Neuvola-/ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Felia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lahdessa ainakaan, ei joka neuvolassa ole ultralaitteita. Sen sijaan lääkärikäynnit, joita on kolme raskauaikana (n. Rv 10, rv 25 ja rv 35) on keskitetty pääterveyskeskukseen, jossa myös joka kerran ultrataan. Lisäksi on keskussairaalassa np-ultra ja rakenneultra. Eli 5 ultrausta yhteensä. Minusta se on paljon!
10vuotta sitten oli tasan yksi kaupungin kustantama ultra koko raskausaikana, joten onhan tilanne paljon parempi.
Mä kyllä ymmärrän senkin ettei ekalla neuvolakäynnillä ultrailla vaan odotellaan ohi kriittisimmät viikot. Jos on keskenmenoja, tuulimunia tms, niin sitten käsittääkseni pääsee jonkinlaiseen ultraan. Itsellä kun on normaalit raskaudet takana, niin ajattelen ettei tuo 1,5kk odottelu ekaan ultraan niin pitkä aika ole.
Mutta ymmärrän kyllä tuntemukset alkuraskaudessa ja epävarmuuden ja pelon, mutta tällaisia nämä asiat tuppaa olemaan. Eivät ole meidän käsissä. Kesken voi mennä, vaikka syke olisi näkynytkin, ja toisilla "liian" pienestä lähes sykkeettömästä alkiosta kasvaa potra vauva.
Ehkäpä maltti on valttia :)

Mäkin sain vihdoin varattua neuvolan. Se on 6.5. Rv 8+5

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Gatusa: Mulle neuvolan täti sanoi silloin kun ultraa kinusin, että heidän ultra näyttää parhaiten 7 viikolta eteenpäin. Tarkoitti siis 7+ eli kahdeksatta viikkoa, koska varasi ajan mulle just sille päivälle kun tuli 7+0 täyteen. En tiedä tarkoittiko hän sydänääniä vai mitä. Lääkäri ei voinut mitään sanoa siitä löydöksestään muuta kuin koon. Kai se pallo sitten oli se ruskuaispussi. Onneksi vuoto taitaa vihdoinkin alkaa vähenemään, onhan sitä tässä jo kolme viikkoa kestänyt. Sitäkin lääkäri piti normaalina vaikka selitin että mustia hyytymiä on tullut myös. En ole viime sunnuntain jälkeen testiä uskaltanut tehdä, ehkä sen digin voisi viimeistään ensi viikolla tehdä. Veikkaan kyl et siellä afrikassakin on paremmat laitteet kun tässä kaupungissa, jonka taloudellinen tilanne muutenkin on aikas heikko 8)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

ESpoon puolella, ainakin kun varaa ekan neuvolan, haastatellaan jo hyvin mun mielestä puhelimessa ja neuvotaan jos tarvetta ja lähetetään postissa lomakkeita ja tietoa sallituista/kielletyista ruoka-aineista ja sikiöseuloista. Tää paketti tuli postissa kaksi päivää siitä kun varasin ajan.

Ja kaikki ultrat hoidetaan täällä Jorvissa. Neuvoloissa ei käsittääkseni ole missään ultralaitteita, vain sydänäänikuuntelu laitteet.

I-P, Mitä meinaat "yksin jättämisellä" :oops: ??

tinakenkätyttö tuo on iha mahollista, inshaAllah saat hyviä uutisia sitten ku pääset ultraan :)

onneks mulla on jo yks lapsi entuudestaan ni tietää aika hyvin noit neuvolajuttui ku täällä ei hirveest vissii selitellä mitä tulee syödä ja mitä välttää. suomessa mä varmaa saisin hirveen ukaasin nytte ku mulla iski hirvee karkinhimo. äippä olli lähettän karkkia meille ni nyt vähä kerrallaa on tullu syötyä aina, etenki nyt ku äske tein pikasiivouksen (ei oikei energiaa riitä mihinkää ja huono olo) ni tuli vähä naposteltuu.

