neuvola kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty aurinkoisessa säässä. 
 [img]http://www.cosgan.de/images/kao/froehlich/h035.gif[/img] 

RV: 38+2

Paino: Palannut takaisin 2 viikon takaiseen...
 [img]http://www.cosgan.de/images/kao/froehlich/a055.gif[/img] 

Turvotus: +

RR: 107/78

Pissa: Puhdas

SF: 34 cm

Painoarvio: 3,4 kg

Tarjonta: I RT

Syke: Sanoi olevan oikein hieno ja juuri oikealla tavalla vaihteleva.

Liikkeet: ++

Eilisen ja tämänpäiväisen hirmupäänsäryn ja omiin paineisiini nähden normia korkeamman alapaineen ja kämmenien ja jalkapohjien kutinan takia piti käydä verikokeessa otattamassa maksa- ja sappiarvot.  [img]http://www.cosgan.de/images/kao/traurig/a040.gif[/img] 

Iltapäivällä soitetaan sitten. Hmm. Nyt kaikki sormet ja varpaat pystyyn, ettei ole kyse hepatoosista. 

Kiinnitti erityistä huomiota herkkään supisteluun, tuli muutama siinä pöydällä maatessakin. Täti oli sitä mieltä, että "tämä syntyy tammikuun puolella, vaikka eihän sitä ikinä täysin varma voi olla..." OHO. Sanoi oikein moneen kertaan, että tämä vauva on kyllä ihan tulossa. Jups, nythän vasta jaksankin odottaa, jos menee yli.....
 [img]http://www.cosgan.de/images/kao/verschiedene/a010.gif[/img] 

Terveiset neuvolasta ja äitipolilta!

Eli aamulla menin ihan normaalisti neuvolaan ja siinä sitten kuunneltiin vauvan sydänäänet, ne heiluivat koko ajan 180-190 kieppeillä. Sanoin, että johtuu varmaan siitä että vauva on riehunut mahassa koko aamun, mutta neuvolantäti halusi silti laittaa lähetteen äitipolille. Eikä minulla ollut mitään sitä vastaan, koska sain taas yhden ylimääräisen ultran!

Hemppa oli laskenut 98:an ja nyt sitten pitäisi ottaa 2 rautatabua päivässä että lähtisi nousuun. En kuulema selviä synnytyksestä jos noin matala hemppa, pelotteli jopa verensiirrolla. Aika huimaa! No, siinä oli syy myös siihen huippailuun ja hengästymiseen.

Sf-mitta oli 34,5, viimeksi 31, eli ylöspäin pompsahtanut reilusti kahdessa viikossa. Mutta en jaksa siitä stressata kun joka kerta ollut eri mittaaja, niin ei voi oikein luottaa tuohon.

Äitipolilla vauvan sydänäänet oli jo rauhoittuneet ja olivat keskimäärin 145. Ultrassakin kaikki näytti hyvältä. Vauvan kokoarvio oli 3,1kg, eli hyvin ehtii nelikiloiseksi kasvaa ennen synnytystä. No, ei voi mitään... ei kai tuota kasvua voi millään estää, kuin ehkä ruokavaliolla.

Ja kuulema vauva oleilee vielä aika ylhäällä, siksi tukala olo. Eli ei ole vielä syntymässä tämä vauveli. Ihan hyvä niin, kun nuo rauta-arvotkin niin matalat ja ne häätkin tulossa.

Törmäsin äitipolilla kaveriin, jolla on 11.2. laskettu aika ja nyt oli mennyt lapsivedet ja siellä oli juuri synnytyssaliin siirtymässä. Rupes ihan jänskättään heidän puolesta. Kohta se on itsellä sama edessä, jei!

Ensimmäinen kerta, kun lääkäri arvio vauvan kokoa. Oli helpotus kuulla, että hoikka neiti on tulossa, nyt 2 800g. Eikä syytä huoleen, ei ole liian pieni. Kohdunsuu pehmentynyt ja mitta 2 cm, täysin kiinni kuitenkin. Ja tässä vaiheessa saa liikkua niin paljon kun hyvältä tuntuu. Kävinkin tänään ihastelemassa upeaa kevätaurinkoa 7 km hiihtolenkillä. Jännitystä on enää vaikea peitellä ja vauva on mielessä melkeen 24 /7. <3

njuuh mulla sitte taas eilen oli neuvola ja ei kauheen kivoilla fiiliksillä kotiin lähettykkään...

