neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei olla arvioitu painoa käsikopelolla. Varmaan ihan tädistä/sedästä kiinni, haluaako jotain arviota heittää.

Taas on käyty synnärillä kontrollissa (rv38+2). Vauva on tiukasti perätilassa. Paino arvio oli 2,9kg (rv37+1 oli 2,8kg). Kaikki oikein hyvin joten nyt vaan odotellaan että koska synnytys käynnistyy. Valitettavasti mitään merkkejä siitä ei ole... kohdunsuun tilannekki hyvin epäkypsäemoticon
Jos vielä rv41 vauva mahassa niin kontrolliin synnärille.
Nyt pitäis vaan löytää itsestä sitä kärsivällisyyttä ja malttia...emoticon

äityli: Onko vauvaa yritetty kääntää käsin ollenkaan? Tsemppejä sinne valtavasti emoticon

IISI:Ei ole yritetty kääntää. Perätila huomattiin rv37 ja tiukasti oli jo silloin ja lapsivettä niukasti.  Pitää vaan kärsivällisesti odotella mutta tietäähän sen kun laskettu lähestyy niin alkaa olla malttamaton:)

Nelkäs kerta äippäpolilla tänään ja ensi viikolla taas uusi aika. Sappihapot ovat vaivanneet, jos vielä tästä nousevat, niin toivon mukaan ensi viikolla käynnistetään :) . Tänään siis vauveli on täysaikainen tasan 37vk:a, jee! Ja isohan meille on tulossa niinku kaikki ovat saaneet lukeaemoticon , paino oli onneks tänään vähemmän mitä pelkäsin, arvio siis 3300g, mutta tosiaan tasan 3vk:a vielä laskettuun, eli kasvaa ehtii. Verenpaineet ok ja pissa puhdas, vauveli RV:ssä, lukua ei sanonut mutta I musta äytti

En ole montaa viestiä kirjoitellut, mutta seuraillut olen tiiviisti palstaa. Nyt tuli tarve kirjoittaa itsekin, ei riitä enää vain lukea toisten juttuja osallistumatta itse tähän jännittävään loppuaikaan :)

Täällä odotellaan todella turhautuneena synnytyksen käynnistymistä, keskiviikkona oli äitipoli, jossa lääkäri ei uskonut millään että enää ensi viikon kontrolliin pääsisin. Tässä tuloksia suoraan paperista;

"Cervix varsin kypsä; johtoviivassa, kanava hävinnyt ja väljästi kahdelle sormelle auki. Sikiön pää matalalla. Käteen 3 kg sikiö rt:ssä, kiinnittynyt, tarjoutuva osa syvällä lantiossa. "

Lääkäri irrotteli kalvoja ja sanoi vauvan tosiaan syntyvän hyvin pian, mutta hermot menee, kun ei vaan synny ei :( Limatulppakin tuli jo 2 päivää sitten, mutta säännölliset supistukset puuttuu.Esikoinen käynnistettiin, niin ei ole kokemusta tällaisesta luonnollisesta synnytyksen käynnistymisestä.

Mulla on tosiaan insuliinihoitoinen RD, joudun pistämään iltaisin, aamuisin ja ennen aamupalaa enkä jaksaisi enää hetkeäkään tätä oloa. Kuuluisi varmaan enemmän tuonne jurputusta-ketjuun...

Googletin, että mitä enteilee tuo cervix johtoviivassa, niin käsitykseni mukaan kohdunsuu laskeutuu tuohon johtoviivaan/eteen hyvin lähellä synnytystä tai sen aikana.

Ei kai tää vauva oikeasti voi enää kauaa viihtyä tuolla masussa???

Terv, Tiitukka ja baby 37+6

Tsemppiä, Tiitukka!!!! Ihan pian, varmasti! Jos ei tänään, niin ei mene taatusti montaa hetkeä. Kyllä se pieni sieltä tulee! 

En tiiä mihin kategoriaan tän kirjottas mutta kirjotampas tänne.
Eli mää kävin kääntymässä synnärillä verenpaineiden takia.
Käski mun tulla kattomaan onko kyseessä r-myrkytys, ei onneks ollu, pissa puhdas.

