Neuvola käynnit

Mulla varattu neuvola 28.7. Mutta samat ajatuksen kuin @Lilanka
Olisi kiva päästä varhaisultraan jo pian, mutta Tays sitten joskus aukeaa.
En tiedä sitten pitäisikö itse maksaa varhaisultra... En oo päättänyt.
Ehdottomasti jos tampereella asuu, niin Perhe-Arteen kätilön varhaisultraan. Ei ole ihan niin tuhottoman kallis 🫣 Jos siis itse maksaa!

Mä sain neuvolan 9+1 ja lääkärin 9+6(ultraa), mutta sinne hirmu pitkä aika! Onneks loma lasten kans niin ei paljoo ehdi mietiskellä ja murehtia :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Sain varhaisultran elokuulle 7+3 ja varasin tänään myös ensimmäisen käynnin neuvolaan sairaanhoitajalle. Neuvola on heti seuraavana päivänä 7+4.

Mulla ensimmäinen neuvola on 22.7 ja sillon on 6+5. Jännittää ensimmäistä kertaa mennä ja oli hankaluuksia saada yhteyttä. Oma neuvolatyöntekijä jostain syystä ei ollut saanut minua kiinni ja tuli ongelmaa. Liekköhän näppäillyt puhelinnumeron väärin

Eka neuvolakäynti 12.8., jolloin 7+jotain.
Terveydenhoitaja avasi Omapolkuun Lasta odottavan digipolun, johon oon tutustunut. Sinne pitää täyttää perustiedot ja kyselyitä, ja aina ennen neuvolaan menoa mitata mielellään kotona verenpaine ja paino. Onko muilla alueilla vastaava digipolku? Oon Pohteen alueelta.

Täällä eka neuvolakäynti elokuun puoliväliin. @Iltatäht1 täälläkin pitää ennakkoon täytellä digilomakkeita ja itse mitata paino, pituus ja verenpaine. Ensikäynti on etänä.... Kyllä noi vähän vaikuttaa yleiseen fiilikseen siitä miten hyvin pidetään huolta ja panostetaan odottajiin. Tai sit vaan oon hirveen vanhanaikainen, mutta kaipaisin ihan livekäyntejä ja sitä että esim. verenpainetta ei tarvis yrittää itse mitata jossain.

Meillä on iPana sähköinen äitiyskortti, siellä täytetään myös esitietoja ja erilaisia kyselyitä 😊 Viime kaupungin alueella verenpaine ja paino mitattiin neuvolassa, ja virtsanäyte vietiin sinne aina th analysoitavaksi. Ollaan muutettu sitten viime raskauden, niin saa nähdä miten tässä kaupungissa toimitaan 😄 Mä tykkäsin siitä, että th hoisi kaiken eikä tarvinnut itse yrittää tulkita mitään 😄 Verenpaine olisi kotona tosin n 20 yksikköä matalampi kuin neuvolassa mitatessa 😄

Mistä lähtien Nipt seulonta tehdään (Hki) alueella asuville jos näin haluaa😳

Ehdottomasti jos tampereella asuu, niin Perhe-Arteen kätilön varhaisultraan. Ei ole ihan niin tuhottoman kallis 🫣 Jos siis itse maksaa!
Mä suosittelen tätä myös erittäin lämpimästi! Käytiin esikoisen aikaan täällä varhaisultrassa :Hugging Face: Ja kannattaa hyödyntää e-passia tms, jos on mahdollista.

Pohdin tässä, että soittaisinko jo heti neuvolaan. En toki ole varma onko siellä kuinka lomat pyörimässä ja kuinka nopeasti viimeksi soitin. :D Mitään neuvola-asioita ei siis ole vielä sovittuna, mutta tarkotus on kyllä käydä kaikki neuvolat. Meillä onneksi tosi ihana neuvolan terkkari! Harmillisesti vaan lakkasi käymästä meiän pienessä kunnassa ja pitää sit ajella puolen tunnin päähän käymään.

Varhaisultraa mietin, että pärjäänkö ilman vaiko en :No Evil Monkey: En tiedä!

Täällä soiteltiin kanssa nyt neuvolaan (5+3) ja saatiin varhaisultraan aika 5.8🥹 Sovitaan sitten ensimäinen neuvolakäynti tuon varhaisultran jälkeen, koska tähän mennessä kaikki menneet kesken ennen ensimmäistä neuvolaa. Mutta aiotaan ottaa kyllä kaikki mitä saadaan ja meillä mies haluaa olla mukana ja osallistua kaikkiin myös.

On kyllä jännittävää🙈

Tulipa soitettua neuvolaan ja heti tosi lupaavan kuuloista, ettei täällä ollut yhtäkään vapaata neuvola-aikaa elokuulle. 🙈
Onneksi sain kuitenkin etävastaanoton 17.8. Ja lääkärille aika vasta 3.9., jolloin täällä varhaisultra.
En varmaan kyllä malta odottaa niin kauan vaan käyn taas Perhe-Artella ultrassa jossain välissä.

Meillä oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti! Saatiin sieltä aika varhaisultraan ensi viikolle, kun on nyt epäselvää raskauden kestosta. Viime menkat oli tosi lyhyet ja niukat niin tsekataan varmuuden vuoksi viikot. Harmittaa vaan, kun ei ehkä ihan kohdannut neuvolassa kemiat tämän naisen kanssa. Saattoi olla myös alkujäykkyyttä, mutta toivottavasti alkaa tilanne paranemaan kun käyntien määrä tihenee.

Elokuullepa ei tännekään tahtonut olla enää aikoja. Sain kuitenkin, mutta viikot jo jotain 11-12+. Me ei käydä nt-ultrassa, muuten ois pitänyt mennä johonkin toisen kunnan neuvolaan. Outoa vaan kun ei oo näin pitkälle ensimmäinen käynti ikinä mennyt.

Täällä eka soittoaika neuvolaan 28.7, jolloin sovitaan eka fyysinen aika.

Kuulemma soittoajalla kysellään haluanko pitää lapsen jne (mitä järkeä tässä on, ellei erikseen varaa tällaista aikaa? ..Kuulemma kuuluu protokollaan). Ekan lapsen kanssa tällaista kyselyä ei ollut, kun soitin neuvolaan niin myöhään ja ekat ajat meni ”ohi”.

Itselle on monenlaisia kokemuksia neuvolasta ja kävin niitä aikaa varatessa läpi, sain siinä hyvän kohtaamisen ja toiveitani kuultiin. Joten ihan hyvällä fiiliksellä menossa. En kuitenkaan pidä neuvolaa automaattisesti pakollisena (mitä se ei ole) joten tilanteen mukaan myös 😊

Itse arvioitu laskettu aika 11.3.27 🥰

Eka neuvola-aika oli tiistaina (9+1). Mulle sattu tosi ihana terkkari, vaikkei kuulemma tule olemaan mulla kun vaan tässä alussa. En yhtään tiiä, mimmonen se vakituinen oma terkkari on. Multa ei missään vaiheessa olla kyselty, että haluanko pitää lapsen tms. Ei aikaa varatessa eikä sen jälkeen. Ekalla käynnillä oli ihan perus kartotukset terveydentilaan ja mahdollisiin perinnöllisiin sairauksiin. Siellä mitattiin paino, verenpaine ja hemoglobiini ja tietysti otettiin myös pissanäyte. Lähetteen sain verikokeisiin. Neuvolalääkärikäynti on ens viikolla (10+0). Silloin saan lähetteen varhaisultraan ja sikiöseulontoihin julkiselle puolelle. Ne tulee olemaan todennäköisesti rv 11+0-12+6.

Takaisin