Neuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milena90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mrs Eikös siinä esitietolomakkeessa vastaavanlaisesti kysytä isän alkoholin yms käyttö, ei vain äidin.
En tiedä itse täytyykö kyseinen lomake täyttää uudestaa, vaikka vasta tammikuussa sen viimeks täytin..

Ei ainakaan meidän täyttämään lomakkeessa kysytty. En tiedä, onko paikkakuntakohtaisia eroja, mutta me ainakin yllätyttiin siitä, miten vähän isästä kyseltiin. Lähinnä muutamia perinnöllisiä sairauksia kartoitettiin.

Mä täytin esitietolomakkeen viimeks kesäkuussa ja nyt neuvolassa sanottiin, että voi täyttää uudelleen jos onnistuu. Hyviksessä on kuulemma käyttökatkoja joiden takia sitä ei välttämättä pääse täyttämään, mutta ei haittaa jos ei onnistu, käydään sitten neuvolassa ne asiat läpi.

Täällä ei neuvolassa kuulemma pysty ultrata niin pitää odottaa, että laittavat Gravidasta kutsun ultraan (rv 11+0 - 13+6). Saa nähdä käynkö sitten varhaisultrassa omakustanteisesti jo aiemmin.

Onko teillä tulossa puoliso mukaan neuvolaan?

Mä luulen, ettei mun mies ole tulossa mukaan neuvolaan. Kuten edellä mainitsin, meillä on ärsyttävä täti joka puhuu mitä sylki suuhun tuo, ei ole kauhean pätevän oloinen ja on vähän erikoinen, ei sitä vain oikein jaksa kuunnella. Mä koen myös valtaosan neuvolakäyntien sisällöstä vähän höpö-höpöksi (ehkä just siitä syystä, että täti), ja haluan vain hoitaa ne äkkiä pois alta. Tietysti siellä tulee myös ne tärkeät Hb:n ja verenpaineen seurannat, sydänäänten kuuntelut sun muut. Mulla on riskiraskaus, joten tulen olemaan tiivistetyssä seurannassa erikoissairaanhoidon puolella ja näin alussa yksityisellä puolella. Mies tulee useimmiten lääkärikäynneille mukaan joissa ultrataan ja mietitään tilannetta.

No nyt juttelin puhelimessa neuvolatädin kanssa. Ja eka neuvola 6.10 viikot 8+5? Epäili että muutaman päivän voi heittää laskettu aika. Kun menkat lasketaan runsaasta vuodosta eikä pienestä tiputtelusta, mistä mä oon laskenu.. Se selittää mun haamuviivat testissä. Ja lisäks mulla tarkkaillaan enemmän radia ja preklampsiaa. Koska ne oli esikoisen aikana..

Meillä kysytään molempien merkittävät sairaudet, sekä tupakointi ja alkoholin- ja huumeidenkäyttö ennen ja jälkeen raskauden. Mies jo vähän ärsyynty, kun pyysin häntä tekemään AUDIT-testin pisteiden merkkaamista varten, että jos ottas kaks kertaa viikossa saunaoluen, niin siitä tulis jo sanomista. Kävi mielessä, että pakkoko se on kaikkia saunaoluita kellekään raportoida, kun ite tiedetään ettei asian kanssa ole mitään ongelmaa? Ehkä mä ärsyynnyin nyt vähän etupotkua itekin :P

Mä käsitin, että ensikäynnille on mentävä yhdessä. No, oltas me menty joka tapauksessa. Kattoo sit jatkossa kun älyää asioista enemmän, että mennäänkö yksin vai yhdessä. Ultraan tietty mennään aina molemmat :) Siitä tulikin mieleeni, että viikko ekaan ultraan ja olen vielä ihan järjissäni :D

Mä en saa neuvolaa varattua, kun eivät soita takaisin :/ heillä siis käytössä takaisinsoittopalvelu ja nyt ho muutaman päivän odotellut. Tai sitten on paljon ruuhkaa :D

Viime torstaina plussasin ja seuraavana päivänä soittelin jo neuvolaan. Ajan sain 26.9, eli rv 9 pintaan( oikeesti varmaan 7+).
Meen samalle terkarille kuka meillä nyt ollutkin, aivan ihana henkilö.

