Neuvolakäynnit

Viime viikolla oli lääkarineuvola rv26 kunniaksi. Kaikki onneksi oikein hyvin, niin vauvalla kuin itselläkin. Painoa nyt tullut vajaa 7kg, RR oli tuttu 119/64 ja SF-mittakin vain 24. Vain sinällään, että masu tuntuu isommalta kuin esikoisen kanssa ja silloin samoilla viikoilla, saman lääkärin mittaamana sentin enemmän. Pää alaspäin tämäkin vauva tuntuu viihtyvän ja sykkeet hyvät, levossa 140. Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä eli ei mitään huolta vaikka välillä vähän supistellutkin. Ainoa ikävämpi juttu oli, että tuolla alapäässä on nyt sitten jotain pientä suonikohjun tapaista, mutta kuulemma varsin yleistä raskauden aikana ja pitäisi sitten hävitä itsestään. 

Meillä oli maanantaina neuvolalääkäri. Oli kyllä niin turha reissu ettei mitään rajaa! Lekuri ei sanonut juuri mitään tuloksista, toki kokeili kohdun ulkoa ja tsekkas että kaikki kunnossa tuolla, kuuntelisykkeet (löysi hirveän etsimisen jälkeen) ja punnitsi minut. Ei sanonut mitään painon noususta (700g viikossa viimisten 5 viikon aikana), sain sitten itse kotona lukea että paljonko tullut. SF-mitastakaan ei sanonut mitään — käyrän keskiviivan alapuolella hiukan. Ei kysellyt muutenkaan kuulumisista sen kummemmin. Niin joo ja verenpainetta mitattaessa eka tulos (niinkuin aina) yläpaine tms. korkeahko, sitten mittasi uudelleen kun olin rehkinyt housut päälle — yläpaine vielä korkeampi. Sanoin, että mittaappa vielä kerran ei varmana ole sitten enää niin korkea ja olikin 122. Siis ihan tunari!
Olisin mielummin ottanut tähän väliin taas neuvolaterkkari ajan. Seuraava vasta 4 viikon päästä vaikkakin mun mielestä pitäisi olla kahden. Ainakin hel.fi sivuilla lukee, että viikolla xx-28 neuvolalääkäri, viikolla 30 terkkari, viikolla 32 terkkari jne... Nyt siis viikko 28 menossa. Prkl! En tiedä pitäiskö soittaa neuvolaterkkarille ja kysyä eikös tässä välissä pitäis olla yksi aika.
Äidin kanssa sitten vertailtiin neuvolakortteja puhelimitse (siis mun ja systerin), oli silläkin juuri samoilla viikoilla paino noussut 600-800g, joten ehkä se on meijän klaanin juttu, sitten äidillä oli tasaantunut nousu. Tänään aion ostaa puntarin jotta voin kotona seurata tilannetta. Vähän huojensi oloa tuo tieto mitenkä painon nousu oli äiteellä edennyt raskauksissaan. Yksilöllistähän tuo on, mutta mua hiukan huoletti.

Höh, olipa törppö lääkäri Aiim!! Mie varasin lääkäriajan yksityiselle, koska meillä on täällä kunnallisella puolella sellainen mies lääkäri, jonka ronkittavaksi en meinaa enää ikinä mennä, jos ei ihan pakko ole. Se on kans sellainen urpo, mikä ei puhu mitään, eikä saa kysyttäessa selkeitä vastauksia. Tietysti ylimääräisiä kuluja tulee melkein 200 euroa, mutta olen valmis sen maksamaan että saan kunnon palvelua.

SF-mitta minullakin on mennyt keskikäyrän alapuolella, mutta se on kuulemma ihan normaalia jos on pienikokoinen ja ensisynnyttäjä.

Ja tuo painonnousu menee varmasti useilla aika lailla samoin kuin omalla äidillä. Miun äiti sanoi että hänelle tuli non 15 kiloa ja miulehan painoa on tullut nyt tasan 9 kiloa (tänään tuli täyteen tasan 24 viikkoa). 

