Neuvola lääkärikäynnit

Senni_

Piirimestaruustason postaaja
Joulumammat 2016
Hei,, onko muilla jo neuvolasta varattu lääkärikäynti tai milloin sellainen pitäisi edes varata.
Olen itse RV nyt 12+5 ja olen käynyt kerran neuvolas ja nyt 12+2 kävin ultrassa ja seuraava neuvola missä terveydenhoitaja käynti tulossa syyskuussa jolloin viikkoja 16+3.
Luin terveyskirjastosta et se lääkärikäynti pitäisi olla rv 10-15. Joten nyt en ymmärrä et meenkö ihan rauhas ensiks terveydenhoitajalle vai pitäisikö mun nyt soittaa neuvolaan ja varata se lääkärikäynti?

Kokemuksia..
 
Turussa ainakin eka lääkäri on nt- ultra eli täällä sen ultran tekee lääkäri. Ei sitä varsinaiseksi käynniks voi kyllä kutsua, kun viimeksi taidettiin olla siellä vastaanotolla max 10 minsaa eikä se lääkäri tehny muuta ku ultras ja katto et kaikki on ok:) käytännöt tietty vaihtelee kuntien välillä, mut kyllä mulle on neuvolassa aina tosi selkeesti kerrottu milloin on seuraava käynti ja kenellä se on.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Mulle varattiin ekalla neuvolakäynnillä lääkäriaika 2 vkon päähän. Kysyin mitä siellä tapahtuu, niin sanoi että tehdään sisätutkimus ja kurkataan myös ultralla. Mulla osuu lääkäriaika viikoille 11+0. Niin joo ja erikseen on sitten vielä tästä viikon päästä se nt-ultra.
 
Meillä täällä pikkukylässä on ulkoistetut ultrat (hoitajan tekemä), eka mulle osuu 11+6 ja eka lääkäri on varattu ekan neuvolan yhteydessä (olikohan silloin 6+2) ja on vasta ultran jälkeen syyskuussa kun ois 13+2.
 
Meillä on vähennetty lääkärikäyntejä, joten eka on rv 18 ja toinen on rv 36-37

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Ihan yleisesti niitä on nyt vähennetty joka paikassa :)
Eli neuvolan valinta.

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Mullekin sanottiin että tarpeen mukaan muutenkin neuvola käynnit,joten tuskin edes tulee noita kaikkia käyntejä mitä mukaan saadussa lapussa oli.
 
Mulla oli ekassa kun vielä Naantalissa asuttiin niin ultran jälkeisessä neuvolassa lääkäri mukana jolloin tehtiin myös tarkastus. Nyt kun asutaan Nousiaisissa niin mulla tulee olemaan ultran jälkeen ensin neuvola ja siitä kuukauden päästä lääkäri...
 
Mulla oli eka neuvola heinäkuun lopussa ja syyskuussa lääkäri. Ultra nyt 2.9 ja seuraava neuvola sitten 17.9. Mutta kuulemma on vähennetty ellei raskaudessa ole jotain poikkeavaa.

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Minulla myös varattiin ekan neuvolakäynnin yhteydessä seulat, lääkärikäynti ja nt-ultra. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kuunneltiin sydänäänet, samalla lääkäri varasi uuden neuvola-ajan. Ultraa meidän huikeassa neuvolassa/tk:ssa ei ole, ja ultrat on keskitetty toiselle paikkakunnalle. En tiedä mitä käyntejä seuraavan neuvolan jälkeen on..
 
Mulla oli eka neuvolalääkäri tänään :) Sisätutkimus tehtiin ja kurkattiin myös ultralla! 44mm joka vastaa juuri mitä pitääkin eli 11+2. Pikkusella oli lepotauko meneillään mutta sitten alkoi sätkytteleen käsillä :Heartred
 
Eilen oli raskauden ensimmäinen lääkärintarkastus. Pieni kunta ja todella mukava kokenut naislääkäri, sopii hyvin!! Sitä ennen oli vartin rupattelu hoitajan kanssa (toka th-tapaaminen) ja se ei kyl ollu yhtä mukava, ei tuntunu olevan ollenkaan kiinnostunu kuulemaan meidän asioita. Tuli kummallinen olo siitä mutta lääkäri onneks paikkas :)

Eikä mikään ihme et vähän väsyttää, hemoglobiini oli nyt jo laskenu 132:sta (31.7.) 108:aan... en saanut rautakuuria vielä, halusi ensin tarkistaa että onko veressä kaikki kunnossa. Eilisestä asti siis oltu ravinnoitta (töissä söin vielä pientä 21.30 et jaksaisin ajaa kotiin töiden jälkeen) ja juomatta. Ja vaikka mikään ei ole juuri maistunu, niin nyt tekis niin mieli syödä!!

Th joka otti hb-kokeen tosin saattoi toimia väärin. Itse oisin ainakin ottanu uuden näytteen enkä puristanu sormee enempää. Näin itsekin hoitajana siis.. tosin en tiedä hemoglobiini juurikaan, ehkä se mittas sen oikein... selviääpähän huomenna kun lääkäri soittaa ja kertoo tulokset. :)
 
Minua sekoittaa yleisiin ohjeisiin nähden se, että mulle varattiin eka lääkäriaika samalla, kun soitin ekan neuvola-ajan. Ja nämä varattiin ja ovat jo olleita ja menneitä, mutta siis tuo eka lääkäri oli 8+4... Toki oli mahtavaa, että siinä pääsi jo näkemään elävää elämää ultran kautta :)
 
Hello

Kunnilla on erilainen käytäntö, mut suositus on et lääkärin käyntejä olis 3 raskauden aikana. Jokaisessa kolmanneksessa yksi. Oliko Rv 14-16, 24-26, ja 36.

Ainakin Espoossa alkuraskauden lääkärinkäynti on lopettu. En tiedä miten muualla.



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä ei oo ultraa lukuun ottamatta ollu yhtään lääkäriä, eikä neuvolatäti edes käskeny varata. Tosin se täti oli muutenkin ihan aloittelija (siis iäkäs, mutta kuulemma monen vuoden tauon jälkeen taas äitiysneuvolassa) että liekö ihan tiennyt kaikkea kun sössi jo pari muutakin juttua esim labra-asiassa...täytynee soittaa ja varmistaa ja varata sit vaikka itse. Tänään oli kumminkin eka julkisen tarjoama ultra, ja siellä se pikkuinen mönki ja vilkutteli... :)
 
Kiitos kaikille vastaneista! :) onpa kyllä vähän niit käyntejä.. Soitin neuvolaan ja siellä sanottiin että n. 24-30 viikkoilla eka lääkäri käynti. Nt ultraankin teki kätilö joka kyllä hyvin osasi hommansa. Ensi viikolla olisi sitten toinen neuvolakäynti terveydenhoitajalla jolloin rv 16+3 :) Tulispa nopeesti jo rakenneultra mutta sinne vielä ikuisuus..
 
Takaisin
Top