Neuvola

Bluemoon

Näppärä viestien naputtelija
Miten teillä on saanut neuvolassa infoa asioista? Mulla jotenkin tuntuu ettei täti osaa vastaa mihinkään kysymyksiin esim kela asiointi yms. Jotenkin ois kiva jos sieltä sais kaiken infon eikä tarvis kalastella ympäriinsä. Tuntuis että se ois hyvää ammattitaitoa tietää vähän muustakin ja osata vastailla edes yleisesti jotain. Isyysvapaiden pitämisestäkään ei osannut sanoa muuta kuin et kysy Kelasta.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on kyllä tosi ihana ja ammattitaitoinen hoitaja neuvolassa. Itseasiassa hoitaja tuntuu olevan monista asioista paremmin perillä kuin neuvolalääkäri.. Mun hoitaja vetää myös niitä alueemme perhatapaamisia, joten syytä ollakin perehtynyt. Itsellä on alusta saakka jäänyt neuvolakäynneistä aina hyvä fiilis. Tulemme hyvin toimeen ja pystyn avoimesti puhumaan myös peloista, ahdistuksista ja muista elämän ongelmistani -ja hoitaja saa minut yleensä aika hyvin rauhoittumaan, uskomaan, että kyllä kaikki järjestyy :)
 
Män en tykkää mun neuvolatädistä yhtään. Mulle on 19vuotiaana tehty abortti koska ehkäisy petti enkä ollut valmis äidiksi. Nyt odotan siis kolmatta lastani ja olin suorastaan järkyttynyt kun neuvolatätini ensimmäisellä käyntikerralla tokaisi "olishan tänne paljon mukavampi elävien lasten tietoja kirjoittaa" :sad001 mä menin ihan sanattomaksi koska mun mielestä ei ole hänen asiansa alkaa moralisoimaan minun yli 10vuoden takaista päätöstä!
Kuitenkin annoin hänelle "uuden mahdollisuuden" mutta kyllä rehellisesti tuntuu turhalta koko neuvolassa käynti. Sydän ääniä kun kuunneltiin hän etsi niitä ihan häpyluun päältä eikä uskonut kun sanoin että liikkeitä tuntuu navan alla. Ei kuulemma voinut olla niin ylhäällä, ja kappas etsimisen jälkeen sieltähän ne löyty :P ja tosiaan kela-asioihin eikä muuhun hän osannut sanoa mitään. Siispä olen ihan onnellinen että käyntejä on melko vähän :) tulipas pitkä sepustus.
 
Kolmas raskaus menossa ja varmaan kymmenes neuvolatäti vuorossa ja olen jo jotenkin luopunut toivosta, että heiltä jotain vastauksia/tietoa saisi. Varmasti ihan ammattitaitoinen tämäkin täti on (ei kai muuta voida palkata?), mutta hössöttää omiaan ja keskittyy epäolennaisiin asioihin. Käyn neuvolassa lähinnä sydänääniä kuuntelemassa ja muutenkin saamassa jonkin asteista vahvistusta, että kaikki on kunnossa. En tosiaan kaipaa yhtäkään ylimääräistä käyntiä. Mielenkiinnolla odotan neuvolalääkärikäyntiä (uusi lääkäri taas), edellisessä raskaudessa lääkärille jouduin esimerkiksi neuvomaan mistä sydänääniä kannattaa kuunnella vko 25 (ei siis todellakaan sieltä häpyluun luotoa)...
 
Kuten jo monessa ketjussa on tullut mainittua niin en ole tyytyväinen neuvolatätimme toimintaan.. Selitystä piisaa, mutta paljon turhaa, eikä itse saa oikein suunvuoroa ja kun itse kysyy jotain, saa hyvin lyhyen epätarkan vastauksen.. Tai juurikin kun kyselin huimauksen, väsytyksen yms mahdollista syytä niin sain vain vastaukseksi, en kyllä nyt tiedä.. En kyllä nyt osaa sanoa.. Käsittääkseni kun tämä on kuitenkin yleinen vaiva..
Saa nähdä nyt parin viikon päästä kun on taas aika sinne, että mitähän siitä käynnistä tulee kun pitäisi Kela asioista yms puhua..
 
Mua häiritsee meidän neuvolatätsyssä se, että hän on nuorempi, ku minä. En tiedä miks se vaivaa, mut vaivaa vähän kuitenkin.
Osaa kyllä asiansa uhan hyvin. Löysi vauvan sydänäänetkin nopeammin/varmemmin, ku lääkäri. Helposti lähestyttävä on ehkä tärkein piirre tuossa ammatissa, et oikeesti pystyy kyselemään, valittamaan ym. kun on tarvetta.
 