Juuh, jos fyrkkaa löytyis yhtään ylimääräistä menisin yksityiselle, mut mut...
Onneks noita lekuriaikoja ei hirveästi ole, kyllä nuo terkkariajat on paljon mielekkäämpi ja joka kerta samalle niin alkaa tulla tutuksikin. Ihmetyttää tosin se, että tästä tuntuu jäävän yksi terkkarivuoro välistä. Ehkä soittelen sille ja kysyn asiasta.

Eilen käytiin ostamassa puntari kotiin, pystyy vähän paremmin seuraamaan painon nousua itsekin. Eihän ne kait niin tarkkoja ole kuin terveyskeskuksen vaa'at, mutta jotain osviittaa. Mä olen ihan tyytyväinen jos painoa tulee maksimissaan 15kg. Se on ihan siedettävää, itselläni lähtöpaino 52,4 ja pituutta 152. Eli ei mitään 20kg toivoisi tulevan. Nyt paino noussut 8,5kg raskauden aikana eli ei mitenkään julmetun paljon.

Harmi kyllä kuulla, että tuommoisiakin lääkäreitä on neuvoloissa, kun osalla on ollut. Neuvolassa pitäs nimenomaan olla äitien tukena ja osata kysellä ja keskustella mieltä painavista asioista!

Täällä kans ensimmäinen lääkärineuvola takana (viikkoja taitaa olla nyt 27+1). Lääkäri oli tosi mukava ja osaavan oloinen. Viikon ajan on mahaan ajoittain koskenut ja pari viikkoa sitten oli vuorokauden ajan veristä vuotoa, mutta onneks kuitenkin kaikki hyvin. Kohdunkaula ei näytä lyhentyneen, mutta kuulema vähän pehmeä, sanoin ettei vielä syytä huoleen, mutta jos yhtään alkaa vuotelemaan tai tulee kipeitä supistuksia pitäis käydä näytillä ja yrittää levätä. Itse kyllä toivon, että saisin olla äippäloman alkuun asti töissä!

Lääkäri vielä ultras ja katsoi, että vauvalla kaikki hyvin. Teki vielä varovaisen painoarvionkin, eli jos tätä tahtia kasvaa niin syntymäpaino vois olla n. 3800g eli vitsi mikä jättiläinen! Tai siis ihan normipainoinenhan kai tuokin olisi, mutta kun kaksi ensimmäistä oli alle 3,5kg

No niin. Lääkärikontrolli takana ja sai mitat otettua vaavista ja hyvin vauva kasvaa. Nyt oli 1300g ja sf mitta 28.Vauva(lääkäri sanoi kun kysyi että tiedetäänkö kumpi on uusi tulokas että kyllä se taitaa tyttö olla)oli käääntynyt perätilaan ja sitä seuraillaan. Viikkoja vielä kuitenki sen verran vähän että kerkeää hyvin kääntymään raivotarjontaan.Mutta seuraillaan kuulemma ja jos ei rv35 mennessä ole kääntynyt takaisin niin sitten äitiyspolille ilmeisesti kääntö yritykseen. Eli ei syytä huoleen. Sainkin sitten uuden terkka ajan jo 2 viikon päähän että tässä saa ihan urakalla käydä. :) 

Mutta nyt huilimaan kun poikakin unilla. :)

Nimen omaan minustakin varsikin neuvolalääkärin kuuluisi olla luottamusta herättävä ja miellyttävä. Meillä se mies on lähinnä pelottava. Yksityisestä maksaminen on miustakin ihan syvältä, varsinkin kun rahaa tulee menemään niin paljon kaikkiin tarvikkeisiin. Silti tässä kohtaa en aihtoehtoja näe :/

