Neuvola jutut

Auts :confused: Eiköhän siullekkin laiteta lähtete sairaalaan jos ei ala itekseen kääntymään..
Netistä tullu luettua mite vois yrittää kotona saada kaverin kääntymään mut en kyllä uskalla kokeilla ettei vaan jää napanuora huonosti :sad001 Toivottavati sais sit sairaalassa käännettyä jos ei ite halua kääntyä..
Ei paljoa sektio houkuttele ku kotona 1v3kk esikoinen...

Joo lähete tuli. Kovin oli liikkuvainen kaveri, eikä yhtään tykännyt terkkarin käsikopelosta :) tsekattiin vielä neuvolan ikivanhalla ultralla, että poikkipäin hän siellä on. Mutta kuulemma voi vielä hyvin kääntyä vielä moneen kertaan. On kuitenkin hyvä, että katotaan nyt vielä polilla, koska itse oon huono arvioimaan asentoa. Aika tullee jonnekin parin viikon päähän.

Mä kyllä aattelin kokeilla ainakin olla kontillaan paljon, jos se houkuttelis kääntymään. Luulen, et hän eilen oli hetken pystyasennossa, mut sitten taas seuraavassa hetkessä makuullaan.

Tsemppiä, kyllä sullakin varmaan vielä ehtii oikeaan asentoon :)

Täällä käytiin sairaalalla kasvukontrollissa ja edelleen parisen viikkoa on vartaloltaan edellä meidän tyttö. Painoarvio 2,5 kg ja lapsivesi-indeksi oli onneksi nyt pienemmän oloinen, tänään 22 ja kolme viikkoa sitten oli se reilu 25 (ylärajoilla). Kohdunsuu on ihan ennallaan, ei mitään ennakoivia merkkejä/lyhentymistä. Lääkäri arveli, että päästään täysiaikaisuusviikoille.
Seuraava kontrolli olis ke 26.10., jolloin 36+6. Ajattelin, että mennään Lohjalle sitten synnyttelemään. Eli perun sen Jorvin antaman synnytystapa-arvioajan 20.10.
katjusha rv. 33+4

Neuvolantädin sanoim "ei mulla ole mitään valitettavaa" eli kaikki ok, verenpaineet mitattiin kyllä kolmeen kertaan, voimassaolevaksi lukemaksi jäi 122/84. Paino jäi kakssataa grammaa vajaaksi yhdeksästäkympistä, uu jee. :happy093

Sf-mitta 32 ja hb 131. Sykkeet vauvalla huiteli 135-145 välillä. Ens viikolla verikokeissa kontrolli rh-jutusta ja kahden viikon päästä seuraava neuvola.. silloin ollaankin jo täysiaikaisia!

Missä vaiheessa teille on ruvettu tarjottelemaan lähetettä sairaalalle käännyttämiseen/kontrolliin?
Miun pienokainen viihtyi alkuraskauden mukavasti poikittain ja sen jälkeen on neuvolatätin mukaan istua nököttänyt perätilassa ties mitenkä pitkään..
Itse olen välillä sitä mieltä, että olisi jo kääntynyt, mutta neuvolatäti on joka kerta tyrmännyt minun arvelut kääntymisestä ja todennut pienokaisen edelleen istuskelevan perätilassa..!
Nyt rv 32+5. Itsestäni vaan tuntuu, että haluaisin varmistuksen, mitenkä päin pikkuinen siellä köllöttelee.. Toki, ehtii ja mahtuu vielä pyörähtelemään varmasti useampaankin otteeseen, mutta..!
Nyt olen usein mietiskellyt, että olisipa mukavaa, jos noita ultria kuuluisi tähän raskauden seurantaan vähän enemmän kuin vain ne pari..
Ihana, kun neuvolassakin voisivat aina ultrata!!! :happy:

tiitu, en osaa tuohon kääntämiseen paljon kommentoida, kun olen ensikertalainen - mutta meillä olis ollut synnytystapa-arvio ultralla tulossa rv. 37 - eli silloin kai sen pienen pitäisi olla viimeisimmässä tilassa. Eikös se loppua kohti käy se tila ahtaaksi, ettei välttämättä pääse enää kääntyilemään kunnolla? Meillä ei ilman "erikoistilannetta" olisi päässyt synnytystapaultraan, vaan se olisi ollut se toinen lääkärineuvolatapaaminen (ei ultraa) terveyskeskuksessa.
Täällä seuraava neuvola nyt torstaina. Eli paljon tutkitaan, kun just käytiin tänä aamuna polilla :)
Katjusha rv. 33+4

Mrs V ; Hyvä et sait myös ajan. Helpottaa kummasti ku tietää et vielä kerkee kääntyä tai yrittää kääntää :) Toivotaan parasta et kääntyis siellä myös omasta halustaan :grin

Tiitu; rv34 laitto neuvola lähetteen ja aika kontrolliin/kääntöön rv36-37 välillä :)

