neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bluerose
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei mulla ainakaan mitään synnytystapa-arviota ole ollut. Ylihuomenna on laskettu aika.

Viikolla 36 oli viimeinen neuvolalääkäri. Olin siellä noin 5 minuuttia. Housut pois, mahan päältä kaksi painallusta, sf-mitta ilman ihmeellisempiä paineluita, sisätutkimus 5 sekuntia, missä ehti "selvitä", että kohdun ulkosuu pehmentynyt (sen saattoi toki lukea neuvolakortista viikolta 29, kun kävin taysissa supistusten takia) ja kohdunkaulaa 2,5 cm.

Vauvan koosta sanoi vain sf-käyrän perusteella, että ei ole iso vauva tulossa. Olisin ihan itsekin osannut sen päätellä. Siinä kaikki informaatio. Se siitä käynnistä.

^^olipa outo lääkäri kyllä. Mutta synnytystapa-arviotahan (sitä ihan oikeaa) ei tehdä, ellei ole syytä epäillä alatiesynnytyksen mahdollisuutta. Useimmissa paikoissa ton loppuraskauden neuvolalääkärin tarkotuksena on ensisijaisesti tarkistaa kohdunsuun tilanne. Joissain paikoissa, kuten omassa neuvolassani, tehdään myös ultratutkimus. Siinä varmistetaan lähinnä vauvan asento ja mitataan vauvan vartalon ympärys, pään ympärys ja reisiluun pituus. Niiden perusteella on mahdollista antaa painoarvio +/-200g vai mitäköhän se mahto sanoa. Mulla se vähän aikaa katsoi myös sydäntä, vaikka totesikin että onhan se siellä rakenneultrassa jo katsottu, mutta katsotaan nyt kun sattu näkymään siinä. Jos tosiaan olisi syytä epäillä, että vauva ei mahtuisi tulemaan alateitse tai olisi jotain muita mahdollisia (naisessa) rakenteellisia esteitä alatiesynnytykselle, laittaisi lääkäri lähetteen synnytystapa-arvioon, jossa sitten tutkittaisiin tarkemmin lantion koko jne.

Mulle ainakin th teki lähetteen äitiyspoliklinikalle, johtuen suuresta sf mitasta ja mun pienestä koosta. Äitiyspoliklinikalla
tutkimuksen teki lääkäri.Seuraava kerta on 41+5 eli yliaikaiskontrolli, joka kuuluu sitten kaikille ja tässä yhteydessä käsittääkseni
tehdään taas sisätutkimus ja vauvan kokoarvio synnytystavan arvioimiseksi.

Tuossa synnytystapa-arviossa/viimesessä lääkärikäynnissä on ilmeisesti suuria eroja eri kuntien välillä. Turussa olis ollut ihan vaan normi sisätutkimus, missä kohdunsuun tilanne ois katottu. Nyt kun muutettiin tähän tuppukylään aika lähelle, niin täältä laitettiin Turkuun yksityiselle ja tosi tarkat tutkimukset mun mielestä. Mulla ei ole missään kohtaa ollut syytä epäillä, ettei vauva mahtuis alakautta tulemaan, mut se lantion arvio siihen tutkimukseen kuului myös. Paineli jotain luita, mikä tuntu melko rasittavalta. Kuulemma pitäis mahtua.. Jos se menis suoraan verrannollisesti lantion leveyden mukaan, niin TODELLAKIN pitäis mahtua [:D]

Tuntuu todella vaihtelevan... Mä tosiaan olin muuten aika pettynyt lääkärikäyntiin, mutta tuo tutkimus, että mahtuuko syntymään, jäi mieleen. Oli sen verran tuntuva kokemus. Tosiaan kuten HipsuNen kertoi, paineli "sisältäpäin" lantion luita. Kokeili, ettei ole teräviä "koukkuja" jne. Sitten sanoi, että syrkin pitää mahtua luiden väliin ja hyvin kuulemma mahtui. 

Minulla oli ainakin ultra missä mittailtiin lapsen kokoa ja sisätutkimus jossa katsottiin mahtuuko lapsi tulemaan.. [:)] Hassua miten isot erot tosiaan paikkakuntien välillä! 

Täällä ollaan EDELLEEN yhtenä kappaleena, voi että haluaisin jo synnyttämään!! Vähän liian kauan jo maannut kotona :)

Vauvahan ei tosiaan kääntynyt enää ja lääkärit meinas ettei vauva voi edes enää mahtua kääntymään jos pientä ihmettä ei tapahdu. Elikkäs perätilasynnytys ois eessä.. Lantio on sorkittu kyllä niin hyväksi että en hämmästy enää mistään ja magneettikuvat on otettu lantiosta myös..Vauvan pitäis mahtua pylly eellä ja alakautta sen haluan synnyttää. Toivottavasti onnistuu.. Tässä nyt henkinen valmistautuminen alkaa olla jo siinä vaiheessa että jos ei äkkiä nyt synny niin voi tulla paniikki :)

Kovin usein en pääse tänne käymään, on vähän tuurista kiinni, nimittäin tietokone siinä kunnossa että sillä vois heittää harakoita. Toivon mukaan joulupukki on kuullut pyyntöni.... ;)

Neuvolassa taas käyty. Rv 38+2. Kaikki arvot ok. Ainoastaan painonnousu on edelleen hurjaa. Nyt oli viikossa tullut 2 kg. No, on toki turvotusta... Mulla on ihan muutamassa viikossa tullut nyt painoa yhteensä lähemmäs 10 kg... Vauvan kooksi th arvioi reilu 3,5 kg. Ei tarttis mun puolesta enää isommaksi kasvaa. Laskeutunut on ja kiinni myös. Nyt vaan sitten tulis ulos vielä... Ääh - mä oon tosi väsynyt ja turhautunut.

Neuvolakäynti jälleen takana. Muuten kaikki hyvin, mutta olo on todella tukala. Paino oli noussut taas 2,5 kg viikossa, joten turvotus on siis melkoista. Sf mitta menee yläkäyrän yläpuolella ja sen takia th laittaa nyt lähetteen äitipolille, että tarkistetaan vauvan koko ja lapsiveden määrä. Saa nähdä ehdinkö sinne ennen synnytystä...

Takaisin