Neuvolakäynnit pääkaupunkiseudulla

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ee

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Minäpä oon eilen herännyt tajuamaan, että raskauden puoliväli häämöttää, ja minulla on ollut vasta 2 neuvolakäyntiä. KAKSI. Ja kolmas kerta vasta ensi kuun puolivälissä, viikko-pari rakenneultran jälkeen.

Pohdin sitten illalla että hitto vie, tää foorumi, se neuvolasta saatu opasvihko ja muut vastaavat on toimineet miun neuvolana! Joo, kyllä on sanottu että voi varata ylimääräisiä aikoja, mutta kun minusta vaan tuntuu että en kehtaa, ku oon "normiodottaja", miten se sitten ikinä määritelläänkin. Jos varaan niitä ylimääräisiä aikoja vain siksi että tuntuu että tarvitsen lisää henkistä tukea, olenko sitten leimattu jotenkin avuttomaksi huomiohuoraksi? Kun muutkin pärjää vähällä?

Tuntuu joskus itkupotku-raivareissa niin kovin orvolta ja hylätyltä kun on ensimmäistä lasta odottamassa. Ja entisellä paikkakunnallani olisin käynyt huomattavasti useammin neuvolassa, ja lääkärinkin jo tavannut :( Minulle ei ole vielä edes varattuna neuvolalääkärille aikaa.) Neuvolakäynnit on tuntuneet enemmänkin vatsakatsastuksilta. Vaikea puhua mistään odotuksen henkisestä puolesta, peloista ja tuntemuksista, kun ei ole oikein mitään henkistä kontaktia neuvolatätiin, niin mukava kun hän onkin.

Onpas neuvola- ja neuvolalääkärikäyntien tiheydellä eroa eri puolella Suomea. Itse olen käynyt neuvolassa rv8, 15, ja 18 ja näiden lisäksi neuvolalääkärillä (+ lyheyesti kätilöllä) rv11. Nt-ultrassa rv12 ja omakustanteisessa varhaisultrassa rv7. Seuraavaksi on rakenneultra rv 21 ja neuvola rv 22. Pari kertaa olen myös soittanut neuvolaan käyntien välissä.

Kotona dopplataan myös usemman kerran viikossa ja tuleva isäkin on käynyt tällä viikolla isyysneuvolassa.

Kuulostaa kyllä tosi vähäiseltä nuo 2 neuvolakertaa ja ettei yhtään lääkärikertaa vielä.

Kieltämättä foorumeilta saa ihan hyvää tietoa, mutta osa pitää myös osata suodattaa pois. Tämän olen toki itsekin huomannut, mutta asia on vahvistunut sitten kun olen keskustellut asioista neuvolassa.

Saman pääkaupungin neuvolakäytäntöjärkytyksen olen kokenut minäkin. Ekan lapsen synnytin pikkukaupungissa jossa synnyttäjiä oli niin vähän että neuvolatädillä oli aikaa vaikka muille jakaa. Keskimäärin neuvolakäynnit kestivät yli tunnin ja niitä oli paljon. Neuvolatäti stiksasi virtsakokeetkin, eikä niitä tarvinnut tsekata itse. Nyt toista lasta odottavana helsinkiläisenä olen pyytänyt yhden ekstrakerran, koska muuten mulla olisi ollut neuvolat vain rv9 ja sitten molempien ultrien jälkeen joskus rv 22 jälkeen! Niinpä kävin ylimääräisellä neuvolakerralla tuossa viikon 18 tienoilla ja onneksi kävinkin: rauta-arvot oli tippuneet jo niin paljon että se selitti joka päiväisen huimauksen ja väsymyksen. :/ Jos se olisi aiemmin huomattu, olisin voinut aloittaa lisäraudan syömisen jo paljon aiemmin, jolloin varastojen palautumiseen ja olon kohenemiseen ei olisi mennyt niin kauaa. Nyt kuulemma voi mennä kuukausikin. Väärästä kohdasta säästetään mielestäni tässä asiassa.

Miepä sitten päätin että varaan nyt ylimääräisen ajan, kun oli kaikenlaista murhetta. Oli sekin vaikeaa sieltä ajanvarauksesta saada. Onneksi joku ihminen siellä oli eikä vaan puhelinvastaaja, oli soittanut miun neuvolatädille että voisko jotain ekstra-aikaa saada, ja sainkin :) Kyllä se helpotti kun sai haastella, ja myös varmistuksen sille että ihan aiheesta murehdin ja stressaan! Ja seuraavat ajat olikin varattu paljon lyhyemmillä aikaväleillä :) Onneksi!

Takaisin