neuvola, vauvamaha, seksi

Tatjaana

Oman äänensä löytänyt
Voisiko joku viisaampi neuvoa ensimmäistä lastaan odottavalle (18 vuotias), monennella rv:lla on ensimmäinen neuvola. Itse olen n. 8. viikolla, enkä ole vielä edes varannut neuvolaan aikaa. Olisiko jo korkea aika? Ja tietääkö joku, pystyykö neuvola palveluita käyttämän, jos ei ole asuinpaikkakunnalla kirjoilla.
Miten pian vauvamaha näkyy? Ihan kuin itselläni olisi jo pieni vauvamaha, sillä erään kaverini äitikin huomasi sen. Katsoi vain mahaani ja kysyin että odotanko lasta. Onko se käytännössä mahdollista vielä tässä vaiheessa?
Ja onko teillä ollut ongelmia seksin kanssa raskausaikana? MOnesti joudun miehelleni tuottamaan pettymyksen sängyssä, kun ei vaan haluta! Kertokaa joku tälaiselle tietämättömälle omia kokemuksia ja vastauksia noihin edellisiin!
 
Heippa!!

Itelläni oli ensimmäinen neuvola juuri tuolla 8-9 vkolla. Kannattaahan sitä aikaa varailla.
Saattaa olla tuo sinun vatsan kasvu turvotusta nyt vielä, itse olen vkolla 18 ja selvä vauva maha on ollut esillä vasta muutaman viikon.. tietenkin se vaihtelee,joillekin tulee aikaisemmin ja toisille myöhemmin...
raskauden aikana voipi tulla sellaisia hetkiä kun ei haluta, eikä siitä ainakaan minun mielestä tarvitse ottaa itselleen stressiä..Ei se mies siihen kuole,ettei ihan joka pävä saa![:D][:D]
 
No ainakin itse varasin neuvola-ajan heti kun sain tietää olevani raskaana (n.vko 6) ja sain sen parin viikon päähän, neuvolassa kävin siis ekan kerran rv 8+3.

Vauvamahan näkyminen on aivan yksilöllistä.. Joillain se ei näy vasta kun kuudennella kuulla ja joillain jo melkein alusta asti.. Ihan aluksihan se on lähinnä turvotus joka pyöristyttää mahaa.. [:)] Minultakin arvuuteltiin raskautta kyllä jo todella aikaisessa vaiheessa..

Ja seksistä vielä.. Aika monella täällä on tuntunut olevan ongelmia halujensa kanssa, etenkin raskauden alkuvaiheessa. Siitä oli mielestäni jossain joku keskustelukin käynnissä. [:-] Meilläkin oli halut todella hukassa alkuraskauden ajan, mutta puolen välin tienoilla ne palasivat ja seksielämä on palannut aikalailla normaaliin ruotuunsa. Elä siis huoli, koita vaan saada mieskin ymmärtämään, että tämä on luultavasti väliaikaista. Meillä tuo mies kyllä tuntui kestävän haluttomuuteni suht hyvin, juteltiin asiasta jonkin verran ja nyt tosiaan taas kaikki normaalilla tasolla..[:D]

Toivottavasti näistä nyt jotain apua oli, monesta näistä aiheista on tosiaan ollut keskustelua täällä palstalla ympäriinsä, että etsimällä saattaa löytää paljon kommentteja ja kokemuksia aiheisiin[:)]
 
Mä taisin käydä just viikolla 8 ekassa neuvolassa.

Kantsii etsii netistä se neuvola mihin haluaisit mennä ja soittaa sinne suoraan. Siellä kyllä kertovat mitä pitää tehdä ja milloin.
Itse ainakin olin alussa ihan pihalla että mites nää systeemit toimii [:D]
Huomaa että ainakin joillakin neuvoloilla on tietyt kellonajat jolloin vastaavat puhelimeen.