En odota, että mun neuvolatäti tietäisi Kelan toiminnasta sen tarkemmin, joskus tuntuu ettei Kelakaan tiedä. Mutta odotan, että äitiysrahojen tm. hakuasiat tietää niin, että homma toimii. Ja että tietää, mitä toimintaa kunta järjestää lapsiperheille, samoin kuin seurakunnan kerhot, päiväkerhot, lasten hoitotilanteen ja onko jotain leikkipuistotoimintaa ja miten sinne pääsee. Samoin odotan, että havaitsee tarvitaanko apua jos masennun, eikä vain totea että "kyllä se siitä", jos tulevaisuudessa valitan väsymystä ja masennusta.

Seuraavalla kerralla onkin eri täti kuin tähän asti. Entinen oli ihan mukava, vaikka itsestä tuntui että asiat oli jo keskusteltu vartissa. No, joskus mieleen tuli keskustellessa asioita joita kysyin ja miehen mielestä oli hyvä kun käsiteltiin ohimennen sitäkin, että seksuaalisuus muuttuu. En tiedä pitäisikö ottaa asia puheeksi miehen kanssa, koska koki asian hyvänä. Omasta mielestäni asia on itsestään selvä, mutta sehän on mun keho joka muuttuu, mies voi olla epätietoinen nykyisistäkin muutoksista.
 
Kuinka usein teillä on neuvola käyntejä? Mä oon tähän mennessä (21+3) tavannut hoitajan 3 kertaa ja lääkärin kerran. Viikon päästä on taas hoitajalle aika ja sitä seuraava joskus lokakuun puolivälissä, eli kuukauden/reilun kuukauden välein. Jotenkin olin kuvitellut että niitä olisi useamminkin..
 
Minulla on nyt 21+6 ollut kolme neuvolaa. Seuraavana vuorossa lääkäri noin kuukauden päästä ja siitä kuukauden päästä taas hoitaja. Ensimmäisessä raskaudessa tähän mennessä oli ollut ehkä 1 kerta enemmän. Loppua kohti käynnit tihenee ja olisikohan viimeisen kuukauden aikana niin, että neuvolassa saa rampata kerran viikossa.

Tässä vielä miten Vantaalla on ajateltu käyntien ajoittuvan:

Vko 8-10 - Ensikäynti neuvolassa terveydenhoitajalla. Neuvolassa tutkitaan virtsan bakteerit. Laboratoriossa tutkitaan veriryhmä, HIV, Hepatiitti-B ja kuppavasta-aineet.
Vko 12-14 - Tarvittaessa käynti lääkärillä tai terveydenhoitajalla
Vko16-18 - Käynti terveydenhoitajalla. (ensisynnyttäjät)
Vko 22-24 - Käynti terveydenhoitajalla, KELA:n avustukset.
Vko26-28 - Lääkärikäynti, (RH- kontrolli tarvittaessa)
Vko 30 - Käynti terveydenhoitajalla. (ensisynnyttäjät)
Vko 32 - Käynti terveydenhoitajalla.
Vko 34 - Käynti terveydenhoitajalla, (ensisynnyttäjät)
Vko 36 - Lääkärikäynti (RH -kontrolli tarvittaessa)
Vko 37 - Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta. (ensisynn.)
Vko 38 - Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta.
Vko 39 - Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta. (ensisynn.)
Vko 40 - Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta.
Vko 41 - Käynti terveydenhoitajalla, sikiön tarjonta, ohjaus jatkoseurantaan
 
Onpas Vantaalla paljon käyntejä. Minulla on tänään 29+0 ja olen käynyt neuvolassa 3 kertaa, ensi viikolla on seuraava. Lisäksi yksi neuvolalääkäri, np- ja rakenne ultra. Sitten tietysti sokerirasitus ja verikokeet, mutta ne on hoidettu näytteenottokeskuksessa, eikä niihin sisälly muuta kuin näytteidenotto. Näin siis Jyväskylässä.

Mitä neuvolatätiin tulee, minun on ihan mukava vanhempi nainen joka tuntuu olevan ihan ajantasalla ja osaa tarvittaessa neuvoa myös kelan kanssa. Mikä minua häiritsee on se että neuvola käynneillä ei tunnu olevan mitään järkevää asiaa jos minä en kysele. Tätsä vain tuijottaa minua kysyvän näköisenä ja minä vaivaantuneena takaisin. Minulla on onneksi ollut täysin tavallinen ja vähä oireinen raskaus, joten kysymyksiä ei ole hirveästi joka neuvola reissulle.
 
Takaisin
Top