Eikö kaikilla ole ultra vk36?
Silloin ne ainakin kääntää jos on tarvetta.
Tai näin ainakin ymmärsin.
Ja toinen lääkäri kuulemma näyttää ultralla ja toinen varovasti kääntää.
Senkin uteliaisuuttani selvitin. :happy:
Ja juu...meillä oli tinttarantta monta viikkoa pää mun jalkojen välissä, mutta kun makasin sairaalassa, niin päätti sitte käntää meille pehfan ja on ollut siinä tarjonnassa nyt siitä asti. Ja onkin nyt alottanu vielä ihan hirveen potkimisen mun alapäähän.
Ja nii...sitäkin se kätilö muuten silloin vielä kertoi, kun kysyin, että aina ei kuulemma saada käännettyä, vaikka kuinka yritetään, ja silloin jää ihan äidin päätettäväksi, että haluaako hän yrittää synnyttää alateitse vai otetaanko suoraan sektio. Kun vie ja tarvii paljonkin enemmän voimia äidiltä.
Mutta tämä on kuulemma ihan todella harvinaista, että näin käy.
Ja yleensä kaikki saadaan kyllä käännettyä ja kaikki menee hyvin.

En tiiä kuinka asiat on muuttunu 29vuodessa,mut mun äiti varotteli kovasti et jos vauva on pitkään perätilassa ni sitä pitäs alkaa kääntämää mahollisimman aikasin... ei toki liian aikasin,ettei se käänny takasi nii helposti.. mua on koitettu kääntää rv36+0 mut enää ei ollu ollu nii paljon tilaa jotta olisin kääntyny,joten koko aika pt ja sectiolla syntyminen..
Meillä onneks vauva on täl hetkel rt,ollu jo pitkän aikaa.. eikä toivottavasti enää käänny..

Moona78, olen ymmärtänyt, että useimmat ketjulaiset eivät saa enää ultraa, vaan ne nt ja ru olivat ainoat. Monilla on joku erikoistilanne, ja siksi ultrataan esim äitiyspolilla synnytystapa-arvion yhteydessä. Meillä esim ei terveyskeskuksessa edes ole ultraa, näin on varmasti monissa kunnissa.

Moona78, ei meillä ainakaan ole enää yhtään ultraa, eikä neuvolalääkäriäkään jäljellä.
Ellei tule joku tarve, miksi pitäisi ultrata tai käydä lääkärissä.
Tuntuu niin hassulta, että loppuaika mennään sitten vaan neuvolatätin "fiiliksen" mukaan!
No ei siinä, oikein pätevä ja mukava tuo meidän neuvolatäti on, mutta silti..
Meillä ei ole esim. synnytystapa-arviota, mikä monella tuntuu olevan?!
Ja tuosta, että vauva on edelleen perätilassa neuvolatäti on sanonut, että yleensä se kääntyy ja jos ei käänny, niin koetetaan kääntää ja jos ei sekään onnistu, niin pystyy yrittämään synnyttämistä alateitse, vaikka vauva olisikin perätilassa. Tiedä sitten.
Sinänsä minua ei kyllä yhtään jännitä tai mitään. Olen hyvin luottavainen kaikin puolin synnytyksen suhteen, vaikka ensi-synnyttäjä olenkin. Ajattelen realistisesti, mutta en ota turhia paineita mistään.
Sillä lähinnä kävin kyselemään tuosta kääntämisestä, kun kiinnosti miten muualla hoidetaan. Tuntuu, että kaikkialla muualla on paljon enemmän neuvolakäyntejä jne., kuin mitä itellä! Ja monella tuntuu neuvolatätitkin antavan esim. painoarvioita, tms. Meillä ei ole MITÄÄN käsitystä, minkä kokoinen vauveli miun mahassa kasvaa. Rakenneultrassa todettiin "vastaavan viikkojaan", mutta siinäpä se. Muusta ei mitään tietoa. Että kaikki mitä tapahtuu ja minkä kokoinen vauveli sieltä syntyy, niin tulee yllätyksenä sitten kun aikanaan synnärille mennään. Ellei tosiaan tule jotain erityistä syytä, miksi pitäisi mennä sairaalalla käymään.

tiitu, onhan siinä seurannassa toden totta eroja. Meillä ei neuvolassa "lasketa" käyntejä, vaan niitä on ollut noin 4 viikon välein, ja nyt jo kahden viikon välein olen käynyt ja tämän lisäksi tarpeen mukaan. Lääkäriaikoja on kaksi, mutta itse käytän toisen optioni siihen, että käyn synnytyssairaalan äitiyspolilla kasvukontrollissa ja lääkäri haastattelee siellä.
Katjusha rv. 33+5

Tiitu, ei mullakaan ole käsitystä vauvan koosta. Neuvolassa terkkarit seuraa noita helpommin mitattavia juttuja kuten painonnousua ja sf-mittaa (ja tietty käsikopelolla sitten tunnustelee), ja laittavat tarvittaessa eteenpäin lähetettä. Niin se vaan taitaa olla, että rutiinisti ei mittailla tai ultrailla, koska resursseja pitää säästää, vaan poimitaan sieltä ne joilla oikeasti tarvetta. Meillä synnytystapa-arvion tekee neuvolalääkäri n rv 35-36. Tarvittaessa hänkin sitten laittanee eteenpäin lähetettä. Mut lähetetään nyt eteenpäin, koska vauva poikkipäin, enkä mee neuvolalääkärille ollenkaan. Mut minäpä oon jo putkauttanut pari kertaa n nelikiloisen sisuksistani, niin en nyt siihen enää kaipaakaan arviointia :)

Moona ei täällä teillä/meilläkään päin ole rutiinisti ultraa vk 36 tienoilla, vaan meillä joilla on jotai "ongelmia" ollu, itelläni radi syynä.