Onneksi pikkusella kaikki hyvin silti mutta mammalla taas ei... paino noussu liikaa, pissa näyte ei täysin puhdas mutta ei kuulemma vielä niin hälyttävä, verenpaine ensi mittauksella 146/89 ja tokalla 130/84 todella nopea nousu ja lasku paineissa, niin joudun tarkkailemaan oloa kokoajan ja heti soittaa jos tulee pahaa olo tai kauheeta päänsärkyä. ens tiistaina uudestaa neuvolaan jos ei jopa ennen sitä riippuu olosta...

Maiza on löytänyt joukon uusia hymiöitä! emoticon

Tiistaina oli siis taas neuvola. Kaikki muut hyvin, mutta toi verenpaine vähän huolettaa. Huonosti nukutun yön jälkeen neuvolassa alapaine tosi korkea jo 2 kertaa. Kotona olen mittaillut ja saanut ihan normilukemia, mutta silti. Vaavi vieläkin ylhäällä tätin mukaan, mutta ite olen ollut huomaavinani pientä helpotusta...josko olis alkanut laskeutumaan...toiveajattelua varmaan.

Täälläkin käytiin tiistaina taas neuvolalääkärillä, viikkoja silloin 36+1.

Kaikki taas hyvin, kohdunkaula edelleen 2,5cm, pehmeä ja auki 1cm. Ulkotutkimuksen yhteydessä lääkäri jo sanoi että vauva on tosi alhaalla ja vaikuttaisi olevan myös kiinnittynyt. Sisätutkimuksen aikana alkoi vielä naureskelemaan että on kyllä tosi alhaalla, eli ei ihme että on tässä lähiaikoina hieman tuo häpyluu vihlonut ja välillä tuntunut että kohta vauva oikeesti putoaa tuolta pihalle emoticon

Sf-mitta oli 33, 2vko sitten oma neuvolatäti mitannut 28cm, mutta tuo lääkäri on aina saanut paljon isommat lukemat kuin tämä joka normaalisti mittaa..

Voi kauheeta kun mua jännittää.. kohta ois itelläki synnytystapa-arvio. Tänään siis. Ei oo mikään vielä jännittäny näin paljon, vaikka
ihan hyvin on yleensä kaikki ollu..:) Viime yökin meni pyöriskellessä ja on ollut jos jonkinmoista kipua/tuntemusta ja ehkä se eniten jännittää että onko jotain tapahtunut tuolla alakerrassa kun sen verran supistellut.. emoticon jäääks.. no, ei se auta ku lähteä pukemaan ettei tartte kiireellä sitte lähteä! :)

Neuvola oli tänään, rv 40+2.

Painoa tullut 400g/vk.

Turvotus: +

RR: 122/87

Sf: 35

Lapsiveden määrä on normaalin rajoissa, mutta kuulema tuntuu paljon olevan.

RT yhä

Sykkeet ja liikkeet: 136 & ++

Hohhoijjaa sanon minä! Neuvolatäti rupes jo pelottelemaan, että voi olla että joutuu käynnistelemään, kun ei mitään merkkejä syntymisestään anna. emoticon Viikon päästä pitää sitte varailla yliaikaiskontrolliaikaa, jos herraa ei ala näkymään.

Tuli sitten eilen käytyä neuvola lääkärillä, viikkoja 36+5, piti olla synnytystapa arvio, mutta piru vie mikään sellanen ollu! Ihan samanlainen oli ku aikasemmatki lääkärikäynnit, nopeesti katto kohdunsuun ja tunnusteli vauvan asennon+ sydänäänet.. emoticon  Olin niiiin pettyny tuohon käyntiin et huh!