Ja mahasta: mulla kans näytti maha tosi isolta jo alussa, mutta se johtui järjettömästä turvotuksesta.
Sain sitten "oman" mahani takaisin hetkeksi kun turvotus alkoi helpottaa (oisko ollut joskus viikolla 15), ja sitten se alkoikin kasvaa ihan eri tuntuisesti vauvamahaksi.
Tietty tosi yksilöllistä, mutta luulisin että aika harvalla ensimmäistä odottavalla oikea vauvamaha näkyis jo viikolla 8...?

Ja seksistä: ainakin itse olin tosi nihkeä seksin suhteen ekan kolmanneksen. Asiaa ei helpottanut järjetön huonovointisuus ja uupunut olo. Mutta jossain vaiheessa tämäkin parani. [:)]
Ja laatu myös [:D]

Noin yleisesti voisin sanoa että raskauteen tuntuu kuuluvan mitä ihmeellisempiä oireita. Niitä ihmetellessä se odotus aika sitten meneekin [;)]
Netistä löytyy paljon tietoa, kannattaa surffailla. Tosin ihan kaikkea sielläkään ei ole mainittu. Neuvolan tädit osaa kans auttaa ja vastailla mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin.
 
mä taisin kans käydä eka neuvolan rv 8, varasin ajankin hyvissä ajoin:)
Musta tuntu et mun masu alko näkyy joskus 12 viikolla, mikä oli kylläkin turvotuksen ansiota.Mut sitä ei voinu oikein peittää siitä lähtien enää..

Noi halut voi vielä vaihdella sullaki raskauden aikana, mulla ne on koko ajan pysyneet samana tai oikeestaan vahvistuneet, eli kasvaneet. Nyt on harrastaminen tosin tukalampaa ja vaikeampaa kun tuota elopainoa on kertynyt jo ihan mukavasti[:D] Mutta miehesi tulee sopeutua tilanteeseen, aika menee kuitenkin suhteellisen nopeaa ja seksi tuntuu olevan kuitenkin pienin vitsaus kaiken tämän odotuksen keskellä.. saapi luvan siis jaksaa, nyt on kyse sinun voinnista, ja miehesi tulee tämä ymmärtää. Miehesi tulee kohtaamaan luultavasti vähän muutakin oikkuilua kuin haluttomuuden[&:]  Itsellä ainakin mielialat heitteli alkuraskaudessa niin kauheasti ettei tiennyt koskaan millä jalalla sitä on tänään noustu, nyt se on lähinnä huvittavaa, kuinka mitättömistä asioista sitä vauhkos tai oli vauhkoamatta [:D]

onnellista odotusta[;)]
 
Tatjaana Ehkei hän juuri mahastasi raskautta tajunnut. Siihen riittää katse, kasvoilla käyvä ilme, jokin mitä sanot... Vatsaasi vilkaistessaan hän vain sai ahaa-elämyksen.
Itse tiesin noin vuosi etukäteen siskoni aikomuksen yrittää lasta. Ja hän puhui vain hammaslääkäristä! Mutta se kasvoilla käynyt ilme, se paljasti. Arvasin kertomatta hänen raskautensakin vain hyvin pienistä vihjeistä.
 
mulla on röllömahaa ennestään jo sen verran ettei tahdo vauvamaha tulla esiin (rv 17+5). Toisaalta, silloin kun en vielä odottanut, kyseltiin olenko raskaana. Se oli to-del-la ärsyttävää, noloakin.

Seksihaluja on odoteltu jo jonkin aikaa. Ehkä just silloin, kun mies on jossain (tai kesken unien!) tulee haluja, mut sit ne onkin jo ohi kun tilaisuus koittaa....
 
