Neuvola kuulumisia!

supernova

Vauhtiin päässyt keskustelija
Avaanpa uuden ketjun johon voidaan päivittää neuvolakäyntien kuulumisia. Ekaa visiittiä odotellen.
 
Mä voisin tähän kirjotella jo ku tuli sielä neuvolas käytyä keskiviikkona. Siis mullahan oli tilanne että toukka on joko 4vkoa tai 8vkoa pitkällä, sielä ultrattiin ja todettiin että rv8+6 oli menossa silloin. Normaalit neuvolajutut, lippulappusia olis kauheesti jakanu mutta sanoin etten halua niitä ku ei oo kauaa ku viimeksi oon niitä lueskellu :) Sit katottiin normi paino, hb ja RR. Sitte tehtiin lähetteet labraan niihin "tauti"kokeisiin, eli b-hepis, hiv ja kuppako siinä oli ja veriryhmät ja jotain :) Olin muuten aika tyytyväinen mun hb:een, oli 138 ku viimeksi ekalla käynnillä oli jotain 120 luokkaa ja sainki alkaa melki heti popsimaan rautaa.. Vaikka tuttua juttua oli niin meni sielä tunti kutienkin reissulla ja vaikka kuitenki jätettiin noita keskusteluja alkosta ja muista vähemmälle, vanhemmista tiedoista vaan kopio uusiin :D Ihana neuvolatäti, oli kyllä tosi rennon oloinen ja mukava! Eikä sanonu että imettäminen pitäis lopettaa tän ykkösen kans vaan sanoi että jatka ihmeessä! (monethan vissiin ei suosittele raskausaikana imetystä). 

Ensimmäinen lääkäriaikaki varattiin siinä samalla, 17.2 pitäis mennä tutkittavaksi. Np ultraanki tuli sitte aika jo seuraavana päivänä, se on vasta 3.2 ja viikkoja sillon jo 13+jotain..
 
Minä tein visiitin neuvolassa tiistaina. Ihan normi käynti, ja kysäisin josko oltais sydänääniä voitu kuunnella. No heidän uus laite ei kuulemma kuule tähän aikaan raskautta, ja pelkkä sydänäänten kuuntelu aika varattiin 10 viikolle. joka on mun mielestä kiva, ettei mun tarvi näiden vastoinkäymisten jälkeen jäädä odottelemaan siihen 12 viikolle, ja huomata taas että turhaan olen vauvaa halunnut kun sikiötä ei ole, tai on kuollut. 

Puhuttiin näistä mitä ei saisi syödä, ja mitä saa syödä. Light cokiksesta mulle sanottiin viimeksi jo aikaa varatessani, että älä juo. nyt sitä ei mainittu missään eikä nämä neuvolatädit (harjoittelija ja oma neukkutätini) eivät olleet koskaan moisesta kuulleetkaan. Ja sitten kertoivat, että ruotsissa on poistumassa neuvoloista nuo listat "mitä suositellaan vältettävän" Olenkin itse ollut sitä mieltä, että jos mun vauva kuolee siihen että mä syön 2 siivua kylmäsavulohta, niin sen lapsen ei todellaakaan ole tarkoitus syntyä. eikä ennnenvanhaa ole mitään tuollaisia kielletty, ja lapsia on syntynyt. Yhtälailla kun on keskenmenojakin, niistä vain ei ole puhuttu. en tietenkään tota lohtakaan söisi nyt sitä paketillista, mitä voisin normaalisti vetästä kylmiltäni. pari siivua otin jouluna. enkä mä niitä muuten osta... Nyt sitten jänskätään 28 päivään, että kuuluuko sydän. Kunpa meidän kärsimykset olis ohi, ja meille suotas vihdoin se pienokainen...
 
ois kyl kiva päästä käymää neuvolassa mutta mulla on ny siirretty aikaa jo kaks kertaa ku se täti siä on kipeenä.. ehkäpä sitten jo ens viikolla :)
 
Me käytiin 12.1. terveyskeskuksessa varhaisraskauden ultrassa. Lähettivät sinne neuvolasta tuon edellisen raskauden keskenmenon takia (miten et muuten Heikku pääse semmoiseen kun sulla niitä niin monta takana?)

Kivi putosi sydämeltä kun syke löydettiin ja pavun todettiin vastaavan odotettuja viikkoja (rv7+3). 1,25cm oli pituutta :D Seuraavaksi maanantaina 16.1 neuvolaan, mutta sepä taitaa olla vaan semmoinen "paperi/esitereissu".
 