Eikä tiitu synnytystapa arvioita täälläkään. Esikoista menin synnyttää neuvolan th:n ja lääkärin rutiinikäyntien käsikopeloarviolla. Veikkaisin että ne siellä teilläkin laittaa lisätutkimuksiin tarvittaessa, eli jos vauva tuntuisi mahan päältä tunnustelemalla isolta, tai jos sf mitta on suuri. Täälläkään ei nyt rv 33+5 mennessä oo mitään arvioita annettu, varmaan vasta ihan viimeisimmillä käynneillä jotai veikkausta heittävät :) Toki itelläni vielä ultralla tarkistetaan vauvan koko.

Mullakin kahdesta edellisestä on käsikopelolla tunnusteltu loppuvaiheessa vauvan kokoa ja pieleen on mennyt molemmilla kerroilla. Veikattu on pienemmiksi kuin ovat olleet. Mä vissiin piilotan mun vauvat hyvin tuonne mahaan. :grin Mutta kun on yli nelikiloiset mahtuneet niin en stressaa tämän vauvan kokoa. Ainoastaan siinä tapauksessa, jos vauva on perätilassa. Kun jos on, niin haluaisin kyllä synnyttää alateitse ja se taas ei onnistu isomman vauvan kanssa. Kysyin neuvolassa, että mitä jos on perätila ja kätilö vastasi, että sitten kuvataan lantio, jotta saadaan selville, mahtuuko vauva perätilassa sieltä syntymään. Tätini synnytti perätilassa olleen tyttönsä alateitse ja kaikki meni hyvin. Hänelle ei kukaan ollut edes ehdottanut sektiota. Mutta minulla on niin isoja vauvoja, että saattaisi hyvin olla sektio ainut mahdollisuus. Siihenkin ajatukseen yrittänyt itseä tässä totutella. Välillä oon varma, että vauva on rt:ssa, mutta toisella hetkellä en ole enää niin varma...

34+5

Täälläkään ei muuten mitään koko arvioo ois annettu ellen ois joutunu käymään sielä käyrillä, mutta sekään ei ollu millään tapaa varma-arvio ku lääkäri ei saanu ultrattua päätä. Meillä on kaks lääkärikäyntiä muuten vk 16 ja vk 35-36, eli itellä on tulossa 18.10, mutta en sit tiiä mitä muuta tekee ku sitätkimuksen, tekeekö mitään? :)

Meillä ainakii neuvolassa ne kaks lääkärikäyntiä on ihan samanlaisia kun th käynnit, kuuntelee sydänäänet ja ottaa sf mitan. Sisätutkimuksiakaan ei tehä jos ei oo supistellu. Eli vähän "turhia" käyntejä, mut on olemassa jos on jotain ongelmia ollu ni sit tarkempaa tutkimusta.

Mä en oo kuullukaan tollaisesta synnytystapa-arviosta että sellainen tehtäisiin. Mulla on enää 1 neuvolalääkäri ens viikolla ja sitten enää 1 perus neuvolakäynti rv 39. Mutta eihän sitäkään kerkeä olemaan jos vauva päättää tulla ennen sitä ulos.

Ei ne mitään vauvan painoa oo sanonu mulle..
Olis kiva vähän tietää enemmän kaikesta, vähän pettynyt noihin neuvolakäynteihin ja tiedon määrään..

rv 35+2

Mustaki tuntuu et neuvolassa vaan kyselty vointia ja tehty perusmittauksia mut muuten jääny aika pihalla olevaks olo. Varsinki ku se synnytysvalmennus oli sellanen kierrä nämä pöydät ja kirjaa itsellesi muistiinpanoja ylös tyylinen ja sit et sairaalan sivuilla on videot mitkä on tehty synnyttäjille niin ne voit kattoo läpi.. mut näillä mennään mitä on annettu.

Kävin aamulla labrassa,neuvolan lähetteellä, ku mul on taas alkanu iha jäätävä väsymys..tutkittii kilppariarvot taas. Neuvolantäti soittiki niistä sitte heti ku oli arvot saanu(kävin klo 7.10 labras ja klo 11.15 täti jo soitti). Tsh arvo oli taas noussu,täti varas mulle neuvolalääkärin soittoajan ens viikolle. Ihan kiva et soitti nyt,vaikka olin varautunu siihe et saan arvot tietooni torstaina.

Takaisin