Mie oon ollut nyt viimeiset 2 viikkoa melkein koko ajan sairauslomalla. Ensin oli kova vatsatauti. Kivut oli iha järkyttävät ja jouduinkin sairaalaan tippaan. Sit muutaman päivän olin töissä, kunnes iski kova kuumetauti. Influenssa rokotteenhan otin, mutta jokin tauti tässä kuitenkin oli ja sen vuoksi kotoillut tämän viikon. Keskiviikko iltana rupes sitten koskemaan alavatsaa, niin kuin menkkamaisia kipuja, jotka jatkui yön yli. Aamula soitin äitiyspolille ja ne käski tulla tarkistukseen. Säikähdin älyttömästi. Onneksi mies oli aamulla hammaslääkärissä ja tuli käymään ennen töihin menoa kotona ja lähti sitten mukaan sairaalalle. Paikat oli kuitenkin ihan kiinni, eikä yhtään pehmenneet. Vauvalla oli myös kaikki hyvin ja ne ottkikin nyt sit kaikkia testejä, olisiko jokin tulehdus tai infektio. Tänään on ollut jo parempi olo kaikin puolin ja huomenna töihin. Ensi viikolla onkin sokerirasitus ja lääkäri.

Nyt vielä iltapalaa naamaan ja kohta unille :)

Eilen tuli neuvolassa käytyä (terkkari ja lääkäri) ja pikkuisella kaikki ok. Mun hemoglobiini on laskenut sen verran että raudan syömistä kehoitti aloittamaan..noh kai se on pakko..
Painokin oli noussut alle suositusten vaikka pahaa pelkäsinkin

En olis ikinä uskonut et sanon näin mutta viimeksi neuvolalääkäri oli mies ja se oli tuhat kertaa parempi ja mukavampi kuin eilinen naislääkäri...Ilmeisesti tätä lääkäriä otti päähän kun edellinen kälätti siel niin s**tanan kauan ja ajat oli myöhässä..Mulle ei puhunut juuri sanaakaan ja taisin olla alta 5 min valmis..

Kuinkas usein teillä on tuota sf-mittaa otettu? Mulla nimittäin tasan kerran..Nyt sit seuraavan kerran 3 vko päästä ja sit siitä eteenpäin 2 vko välein pitäs kävästä.. No eipä haittaa ku sit on jo lomilla niin onpahan jotain tekemistä ;)

Mulla on otettu se sf-mitta kaks kertaa!! viikolla 22 se oli 19 ja nyt maanantaina viikkoja 27+5 se oli 22..eli alakäyrällä. Sainkin sit uuden ajan 2 viikon päähän, sitä tarkkaillaan nyt miten kasvaa tuo mitta..

Heissan,

vaikka olen toista viikkoa saikkella niin eipä tule kirjoiteltua tänne mitään, sujuvasti kyllä olen lueskellut ; )

rrunner133 kyseli tuosta mittauksesta niin mulla on sf-mitta otettu 3 kertaa, kaksi kertaa oli ihan normaali käynnillä ja yksi oli lääkärin määräämä kontrolli mittaus, kun oli niin vähän noussut edellis kerrasta..

Mua alkaa taas vähän pelottamaan, kun nyt joudun mittaamaan tuota verensokeria niin mulla on alkanut paino laskemaan. Näköjään sitä sitten syö terveellisemmin tai ei siis syö mitään "ylimääräistä".
Mulla kyl tuli sillon alussa hieman nopeeseen tahtiin painoa mut nyt on alle viikossa tippunu melkeen 2 kiloo, eikä muutenkaan ole tammi-helmikuun vaihteesta tullut pahemmin lisää. Mullahan BMI oli 19 lähtötilanteessa.
No jos masu kasvaa niin eikai tuolla painolla niin väliä, vai kuinka?

