Neuvola jutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eevula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikö sulla oo mahdollista pyytää että eka aika olisi etänä?
Mulle itselle tarjottiin sitä vaihtoehtoa kun ei meinannut löytyä sopivaa väliä.
Viime raskaudessa se oli automaattisesti etänä, koronan takia tosin.
En oo ainakaan kuullut, että etäkäynnit ois täällä tapana 🤔 Mutta täytyy kysyä!

Mä en oo vielä varannut aikaa 🙈
Enkä nyt pidäkään kiirettä, kun on ollut kipuja ja pientä vuodon poikasta.
Soittelen sit ensi viikolla tai seuraavalla, jos ei ole alkanut kunnon km oireet.

Aika harvoin niitä käyntejä mulla viime raskaudessakaa oli. Ja se passasi mulle oikein hyvin, kun vaa'alla osaa käydä kotonakin, ja rautakuurin tiedän jo joutuvani pian aloittamaan 😄

Mä soitin tänään kanssa neuvola aikaa. Ensiviikon to ensikäynti, ei saatu kun ihan lyhyt aika, kun ei sopinut minun eikä hoitajan aikataulut yhteen, mutta sovittiin että käydään pikaisesti kaikki läpi ja tehdään lähetteet, kun kuitenkin ehdin käydä maaliskuun km raskaudessa jo ensikäynnin. :Smiling Face With Smiling Eyes:

Mä en oo vielä uskaltanut varata neuvola-aikaa. Kesällä varasin heti plussattuani ja sit meni kesken 5+3. Tadan kahden viikon päästä olis varhaisultra ja klinikalta sanottiinkin, että toiset varaa neuvolan heti, toiset haluaa odottaa siihen varhaisultraan saakkaa. Ultrassa viikkoja on kasassa 7+1. Mietin vaan, että saakohan neuvola-ajan hyvin varattua, vaikka odottais ultraan saakka.🤔

Mä en oo vielä uskaltanut varata neuvola-aikaa. Kesällä varasin heti plussattuani ja sit meni kesken 5+3. Tadan kahden viikon päästä olis varhaisultra ja klinikalta sanottiinkin, että toiset varaa neuvolan heti, toiset haluaa odottaa siihen varhaisultraan saakkaa. Ultrassa viikkoja on kasassa 7+1. Mietin vaan, että saakohan neuvola-ajan hyvin varattua, vaikka odottais ultraan saakka.🤔
Mä en ainakaan olisi saanut. Tai siis olisi varmasti mennyt pidemmälle ja ehkä toiselle terkalle. Nyt saatiin esikoisen terkalle aikataulun mukaan eli 7+-viikolle. Hänellä oli siltä viikolta 2 aikaa jäljellä, joten ei varmaan kovin pitkään olisi ne olleet tarjolla. Varasin ajan kun oli 4+6 muistaakseni.

Täällä on myös neuvola-ajat kiven alla. Ei pysty jättämään lastenkaan neuvoloiden varaamista kovin lähelle tiettyä ikää 😅
Mullakin eka neuvola puhelimessa, ja sekin toiselle terkalle kun ei omalle ollut aikoja.

Täälläkin on melkoiset jonot lastenneuvolaa; heinäkuinen ja elokuinen saivat ajat lokakuulle vuositarkastukseen vaikka elokuun alussa varattiin. Raskausneuvolaan laitoin viestin saman tien ku haluan aina sen 8:00 ajan - ehdin kotiin ysiksi ja mies voi vahtia muita lapsia samalla kun istuu aamuetäpalaverissa, lähtee vasta sitten täihin. Muutenhan meillä on klassinen asetelma et mies käy päivätöissä ja minä hoidan kodin ja lapset.

Kääk! Eli pitänee soittaa neuvolaan tulevalla viikolla sit kuitenkin. Kesällä soitin heti, kun klinikalta sanottiin, että kesaikaan vaikeampi saada aikoja, koska lomat pyörii. Nyt jotenkin aattelin, että olis siis parempi tilanne syksyllä.

Mäkin sain perjantaina aikaseks varattua ajan, olis 3.10. eli silloin 8+4. ☺️ Jännittää kyllä kun eka lapsi ja eka neuvola kyseessä. Ei oikein tiedä mitä odottaa, mihin varautua, mitä kysyä, jne.

Mäkin sain perjantaina aikaseks varattua ajan, olis 3.10. eli silloin 8+4. ☺️ Jännittää kyllä kun eka lapsi ja eka neuvola kyseessä. Ei oikein tiedä mitä odottaa, mihin varautua, mitä kysyä, jne.
Se eka neuvolakäynti on aika laaja. Käydään läpi just raskauden kestoa, omaa terveyttä, lähisukulaisten terveyttä (kannattaa selvitellä etukäteen et onko lähisuvussa vaikka 2. tyypin diabetesta tai verenpainetautia), pituus, paino, verenpaine, ... raskausajan ruokavalio toki, mutta se tieto tulee vähän myöhässä kun miettii että raskauden herkin aika on jo ohitse ennen ekaa käyntiä. Omat perhesuhteet, suhtautuminen raskauteen. Kartoitetaan palveluntarvetta.

Jatkossa annetaan pissanäyte ennen käynnin alkua, ja vauvan sydänääniä kuunnellaan dopplerilla. Ihan ekalla käynnillä niin ei välttämättä tehdä.

Tänään soitin neuvolaan, vaikka vähän ahdisti. Mutta onneksi siellä on niin lempeä ajan varaaja aina puhelimen päässä.
Eka aika 26.10, silloin ~9+4. Meillä tosiaan kurkataan eka käynnillä ultralla tilanne..
Huomiselle laittoi vielä soittoajan terkkarille, voi vähän jutella ja kysellä mahdollisuutta vu neuvolan kautta, tai jos vaikka hcg mittaukset saisi..

Mä soitan ens viikolla klinikalle testin tuloksesta, niin ehkä sen jälkeen täytyy soittaa myös neuvolaan, vaikka mielelläni odottaisin varhaisultraan asti. Mut neuvola-aikoja vaikea saada täälläkin.

Mä kävin tänään ensikäynnillä neuvolassa. Käytiin pintapuolin kaikki asiat läpi ja tehtiin mittaukset sekä lähetteet ultriin jnejne. Mulla hyvässä muistissa vielä maaliskuun ensikäynniltä kaikki, niin ei tarvinnut nyt käydä kaikkea läpi. Seuraava aika sitten 2.11 kun viikkoja on 14+ :Smiling Face With Smiling Eyes: Pakko mainita, että oli ihan super ihana neuvolahoitaja! Painostakaan ei sanonut mitään vaikka mulla on tosi paha ylipaino.

Meillä neuvola on vasta 17.10. 9+4, eli vielä pitää odotella. Ellei aiemmin vapaudu aikoja! Seuraan Maisa-sovelluksesta välillä.

Eka neuvola oli viikko sitten. Terkka on sama kuin esikoisella ja ihan superihana 😊 Varasi jo seuraavan neuvolan marraskuun puoliväliin.

Takaisin