Itelläni oli aika pikkuinen massu ennen raskautta, mutta kyllä se turvotus tuntui alkavan jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Nyt on rv20 ja mun maha on jo aika iso. Täytyy kyllä myöntää ettei kaikki turvotus oo tota raskautta, vaan on sitä ihraakin kertynyt jo jonkin verran. Tuntuu että mul on koko ajan joku välipala meneillään. Mut oon vielä niin nuori et luotan siihen et nää "raskauskilot" lähtee helposti :)
Seksi oli ekalla kolmanneksella aika vähäistä kun mulla oli niin paljon pahoinvointia. Ja välillä mies siitä huomauttelikin, ihan leikillään kylläkin, mut tuli silti aina paha mieli... Mutta nyt kun raskaus on edennyt, niin halut on kasvaneet. Välillä haluttaa useita kertoja päivässä ja nykyään mies jo välillä anelee että jättäisin sen edes hetkeksi rauhaan :D Tuntuu et usein meidän halut menee ihan ristiin. Mä herään joskus aamuyöllä käymään pissalla ja sit yhtäkkiä hoksaankin et "Hei, nythän tekis mieli!" ja sit yritän kihnuttaa itteeni miestä vasten ja toinen pyytää et sais vielä hetken nukkua...ja sit joskus illalla se tekee aloitteen just silloin kun mua närästää ihan kauheesti ja on muutenkin ihan pöhöttynyt olo.
Tää raskaus on kyllä tehnyt hyvää meidän seksielämällemme. Jotenkin osaan nyt heittäytyä paremmin touhuun mukaan ja osaan nauttia siitä enemmän kuin ennen.
 
Mulla taas hiukan toisinpäin, mua ihan alkuraskaudesta saakka haluttanu ihan hirveesti. Mieskin oli vielä alussa tosi innostunu, melki joka päivä tai sit joka toinen päivä.
Nyt kun tää vauvamaha todella on pullahtanu esiin, niin seksi vähentyny ja mää hermoon välillä aikalailla tosta. Kerran viikossa nykysin ja ollaan juteltu miehen kanssa tästä. Mutta ei kuulema haittaa tää mun muuttunu ulkonäkö. Kun kysyin ihan suoraan mieheltä et johtuuko toi kerran viikossa tahti siitä kun mulle on noita raskauskiloja tullu paljon ja sit tää maha. Ei kuulema johdu mistää tollasista. Enkä oikein oo saanu mitään selitystä tohon mieheltä. Ei mikään ihme että aika useesti on kaikkee muuta kun seksikäs ja kaunis olo [&o]. Mut suuseksi kelpaa vaikka joka päivä, ite jääki sit ilman ja tulee jotenkin paha mieli tosta. Laskettu aika 29.3.
 
Aika moni mies reagoi tohon kasvavaan mahaan, ja eiköhän se siitä johdu teilläkin, mikäli parisuhde muuten kunnossa. Ja aika harva mies uskaltaa sanoa, että se oikeesti johtuu siitä. Mulla ei varmaan mies aluks uskaltaiskaan, kun tietäs mitä siitä tulis. Raivostuisin ja tyyliin sanoisin että iteähän olet mut tähän tilaan laittanut jne. Olisin kyllä todella loukkaantunut, tiedän. Onneks mun ukolle on kuulemma ihan sama miltä mä näytän, kunhan painan alle satasen, koska se olen kuitenkin minä.. Rakastaa mua, ei niinkään mun kroppaa. 

Toi suihinotto on melko ristiriitanen juttu, monella.. Siis juuri tämä, että otetaan suihin ja jäädä siinä sitten itse kihisemään halusta kun mies vastaavasti makaa tyytyväisenä tyydytettynä. Juu, kyllä mullekin tulis "jotenkin paha mieli tosta" [:D], vituttas suorastaan [:D] Kyllä mäkin otan suihin, ja tykkäänkin siitä, mutta tyydytän miehen pelkästään sillä vain silloin, kun itseä ei syystä tai toisesta haluta tai tyyliin joka toinen kk, ihan miellyttämisen halusta. Sano sille miehelles, että jos sä otat siltä suihin, niin sen pitäs tyydyttää sut sitten tavalla tai toisella. Onhan niitä dildoja ja muita, kunnon sormikin luulis monelle riittävän.[;)]
 
Alkuraskaudessa väsytti aina--> ei haluttanu. Nyt ku on taas alkanu haluttaan, maha on eessä :D:D. Vaikeaa! Oli tuossa välissä kausi, ko maha ei ollu vielä niin iso, niin oli helpompaa :).
 