Ne katto samalla ultrallakin, sanoivat painoarvion 2,8kg, eli
ei ole jättilasta huolimatta mun hervottomasta 37cm sf-mitasta.
Ihan mahtia !!!!
Vauva voi oikein hyvin, kaikki hyvin mallillaan.
Oli jotenkin kiva päästä käyrille ja muutenkin edes vähän kurkkaamaan mihin sitä sitten kuuluukaan tulla.

Oli tosi ystävällisiä kaikki.
Jäi niin hyvä mieli tosta käynnistä, ottivat verikokeitakin,
ilmoittelee jos niissä on jotain häikkää.
Mutta pissa ainakin puhdas ja paineetkin laskussa jo.

Mutta näin kivoja uutisia nyt.
En haluukkaan synnyttää vielä, toinen on vielä niiiin pieni.
Kasvakoot nyt rauhassa sitten vielä, niin ihanaa ettei oo r-diabetes tai muutkaan kasvattanut toisesta liian isoa.

emoticon

Neuvolasta kotiuduttu. Neuvolatäti pyysi tosiaan käymään mittauttamassa paineet ja pissan tarkistuttamassa kun sitä päänsärkyä ym. ilmeni viikonloppuna. Kaikki oli onneksi hyvin, ja tehtiin muutki tarkastukset samalla niin ei tarvi keskiviikkona uudestaan mennä..
Vauva kuulemma jo kovin alhana, että tuskin enää kääntyy perätilaan. Itsellä kyllä vielä istuessa tuntuu ylhänä, että tuskin ihan alas vielä laskeutunu. Ja käsikopelolla tuntui kuulemma jo hyvän kokoiseltaki emoticon   

Rv: 37+3
Paino: tullut 100g viime kerrasta joka oli 5pvä sitte
RR: 120/69
Pissa: puhdas
Sf: 31 (sama kuin viimeks)
RT
Sykkeet: 155
Liikkeet: + (ollut hiljaisempi viime päivät)

Neuvolassa + ylimääräisessä neuvolalääkärissä käyty rv 38+0 kunniaksi.
Arvot kaikki ok, en niitä rupea erittelemään tällä kertaa.. Vauvan kooksi arveli käsikopelolla "mittailen" sekä th, että lääkäri 3,5kg. Lääkärissä kävin siis sen vuoksi, ettei oma neuvolan tätini osannut vastata siihen, miten menetellään jos vedet menee ennen vauvan laskeutumista.. Noh, lääkärin mukaan voi mennä oman auton kyydillä sairaalaan..
Toinen asia miksi olin lääkärissä, koski Ksks:n ohjetta tehdä synnytystapa-arvio, jos äiti on huomattavan pienikokoinen (alle 155cm). Mulle asiasta sanottiin vasta viime viikolla, kun itse rupesin kyselemään, että mitenköhän menetellään jos vauva tätä vauhtia jatkaa kasvuaan.. Meidän neuvolalääkäri teki alustavan tutkimuksen ja mittaili häpyluiden kulmaa (tulisi olla ainakin 90astetta se kulma, mulla yli 100, joten ei paniikkia..) Lisäksi kokeili "hanurin" kautta häntäluun asennon ja jotain muutakin (olin niin järkyttynyt tästä toimenpiteestä, etten muista enää mitkä ne muut asiat oli..) Niin ja olkaa hyvät tästä tiedosta :D
Mut jumalattoman kipeetä teki tää tutkimus ja vielä 6 tuntia tän jälkeen, mun takamus vuosi verta.. Kiitos lääkärille siitä! Noh.. Lääkäri oli sitä mieltä, että saan lähetteen keskussairaalaan synnytystapa-arvioon jos tahdon, mutta hän on sitä mieltä että vauva mahtuisi hyvin tulemaan.. En vielä ottanut lähetettä, mutta esim ensiviikon neuvolakäynnilläkin voin sen vielä ottaa, jos näyttää sille, että vauva kasvaa kovaa vauhtia.. Lisäksi lääkäri lupasi, että saan jo aiemmin lähetteen yliaikaiskontrolliin jos tarvis, koska vauva on jo nyt 3,5kg ja jos kasvaa esim +300g viikkovauhtia, niin 2 viikkoa yliaikaisena vauva olisi jo yli 4,5kg jössikkä.. Ja minä melko pienikokoinen..
Lääkärikin sanoi, että saisihan tuo vauva jo kokonsa puolesta syntyä.. Kohdunkaulan tilanteesta ei tietoa, koska lääkäri ei sitä katsonut.. Vauva ei edelleenkään ole laskeutunut, mutta lääkäri lohdutti, ettei se kerro synnytyksen ajankohdasta mitään.. Toisilla vauva laskeutuu vasta synnärillä..
Ei auta kun ootella nyt vaan, et millon pääsee tositoimiin :) Ei mulla kiire ole massusta päästä eroon, mut olishan se kiva, ettei tarviis ihan kauheeta jättiläisvauvaa yrittää pusertaa ulos..

