Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milena90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä huomenna ensimmäinen neuvola. Täällä ei ultrata tai kuunnella sydänääniä :/, ainakaan viime kerralla ei ollut laitteita. Lappuja täytellään ja pissakoe + hemoglobiini otetaan ainaskin. Mies tulee kans.

Meillä onneksi niin ihana neuvola täti että katsoo ekalla kerralla onko siellä elämää, ettö ei turhaa tarvi jännittää sinne ensimmäiseen viralliseen ultraa. Aion myös hommata kotiin sen kuuntelu laitteen että voi itse iltaisin kuunnella sydänääniä. Esikoisen aikana oli kans mulla se ja tykkösin kuunnella kun ja anto mielenrauhaa raskausajalle, varsinki ku ennen onnistumista oli se kaks keskenmenoa.

Ekassa raskaudessa ehdittiin käydä neuvolassa, mutta siitä on niin kauan niin ei muista mitä siellä käytiin läpi! Silloin mies oli mukana kyllä.

Mun neuvolan täti ei puhunut esitietolomakkeesta mitään, eikä sitä vielä ole postitsekkaan tullut vaikka muutama viikko sitten jo varasin ajan.. Onkohan tässä eri käytäntöjä vai lähettääkö ne sen lähempänä neuvolaa?

Muutenkin olot ollut laidasta laitaan, lähinnä henkisellä puolella.. Aikaa varatessa tuntui että siihen on ikuisuus ja jos edes sinne saakka pääsee. Ja tässä sitä mennään yhä mukana! Tällä viikolla pääsen torstaina neuvolapsykologin ajalle jutteleen näistä elämän käänteistä, vähän epävarmoin fiiliksin sinne tosin olen menossa...

Voi olla eri käytöntöjä, mutta käy varalta neuvolasi sivuilla. Meidän kunnan sivuilla kun menee äitiysneuvolakohtaan, lukee, että täytä ja lähetä tämän linkin takana oleva lomake ennen käyntiä.

Ansqqu: Hyvä että pääset juttelemaan! Mikä aiheuttaa epävarmuutta? Kannattaa käydä katsomassa miten sujuu, ei se mitään vaikka siitä nyt ensihätään ei irti mitään saisikaan.

Eipä sieltäkään mitään löytynyt.. Noh, eiköhän sieltä jotain kuulu mikäli tarvitsee täytellä jotain paprui etukäteen..

Sofiask, jäi jotenkin nihkee maku siitä psykologista puhelimessa.. Tyrkytti vain kiireellä aikaa joita ei edes juurikaan ollut tarjolla yli kahteen viikkoon, ensin tarjosi aikaa melkein kuukauden päähän soittohetkellä. Ei vaan tullut sellasta hyvää fiilistä tai että mun murheet olisi tätä kiinnostanut.

Meillä esitietolomake täytetään netissä. Hyvis.fi osoitteessa. Mutta se on käsittääkseni vaan keski-suomen alueella käytössä.

Voihan se olla Ansqqu, että teilläpäin on eri käytäntö. Eiköhän ne kuitenkin olis jonkun lapun antaneet tai siitä kertoneet jos jotain pitäisi täytellä.

Meilläkin on neuvola huomenna, mut mies ei tuu mukaan, esikoisen ekassa neuvolassa oli mukana ja nyt koki, ettei hänen oo siel tarpeellista olla. En saa esikoista (1v3kk) edes hoitoon, tulee sit mukaan. Täytyis varmaan miettiä tänään jotain kysymyksiä, nyt ei oo just mitään mielessä :D

Oulussa netistä saa tuon lomakkeen tulostettua.
Meillä mies kans oli mukana ekan kanssa kun töiltä pääsi. Nyt tulee eka kerralla, mutta ei varmaan muuten peruskäynneillä :)

Meillä mies pääsee nyt ainakin ensimmäiseen neuvolakäyntiin mukaan. Ja varhaisultran varasin niin, että pääsee mukaan. Työ on sellanen ettei miellään saisi pois olla ellei ole pakko. Ja kun reissutyötä tekee niin joutuu jättämään koko työvuoron väliin jos mukaan tulee, ei siis pysty tulemaan pariksi tunniksi ja lähtemään takaisin töihin.

Tulee kuitenkin mielellään mukaan aina kun pääsee. Täytyy koittaa jos saisi sovittua muitakin aikoja niin että pääsisi mukaan.

Pitäiskö olla huolissaan kun multa ei otettu mitään näytteitä ekassa neuvolassa? Jäin vaan miettimään että unohtuikohan se terkalta. Ite kyllä mittasin verenpaineet itsepalvelutiskillä mutta muuten oli pelkkää juttelua.

Elle1, Kuulostaa kyllä vähän erikoiselta tuo. Täällä eka kerta kesti 1,5h ja kaikki mahdollinen käytiin läpi, myös neuvolakortti täytettiin ym.
Aina voi vaihtaa tätiä, jos tuntuu ettei oikein hoida työtään.

Itse ajattelin pyytää toista neuvolatätiä, kun edellinen puhui hirveästi omista lapsistaan ym. Se on ihan ok, mutta jotenkin odotin että olisi enemmän keskittynyt meidän tilanteeseen. Nyt noiden km jälkeen ei myöskään tee mieli mennä sille samalle..

Elle1 millä viikoilla kävitte ekassa neuvolassa? Meilläkään ei neuvolassa oteta näytteitä vaan laitetaan lähete näytteenottokeskukseen ja siellä sitten käydään ottamassa näytteet.
Tosin tästä toki lääkäri mainitsee, että pitää käydä siellä.

8+1 näytti olevan viikot neuvolan mukaan! 10 viikolle pitäis varaa pissa/verinäytteeseen aika, en tajunnut että sehän on ihan just. Oisko se sitten syynä?

Siitä se johtuu :) Siellä otetaan sitten ne tarvittavat näytteet. Kaikissa neuvoloissa ei pysty ottamaan noita näytteitä niin otatetaan sitten muualla.

Meillä terkka ottaa aina hg:n. Itse katotaan pissa, verenpaine ja paino. Viimeks ainakin lisäks oli lähete verikokeisiin mm seulontoihin.

Meillä neuvolassa ei oteta mitään kokeita. Punnittiin ainoastaan.

Labrassa sitten otettiinkin vaikka ja mitä kokeita. Ainakin viimeksi.

Meilläkään ei otettu mitään näytteitä vaan itse täytyy varata aika verikokeeseen ja toimittaa pissanäyte labraan. Myöskään mitään esitietolomakkeita ei pitänyt täyttää vaan th kyseli ja kirjoitteli tiedot koneelle nyt 1. käynnillä. Ultrattiin myös ja pieni sydän siellä sykki ja mitat vastasivat viikkoja. Kiva käynti oli kaikin puolin ja mukava uusi hoitaja!

Takaisin