LeLu: Meinaan tuota samaa asiaa mistä Rigokin mainitsi aiemmin. Ensiodottajana kaipaisi tukea ja neuvoja, mutta itse pitää netistä googletella ja eka neuvola on vasta rv 8-10. Tokihan sinne saa soittaa ja kysyä, jos joku asia askarruttaa, mikä on hyvä asia. Ensiodottajana en välttämättä osaa kysyä olennaisia asioita, kun en tiedä mikä on olennaista ja mikä ei :rolleyes: Lisäksi näin ensipuraisulla tuli neuvolan puhelimesta olo, että tietävätkö he nyt siellä kuitenkaan ihan kaikkea mitä pitäisi tietää..

Itseäni askarruttaa mm. että mitä allergialääkkeitä voin huoletta syödä nyt keväällä. Neuvolan auttava puhelin ja yksityisellä puolella varhaisultran tehnyt lääkäri puhuivat asiassa ristiin. Netissäkin on melko ristiriitaista tietoa asiasta. En nyt sitten tiedä ketä uskoa. Lienee paras kysyä vielä kolmannelta tai neljänneltä osapuolelta asiaa? Kysymyksen luulisi olevan melko yleinen varsinkin nyt keväällä siitepölyjen aikaan, joten ihmettelen suuresti kuinka näinkin yksinkertaista tietoa joutuu itse kaivamaan ja selvittämään.

komppaan tätä. Muistan saman tunteen esikoista odottaessani kun taas nyt tilanne on toinen kun kerran on kaiken läpikäynyt. Myös muistan viimekerrasta kun vertailimme neuvoloitamme että niissä on HURJA ero! Tietämys ja välittäminen vaihtelivat todella paljon jo eri kuntien välillä, myös neovolatädeissä on isoja eroja. En voi kun toivottaa pitkää pinnaa ja pitämään puolensa ja vaatimaan vastauksia ja hyvää hoitoa!

No ymmärrän kyllä huolen ja halun tietää että mitä masussa kasvaa ja halun saada tiedon siitä, että kaikki olisi hyvin. Mutta ikävä tosi asia on vaan se, että varhaisultrassakaan käynti ei vain poista KM:riskiä. Eikä neuvollassa käynti. Toki olisi varmasti juuri saada tietoa tms. ruoka asioista mutta kun km ei voi itse mitenkään vaikuttaa. Luulen että myös säästö syistä et ns. "turhia"(tarkoitan niitä mitkä tehdään ennen vk. 11+0-13) ultria ei tehdä.
JA MILLÄÄN TAVALLA EI OLE tarkoitus vähätellä kenenkään huolta asioista.

Mutta se on kyllä ikävä huomata juuri täällä ja ystävien joukossa jotka asuvat eri paikkakunnilla, kuinka erillailla asioita hoidetaan. Ja juuri myös neuvolatätienkin välinen ero :sad001

Itse olen saanut km -12 toukokuussa ja juuri sillon olin kerran kerennyt käymään neuvolassa. Henk.kohtasesti koin sen raastavana kun oli jo "saanut" niin paljon tietoa.

Myös siitä syystä täällä on hyvä "yhteisö" mistä kysellä ja jakaa :)

Nyt kun tämä raskaus tuli ilmi, oli pakko soittaa neuvolan neuvonta puhelimeen, kun olisi ollut kahden hampaan poisto tässä ens viikolla ja tiedän että vahvoja särkylääkkeitä olisin joutunut ottamaan (viimeksi sain Panacodia) mutta ei osannut sanoa kuinka vaikuttaa, mutta silti suositteli kierrellen että jos ei oo pakko poistaa heti niin ehkä kannattaa perua. Tokas vaan että "panacodilla" ei ole todettu olevan vaikutusta keskenmenoihin. Nooh, peruin silti:cool:

IP itellä oli esikoist oottaes käytös cetirizin ja on tälläkin kertaa, sillo lääkäri totes että sen kun käytät cetiriziniä. Selkäkipuihi vikal kolmanneksel tuli resepti panacodiin ku oli jäätävät selkäkivut mutten ottan ikinä kuitenkaa.