Ei tosiaan menny muutenkaa putkeen käynti. Sain lääkäri ajan tuonne uuteen neuvolaan keskustaan, kun omassa sivupisteessä ei ollut aikoja. Olin pihalla ku lumiukko kun sisään astuin.. Kauheasti asiakkaita (yhdistivät kaksi neuvolaa tuohon yhteen), en nähnyt vessaa missään ja jäin seisoskelemaan käytävälle ihmeissäni. Hoitaja tuli sitte neuvomaan vessaan, heillä kun käytännöt muuttuneet niin että asiakas itse tutkii virtsan emoticon  Hoitaja sanoi, että jos näyttäis olevan plussalla niin mun tulis pyytää hoitajaa tarkistaa.. Tein sitte testin ja mun mielestä meni aavistuksen plussalle molemmat. Kuikuilin vessasta, josko hoitaja tulis kattoo, mutta hänellä oliki jo seuraava asiakas ja menivät huoneeseen. Siinä sitte menin käytävälle istuu ja jätin tikun vessaan (en kehannu kannella mukana).. Meni hetki kun mua pyydettiin mittauksiin. Mainitsin pissan tuloksista, niin kysyi säästinkö pissan? .. No en tietty tajunnu! Tikun tulos kun ei ollut enää luotettava. Ja olisko mun sitä pissaa pitäny kantaa mukana? Kummiski uusia asiakkaita tuli niin en olis vessaanka kehdannu jättää! No hoitaja merkkas sitte hennon plussan sokereihin, kun mun mielestä siinä väri muuttu, proteiinit laitettiin sitte miinukselle.

Painoa oli tullut viiikossa 1150g, mikä sai jo hoitajanki kyselee että onko turvotus lisääntyny.. Oli sen verran suurta painonnousu et huomautti. Yhteensä siis tullu nyt jo 15kg emoticon

Lääkäri tosiaan ei sitten antanut mitään painoarviota vauvasta, eikä sanonu mitään onko tilaa synnyttää. Vauva ei ollu kiinnittyny, mutta pää alaspäin. Kysyin että miten jos lapsivedet menee eikä ole kiinnittyny niin ei kuulemma tarvii stressaa siitä!
Sisätutkimuksessa kohdunsuu kiinteä ja kiinni, pituus oli 2,5cm
Olin kyllä pettyny, olisin olettanu että edes jotain osviittaa olisin saanu vauvan koosta :(

rv: 36+5
paino: +1150/vko
RR: 120/78
Pissa: jaa-a, vissii sitte sokerit pienellä plussalla ?
SF: 31
Tarjonta: RT
Sykkeet: 150 (olivat alussa 170)
Liikkeet: ++

mmj: No hohhoi tuon pissatestin kanssa! emoticon Ois varmaan menny sormi suuhun kellä tahansa tuossa tilanteessa. Ite oisin varmaan tippa linssissä miettiny, että mitä teen???

mmj: Vähänkö repeilin, kun kuvittelin ison vastaanottohuoneen täyteen isomahaisia naisia, kaikilla pissakupit kädessä...onneksi ei noita mittauksia tehdä kakkoshädästä...emoticon (nyt kyllä rupeaa lähtemään jo juttu lapasesta).

Mutta siis tosissaan, aika kummallista toimintaa ja huonoa opastusta. Graah!!!

Pissa testistä: niin meijän neuvolassa on kokoajan ollu se meininki et ite tarkistaa pissan... jos ei oo mitää hätiä tikku roskiin ja  muuten viimeks kannoin sen paperissa käärittynä taskussa sinne tädille näytille... luulin et toi oli ihan perus homma :D heh

mimmu87: Kyllä siinä meinas tulla turhautumis kyynel.. Kun ei siinä ketään hoitajaa sitte ollu lähellä jolta kysyä tuloksesta.. Ja tikun tulos ei ole enää joidenki minuuttien jälkeen luotettava.

iisi: emoticon  Nyt repesin itseki kuvitelmalle! :D

insu: Niin mä muistelinki että tällänen käytäntö on kyllä joissain neuvoloissa. Tuolla vaan niin ruuhkaista, enkä tienny kelle hoitajalle sitä olisin menny näyttää? emoticon  Kaikilla oli asiakkaita.

Voihan pissa. Meillä kuppi jätetään sinne veskiin (laitan siihen nimikirjaimet tussilla) ja hoitaja käy sen tsekkaamassa. Ne tikut on siinä hyllyllä, et luulen että sen voisi itekin mitata. 

Kamalaa tollanen mmj, ihan p:stä. Ei mikään ihme, et ahisti.

En ole kyllä ennen kuullut, että pitäisi itse pissa testata....emoticon Meillä jätetään kuppi vessaan ja neuvolan täti käy sen tarkistamassa. Noh, käytäntöjä on näköjään erilaisia.

Tänään ennen neuvolaa kävin antamassa TK:ssa verinäytteen koska on kulunut 4vkoa kilpirauhaslääkityksen aloituksesta.

