ku käydään tuon 8kk ikäisen kanssa taas. Tietoihin on kirjattu jo raskaus koska meille tuli korona, ja soittelin terveyskeskukseen jo asiasta.

Esitietoja joo kysellään ja pissanäytteeseen ja verikokeeseen tulee lähete (vai tulikoha tuota pissanäytettä tarkasti..en mee vannomaan), pissanäytteet annetaan myös joka nlakäynnillä, mutta eri syystä. Katotaan joka kerta siitä sokerit ja proteiinit. Sukupuolitaudit poissuljetaan myös muistaakseni alkuvaiheessa.

Täällä seurataan myös hemoglobiinia ja verenpainetta joka käynnillä.

Meille annetaan mukaan paperi, jossa on nla täti kirjoittanut aikahaarukat, milloin mihinkin ultraan ym mennään ja puh nro jos aika varataan itse.

Sen sanon, että jos yhtään tuntuu siltä ettei nla täti ole samalla aaltopituudella ja käytös on asiatonta, tympeää tai muuta, arvosteleva puhetapa jne. Kerro asiasta. Tarvittaessa voit myös pyytää vaihtoa! Kenenkään ei tarvitse sietää huonoa kohtelua raskauden seurannassa. Onneksi vähenevässä määrin on tympeitä tyyppejä töissä, mutta jos sellainen sattuu kohdalle, niin ei tarvitse sietää.

Mulla sama homma, ajattelin 8 kk neuvolassa parin viikon päästä puhua tästä. Mulla siis etuajassa syntynyt "syyskuinen", eli meille tulee sitten samalla ikäerolla vauvat. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Olin neuvolassa keskiviikkona, silloin viikkoja oli 7+6. Mulla oli sama hoitaja viime raskaudessa ja nyt poika käy hänellä niin ollaan jo entuudestaan tuttuja.

Verikokeisiin pitää seuraavaksi mennä ja antaa pissanäytteet samalla labraan. Neuvolalääkäri varattiin 13.4., siellä lääkäri katsoo sillä taskukokoisella ultravehkeellään että onko sikiö oikeessa paikassa ja hengissä edes. Pitkä odotus:side_tear:

Edellisessä raskaudessa törsäsin varhaisultraan mutta nyt en kyllä raaski. Täällä ei pääse kätilölle ja lääkärin tekemänä se maksaa ainakin 200e.
 
Eka neuvola n.3 vkon päästä, mutta onneksi sain tutulle ihanalle terkkarille ajan. Tk:ssa kaksi eri äitiysneuvolan terkkaria, joista toisen kanssa mulla ei yhtään mene yksiin jutut. Silloin kun kävin hänellä tuntui aina siltä, että minä saan huolehtia että tietyt asiat tulee hoidettua käynnin aikana ja hän aina unohteli asioita, joita oli luvannut hoitaa. Tämän nykyinen on ollut myös kahden vanhemman lapsen terkkarina vauva-ajan, ja hän oli minulla terkkarina raskaudessa, joka meni kesken, joten huippua että tutun terkkarin vastaanotolle pääsen.
 
Mä varasin neuvolan eilen ja se meni parin viikon päähän. Jos laskut pitää paikkansa niin on silloin jo 9+2, että hieman kiire tulee sitten kaikkien kokeiden ja ultran jne kanssa, jos ei sitten ole selkeästi pienempi..

Me päästään samalle th:lle, jolla ollaan käyty viim. 7v. ja jonka kanssa sanottiin heipat viimeisen neuvolakäynnin kunniaksi syksyllä.
 
Noniin, neuvolalääkärillä käyty. Lääkäri ultrasi sillä pienellä ultravehkeellään ja yksi elävä sikiö sieltä löytyi. Liikkui kovasti ja heilutti käsiään:smiling-eyes: Lääkäri sanoi ettei ainakaan 10 viikkoa pienempi ole kun niin liikkui. Huomenna tulee 11+0 viikkoa.
 
Mua innosta koko neuvola kun täällä on niin vähän terkkoja ja siellä ei ole kun tyyliin yksi jolla voisin käydä kun on asiallinen mut Arvaa sattuuko se nyt sit kumminkaan meidän kohdalle.
Allergioista nää ei kukaan ymmärrä mitään joten apuja en oo saanu lasten kanssa ja parhaimmat eläkeikäset terkat on pelotellu ja nauranut mm pitkää imetystä mulle päin näköä.
Mitat on käyty ottamassa, ei muuta iloa oo mulle ollu..
 
Mua innosta koko neuvola kun täällä on niin vähän terkkoja ja siellä ei ole kun tyyliin yksi jolla voisin käydä kun on asiallinen mut Arvaa sattuuko se nyt sit kumminkaan meidän kohdalle.
Allergioista nää ei kukaan ymmärrä mitään joten apuja en oo saanu lasten kanssa ja parhaimmat eläkeikäset terkat on pelotellu ja nauranut mm pitkää imetystä mulle päin näköä.
Mitat on käyty ottamassa, ei muuta iloa oo mulle ollu..

Harmi! Täällä on kyllä kivat terveydenhoitajat.
 
Reilu kaksi viikkoa seuraavaan neuvolaan. Eka käynti oli puhelin aika.
 
Takaisin
Top