Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milena90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuolla haamuiluketjussa jo asioista puhuinkin, mutta lyhyesti miehellä ollut erinäistä muutakin ongelmaa elämässä ja odotettuun raskautumiseen suhtautui kuitenkin erittäin rajusti.. Mies oli kuvitellut ettei ole kyvykäs saamaan lapsia edellisen liiton perusteella ja nyt sitten järkyttyi pahasti kun tulinkin raskaaksi. Ei asu tällähetkellä kotona, palloilee paikasta toiseen ja etsii uutta asuntoa. Ei halua omien puheiden mukaan olla tekemisissä minun tai lapsen kanssa koskaan, hänestä ei ole isäksi eikä sitä ole koskaan halunnut. Vaikka yritys oli kummankin päätös. On sanonut että toivoo aborttia kuulemma minun itseni takia etten "pilaa" omaa elämääni....

Toivon itsekkin että tulisi vielä järkiinsä, on niin äkkipikainen ja mielentilan huomioiden ei pysty tekeen juurikaan mitään harkittuja päätöksiä tällä hetkellä.. Mies rakastaa lapsia ja on aina niistä haaveillut, lähes nimetkin jo päättänyt lapsilleen. Perheen olen kuvitellut perustavani ja että lapsella olisi isä, nyt olenkin ihan tyhjän päällä..

Kiitos julianna rohkaisevasta sanoistani, ihana kuulla että moni muukin on yksin pärjännyt koska itsellä pelko uupumisesta ja selviämisestä ihan uudessa tilanteessa yksin. Voihan tässä vielä tapahtua vaikka mitä etten lasta koskaan syliin asti saa, mutta yritän silti asennoitua siihen että jos kaikki kuitenkin meneekin hyvin niin mitäs sitten..

Kovasti voimia vaikeaan tilanteeseen!
Lähipiirissäni on muutama ystävä, jotka juuri vauvavaiheessa ovatkin jääneet yksin. Se on rankkaa, mutta sen läpi käytyä ei varmasti monikaan asia enää hetkauta. Lapsi tuo varmasti suurta iloa ja onnea, jollaista et ole ennen välttämättä kokenutkaan.

Tuolla haamuiluketjussa jo asioista puhuinkin, mutta lyhyesti miehellä ollut erinäistä muutakin ongelmaa elämässä ja odotettuun raskautumiseen suhtautui kuitenkin erittäin rajusti.. Mies oli kuvitellut ettei ole kyvykäs saamaan lapsia edellisen liiton perusteella ja nyt sitten järkyttyi pahasti kun tulinkin raskaaksi. Ei asu tällähetkellä kotona, palloilee paikasta toiseen ja etsii uutta asuntoa. Ei halua omien puheiden mukaan olla tekemisissä minun tai lapsen kanssa koskaan, hänestä ei ole isäksi eikä sitä ole koskaan halunnut. Vaikka yritys oli kummankin päätös. On sanonut että toivoo aborttia kuulemma minun itseni takia etten "pilaa" omaa elämääni....

Toivon itsekkin että tulisi vielä järkiinsä, on niin äkkipikainen ja mielentilan huomioiden ei pysty tekeen juurikaan mitään harkittuja päätöksiä tällä hetkellä.. Mies rakastaa lapsia ja on aina niistä haaveillut, lähes nimetkin jo päättänyt lapsilleen. Perheen olen kuvitellut perustavani ja että lapsella olisi isä, nyt olenkin ihan tyhjän päällä..

Kiitos julianna rohkaisevasta sanoistani, ihana kuulla että moni muukin on yksin pärjännyt koska itsellä pelko uupumisesta ja selviämisestä ihan uudessa tilanteessa yksin. Voihan tässä vielä tapahtua vaikka mitä etten lasta koskaan syliin asti saa, mutta yritän silti asennoitua siihen että jos kaikki kuitenkin meneekin hyvin niin mitäs sitten..
Tsemppiä! Onko sulla tukijoukkoja? Kannattaa neuvolassa puhua ja herkästi pyytää apua, sitä kyllä saa! Ei ole heikkoutta sanoa jos on uupunut. Ennemmin ajoissa kuin liian myöhään. Voihan olla että miehesi muuttaa mielensä, kun tilanne tasaantuu ja huomaa ettet ole keskeytystä tekemässä. :)

Soitin myös jo neuvolaan, missä vastasi todella kyllästyneen kuuloinen nainen, joka alkoi heti monotonisella äänellä keromaan "olet nyt seitsemännellä viikolla.. Laskettu aika on toukokuussa.. Syö d-vitamiinia.. Hoida ensikerralla asia asiointipalvelu sivuston kautta.." En saanut aikaa edes samalle neuvola tädille joka on esikoisella.
Saakohan hoitajan vielä vaihtaa ensimmäisen käynnin jälkeen? :shifty:

Soitin myös jo neuvolaan, missä vastasi todella kyllästyneen kuuloinen nainen, joka alkoi heti monotonisella äänellä keromaan "olet nyt seitsemännellä viikolla.. Laskettu aika on toukokuussa.. Syö d-vitamiinia.. Hoida ensikerralla asia asiointipalvelu sivuston kautta.." En saanut aikaa edes samalle neuvola tädille joka on esikoisella.
Saakohan hoitajan vielä vaihtaa ensimmäisen käynnin jälkeen? :shifty:
Saa vaihtaa missä vaiheessa vaan.