Voi kun mullaki olis jotain painoarviota vauvasta, olen neuvolassa kysynyt kerran ja sitten siellä lääkärissä, jonka piti olla synnytystapa arvio mutta paskan marjat sellanen ollu! Nyt viime neuvolassa tosiaan arvio jo hyvän kokoiseksi eli? Itse olen 160cm pitkä, joten en itsekään kovin isokokoinen.. emoticon
No mutta sairaalassahan sitä sitte näkee mahtuuko vauva ulos vai ei.

Neukussa käyty rv 37+4.

Alapaineet (valvotun yön jälkeen) 101, joten lähete ä-polille. Olen kyllä kotimittarilla huomannut paineiden nousua (normi raskauden aikana ollut 80-85), joten ei tullut yllätyksenä. Heti soittivatkin ja torstaina sitten olis tarkoitus mennä tarkastukselle.

Muuten kaikki hyvin. Vaavikin laskeutunut jo lantioon, joten ei siitä tarvitse murehtia.

Jänskättää...

lääkeri käynti oli sitten tänään-

36+4
+500gr/viikko- Yhteensä 12,8kg. 
RR 127/84
Pissa kunnossa
Sf 35cm 
Vauvan painioarvio 3380- iso vauva sitten tulossa :P
Vauvan sydämensyke +140
Liikkeet ++

Ihan hyvä, mutta vähe pelotta vauvan koko- ite olen niin laiha ja pitkä että luulen että tulee vaikea synnytys.. toivotovasti vauva tulee ennen laskettu aikaa, että ei kasvais liian paljon :P

Jaahas.
Kävinpä sitten TAAS siellä äitipolilla painoarviossa. Viikko sitten arvioivat vauvan painoksi 2,5 kg, josta olin hieman ymmälläni. Noh, en tiiä oliko sillä lääkäriukolla silloin ultran naviskat väärinpäin käsissä, vai mitä. Meinaan nyt painoarvio oli 3,5 kg. Eli just niinkuin pitääkin. Keskikäyrillä mennään. Jee! emoticon

Mutta voihan perskeles...lääkäri ronkki sitten hanuria myöten röörit ja sanoi, että vauva on vielä kovin korkealla. emoticon Että ei tuo mukelo halua ulos vielä tulla. Maanantaina pukkais LA:ta. Voi olla aika hiljasta silloinkin...pöh.

Ylihuomenna normi neuvolaan. Mua ei harmita yhtään köpötellä neuvolaan. Onpahan jotain tekemistä! Ihan tarpeeksi saa hiimailla itekseen kotona, kun mies on töissä! emoticon

Neuvolassa tuli taas käytyä...

37+5
Painoa tullu +1200 :< turvotuksia ne kyllä tuntuu olevan.
Turvotus +
Paineet mitattiin kahdesti, ekana oli 128/96 ja toisena 131/101
Pissa puhdas (niinku aina ollut :) ).
Hemppa 115
Sf 38cm.
Raivotarjonta
Sykkeet + 150-160
Liikkeet ++

On kyllä aktiivi tapaus, sen verran rehaa koko ajan edelleen<3

Pää on nätisti alhaalla.