Mä soitin neuvolaan muutama päivä kun olin testin tehnyt,koska on suositeltavaa,että varais neuvolan rv 8 tai viimeistään rv 10. Ja kun menin neuvolaan,sain tietää ekan kerran viikot millä meen ja se oli rv 8+3.
Vauvamaha mulla alkoi näkyä rv 17-18 sillee,että itse tiedostin sen ja muut näkivät myös pienen pömpön. Muuten en tiedä onko mahdollista vielä rv 8...sehän riippuu tietysti henkilöstä,kaikilla on erilainen kasvuvauhti yms.
Ja seksistä...oli alkuraskaudessa ongelma,koska pelkäsin että vahingoitetaan alkiota,mutta nyt myöhemmin niin ei ole muita ongelmia oikeestaan ollut,kun maha on vähän tiellä [;)] ei voi painautua miehen syleilyyn enää silleen niinkun ennen raskautta ja jos on ns.ohjaksissa niin hengästyy helposti...[8|][:D]
Viimeksi tunsin olon tosi kiusalliseksi ja kysyin mieheltä "onko mun maha tiellä? .." ja hän vaan,että "kyllä se vähän on..[;)]" [:D] eipä oikein muuta. :)
 
No kyllä mulla on näkynyt alusta asti 'vauvamaha' vaikka ensimmäistä odotankin. Olen kyllä tosi hoikka varsinkin vyötäröstä ja muistan kun tein testin marraskuun lopulla 2009 ja 5.12 oli joulujuhlatanssiesitys niin vatsa oli jo siellä turvoksissa. Ja äitiysfarkut ostin muistaakseni viikolla 10. Nyt viikolla 22 vatsa on jo niin iso, että voisin olla vaikka kuudennella tai seitsemännellä kuulla raskaana. Mutta jollakin työkaverilla oli kuulemma alkanut näkymään vasta kuudennella kuulla kunnolla, että tämä vaihtelee yksilöllisesti!

Neuvolaan kannattaa soittaa mahdollisimman aikaisin, koska ainakin Helsingissä ekat neuvolakäynnit on viikoilla 8-10 sen takia että jos haluaa np-ultraan (1. ultra jossa katsotaan niskapoimu) se täytyy tehdä viimeistään viikolla 13+6 (10+0 - 13+6 Helsingissä). Oma neuvolakäyntini oli viikolla 8+2 ja sitten tulikin kiire varata niskapoimu-ultraan aikaa, koska Kättärillä oli aikamoinen jono. Sittenhän ei enää kiirettä olekaan. Neuvolakäyntejä tähän mennessä vasta kaksi (huomenna kolmas) ja ultria takana kaksi. Toinen ultra (rakenneultra) tehdään viikoilla 18-21. Toisen ultran päivämäärä tuli samalla kuin kotiin tuli vahvistuskirje ensimmäisestä ultrasta Toinen neuvola on muistaakseni vasta noin viikolla 16 (siis puhun edelleen Helsingistä), mutta kai ne tästä eteenpäin alkaa tulla useammin.
 
Mullakin vauvamaha alkoi kyllä näkymään tosi aikasessa vaiheessa. Turvotustakin siitä varmasti oli osa, mutta eipä tuo kumpu tuosta ole missään vaiheessa pienentynyt. Painokaan ei ollut kuitenkaan noussut ensimmäisen ja toisen neuvolakäynnin välillä kuin 100 grammaa joten ei se normi lihomistakaan ollut. Tällähetkellä olen rv 15+1 ja vauvamaha näkyy jo huomattavasti, niin että muutkin sen jo huomaa selvästi. Saa nähä kuinka isoksi tässä vielä kasvaakaan! [:D]

Seksistä sen verran, että meillä oli heti alussa aktiivisempi kausi, jonka jälkeen hieman laantui huonovointisuuden ja haluttomuuden vuoksi ja sen jälkeen taas nousi aktiivisemmaksi. Eli taitaa mennä heittelemällä läpi raskauden halujen suhteen niin isällä kuin äidilläkin.. [:)]

Oho, tuo alkukirjoitus olikin kirjoitettu jo alkuvuodesta.. noh enpähän viitsi enää pyyhkiäkään [:D]
 
Takaisin
Top