Lähete pistettiin keskussairaalaan, mutta vastaus oli että eivät voi tehdä mitään jos keskenmeno taas tulee, ja tottahan se on. Eihän se varhaisultra mitään auta... Esim. jos olisin ollut viime kerralla vaikka 8 viikolla ultrassa, niin kaikki olisi ollut vielä silloin hyvin? Kun sikiö oli lopettanut kasvamisen vasta 9 viikolla...
 
Mulla kans tiedossa ensimmäinen neuvola ens kuun 8 päivä ja vähä jänskättää mennä. :) Pitää varmaan myös varhaisultrasta kysästä, jos niitten koneella sydän ääniä vois kuunnella niin ei tarvis miettiä. Kyllä tämä vaan nii ihmeelliseltä tuntuu kun odottaa vaikkei siltä edes tunnu. Toivon että siellä se myös pysyisi. :)
 
Nonii, ny olis taas nva lääkäri takana.. Kaikki oikein hyvin, ultrattiin ja kaveri sielä heilu menemäään tyytyväisenä. Tympee lääkäri vaan oli ku voivotteli jaksamista kahden pienen kans ja muuta.. Mutta onneksi ei oo sen asia ollenkaa!! :D Pari viikkoa ja sit olis np-ultra:) Saa taas nähä ton pikkuviuhtojan tuola <3 Ja isiki pääsee vihdoin sitä kattoon :)
 
Noh niin! Eka neuvola takana, sieltähän ne sydänäänet kuului, ja ultrassakin näkyi tyytyväinen maha-asukas! Vaikutti asukas kuulemma paria päivää vahnemmalta, mitä arvioitiin kierron perusteella, mutta sehän tarkentuu seuraavassa ultrassa. Sain ultraan ajan parin viikon päähän ja sitten oisikin jo eka lääkäri-aika :) Päivät ja viikot menee että hupsis vaan kun esikoisen kanssa touhutaan, kun muistelee ekaa raskautta, niin aika meni ihan älyttömän hitaasti.
 
Me käytiin tiistaina neuvolassa pienen sydänäänet kuultiin ja nähtiin (166lyöntiä/min) ja kun se neuvolatäti koitti mahaa niin sanoi vaan että ohho onpa iso ja arveli että olen pidemmällä kun 9viikkoa..(mahankoko vastaa 15viikkoa) kehotti tilaamaan ajan np-ultraan mahdollisimman äkkiä, ja sainkin ajan maanantaiksi. Nyt jännittää!
 
Oi joi, kylläpä Nukkaposkella nyt jännät paikat! Aattele jos onkin jo monta viikkoa eellenpänä, ihanaa :)) Meillä np-ultra kuun lopulla :)
 
No niin, tääläkin eka neuvola takana. Kaikki ok. Ja sydänäänetkin kuului hyvin jopa 180 oli. Ihanaa. Nyt on taas kevyt olo. Ja tätikin oli kiva.

Ja seuraava aika onkin sit lääkäri. Virallisissa lapuissa näillä viikoilla on vain ensisynnyttäjillä tuo lekuri, mutta ei se mitään sanonut, muuta kuin, että seuraavalla kerralla lääkäri ja kivahan se on käydä taas toosaansa esittelemässä. Yäk. Ja mua inhottaa se lekuri erityisesti siksi, että se on meidän naapuri! Se oli meillä esikon 1,5 vuotis neuvolassakin ja se on niin omituinen. Ei ollenkaan sellanen jolle avautuis. Eikä se ees aina tervehdi vaikka tulee omien tenaviensa kanssa vastaan ja on siis mun ikäinen nainen. No selviäähän siitäkin. Mun vaan pitää vaihtaa se aika, kun kotona vasta huomasin, että mehän ollaan kyseisenä ajankohtana kanarian lämmössä.
 
No nyt on tääläki taas käyty neuvolas, viikkoja sillonm 15+3 maanantaina. Kaikki oli hyvin, vauvan syke 140-150. Hemppa oli ekasta kerrasta laskenu 138->117, lisäraudasta oli puhe, mutta sanoi ettei vielä tarvi välttämättä alottaa sitä. Rautapitoista ruokaa syödä.. Joo pinaattia ja muuta :D RR oli ok kans ja pissa puhdas. 

 Seuraava onki sit muutaman viikon päästä jo ja reilu kk päästä on rakenneultra :)
 
Takaisin
Top