Rv 37+5 neuvolakäynti:

Paino: +1000g/vko (Turvotus!! Viimeksi viikko sitten oli vain  
                              +350g)  yht. tullut 15,4kg

Turvotus: +

RR: 131/73

Pissa: Ok

Sf-mitta: 35cm

Raivotarjonta, laskeutunut ja kiinnittynyt (ollut jo pari viikkoa).

Syke: +

Liikkeet: ++ (Sai pikkunen kauheet sätkyt sykettä kuunnellessa)emoticon

Sain taas uuden ajan viikon päähän.... Toivotaan ettei sinne asti mene, sillä painoarvio jo 3,5kg. Alan olla jo "pikkusen" kärsimätön!! Tule jo kulta tule!! emoticon

Täällä käyty eilen äippäpolilla taas kontrollissa :D Siell oli vissiin kiirettä ku oma diabeteshoitaja/kätilö unohti kattoa mun sokeriarvot kokonaan. sitten sanoin sille et ottaisko tääl pissat ja paineet sun muut mitä ne neuvolassa ottaa.. kävin sitten ite pissalla ja katoin että ei ole pissassa mitn..sitten mentiiin käyrään ja siell makasin ensin 40 min ku ei se saanu sitä konetta toimimaan kunnolla, tuli niin paljon katkoksia käyrään että eihän se lääkäri sitä hyväksyny. No vauvalla kuiten ultrassa kaikki hyvin, painoarvio oli 3420g ja kohdunkaulaa oli jäljellä 3cm ja yhdelle sormelle auki, eli ei ollu muutosta tapahtunu viime kerrasta. sit lääkäri pyöräytti kalvoja jos alkais jtn tapahtuu ja voi että se sattu :( mieski sanoin että sulla meni silmät ku hedelmäpelissä :O Lääkäri sitten määräs mut uudestaan käyrään halus nähä kunnon käyrän.. siellä mie sit taas makailin 40 min ja sit päästiin kottiin. sille mun omalle hoitajalle tuli joku uus potilas niin se sit unohti ottaa verenpaineen ja hemoglobiini. painoakaan ei ole multa otettu pariin viikkoon. mietin tässä et soitanko neuvolaan ja käyn siellä sitten, ku tuntuu et tuolla pitää ite pyytää aina kaikki tehä että ei ne muuten tajua! viikkoja mulla 38+2

Tänään oli viimeinen neuvola, viikkoja siis 41+2.

Painoa tullut kilo viikossa! emoticon  Nestettä ehken keräilee?

Pissi puhdas

RR: 128/86

Sykkeet ja liikkeet: 140 ++

Sf: Oli taas tippunu, nyt oli 34. (Se on pomppinu eestakasin, viimeset viis viikkoa ollu 34, 35, 34, 35 ja nyt 34. emoticon  Joku kasvaa ja samalla laskeutuu. Nyt on niin alhaalla, ettei kai enää pysty tämän alemmas tulemaan syntymättä.)

Eli kaikki ok. Maanantaiksi varattu yliaikaiskontrolli, toivottavasti ei tarviis sinne asti mennä! emoticon

Neuvolassa käyty rv 39+4

Painoa tullu edelliseen neuvolakertaan reilu kilo lisää. (Yhteensä 3,6kg)
Turvotus: +
RR: 132/83 (hieman koholla aikaisemmista)
Pissa: Protskut +-, muuten puhdas
Hb: 106
SF: 36
Tarjonta: rt
Lapsivettä normisti
Sydämensyke +140 (välillä kävi 160, kun kätilö vauvaa heilutteli)
Liikkeet ++

Kätilö heilutteli vauvaa sitten ja tuumasi, ettei pää enää juurikaan heilu! Jeah! Josko siellä pikkuhiljaa valahdettaisiin asemiin... emoticon
Kätilö luki mulle sitten äitipolin tekstiä koneelta (Kun ei ne tampiot siellä ikinä avaa suutaan, mumisevat vaan. Ja tämä tampio ei ikinä tajua kysyä mitään...) Eli kohdunsuu on pehmennyt ja auki yhdelle sormelle. Jotain siis on tapahtunut! I like!

Sain uuden neuvola-ajan ensi viikon lopulle. Mä niiiiiiin toivon, ettei sitä tarvitsis käyttää!! emoticon

Takaisin