Neuvola Rv 36+5:

Paino: +350g/vko (yht. tullut 14,4kg) Kehui hyvästä painon nousustaemoticon

RR: 133/73 (tosi hyvä vaikka juoksinkin suurinpiirtein paikalle..)

Hb: 121 (noussut ekaa kertaa yli 120!!)

Sf-mitta: 34,5cm

Tarjonta: RT

Syke +

Liikkeet ++

Painoarvio: n.3200g (oli Rv35+3 3050g)

Nyt on pää ihan alhaalla ja ollutkin kiinnittyneenä muutaman viikon jo.. Oli sitä mieltä, että synnytys voi alkaa milloin tahansa. Antoi uuden ajan viikon päähän ja käski ilmoitella sitten jos vauva kerkee syntyä ennen sitäemoticon

Nyt jännitetään!!! Ekat kivuliaammat supistukset alkoi tulla viime viikonloppuna, mutta harvemmin. Maha "kovistelee" kyllä vähän väliä ja pään liikkeet vihloo alapäätä mukavasti. Enää kaksi päivää ja vauva olisi täysiaikainen. Tule pikkuinen tule!!emoticon

Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko teille tehy painoarvio ihan perus neuvolakäynnillä? Kun mulle se neukkulääkäri sanoi, että painoa ja kokoa tosi hankala arvioida käsikopelolla..

Pissatestistä: Jyväskylässä tikutetaan pissa kans ite. Siis neuvolassa. Mutta äitipolilla sen tikuttaa kätilö.

Asiaan, eli eilen oli käynti äitipolilla.
rv 38+2

Paineet 121/70
Pissa puhdas
Lapsivedenmäärä normaali
Sykkeetkin taisi olla ihan normaalit. Käyrillä siinä olin. Sanoivat vaan, että hyvältä näyttää.

Oletin ihan, että olisivat tehnyt sisätutkimuksen ja tsekanneet, miten paikat on "kypsynyt". Viikkoja kuitenkin alkaa jo olemaan! Mulle on meinaan tehty se vain kerran..marraskuussa! Mutta ei. Lääkärisetä ultras vaan.
Painoarvioksi se sanoi 2,5kg!! Mistä olin tietty ihmeissäni. Miten voi olla noin vähän?! emoticon Mullahan on RD. Ja sf-mitta tasaseen kasvanu kokoajan. Ja tuo mahanympärys navan kohdalla on muhkeat 120cm! Setä siinä hökäs sitten samaan hengenvetoon, ettei nämä arviot aina pidä paikkaansa. Kiitti, ota tosta sit selvää.

Toisaalta huojentavaa, ettei sieltä ole mitään jättivauvaa tulossa, mutta aika pikkaselta kaveri kuulostaa näihin viikkoihin verrattuna emoticon

Ensi viikolla sitten uuteen painoarvioon. Katsotaan mitä sitten lupailevat.

mmj: Meillä neuvolantäti on käsikopelolla arvioinut...On kyllä koulutukseltaan sekä terveydenhoitaja että kätilö, mutta oon ymmärtänyt, että näin se tehdään muuallakin. Mun kaverin kaksi vauvaa hän on ainakin arvioinut sadan gramman tarkkudella oikein. (siis mitä täti on arvioinut neuvolassa ja mitä ovat olleet synnyttyään.) 

mmj:
Mulla painoarvio annettiin ensimmäisen kerran viime viikolla (Rv35+3) äitiyspolilla jossa ultrasivat. Ennen sitä ei ole neuvolassa arviota annettu. Tänään neuvolan täti kuitenkin uskalsi arvioida painoa käsikopelolla ultrasta annetun arvion perusteella.

Meillä kans (täällä keski-suomessa) stiksataan pissa ite ja kiikutetaan terveydenhoitajalle se tikku.. Eli aina meen eka th:n huoneeseen ja annan neuvolakorttini sille ja kipasen sit ite pissalle ja kipitän tikun kans huoneeseen takasin :D
Ja mulla terveydenhoitaja arvioi vauvan painoa joka käynnillä.. Kaikki nää 3 terveydenhoitajaa (mitä nyt 1kk aikana on ollut..) on saanut samoja lukemia ja nyt tiistaina th kehui, että hänen painoarviot on hyvin pitäneet paikkaansa.. eli ei yllätyksiä suuntaan tai toiseen ole tullut.. noh, saas nähdä :D

Takaisin