Kiitos aleksiina, tsempit ovat tervetulleita! :Heartred

Mimosa, omat vanhempani onneksi asuvat todella lähellä. Ystäviä ei lähellä asu, mutta hyvä ystäväni jolla itsellään parikuinen vauva lupautunut tarvittaessa synnytykseen lähteen jos pääsee/kerkiää välimatkan takia. Varmasti myös jonkinlaista tukea saan miehen isältä joka on hyvin innoissaan ollut lapsesta, en välttämättä tosin sellaista mihin saattaa olla tarve..
Pienellä kylällä kaukana synnytyspaikasta (n. 45min ajomatka tuntuu yksin pitkältä) tällähetkellä tuntuu ettei "tukijoukot" olisi riittävät.. Nyt odotankin neuvolaa josko se saisi omaa mieltä rauhoittuun.. Onneksi mun neuvolatäti on vaikuttanut tosi mukavalta kummallakin kerralla kun olen sinne soitellut..

Ansqqu, jospa sieltä lähistöltä voisi löytyä vaikka neuvolan kautta joku toinen odottaja, jonka kanssa jakaa kokemuksia? Usein vertaistuki ja se että voi jollekin purkaa ajatuksiaan auttaa jo tosi paljon.

Toivottavasti tilanne selkiytyy.

Se olisi myös hieno juttu, oman kunnan äitejä kun en oikeastaan tunne. Täällä toimii ainakin mll:n vauvakahvila kerran viikossa ja täytyy selvitellä onko naapurikunnassa kuinkapaljon toimintaa johon voisi osallistua myös.. Nämä tosin ei taida olla vielä hetkeen ajankohtaista mutta olenpa selvitellyt.

Tilanteen selkiytymistä itsekkin toivon ja ennenkaikkea että mies saisi ajatuksensa järjestykseen.. Se olisi kaikista paras tuki ja turva tähän elämänmuutokseen vaikka vaatisi varmasti töitä.

Jännän myöhään ne ottaa neuvolaan. Miettien että verikokeet seulaa varten olisi hyvä ottaa viikolla 10, ihan viimeistään 11+6. Edellisen raskauden kotikunnassa oli haastellista saada viikon sisään aikaa verikokeisiin.

Aha... aamulla tabletilla kirjoittamani viesti oli hävinnyt...

Mä en ikinä varaa aikaa verikokeisiin. Joudun käymään lääkityksen takia 3kk välein joka tapauksessa. Käyn vapaa päivänä ja yleensä pääsee lähes saman tien. Hankala tietysti jos on aina töissä ma-pe 8-16, mä en "onneks" ole.

Muokattu viimeksi:
Kiva kun ensin näyttää ettei viesti lähde ja kun painaa lähetä niin onkin 3kpl...

Tiitiainen86 sinäpä sen sanoit. Itse odotin aikasempaa neuvolaa jo ihan vaan sen takia kun ensikertalainen olen ja kysymyksiä olisi enemmän ja vähemmän. Olisi ollut kiva mahd pian päästä juttelemaan ammattilaisten kanssa asioista, vaikka nyt ei vielä ihmeemmin olisi mitään tutkittukaan :shifty:

Ansba mulla oli ekassa raskaudessa toi niin sama olo! Piti vaan uskoa että on raskaana ja odotella. Sitten tuli seulat ja niistä seulahälytys ja sitten käytiinkin siellä sun täällä parin viikon välein ihan synnytykseen saakka.

Kelläs täällä ensimmäisenä neuvola? Tai joku jo käynyt? Mitä ees 1. kerralla tehdään? Varmaan kartoitetaan tilannetta.. ei puhunu mitään että mies tulla mukaan.. kattooko pahasti jos ei tuu?

Mä en tästä raskaudesta oo vielä käynyt, mutta kesällä kävin edellisen raskauden takia (joka meni sittemmin kesken). Lähinnä siellä vaan juteltiin ja käytiin läpi asioita. Saatiin neuvolakortti ja kyseltiin haluaako sikiöseulontatutkimuksiin. Esitieto lomake piti ennen neuvolaan menoa täyttää.

Mulla ei miestä silloin ollut mukana kun oli töissä. Ei muistaakseni kysellyt asiasta mitään :)

Niin ja meillä ensimmäisellä kerralla laitettiin myös lähete verikokeisiin ja ultraan.

Mun mies on aina ollu mukana jos vaan on töistä päässy,lähinnä mun tukena ekoilla kerroilla kun oon aina niin paniikissa. Ultrissa varsinkin ja sitten sen jälkeen kun sydän äänet on kuulunut neuvolassa niin on halunnut myös olla kuulemassa niitä...Ei siellä miestä kyllä niinkään tarvita. Mies on ollu myös kyllä aina lastenkin neuvoloissa jos vaan on päässyt, hänestä on niin jännää paljon on pituutta tullut yms.Tykkään kyllä kun tulee itse oma-aloitteisesti ja haluaa olla kaikessa mukana :)

Kelläs täällä ensimmäisenä neuvola? Tai joku jo käynyt? Mitä ees 1. kerralla tehdään? Varmaan kartoitetaan tilannetta.. ei puhunu mitään että mies tulla mukaan.. kattooko pahasti jos ei tuu?

Ensimmäisellä kerralla otetaan kaikki terveystiedot sinusta ja läheisistä, mitataan hemoglobiini ja verenpaine ja pissanäyte labraan.
Ja käydään läpi kaikkia raskausajan kysymyksiä ym.
Sydänääniä ei siinä vaiheessa pääse vielä kuulemaan :)

Ai niin, meillä espoossa ainakin on yksi yhteinen neuvola kerta miehen kanssa, jossa jutellaan parisuhteesta ym.
Muuten saa tulla mukaan jos haluaa :)

Takaisin