Lisän vielä mun mitat niikuin Katjaana:
22+3 / 22
26+4 / 23
28+3 / 26

eli ekana 4 viikossa noussut vain 2 cm ja sit olikin 2 viikkossa kasvanu 3 cm ; )

Damon: ei kannata painonnoususta turhaan stressata, vauva kyllä ottaa sen mitä tarvitsee kehittyäkseen terveeksi. :) Mulla bmi oli 18 kun tulin raskaaksi ja nyt kertynyt painoa rv 28 mennessä 8kg. Aluksi nousi hyvin, mutta sitten jäi jumittamaan moneksi viikoksi samaan lukemaan. Vauva kyllä kasvaa silti, masusta huomaa! Eipä silti, että mua haittaisi, onpahan itsellä vähemmän pudotettavaa kesällä! :P Jokainen on kuitenkin yksilö ja omanlaisensa, ei me kaikki mahduta siihen 'normikäyrään'. :)

Tänne taas päivitystä. Terkkari oli parisen viikkoa sitten ja kaikki oli kohdallaan. Tosin hemppa oli nyt laskenut ja joudun ekaa kertaa syömään lisärautaa. Painoa tullut nyt 9kg, mikä ei sekään nyt ihana ole, kun esikoisesta tuli yhteensä 10kg. No ei ollenkaan liikaa vielä ja kun entuudestaan hoikka olin, niin luotan siihen että nämäkin raskauskilot hupenevat suht helposti. SF-mitta viikoilla 30 oli 28eli vähän keskikäyrän yläpuolella. Edellisella kerralla (viikot 26) oli 24.

Vähän ihmettelin, kun tässä on vielä 4 viikon väli, esikoisesta tuli jo tiheämmin, mutta eipä tässä huolta ole mistään. Lääkäri sitten siitä kahden viikon kuluttua.  

Jahas, tänään oli sitten rv33 kunniaksi neuvola taas ja kaikki näytti olevan kunnossa. :) Vauva oli onneksi kääntynyt raivotarjontaan ja kuulemma oli, vähän niinkuin arvelinkin, melko alhaalla jo. Siitä kuulemma se paineen tunne johtuu mitä on aina kun kävelee ja uudelleen synnyttäjällä on kuulemma tavallista että lantio antaa jo tässävaiheessa periksi noinkin paljon. Ja ei mikään ihme kun liitokset natisee ja paukkuu. Välillä tosissaan tuntuu että vauva luiskahtaa pihalle kun vähän enemmän kävelee. Sykkeet oli vähän vaikeasti kuultavissa kun toinen halusi olla juuri selkä sitä doppleria vasten mutta kun vähän aikaa tökki niin johan rupesi jumpsuttaan. 139-140 oli sykkeet. 
Itsellä paineet oli 121/88 ja tuota samaa luokkaa ollut oikeastaan kokoajan. Painoa oli tullut melkein 4 kiloa 3 viikossa..... emoticon Mutta muuten painoa on tullut iha tasasesti ja vähänkin edelliseen raskauteen verrattuna. Kuhan nyt ei enää tässä 7 viikossa tulis kovin paljoa.... 
Sf mitta oli 33. Sekin kasvanut ihan nätisti. 
Nyt sitten taas 2 viikon päästä ja nyt ilmeisesti sitten tiheentyy nuo käynnit. 

Neuvolassa tuli käytyä pitkästä aikaa, nyt rv30 ja kaikki pikku sintillä hyvin. 
Sykkeet pumputti 138-168 välillä, hyvää vaihtelua. Sf mitta 27, kasvaa tasaisesti alemmalla käyrällä. Pieni ja siro tyttö kuulemma taas tulossa, niin kuin äitinsä ja isosiskonsakin. :) 
Painoa on nyt tullut 480g/vko, vähän tuntuu itsestä hurjalta, mutta kuulemma tosi hyvä nousu. 
Ruokahalussa kyllä tuntee, että vauvalla on kasvupyrähdys: en yleensä syö hirveästi lihaa, mutta nyt sitä suorastaan himoitsen.. :)

Vähän harmittaa kun minulla vaihtuu taas neuvolahoitaja, tämä oli niin mukava.. No, toivottavasti uusi on vielä parempi. :)
Nyt näitä neuvola-aikoja alkaakin olla sitten parin viikon välein. Ja enää  9 viikkoa jäljellä kohta! Hui! :)

Takaisin