Mä en oo vielä soittanut neuvolaan, tällä viikolla olis kyllä tarkoitus. Mieluummin soitan rauhassa kotoa kun töistä, siellä on niin uteliasta porukkaa ettei kyllä mitään saa tehdä rauhassa... :shifty:

Mäkin sain nyt varattua! Kolmen viikon päähän meni ja silloin rv10+0 :) Mäkin sain samalle terkalle, kuin esikoisesta kun pyysin! :)

Nyt on neuvolakin varattu. Sain tutulle terkkarille. :) Tasan 8+0 on silloin, täytyy vaan työvuoroja muuttaa. Mieskin ehkä pääsisi mukaan.

Meilläpäin ei taida edes päästä millään 6+ viikolla, aiemminkin ollut eka neuvola 8+. Kuulemma ennen kun 10+ tulee täyteen olis hyvä käydä ensimmäisen kerran.

Täällä on eka neuvola 29.9 ja silloin on viikot 8+3. En saanut samaa terkkaria kun esikoiselta. Mutta tää on niin pieni paikkakunta että terkkareita on vaan kaksi eli varmaan molemmilla tulen käymään, jos toinen on sairaana tai lomalla ym ym. Niin oli esikoisenki kanssa muutaman kerran.

Mulla eka neuvola 29.9, 8+4 vissiin silloin. Itse tosiaankin menen yksin, isä jätti leikin kesken eikä halua olla lapsen kanssa tekemisissä vaikka olikin suunniteltu yhdessä asiaa.. Neuvolan täti oli onneksi ymmärtäväinen ja käyn nyt ensiviikon torstaina jo jutteleen neuvolapsykologin kanssa näistä käänteistä elämässä.. Psykologi tosin vaikutti välinpitämättömältä puhelimessa kun soitteli neuvolantädin pyynnöstä. Kai sitä voi ainakin käydä kokeileen, nyt tää elämä on niin suurta pyöritystä..
Ei sitä vuosien haaveilin jälkeen kuvitellut esikoista odottavansa yksin..

Voi ei Ansqqu :sorry: Onkohan mahdollista, että mies on vaan kovasti järkyttynyt ja tulisi vielä järkiinsä kun on asiaa hetken sulatellut? Tsemppiä kuitenkin kovasti!

Ansqqu, voimia sulle. Mut me naiset ollaan vahvoja ja siksi uskon että selviät loistavasti yksin pikkuisen kanssa! Itsekin kun tytön sain juuri 19v täytettyäni, lapsen isä kielsi isyyden, joten yksin olen tytön 5vuotiaaksi asti kasvattanut, kunnes löytyi tuo nykyinen mies jota tyttö pitää isänään. Raskasta välillä varmasti on, mutta ne ihanat hetket lapsen kanssa tuo ihmeellisesti lisävoimia. <3

Tuolla haamuiluketjussa jo asioista puhuinkin, mutta lyhyesti miehellä ollut erinäistä muutakin ongelmaa elämässä ja odotettuun raskautumiseen suhtautui kuitenkin erittäin rajusti.. Mies oli kuvitellut ettei ole kyvykäs saamaan lapsia edellisen liiton perusteella ja nyt sitten järkyttyi pahasti kun tulinkin raskaaksi. Ei asu tällähetkellä kotona, palloilee paikasta toiseen ja etsii uutta asuntoa. Ei halua omien puheiden mukaan olla tekemisissä minun tai lapsen kanssa koskaan, hänestä ei ole isäksi eikä sitä ole koskaan halunnut. Vaikka yritys oli kummankin päätös. On sanonut että toivoo aborttia kuulemma minun itseni takia etten "pilaa" omaa elämääni....

Toivon itsekkin että tulisi vielä järkiinsä, on niin äkkipikainen ja mielentilan huomioiden ei pysty tekeen juurikaan mitään harkittuja päätöksiä tällä hetkellä.. Mies rakastaa lapsia ja on aina niistä haaveillut, lähes nimetkin jo päättänyt lapsilleen. Perheen olen kuvitellut perustavani ja että lapsella olisi isä, nyt olenkin ihan tyhjän päällä..

Kiitos julianna rohkaisevasta sanoistani, ihana kuulla että moni muukin on yksin pärjännyt koska itsellä pelko uupumisesta ja selviämisestä ihan uudessa tilanteessa yksin. Voihan tässä vielä tapahtua vaikka mitä etten lasta koskaan syliin asti saa, mutta yritän silti asennoitua siihen että jos kaikki kuitenkin meneekin hyvin niin mitäs sitten..

Takaisin