Esikoista oottaessa käytiin kahesti yksityisellä ultrassa, oli n.50e kerta. Nyt aattelin malttaa mieleni ihan sinne kaupungin puolesta järjestettävään ultraan asti. :P

Hei, haluisko joku laittaa esikoistaan odottavalle tietämättömälle vähän sananselitystä, näitä termejä kun vilisee :) np-ultra, nt-ultra, ar-ultra...? Sikiöseulonnat ja rakenneultra on tuttuja termejä, ja ar:n kuvittelisin viittaavan alkuraskauteen, mutta oon vähän pihalla! :) Eiköhän ne tästä pikkuhiljaa termitkin tuu tutuksi kun eka neuvolakäynti on reilun viikon päästä. Eipä meille Jyväskylässä oo tullut ennen ekaa käyntiä mitään infopakettia, ruokasuositukset yms on kaikki täytynyt itse etsiä netin tietoviidakosta.

np- on niskapoimu ja nt- on niskaturvotus. Sama asia siis vaan eri termeillä, ja liittyvät noihin sikiöseulontoihin yhdessä verikokeiden kanssa. Ar on tosiaan lyhenne alkuraskaudesta.

• Tykkään
Reaktiot: <3
Jaa, oliko näissä tykkää-nappuloissa sitä "kateellinen" vaihtoehtoo.... ;) :D

Ou jee, huomenna olis vihdoin eka neuvola! :grin Mä NIIIN toivon, että ne ultraa, kun olen sitä erikseen pyytänyt edellisen keskenmenon takia. Toisaalta mulla on nyt menyt paremmin kuin viimeksi (=ei vuotoa), vaikka oireet ny muuten onkin aika vähäiset, mutta olis silti kiva nähdä onks siellä masussa ketään!

Jansku82, minäkin tökkäisin "kateellinen"-nappulaa, jos sellainen olisi! :)

Hitsi mies alkoi tänään puhumaan, että hänellä on huomenna töissä joku juttu mikä on pakko ehtiä hoitaa. Toivottavasti se nyt sitten ehtii mukaan neuvolaan, ettei tartte yksin mennä!!!

felia maltan tuskin oottaa että saan kuulla mitä uutisia saat, yhtä paljon jänitän omaa huomista lääkäriä (mikäli se on paikalla ku en tiä tästä uudesta lääkäristä ollenkaa, entisel oli klinikka ni oli vain 2pvä viikossa terveyskeskuksessa ja ne oli ma ja la) saadaa molemmat sit kertoa uutiset, itellä oireet kadonnu aika pitkälti jo eli en yhtää tiä missä mennää. no esikosta ei ollu oireita ollenkaa, sitä edeltäneestä oksensin kerran ja siinä oli oireet, vain vessas käytii useammin.

Gatusa kerron kyl huomenna mitä neuvolassa tapahtui, heti kun ehdin eli varmaan vasta illalla. Miehen vanhemmat tulee huomenna kylään ja aiotaan kertoa niille uutiset. ;-) Toivottavasti sun lääkäri on paikalla ja saat selvyyden tilanteeseen! Jännät paikat meillä :-)

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app

juu on ja nyt ei olekaa varmaa pääsenkö huomen lääkäriin, historia toistaa itseään. sanoin ukolle että hei mulla on käytännösottaen suunnillee kaikki oireet kadonnu tässä muutamassa päivässä et ois iha paikallaa käydä koska mulla se on aina enteilly huonoa (ellei sit tämä ole samanlaine ku mun elämäni eka raskaus josta silloinen poikakaveri hankkiutu eroon ku olin jo pitkällä).

Hui miten poikakaveri voi hankkiutua eroon sikiöstä? Ei tarvii kertoa, jos et halua. Mietityttää vain, että voisko joku tosiaan tehdä jotain millä aiheuttaa toiselle keskenmenon... Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin? o_O

En tiedä tuosta Gatusan aikaisemmasta tilanteesta, mutta kyllähän väkivalta, isku sopivaan kohtaan, tai vaan riittävän kova isku, voi aiheuttaa keskenmenon tai synnytyksen käynnistymisen.

Mä työskentelen kehitysvammaisten parissa, ja tuosta yllämainitusta syystä meillä ollaan tosi tarkkoja siitä, että raskaanaolevat ei työskentele tietyissä yksiköissä (tai jos työskentelevät, ottavat henkilökohtaisen riskin johon TA ei kuulu millään lailla jos jotain sikiölle sattuu).

Mikä on Gatusan vointi tänään?

Mä olen menossa huomenna (rv7+1) ar-ultraan ja olen nyt jo jännityksestä ja kauhusta jäykkänä.. mieskään ei pääse mukaan tueksi töiden takia. Toivottavasti saan sieltä hyviä uutisia, tämä odottaminen ja jännitys on raastavaa..

Takaisin